גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ולאייפון 6 יש לכם כסף?

סדרי העדיפויות הכלכליים של רוב הישראלים היו ונותרו הזויים

חבר יקר, אני מבין את הכאב שלך. אתה צודק בכל מילה, לא קל לחיות פה. המחירים גבוהים מאוד. פערי התיווך מטורפים. ההוצאות על הילדים - חינוך, חוגים, מזון, בגדים - לא הגיוניות.

על אף מאמציך, אתה סוגר בקושי את החודש. גם המשכורת של אשתך לא בדיוק בשמיים. אז לפעמים, כשאין ברירה, אתם אפילו לוקחים הלוואה קטנה מההורים. לא מזמן הצלחת לקזז כמה עשרות שקלים מהדיל עם הכבלים. וגם עמדת על המקח מול חברת הסלולר. אחר-כך הרגשת טוב עם עצמך. בצדק.

לפני כמעט 4 שנים החרמת את הקוטג' במשך שבועיים תמימים עד שנשברת. כעבור מספר חודשים יצאת להפגין ברחוב וצעקת עם אלפים אחרים "העם דורש צדק חברתי". ובבחירות האחרונות הצבעת ליאיר לפיד, שנראה לך האיש הנכון. עכשיו, אחרי שהתאכזבת ממנו, אתה שוקל לעבור למשה כחלון.

כי אתה רוצה מאוד שמשהו פה ישתנה. ואתה חופר לחברים שלך, ומנדנד באופן קבוע לאשתך, וכבר נמאס לך להתבכיין. לא בא לך לרדת לברלין, אף פעם לא התלהבת ממילקי, אבל אי-אפשר להמשיך ככה. משהו פה חייב להשתנות, לא?

כנראה, לא.

בשבוע שעבר, כמו ילד טוב, עמדת בתור. מי לא היה שם, בתור הזה: השכן שלך מהקומה הרביעית; שתי אימהות שאתה מכיר מהגן; ונדמה לך שגם ראית מישהו מהעבודה.

ובשביל מה חיכית שעה, שעה וחצי, כמעט שעתיים, באמצע הלילה? רק כדי לקנות לעצמך טלפון נייד, אייפון 6.

בעיניים נוצצות מהתרגשות מסרת את כרטיס האשראי, ליטפת את הקופסה, שלפת מתוכה את המכשיר, והרגשת איך הלב שלך מתפקע מרוב אושר. מחר בעבודה, חשבת לעצמך, תוציא לכולם את העיניים עם הצעצוע החדש שלך. בלי בושה. ללא נקיפות מצפון. אבל עם חוסר מודעות שזועק לשמיים.

לא פחות מ-10,000 מכשירי אייפון 6 ואייפון 6 פלוס, בטווח מחירים של 3,500 עד 5,000 שקל, נמכרו תוך שבוע בישראל - מדינה במיתון, עם אבטלה בעלייה, מפעלים נסגרים, "המצב הכלכלי, אומרים, לא משהו".

אז איך אתם מסבירים את ההתנפלות? את ההיסטריה? את הנהירה ואת הדהרה לעבר החנויות? ואת ההוצאה השערורייתית על לא הרבה יותר מגאדג'ט, בואו נתפשר על צעצוע יקר, לא מחויב המציאות?

זה בלתי נתפס ובלתי מובן. כיצד ישראלים שמוכנים לריב על כמה אגורות וצועקים בגלל כמה שקלים, רק לא לצאת פראיירים - מוציאים, בלי הנד עפעף, אלפי שקלים עבור מכשיר יוקרה מהבהב. ואחר-כך מתבכיינים, ומייללים, ומקטרים שאין להם. בלי בושה.

לפני 33 שנה, ב-1981, עבדתי בחופש הגדול בסניף בנק בתל-אביב. הייתי רק בן 17, אבל בוקר אחד קיבלתי שם שיעור ראשון בכלכלה נכונה. אחד הפקידים הבכירים בסניף סיפר בגאווה איך קנה טלוויזיה צבעונית, אחרי ששר האוצר דאז יורם ארידור הוריד את המסים לקראת הבחירות. אז מה אם אפילו מכונת כביסה לא הייתה לו בבית - העיקר שמעתה הוא יראה את "דאלאס" בצבעים.

במילים אחרות, דבר לא השתנה כאן ב-30 השנים האחרונות. סדרי העדיפויות של רוב הישראלים היו ונותרו הזויים. קל מאוד, אם נהיה כנים עם עצמנו, לפתות אותנו, לבזבז את הכסף שלנו על מוצרי מותרות. הבעיה של רבים מאיתנו היא בכלל לא מחסור בשקלים, אלא אופן השימוש בהם. הבחירה על מה להוציא, ואיפה לחסוך.

אם אתם תוהים - איך יכול להיות שבמדינה שבה מאות אלפי ילדים נמצאים מתחת לקו העוני ורבים מהם רעבים ללחם, מאות אלפי ישראלים אחרים טסים עם ילדיהם השבעים והמפונקים בכל קיץ לחו"ל - אתם יכולים לשאול את כל מי שעמד בתור לאייפון 6, מאיפה יש לו את האומץ והתעוזה להוציא אלפי שקלים על מלון 5 כוכבים ועל חבילת "הכול כלול".

אז כל עוד תרוצו בתוך העדר אחרי אייפון 6 או 7 או 8; ותמשכנו את עתידכם ברכב מצוחצח מהליסינג; ותקנו דירה גדולה מדי בעזרת שלל הלוואות שיחנקו אתכם - לא תהיה פה מחאה אמיתית, ושום דבר לא ישתנה.

אתם באים בטענות לממשלה? קודם תביטו בראי. תסתכלו על עצמכם. תסתכלו שוב על חשבון הבנק שלכם ועל רשימת ההוצאות של החודש האחרון. תעברו שורה-שורה בדף החשבון, ותשאלו זה את זה - האם זה היה כדאי, והאם זה אחראי.

תשאלו שוב - האם אתם הופכים את העתיד שלכם, ושל הילדים שלכם, לבלתי אפשרי, כי החשבון בוא יבוא. ואחרי שתעשו סדר אצלכם שם בבית, תתחילו לדבר על איך לעשות סדר בחוץ.

עוד כתבות

מייסדי סנאפי, חני גולדשטיין ודביר כהן / צילום: Elad Malka

הגיוס מגלה: השווי של הסטארט-אפ נחתך בחצי, אבל ההכנסות עלו

חברת הסטארט-אפ סנאפי, פלטפורמת המתנות לעובדים וללקוחות, השלימה סיבוב גיוס הון חדש בהובלת קרן קומרה ● הסיבוב בהיקף של 25 מיליון דולר משקף לחברה ירידת שווי, שנע כעת בין 180-200 מיליון דולר - כמחצית מהשווי הקודם שקיבלה החברה בשנת 2021

הבורסה בפרנקפורט, השבוע / צילום: Reuters

ירידות חדות באירופה על רקע המתיחות בין ישראל לאיראן

הדאקס יורד ב-1% ● הניקיי צלל בכ-2% ● התמ"ג בסין הפתיע לחיוב ● תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב מזנקות ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

איך נכשלו הרחפנים האמריקאים לחולל מפנה במלחמה באוקראינה?

רוב הרחפנים הקטנים של חברות אמריקאיות נכשלו בביצועיהם מול הטכנולוגיה הרוסית, ונחשבים כעת ליקרים ונוטים לתקלות ● בהיעדר פתרונות מהמערב, פנתה אוקראינה למוצרים סיניים זולים

שיחה משותפת בין אילנית אדסמן, ר' נבחרת ביטוח ופינטק, KPMG, לבין עופר גולן, מנהל תחום תשלומים, ניהול סיכונים וציות, KLMG / צילום: תמר מצפי, כדיה לוי

הבנקים המרכזיים מול השוק הפרטי: מי ינצח במרוץ על המטבע הדיגיטלי?

במסגרת כנס TECH IL של גלובס, אילנית אדסמן ועופר גולן, שני בכירים מפירמת KPMG, דנו במאבק החם על שוק התשלומים העתידי, שכולל מגוון הזדמנויות לצד לא מעט סכנות ● השניים שוחחו על היתרונות והחסרונות של מטבעות דיגיטליים בהנפקת בנקים מרכזיים

מסמך סודי חושף: תפקידה של איראן בתדלוק ההפגנות נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האופוזיציה האיראנית חשפה מסמך לפיו איראן עומדת מאחורי הפגנות אנטי-ישראליות ברחבי העולם, ביקרות על התפקוד של גנץ, גלנט ונתניהו והצעד הבא שארה"ב צריכה לעשות אחרי המתקפה האיראנית ● כותרות העיתונים בעולם 

לאן תגיע הריבית / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה צפוי היום במדד המחירים לצרכן בישראל?

העונתיות במספר סעיפים מושכת את מדד המחירים לצרכן כלפי מעלה, והקונצנזוס הוא לקצב אינפלציה שנתי של 2.6% ● עם זאת, הסיכונים הגאו-פוליטיים, העלייה העולמית במחירי הנפט והפיחות בשקל עלולים להחמיר את המצב אף יותר

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המנכ"לית שתקבל מיליונים בזמן שמחזיקי האג״ח יחטפו תספורת

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 ירד בכ-1.1%

מדד ת"א 35 צלל ב-1.2% ● מדד המחירים לצרכן בישראל יפורסם הערב, מה צופים הכלכלנים? ● BDO: "המתיחות מול איראן תשפיע על שוק הנפט" ● בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● וגם: 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

כלכלנים מעריכים: איך תשפיע העלייה באינפלציה על הריבית?

האינפלציה הפתיע את התחזיות המוקדמות כשעלתה לשיעור של 2.7% במרץ ● הכלכלנים הבכירים מנתחים את הנתונים ומסבירים את ההשפעה הצפויה על מתווה הריבית של בנק ישראל ● חן הרצוג, כלכלן ראשי ב-BDO: "חלק משמעותי מעליית המדד נובע מהתאמה חד-פעמית של המס על סיגריות וטבק"

מנכ''ל שטראוס, שי באב''ד / צילום: איל יצהר

נפרדת מתחומים עם רווחיות נמוכה: אלה הפעילויות ששטראוס מתכוונת למכור

קבוצת שטראוס חוזרת להתמקד בפעילויות הליבה שלה ומעמידה על המדף את חלקה במפעל וכוורת יד מרדכי, את פעילות הירקות הטריים והמצוננים "טעם הטבע" ואת רשת קפה עלית

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

אלטשולר בצמרת, מיטב בתחתית: אפיקי ההשקעה שמאחורי התשואות

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות אלטשולר שחם, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

גיל שויד / צילום: גלובס

גיל שויד על הפרישה מתפקיד מנכ"ל צ'ק פוינט: "לא מתחרט על כלום, רוצה לבנות את המוצר הבא"

"אני גאה שצ'ק פוינט תמיד הייתה יציבה, לא הייתה שנה אחת שלא הרווחנו", כך אומר גיל שויד, מנכ"ל חברת הסייבר צ'ק פוינט ב-31 השנים האחרונות, בשיחה עם עורך ההייטק של גלובס, אסף גלעד, בכנס TECH IL של גלובס ● על השפעות המלחמה אומר שויד כי "הנזק המקומי הוא לא הבעיה, אלא הנזק שייגרם לטווח רחוק"

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

איזי ג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את הטיסות לישראל עד סוף אוקטובר

אתמול הודיעה איזי ג'ט על השהיה זמנית של הפעילות לתל אביב וממנה עד 21 באפריל, אולם כבר אמש באתר החברה לא היה ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר. כעת הגיע האישור הרשמי ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל / צילום: כדיה לוי

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל: "המלחמה הציבה את ההייטק הישראלי בפני דברים שלא ראו קודם"

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל, אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כלי הבינה המלאכותית מנוצלים היטב על ידי יזמים ישראלים ● בהתייחסו למלחמה בישראל סיפר: "במהלך המלחמה ציפינו לראות האטה, אבל נהפוך הוא - ראינו עלייה בקצב הבקשות לתכנית"

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

האם הממשלה הנוכחית בלמה את הכניסה של פועלים מעזה?

השר מירי רגב טענה כי הממשלה הקודמת הכניסה פועלים מעזה. אך כך גם ממשלתה שלה ● המשרוקית של גלובס

יאיר ארז, מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו / צילום: יונתן בלום

150 ק"מ של רכבת: עוד לא היה בישראל פרויקט כזה. הכירו את הצעיר שאחראי עליו

יאיר ארז סולד מפוליטיקה, אך תמיד ידע שהוא רוצה לחולל שינוי דרך המגזר הציבורי ● כיום הוא מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו: "רוצה כבר לראות את העבודות יוצאות לדרך" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מרימה ראש? מדד מרץ חם מהצפוי - קצב של 2.7%; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.6% • נתוני האינפלציה הפתיעו את התחזיות המוקדמות, שציפו לעלייה חודשית של 0.5% ועלייה שנתית של 2.6% ● מחירי הדירות ממשיכים לטפס ● מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס: "בנק ישראל ימשיך לנקוט משנה זהירות, ולכן הסיכויים להפחתת ריבית בהחלטה הקרובה נמוכים בשלב זה"

יירוטי כיפת ברזל מעל שמי אשקלון, ערב מתקפת הכטב''מים מאיראן / צילום: Reuters, Amir Cohen

ישראל החליטה: תקיפה ברורה ונחרצת נגד איראן; נשלמה היערכות חיל האוויר

דיווח: סעודיה ואיחוד האמירויות חלקו מידע מסווג עם ארה"ב כדי לסכל את המתקפה האיראנית ● קבינט המלחמה התכנס ב-14:00 לדיון נוסף על תגובת ישראל מול איראן ● נשיא צרפת מקרון הודיע כי ישוחח היום עם נתניהו; שר החוץ הבריטי: "שוקלים להטיל סנקציות נוספות על איראן" שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן שוחח עם שרי החוץ של ערב הסעודית, ירדן ומצרים עדכונים שוטפים