החברה לישראל הודיעה היום על מינויו של אבישר פז כמנכ"ל החברה, ממועד השלמת הפיצול של החזקותיה, במקום המנכ"ל הנוכחי, ניר גלעד. בד בבד פרסמה החברה, על פי דרישת רשות ניירות ערך, דוח מקדמי המציג את עיקרי תוכנית פיצול ההחזקות - המיועדת לצאת לפועל עד סוף השנה.

פז (57) מכהן כסמנכ"ל הכספים של החברה לישראל מאז שנת 2001, ומי שצפוי להחליפו בתפקיד זה הוא נתן ילובסקי, המשמש כיום כמנהל כספים בקבוצה. לפני הצטרפותו לחברה לישראל, שימש פז כסגן נשיא בכלל תעשיות וכחבר דירקטוריון במספר חברות מקבוצת כלל. עלות העסקתו של פז בחברה לישראל בחמש השנים האחרונות בלבד (2009-2013) הצטברה לסכום מרשים של קרוב ל-42 מיליון שקל.

כפי שכבר פורסם, במסגרת פיצול ההחזקות תעביר החברה לישראל לחברה חדשה בשם קנון (Kenon Holdings) את החזקותיה ביצרנית השבבים טאואר, בחברת תחנות הכוח ICP, בחברת הספנות צים, בזרוע השקעות הקלינטק ICG ובמיזם הרכב הסיני קורוס. כעת היא מעדכנת כי תשקיע 100 מיליון דולר בהונה של קנון בתמורה להקצאת מניות, וכן כי היא מתכננת להעמיד לה מסגרת אשראי של עד 200 מיליון דולר.

במסגרת העמדת האשראי ייקבע כי במקרה בו ימומשו ערבויות שהעמידה החברה לישראל למיזם הרכב קורוס, יהפוך סכום המימוש לחוב של קנון כלפי החברה לישראל.

על פי תוכנית הפיצול, קנון (המאוגדת בסינגפור) צפויה להיות חברה דואלית - כאשר מניותיה יירשמו למסחר בבורסה בניו יורק (שם נרשמה למסחר בשבועות האחרונים גם מניית יצרנית הדשנים כיל - החזקתה המרכזית של החברה לישראל), ובמקביל ייסחרו גם בבורסה בת"א. זאת, בניגוד לפרסומים עד כה לפיהם תיסחר קנון בבורסה זרה בלבד. מניות קנון יחולקו כדיבידנד בעין לבעלי מניות החברה לישראל, בראשות בעל השליטה עידן עופר.

החברה לישראל מחדשת בדוח גם בעניין חברת הזיקוק בזן - אחת מצמד ההשקעות שייוותרו בהחזקתה לאחר הפיצול (לצד כיל): "בעתיד אפשר שתיבחן האפשרות להפריד את החזקות החברה בבזן". בחברה לישראל מדגישים כי אין ודאות באשר להתממשות אפשרות זו, "התלויה בין השאר בהחלטות החברה, בתנאי השוק ובאישורים שעשויים להידרש".

"החוב הפיננסי לא יעבור בחלוקה"

עוד מציינים בחברה לישראל כי "מהלך החלוקה אינו כולל העברה כלשהי של החוב הפיננסי של החברה, ולפיכך מלוא החוב הפיננסי (לרבות האג"ח הנסחרות שהנפיקה) ייוותר בעינו אצל החברה לישראל לאחר השלמת מהלך החלוקה". פיצול ההחזקות נועד להציף ערך למשקיעי החברה לישראל, באמצעות מיקודה בעסקי הליבה, תוך ניסיון למשוך למנייתה משקיעים נוספים, בעיקר זרים.

מניית החברה לישראל הניבה תשואה של 6% מתחילת השנה, והיום הוסיפה לערכה עוד כ-3.2%. שווי החברה עומד על 15.3 מיליארד שקל. אתמול עדכנה החברה כי חתמי ההנפקה של כיל מימשו אופציה שניתנה להם לרכישת בלוק מניות נוסף של החברה הבת תמורת כ-42 מיליון דולר - מהלך שנעשה ביום שלישי האחרון, רגע לפני גל ירידות השערים בבורסות העולם.

בערב ראש השנה רשמה החברה לישראל את מניות כיל למסחר בניו יורק, ובמסגרת זו הובילה עסקאות למכירת כ-6% מהון המניות של יצרנית הדשנים, שחלקן יבוצעו בשלב מאוחר יותר. אלו צפויות להניב לקופתה הון עתק של כ-520 מיליון דולר (1.8 מיליארד שקל).

החברה לישראל