גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פובליסיס רוכשת 24.9% ממטומי הישראלית ב-81.7 מ' ד'

‎‎אילן שילוח, מייסד ויו"ר מטומי, ימכור מניות תמורת 29.3 מיליון דולר ‏‏‎‎■ העסקה, שבה לא נכנס כסף חדש לתוך החברה, מהווה תחליף להצעת המכר שלא נכללה לבסוף בהנפקה שביצעה החברה בלונדון ביולי האחרון‏‏

אילן שילוח / צלם: עידו איז'ק
אילן שילוח / צלם: עידו איז'ק

‎‎זה לא סוד שההנפקה של מטומי (‏Matomy‏) הישראלית - החברה שעוסקת בתחום שבעגה המקצועית נקרא ‏Ad Network‏ (רשת דיגיטלית שמתווכת בין מי שרוצה לפרסם לבין מי שיש לו שטחי פרסום) - לא הייתה קלה לבעליה, ודי רחוקה ממה שתכננו.

‏בתחילה תכננה החברה מבית היוצר של הפרסומאי אילן שילוח להפוך לציבורית בשוק ההון הבריטי לפי שווי של כחצי מיליארד דולר, ולכלול בהנפקה הצעת מכר נדיבה. אלא שתוכנית זו נגנזה בגלל "תנאי השוק", וביולי אמנם הצליחה מטומי להפוך לציבורית בבורסה הראשית של לונדון (‏Main Market‏ להבדיל מבורסת המשנה - ‏AIM‏), אבל לפי שווי נמוך יותר (347 מיליון דולר) וללא הצעת מכר. החברה גייסה לקופתה 70.1 מיליון דולר, ויצאה לדרכה הציבורית לפי מחיר מניה של 2.27 ליש"ט - שווי כמעט זהה לזה שבו היא נסחרת היום.

‏‏כפי שזה נראה, הרצון של בעלי המניות בחברה לעשות אקזיט, כלומר להמיר מניות במזומן, היה מאוד חזק - אחרת קשה להסביר את העסקה עליה הודיעה מטומי הבוקר (ב').

‏‏לפי ההודעה, פובליסיס (‏Publicis‏), ענקית הפרסום הצרפתית, תרכוש מ-4 בעלי מניות במטומי 20% מהחברה תמורת 65.6 מיליון דולר לפי מחיר מניה של 2.27 ליש"ט - שהוא כאמור מחיר השוק הנוכחי של החברה וגם המחיר לפיו היא הונפקה.

‏כמו כן, פובליסיס תקבל את האופציה לרכוש מבעלי מניות אחרים 4.9% נוספים לפי אותו מחיר, כך שבסך-הכול תשקיע החברה הצרפתית 81.7 מיליון דולר תמורת 24.9% מההון של מטומי.

לדברי שילוח, הפרדת המהלך לשני חלקים נובעת משיקולים טכניים בלבד. לפי הידוע, המחיר בעסקה זהה לזה של ההנפקה, מכיוון שהמשא-ומתן בין שתי החברות החל בסמוך להשלמת ההנפקה.

‏האופציה תקפה למשך חודש וחצי מרגע היוודע העסקה, והסיבה שפובליסיס נמנעת מלעבור רף של 25% הוא די ברור: מטומי היא חברה ישראלית שכפופה לחוק החברות הישראלי, הקובע כי כשבעל מניות בה עובר רף החזקה של 25%, הוא מחויב לבצע הצעת רכש מיוחדת ל-5% נוספים מהון המניות של החברה.

‏‎‎סינרגיה גבוהה

‏‎‎פובליסיס, נזכיר, היא אחת מה"‏Big Four‏" של עולם הפרסום העולמי (יתר השלוש הן ‏WPP, אינטרפבליק, ואומיניקום). החברה נסחרת בבורסת היורונקסט הצרפתית לפי שווי של 14.5 מיליארד דולר.

מוריס לוי, יו"ר ומנכ"ל פובליסיס, ציין בהודעה כי "תל-אביב היא שנייה בעולם רק לעמק הסיליקון ביזמות ובחדשנות הטכנולוגית. מטומי, שטומנת בחובה את תכונות המקצוענות והחדשנות הטכנולוגית הישראלית, הפכה במהרה למובילה עולמית בענף חשוב זה, באמצעות פיתוח פלטפורמה בינלאומית ממעלה ראשונה. יחד איתה נמשיך לבנות ולפתח סביבה פתוחה להחלפת רעיונות ויוזמות, במטרה להתאים את עצמנו לעידן הדיגיטלי הדינמי".

‏‏שילוח, שמכהן כיו"ר מטומי, ציין מצדו כי "מטרתנו היא לבנות את חברת הפרסום מבוססת התוצאות המובילה והטובה בעולם, ויחד עם פובליסיס, שהופכת לשותפה אסטרטגית, נוכל להיכנס לשווקים חדשים, לגייס לקוחות אסטרטגיים גדולים נוספים, לפתח קטגוריות מוצרים חדשות בהן מטומי אינה פעילה כיום, ועל-ידי כך להמשיך להאיץ את הצמיחה של החברה ולבנות ערך לבעלי המניות שלה".

‏אסטרטגי או לא, כדאי לחזור ולהדגיש כאן כי פובליסיס אינה מזרימה הון חדש לתוך החברה, אלא רוכשת מניות קיימות מבעלי מניות קיימים. למעשה, עסקה זו מהווה תחליף להצעת המכר עליה נאלצו לוותר בעלי המניות של מטומי במסגרת ההנפקה הראשונית.

שילוח מסביר זאת בכך ש"מטומי לא צריכה כסף, ולכן לא הוקצו לפובליסיס מניות חדשות אלא נמכרו לה מניות קיימות".

‏בנוסף, העסקה הופכת למעשה את פובליסיס לבעלת המניות הגדולה במטומי, מכיוון ששילוח יוותר אחריה עם החזקה של 15.4%, ואילו קרן ויולה תיוותר עם 10.2%.

‏שוק הפרסום מבוסס התוצאות בו פעולת מטומי מגלגל מחזור מוערך של 12 מיליארד דולר, ולפי מחקר שערכה חברת ‏IAB‏, הוא צפוי לעלות להיקף של 45-60 מיליארד דולר עד שנת 2020.

בהודעה החברה נכתב כי "באמצעות השותפות האסטרטגית עם פובליסיס, תוכל מטומי, כמובילה עולמית בתחום, להעצים את פוטנציאל הצמיחה שלה בשוק חדש ומתפתח זה, ששחקני הפרסום והאינטרנט הגדולים בעולם אינם פעילים בו, וכן לאפשר לפובליסיס להמשיך לפתח כלים שיווקיים ברמה הגבוהה ביותר עבור לקוחותיה". ‏‎‎

סיטואציה לא שגרתית‏ בענף הפרסום / ענת ביין-לובוביץ'‏

‎‎רכישת מניות מטומי על-ידי קבוצת הפרסום פובלסיס יוצרת סיטואציה לא שגרתית בענף הפרסום: אילן שילוח, יו"ר מטומי ובעל המניות הגדול בה עד למהלך, הוא כידוע גם דמות משמעותית בענף הפרסום ומכהן כיו"ר קבוצת מקאן אריקסון בישראל (הכוללת את משרדי הפרסום מקאן-אריקסון וראובני-פרידן) וכיו"ר משרד הפרסום מקאן-אריקסון עצמו. פובליסיס, מנגד, היא קבוצת פרסום המתחרה במקאן-אריקסון בישראל ובעולם.

שילוח מזוהה יותר מכל דמות אחרת עם הצלחת מקאן והפיכתו למשרד הפרסום הגדול בישראל. עד לפני שנתיים הוא עדיין החזיק ב-18% ממניות המשרד, אך ב-2012 הוא מכר אותן תמורת סכום מוערך של כ-30 מיליון דולר.

אמנם בשנים האחרונות שילוח כבר לא מנהל את המשרד בפועל, ועיקר מאמציו מופנים לעסקיו הפרטיים בתחום הניו-מדיה והדיגיטל, אך הוא עדין נחשב כמי ש"רוחו מרחפת מעל מקאן", ובצמתים חשובים הוא נוטל חלק פעיל. אגב, עם מכירת מניותיו היה חשוב למקאן העולמית להבהיר כי שילוח יישאר כיו"ר לפחות למשך 5 שנים נוספות.

‏קבוצת פובלסיס בישראל מונה 3 זרועות עיקריות בתחום הפרסום: המשרד הגדול באומן-בר-ריבנאי המייצג את סאצ'י&סאצ'י, ליאו ברנט (לשעבר רגב-קוויצקי) ופובליסיס ישראל (לשעבר גלר-נסיס); בתחום המדיה פועלת הקבוצה באמצעות זניט מדיה וסטארקום; ובתחום קידום המכירות מתבצעת הפעילות באמצעות סופר פוש.

מטומי של שילוח פועלת בתחום הפרסום מבוסס התוצאות, שלכאורה אינו מתחרה בפעילות מקאן ופובליסיס בארץ. ייתכן כי למהלך הרכישה לא תהיה השפעה על תפקידו של שילוח כיו"ר מקאן-אריקסון, בעיקר מכיוון שכיום, כך נראה, חשיבותו עבור הקבוצה גדולה מחשיבותה עבורו.

ועדיין, גם אם שילוח לא הולך לשום מקום, ניתן להניח כי מבחינת קבוצת פובליסיס יש מעתה גזרה אחת פחות לחשוש ממנה.

‎‎מטומי - ת"ז

‏שנת הקמה: 2006

‏מה עושה: רשת פרסום דיגיטלית שמטרתה אופטימיזציה של הפרסום ברשת האינטרנט ועל גבי התקנים ניידים

‏שווי חברה: 342 מיליון דולר

‏סימול מניה: ‏MTMY.L‏

‏תשואה מההנפקה: ללא שינוי

‏מנכ"ל: עופר דרוקר

‏יו"ר: אילן שילוח

‏מספר עובדים: 394

מטומי - מי ימכור ותמורת כמה
המספרים של Matomy 13.10.14

עוד כתבות

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא התחתית" ו-"שנת הסטארט-אפ": באינטל רוצים ש-2024 כבר תסתיים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים