גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קודם יכבוש את לונדון: שי אגסי מעדכן את חזון הרכב החשמלי - מה הסיכוי שלו להצליח הפעם?

בחודש שעבר הוקמה רשמית בלונדון החברה החדשה של היזם שי אגסי, שעשויה להתמקד בתחום התחבורה הציבורית האוטונומית ■ אילו רמזים הוא מפזר לגבי עתידה, ומאין יבוא הכסף?

שי אגסי, כנס TED / צילום: תמר מצפי
שי אגסי, כנס TED / צילום: תמר מצפי

בחודש יולי השנה חשפנו שהיזם שי אגסי, אקס בטר-פלייס, מתכנן "קאמבק" עם חברת סטארט-אפ חדשה שהוא מקים. הידיעה כללה אז רק את שם החברה, NEWRGY, ואת ההערכה שהיא מתוכננת לפעול בתחום התחבורה הציבורית החשמלית, בשלב הראשון בסביבות לונדון. אלא שגם הידיעה הקצרה והראשונית הזאת עוררה הדים בקנה מידה בינלאומי, מה שיכול ללמד יותר מכול על עוצמתו המתמשכת של המותג הקרוי "שי אגסי" בעולם.

אגסי, אמרנו לא פעם, הוא יזם סדרתי, אחד שלא מסוגל לנוח בשקט על זרי הדפנה (ועל ערימות המזומנים) ונחוש לקדם רעיונות מהפכניים, חובקי עולם ומקדימים את זמנם, שנמצאים לעתים על הגבול הלא ברור שבין מציאות לדמיון ובין הרצוי למצוי. אנחנו לא מכירים הרבה יזמים שלא היו מורידים פרופיל לכמה שנים טובות אחרי קריסה של חברה מתוקשרת בסדר הגודל של בטר פלייס.

המודל החדש: חברת שירותים לתחבורה

אבל עובדה: בחודש שעבר, פחות משנה וחצי אחרי הורדת השאלטר במשרדי בטר פלייס, נרשמה ברשם החברות בלונדון חברה חדשה הנושאת את השם הרשמי NEWRGY MOTORS UK, שברשימת הבעלים והדירקטורים שלה שני אנשים בלבד: שי אגסי ואביו, איש העסקים והיזם ראובן אגסי. החברה ממוקמת בכתובת יוקרתית במרכז העסקים של לונדון וכפי שמשתמע משמה תעסוק בתחום התחבורה כנראה, ובזה, פחות או יותר, מסתכם המידע הרשמי עליה. אגסי, כהרגלו מימים ימימה, שומר על מידור וחשאיות, שלא היו מביישים גוף ביון, ומשחרר לציבור רק את המידע שמשרת אותו, ובעיתוי המתאים ביותר מבחינתו.

מנגד, גם אנחנו צברנו ברבות השנים לא מעט ניסיון בפענוח חידת התשבץ המורכבת הקרויה "שי אגסי" ולמדנו לאתר את הרמזים והרמיזות שמסתתרים בין השורות ויכולים להעיד על התוכניות העסקיות של אגסי. כמה וכמה רמזים כאלה מצאנו במאמר שפרסם אגסי בעמוד ה-LINKEDIN שלו בחודש שעבר, כמעט במקביל להקמת החברה החדשה.

המאמר עוסק בהשפעה ובמודל העסקי של חברות ה-UTILITY- אותן חברות ענק בתחום התשתיות שמספקות לציבור הרחב שירותים חיוניים, ללא תחליף כמעט, כמו חשמל, מים ואפילו מידע בעידן המודרני.

אגסי פותח את המאמר בסקירה היסטורית של התפתחות החברות הללו - מהחברות התעשייתיות, שהמירו כוח עבודה במיכון, דרך חברות החשמל הראשונות שסיפקו חשמל "מקומי" והתרחבו לרשת גלובלית ועד חברות השירותים הענקיות, שהתפתחו על בסיס רשת האינטרנט, כמו סיסקו בתחום השרתים, גוגל בתחום מיון וחיפוש מידע, אמזון בתחום הספרים ועוד. כל החברות הללו, לטענת אגסי, התברכו בחזון לטווח ארוך מאוד, שייצר עם הזמן הכנסות ענק. אגסי מזהה כאן מכרה זהב ליזמים עם חזון, ולטענתו "אחד מכל שלושה דולרים שהצרכנים יוציאו יגיע לתעשיות שיוגדרו מחדש בעשור או בשני העשורים הבאים".

אם מקלפים את הסקירה ההיסטורית ואת הרטוריקה המבריקה, אפשר להגיע די מהר לליבה ולגרעין הקשה של המאמר, שרומז על החזון שאליו חותרת NEWRGY: ההתייחסות אל התחבורה הפרטית העירונית כאל פוטנציאל ליצירת חברת UTILITY חדשה בקנה מידה גלובלי.

וכך הוא כותב: "ככל שהניידות תהפוך לשירות, הנהגים של מכוניות העתיד יעברו מנהיגה ללא ידיים לנהיגה ללא דוושות ולנהיגה נטולת מחשבה. כאשר תאים (PODS) חשמליים עם יכולת נהיגה אוטונומית יובילו נהגים מנקודה א' לנקודה ב' רוב האנשים יעדיפו להיות מוסעים מאשר לרכוש מכונית ולתפעל אותה. מה שחשוב יותר: הניידות ככלל תהפוך מנכס לשירות -UTILITY. זהות המותג תעבור מיצרן הרכב (היום אדם מזוהה עם המכונית שבה הוא נוהג) לספק השירות. תאי תחבורה חשמליים הם שקטים, נקיים, נוחים וישנו את החיים בעיר ובפרברים".

ומה עם המשקיעים?

הרעיון בכללו אינו חדש ולא מעט פרויקטים פרטיים וממשלתיים, ואפילו יצרני רכב, מנסים ליצור מודל של תחבורה חשמלית אישית ואוטונומית למרכזי הערים. בטר פלייס עצמה ניסתה לצעוד בכיוון ולהיות מעין "חברת שירותים" באמצעות ניסויים בתחנות של מוניות חשמליות ציבוריות בטוקיו, סן פרנסיסקו והולנד, שזכו לחשיפה ולאהדה רבה ובעיקר למימון ממשלתי נדיב.

במאמר רומז אגסי גם על מקורות המימון הרצויים לפרויקט כזה - הבנקים הגלובליים - ומי שירצה ימצא שם גם "סגירת חשבונות" מרומזת עם המשקיעים של בטר פלייס, שסגרו את הברז לחברה וסירבו להעניק לה אורך נשימה למימוש החזון בטווח הארוך. כך, למשל, כותב אגסי בציניות לא מוסתרת כי "חברות השירותים מתחילות את דרכן בתור "מדע בדיוני" אבל נולדות למציאות באמצעות מדע וממומנות על ידי אלה שיכולים לראות מעבר לדוחות הרווחיות הרבעוניים שלהן".

רמז נוסף ניתן היה למצוא במאמר שפרסם אגסי מוקדם יותר באותו חודש והוקדש לפרישתו של לארי אליסון מתפקיד הניהול באורקל. במאמר הוא משבח את החזון של אליסון, שהרים תרומה רבה לקידום מודל "חברת השירותים". אנחנו לא יודעים אם אליסון נמצא ברשימת המשקיעים של אגסי, אבל אין ספק שכניסתו של מיליארדר עם חזון כמשקיע אסטרטגי (ע"ע עידן עופר ובטר פלייס) בחברה החדשה יכולה לתת לה תנופה ולפתוח לה דלתות במערכת הפיננסית, שלבטח תפנה לאגסי כתף קרירה אחרי הסיבוב הקודם.

לונדון בחזית החשמלית

כרגע, הניסויים בתחבורה חשמלית אוטונומית נמצאים בעולם בשלבים מוקדמים ולא ידוע לנו כיצד בדיוק ואם בכלל מתכוונת החברה החדשה של אגסי להשתלב בחזון. אבל אין ספק שהבחירה בלונדון כנקודת זינוק היא בחירה נכונה. הבירה הבריטית סובלת מבעיות קשות מאוד של גודש תחבורתי וניצבת כיום בחזית התחבורה החשמלית הציבורית. העירייה פורשת שטיח אדום בפני יזמים שרוצים לקדם תחבורה ציבורית חשמלית, ואף משריינת תקציבים לא מבוטלים למטרה זאת.

מודל "הפודים החשמליים" לשינוע נוסעים, שנעים אוטונומית, כבר מיושם -אמנם בזעיר אנפין - במערכת תחבורה הפנימית של נמל התעופה היתרו, שבה הוחלפו כמה אוטובוסים מיושנים בכ-22 תאים חשמליים קטנים, שנעים על מסילה במסלולים קבועים. העיירה מילטון קיינס, בפאתי לונדון, מתכננת לפרוש עד 2017 רשת של 100 "תאי תחבורה אישיים" חשמליים, בהשקעה של יותר מ-100 מיליון דולר.

בתחילת השנה קיבלה חברת תשתיות צרפתית, בבעלות המיליארדר הצרפתי וינסנט בולורה, את הזיכיון לחידוש ופרישה של אלפי נקודות טעינה לרכב חשמלי בלונדון. חברת שיתוף הרכב הצרפתית שבבעלות בולורה מפעילה כיום בפריז מאות כלי רכב חשמליים והשאיפה היא לשכפל את המודל גם בלונדון ובסביבותיה. וכל אלה הן רק כמה דוגמאות לקלחת הרוחשת כיום סביב התחבורה הירוקה בלונדון ובערים נוספות בעולם.

בעיניים ישראליות ציניות, שחוו את קריסת בטר פלייס ואת ייסורי הגסיסה הנלווים, העסק החדש של אגסי עשוי להיראות יותר מדי עתידני ותלוש מהמציאות. אבל צריך לזכור כמה דברים: מדובר בחזון הרבה יותר נקודתי וזול ופחות מגלומני מהחזון המקורי של בטר פלייס; מדובר בשוק שעתיד למשוך הרבה מאוד השקעות ממשלתיות ומוניציפליות בשנים הקרובות, אפילו אם רק למטרות "הלבנת המצפון הסביבתי"; ולא מדובר בלקוחות ישראלים, שאדישים לגמרי לנושא הסביבה, אלא באירופה. האם לונדון היא באמת מקום טוב יותר (Better Place) למיזם של אגסי, או שבלונדון הייאוש רק נעשה יותר נוח? ימים יגידו.

שי אגסי בחר שלא להגיב על הכתבה.

עוד כתבות

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

שאלות ותשובות: איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

תקיפה באיראן: ישראל הרשמית שותקת - אין שינוי בהנחיות לעורף

מוקדם יותר: פגיעה ישירה בגליל העליון, לא היו נפגעים • לראשונה אחרי שבועיים: אזעקות הופעלו באשקלון, שיגור אחד נפל בשטח פתוח • ארה"ב הטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל • בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" • גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים • עדכונים בולטים 

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר