החצר האחורית של ההון השחור בישראל: עשרות רבנים ומקובלים בישראל מגלגלים מיליארדי שקלים שלא מדווחים - כך עולה מדוח מבקר המדינה יוסף שפירא שפורסם אתמול (ד').

"רובו של ההון הרב שצברו כמה עשרות מקובלים לא מוסה", נכתב בדוח המבקר. "רשות המסים טרם קבעה מדיניות ברורה ולא הוציאה הנחיות לדרכי מיסוי ענף המקובלים וכן לא יזמה את הבהרת המצב המשפטי בעניין. הביקורת העלתה כי טרם הוסדרה סוגיית מיסוי המקובלים, אף שהצורך בכך עלה כבר לפני כ-15 שנים. כמו כן, לא נעשה די להכללה של הבד"צים ברשת המס, ואף שרבים מהם מאוגדים כחברות, הם מוסו באופן חלקי או לא מוסו כלל. הפעילות הענפה של המקובלים והבד"צים מדגישה עוד יותר את הצורך לתקן את הליקויים שצוינו בדוח זה, כחלק מתפקיד הרשות לקיים מערכת מס שוויונית וצודקת, שבה כל נישום משלם מס אמת ולמנוע הפסד כספי רב לאוצר המדינה".

אתמול דיווחנו כי בדוח המבקר נכתב על פעילות שנעשתה בשנים האחרונות על-ידי רשות המסים נגד חצרות המקובלים - ונמצאו סכומי-עתק. כך, למשל, עם מקובל המכונה ח' נחתם הסכם שלפיו ישלם סכום של 20 מיליון שקל עבור סך תקבוליו עד ל-2002. זאת שעה שבחשבונות הבנק שלו שכנו כ-650 מיליון שקל לכאורה, שמקורם אינו ידוע. סכום זה אינו כולל נכסים נוספים, לא כספיים, שבבעלותו של הרב.

בדוח המבקר צוין גם כי בסיכום פעילות שנעשתה בנושא בשנים 2009-2013 עולה כי מתוך 29 רבנים ש"טופלו", לחמישה לא נפתחו תיקי מס, ושניים נדרשו להגיש דוחות מס והצהרות הון - אך הם לא הגישו ולא נערכו להם שומות בהיעדר דוח.

שאר 22 הרבנים הגישו את דוחותיהם והצהרות ההון. מתוך אלה, 8 רבנים טופלו ביא"ל, אך רק עם 4 מהם נערכו הסדרי שומה; שאר 14 התיקים שהתנהלו במשרדי שומה, אחרים לא טופלו שומתית, פרט ל-3 תיקים שהתנהלו בפקיד שומה ירושלים 3 - בהן נערכו שומות על-פי דוחות המס שהוגשו על-ידי הנישומים.

במילים אחרות, רשות המסים מגלה אוזלת-יד נוכח העלמות המס האדירות של הרבנים המקובלים.

"בישראל פועלים עשרות מקובלים שאינם מדווחים על פעילותם", נכתב בדוח. "גם אם לא ניתן לדעת במדויק את היקף פעילותם, הרי שנראה שהכספים המשולמים להם מסתכמים במאות מיליוני שקלים".

למשפט זה הוסיף המבקר הערת שוליים (הערה מספר 19 בעמוד 301 בדוח, באותיות קטנות), בה נכתב: "סך היתרות הכספיות בחשבונות הבנק של אחד המקובלים היו יותר ממיליארד שקל".

הערת שוליים קטנה עם נתון מדהים, ולמשלם המסים הישראלי לא נותר אלא לתהות כיצד הגיע כבוד הרב לסכום אדיר של יותר ממיליארד שקל, "פטורים" ממס כמובן.

"אי-מיסוי כספים אלה פוגע פגיעה ניכרת באוצר המדינה ובאינטרס הציבורי, ואף קיים חשש בעניין זה להפרות של הוראות חוק איסור הלבנת הון", כותב המבקר בדוח.

המבקר לא מתעלם מהעובדה שקשה לפקח על הענף, וכותב כי "נוכח ייחודיות ענף המקובלים, היכולת של הרשות להוכיח במציאות המשפטית הקיימת 'פעילות עסקית' בתיקי מס הקשורים אליהם היא מוגבלת מאוד... על הרשות והיועץ המשפטי לממשלה לתת את הדעת לפתרון מצב מורכב זה, בנוגע למיסוי תקבול שמקבל אדם ממי שאינו בן משפחתו, ואף ליזום שינוי חקיקה ככל שיידרש, להסדרת מיסוי ענף המקובלים במישור המשפטי והתפעולי".

רשות המסים מסרה בתגובה: "לעניין מיסוי המקובלים, כפי שענתה הרשות למשרד המבקר, הפעולות שנעשו בתחום הביאו לכך שהסוגייה המורכבת של מיסוי כספים המתקבלים אצל מקובלים כמתנה או כהכנסה בגין שירות, הונחה על שולחן בית המשפט. לעמדתנו, בית המשפט הוא זה שצריך לקבוע את הפרשנות החוקית בעניין.

"לעניין החשש שמעלה המבקר, שלפי המידע המצוי ברשות לאיסור להלבנת הון, המצביע על הלבנת הון והעלמות מס בבד"צים, כזכור, נכון למצב החוקי כיום, רשות המסים מנועה מלקבל מידע שוטף מהרשות לאיסור הלבנת הון. מתוך הכרה בחשיבות של קבלת מידע זה לצורך הטיפול בהעלמות מס והון שחור מקדמת הרשות הצעת חוק שתאפשר העברת מידע שכזה. לצערנו, הצעת החוק מעוכבת בכנסת כבר תקופה ארוכה".