גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"ל הוט: ניקח 15% מהשוק העסקי בתוך שנתיים

אילן צחי מסתער על שוק התקשורת לעסקים, ומסביר איך מעוררים תחרות בשוק שנשלט בעיקר על-ידי בזק ■ "זה מכרה הזהב של בזק, והרגולטור לא מטפל בזה... נדאג למעמד הביניים של השוק העסקי"

אילן צחי / צילום:  תמר מצפי
אילן צחי / צילום: תמר מצפי

מבין כל הפורענויות העשויות להתרגש ולאיים על קבוצת הוט, כמו התחרות הצפויה בתחום הטלוויזיה, השוק הסיטונאי, הרגולציה המכבידה ועוד, נראה כי הוט מזהה תחום אחד שבו היא דווקא רואה הזדמנות עסקית. מדובר בשוק התקשורת לעסקים, ובפעם הראשונה מעז אילן צחי, מנכ"ל הקבוצה, לצאת בהכרזות מחייבות.

מזה שנים נשאלת השאלה מדוע הוט לא פעילה בשוק התקשורת לעסקים, ומדוע היא מותירה אותו לחלוטין לבזק. כדי לסבר את האוזן, נסביר כי בזק, בחוכמתה הרבה, מנהלת את המאבק האמיתי שלה מול משרד התקשורת על השוק הפרטי. זה השוק שהפוליטיקאים אוהבים לדבר עליו, כי שם נמצאים הבוחרים הפוטנציאליים. אף פוליטיקאי לא מדבר על השוק העסקי, שהוא מכרה זהב לקבוצת בזק, וזה שאחראי בעיקר לרווחיות העודפת של הקבוצה, שעליה אף שר תקשורת לא מדבר.

ובכן, האמת היא פשוטה. בזק מנצלת את כוחה בצורה אגרסיבית דווקא בשוק העסקי, שבו אין לה בכלל תחרות. כלומר, יש לה תאורטית מתחרים, כמו סלקום ופרטנר, בשוליים, אבל אחרי שנים של נתח שוק של 80%-90%, קשה להבין איך עיני משרד התקשורת והרגולטורים טחו מלראות ולהבין באמת איך ומאיפה בזק מרוויחה כל-כך הרבה. אבל נניח לפאשלות של משרד התקשורת כעת.

צחי וקבוצת אלטיס, בעלת השליטה בהוט, רואים ומבינים היטב שבכל ענפי התקשורת, הסגמנט היחיד שלא הותקף בתחרות ושמהווה בור שומן אדיר הוא שוק התקשורת לעסקים.

אתמול (א') הודיע צחי על שיתוף-פעולה עם חברת תדיראן טלקום, והיום (ב') הוא מסביר ל"גלובס" את האסטרטגיה: "הכרזנו לפני 4 חודשים על כניסה משמעותית לשוק העסקי דרך הוט מובייל, ואנחנו נלך בסט של שלבים, וכל פעם נפתח נישה חדשה שבה לא היינו. השוק הזה מייצר הכנסה מאוד גדולה. זה מכרה הזהב של בזק, כי הרגולטור, שעד היום התעסק בשוק הפרטי, מתעלם מקיפאון ארוך של השוק העסקי. כל הפיקוח בשוק התקשורת היה על השוק הפרטי ולא על העסקי. אם מסתכלים ומנתחים נכון את הדוחות של החברות, מדובר בתחום ענק עם הכנסות מאוד גבוהות, שבפועל לא נשחקות".

- אתם מזהים פוטנציאל בשוק הזה. איך אתה הולך לתקוף אותו?

"בשוק תקשורת או בכל חברה עסקית אתה מחפש איפה יכול להיות לך יתרון תחרותי ומקורות הכנסה נוספים, או אזורים שבהם התחרות יחסית נמוכה והמחירים ברמה שתאפשר להיכנס ולעורר את השוק הזה. אם אני מסתכל על שוק המובייל, הייתה כניסה מאוד חזקה ותחרותית שלנו לשוק הפרטי, אבל כל השחקנים החדשים שנכנסו - אם אלה הווירטואליים או הסמי-וירטואליים כמו גולן טלקום - התעסקו בשוק הפרטי; ואנחנו, כאסטרטגיה, נכנסנו לשוק פרטי ואחר-כך לשוק העסקי.

"שם גילינו שההצעות מורכבות, המחירים גבוהים, לא היה סטנדרט קבוע של הצעות, כלומר ערב רב של הצעות לסגמנט הזה. אנחנו באנו עם אג'נדה של פשטות הצעה ותמחור אגרסיבי. בשוק העסקי בסלולר הורדנו את המחיר ב-30%-40% לפני 4 חודשים. ההצעה שלנו הייתה ב-39 שקל לחודש עם חבילת גלישה של 4 ג'יגה ללקוח עסקי בלי אותיות קטנות והמחיר לא עולה. ב-3.5 חודשים גייסנו מעל 20 אלף לקוחות בשוק העסקי. יש לנו הצעה ללקוחות יותר גדולים גם ב-29 שקל".

- אחת הבעיות הגדולות שלכם הייתה שלא רציתם להשקיע בפריסה לפארקים תעשייתיים. לא השתלם לכם, אבל זה מה שביסס את בזק כספק הבלעדי.

"לפני 4 חודשים החלטנו להיכנס לשוק, והמצב הקיים לא יימשך. השוק הקווי בארץ נשלט על-ידי בזק, ואנחנו בפועל האלטרנטיבה. הפריסה שלנו מאפשרת להגיע עם סיבים להרבה מקומות, ואנחנו עוד נעבה את הפריסה. יש לנו אלטרנטיבה לספק 200 מגה על תשתית כבלים. למה אני אומר את זה? כי מדברים על נפחים ללקוח העסקי, אבל זה מתחלק בין העסקים הקטנים לארגוני ענק. לא כולם מחפשים קווי תמסורת עם סיבים בעלויות גבוהות, ואנחנו נדאג למעמד הביניים של השוק העסקי".

- מה זה "לעבות"?

"אני מתחרה על כל מכרז בשוק העסקי במטרה לזכות. אני מקווה שהמדינה תפתח מכרזים ולא תאריך אותם אוטומטית מול בזק. השוק הזה הגיע לקיפאון גם מהסיבות האלה. יש הגנה על המכרזים של החברות הממשלתיות".

- כשמדברים על שוק עסקי מתכוונים ליותר מוצרים, תמסורות, שירות אחר וכו'?

"היום אנחנו משיקים מוצר חדש שמאפשר ללקוח פתרון בקופסה אחת של קו 100 מגה סימטרי. יש בתוכו נתב, והוא נותן לך אפשרות להתחבר ולנהל דרכו עד 60 שיחות בו זמנית. הלקוחות הבינוניים מחפשים פתרונות פשוטים מעל הסטנדרט. נביא קופסה פשוטה בתמחור אגרסיבי. אנחנו נבוא עם פתרון. יש לנו מעטפת שירות נפרדת ומערכות בקרה ייעודיות, יש לנו נציגים תומכים טכניים עם מיומנות שונה, מוקד תמיכה עסקי 24/7 ועוד".

- אבל שירות לקוי.

"אנחנו יודעים, ואנחנו מתחזקים רשת כבלים, אז אנחנו יודעים להחזיק את הסגמנט הזה ברמת שירות שונה, והטכנאים הם טכנאים שונים, וזה שוק שדורש משהו אחר. אנחנו נכנסים לשוק הזה באופן מדוד, אבל בטוח".

- למה תדיראן טלקום?

"הם מתמחים בנושא הזה. אנחנו לא צריכים להמציא את הגלגל מחדש. היכולת להתחבר עם חברות מתמחות תקנה לנו יתרון יחסי, ושיתוף-הפעולהעם תדיראן נותן לנו יתרון יחסי. זה מכפיל כוח".

- מה ייחשב כהצלחה מבחינתך?

"אני רוצה להכפיל את נתח השוק ולהגיע לפחות ל-15% מהשוק בתוך שנתיים".

עוד כתבות

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברים שמסייעים לכיתות הכוננות: מציוד ועד הדרכות כיבוי אש

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

קיבוץ ניר יצחק הודיע על מותו של החטוף ליאור רודאיף

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"