עיריית תל-אביב-יפו, בשיתוף עם עמותת "מרחב", חשפו אתמול (א') את החניופן - מתקן לחניית אופניים, ראשון מסוגו בארץ. המתקן, שגודלו כגודל מכונית וימוקם על הכביש, מאפשר חניית 10 זוגות אופניים במקום בו יכולה היתה לחנות מכונית אחת.

מתקנים מסוג זה קיימים ברחבי בלונדון, בוסטון, בואנוס איירס, וינה, קופנהגן וסיאטל. החניופן התל-אביבי עוצב בעיצוב מיוחד על-ידי סטודיו טננבאום-חזן מהרצליה, אחד ממשרדי עיצוב ופיתוח המוצרים הגדולים בישראל.

המתקן הראשון כבר הותקן ברחוב הארבעה, מול כיכר הסינמטק בתל-אביב.

מקומות נוספים שנבחרו להתקנת חניופן בשל מצוקת חניה לאופניים בסביבתם: שדרות רוטשילד, רחוב הרצל, רחוב שינקין ובסמוך לכיכר מילאנו. בשלב ראשון יותקנו בתל-אביב-יפו 6 מתקני חניופן, וייבחן אופן שילובם במרחב העירוני.

רון חולדאי, ראש העיר תל-אביב, הזכיר כי ההחניופן הוא עוד מהלך בשורת צעדים שהעירייה נוקטת בכדי להפוך את תל-אביב לעיר של תחבורה מתקדמת. "עד היום הולכי הרגל תרמו את חלקם לחיזוק תשתיות האופניים בעיר. החניופן הוא תרומתם הקטנה והחשובה של הנהגים", אמר חולדאי.

דרור גרשון מעמותת "מרחב" הוסיף כי "כל אחד היה רוצה חניה פרטית מול כל בית-קפה ומסעדה, אבל זה לא אפשרי. הקמת החניופן היא צעד ראשון בהחזרת הרחוב שנכבש בידי מכוניות לאנשים. חוץ מזה, גם נהגי מכוניות ירוויחו ממנו, כי ככל שיהיו יותר רוכבים ופחות נוהגים - יפחת הגודש ברחובות, ותהיה פחות תחרות על חניות".

מירב מורן, סגנית עורך מוסף הנדל"ן של "גלובס" ועורכת מדור הדעות באתר "גלובס", היא מיוזמי הרעיון.