גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האוניברסיטה שממנה יצאו ענקי ההיי-טק בעולם

הפרופסור שעזר לסטודנטים להקים את הסטארט-אפ הראשון בהיסטוריה, התלמידים שהקימו את מנוע החיפוש גוגל והמרצה סטיב באלמר ■ כך משפיע השילוב בין אוניברסיטת סטנפורד לבין עמק הסיליקון על החיים של כולנו

אוניברסיטת סטנפורד / צילום: רויטרס
אוניברסיטת סטנפורד / צילום: רויטרס

העיתונאי דון סי. הופלר טבע בשנת 1971 את המונח "עמק הסיליקון", ביחס לקבוצה של חברות שבבים שפעלו בעמק קטן בצפון קליפורניה, כמעט שעה נסיעה דרומה מסן פרנסיסקו. העמק הפך מאז לגביע הקדוש של אנשי היי-טק בכל העולם והוא מתאפיין בעצי דקל גבוהים, בתים ציוריים ומיליארדרים מתעשיית הטק שמסתובבים ברחובות עם מכנסיים קצרים וקפוצ'ון א-לה-צוקרברג.

בירת היזמות העולמית הפכה לעובדה קיימת, אבל נולדה כמעט במקרה. "על פניו זה באמת מאוד תמוה אם מסתכלים על זה בנקודת הזמן הנוכחית - להקים אזור שכל כולו חדשנות, פריצת דרך והקמת חברות 'רזות' במדינה עם רמת המיסוי הכי גבוהה ויוקר המחיה הכי מטורף בארצות הברית", מודה ג'יי די שראם, פרופסור באוניברסיטת סטנפורד בקליפורניה ששוכנת בלב עמק הסיליקון.

העמק נולד בסוף שנות ה-30 של המאה שעברה. בשנת 1930 הקימו שני סטודנטים להנדסת חשמל בסטנפורד, חברה קטנה במוסך ביתי קטנטן בפאלו אלטו. השניים, דיוויד פאקארד ו-וויליאם היולט, זכו לעידוד מצד הפרופסור שלהם, פרדריק טרמן, שדאג להם למלגת מימון מיוחדת שתרמה להקמת ה"סטארט-אפ" הראשון בהסיטוריה.

השניים קראו לחברה שלהם על שמם - היולט פקארד, או בקיצור HP - חברת ענק שנסחרת כיום לפי שווי של 65 מיליארד דולר. אלפי חברות הוקמו מאז בסביבה, חלקן על בסיס פרויקטים שנולדו באוניברסיטה. כמעט כולן, לרבות אפל של סטיב ג'ובס וסטיב ווזניאק, שיחזרו את פורמט הגראז', מה שייצר תופעה נדל"נית יוצאת דופן. פאלו אלטו היא כנראה הנקודה היחידה בכדור הארץ שבה מוסך ביתי, בדרך כלל המקום שבו מחנים את הרכב, נחשב לחדר הכי יוקרתי בבית.

העמק המשיך לצמוח במקביל להתפתחות האוניברסיטה שזכתה לכינוי "החווה". בשנות ה-50 זכה אחד החוקרים במוסד האקדמי בפרס נובל והסגל הנוכחי כולל מספר מדהים של 18 זוכי נובל, מתוך כ-1,800 מרצים. יחס של אחד למאה. שני סטודנטים באוניברסיטה, סרגיי ברין ולארי פייג', פיתחו אלגוריתם לחיפוש בעמודי אינטרנט שהפך ברבות השנים לגוגל.

"סטנפורד הקימה קהילה של אנשים בעלי ידע טכנולוגי, שמעוניינים לשנות את העולם. הם נהנו לשבת בשמש ולדבר על זה, ואז לשבת במעבדות וחדרי המחשבים עד הלילה ולעשות את זה. כשהם סיימו את הלימודים, הם חיפשו דרך להמשיך לעשות את זה עם אותם אנשים ובאותה דרך", מסביר ג'ייקוב, סטודנט בשנה השלישית לדוקטורט במדעי המחשב בסטנפורד.

"כולם הגיעו לכאן ממקומות שונים, אבל המקום הזה חיבר אותם. הם הרגישו שייכים וזה מסביר למה כולם השתקעו כאן וניסו להקים כאן את החברות שלהם. חברות מהסוג הזה דורשות מטבען כוח אדם ששותף לערכים ולבסיס הידע - ומאחר שכולם האמינו בתוכנית שאותה סיימו בסטנפורד, נראה שלכולם היה ברור שהכי נכון להישאר בעמק שמקיף את האוניברסיטה כדי להיות קרובים לחממת הידע ולאנשים מוכשרים בעלי כישורים דומים.

"העובדה שעוד ועוד חברות נוצרו כאן בהתבסס על אותו היגיון יצרה כאן אקו-סיסטם של חדשנות בתחום הטק, עד שכבר היה ברור שגם מי שלא למד בסטנפורד, אבל רוצה להיכנס למעגל הזה שצומח מהר, צריך להיות פה", אומר ג'ייקוב.

מחפשים את "גוגל הבאה"

בשנים האחרונות נשמעת ביקורת על מערכת היחסים בין סטנפורד לבין החברות בעמק הסיליקון. כתבות שפורסמו בעיתונים המובילים באמריקה, לרבות "ניו יורק טיימס" וה"וול סטריט ג'ורנל", הצביעו על כך שעמק הסיליקון שקם כתשובה לאליטה הכלכלית הישנה של החוף המזרחי שמתרכזת בוול סטריט, הפך לאליטה חדשה בפני עצמה שבה כדי להצליח חייבים ללמוד במוסד האקדמי הסלקטיבי.

הכתבות הצביעו על כך שראשי קרנות ההון סיכון המובילות בעמק נוכחים בקמפוס, מגיעים לשיעורים באוניברסיטה ומשתתפים בפאנלים לדירוג פרויקטים של הסטודנטים בניסיון לאתר את "גוגל הבאה" - תופעה שלא קייימת בצורה גורפת כל כך במוסדות אקדמיים אחרים.

אחרים דיברו על כך שרבים מהפרופסורים במוסד משמשים חברי דירקטוריון פעילים בחברות שיצרו סטודנטים שלהם - דבר שנראה לגיטימי בתוך הקהילה ה"סטנפורדית" אך מעלה סימני שאלה אתיים עבור רבים מחוץ לעמק.

"העובדה שרבים מהמנכ"לים הפורשים של חברות הטק ובוגרים דומיננטיים אחרים בוחרים לחזור למוסד וללמד בו - ברגע שהם יוצאים לגמלאות מוקדמות ונעשים מעורבים גם כלכלית בחברות שמקימים סטודנטים - תרמה גם היא לסנטימנט הביקורתי. אריק שמידט, מנכ"ל גוגל היוצא, הוא דוגמה למרצה כזה וכמוהו גם מנכ"ל מייקרוסופט הפורש סטיב באלמר, שנטש בתחילת השנה את לשכתו המפוארת בסיאטל וכבר הספיק להעביר קורסים בסטנפורד.

"יש משהו במה שאומרים כל המבקרים, מהבחינה הזו שסטנפורד ועמק הסיליקון שלובים - אבל זה לא נראה לי חריג ביחס לזה שהמגייסים מבנקי ההשקעות בוול סטריט ארבו בעשורים הקודמים לבוגרים וסטודנטים של הארוורד ביזנס סקול", אומר ניית'ן לואולס, בוגר טרי יחסית של ביה"ס למנהל עסקים בסטנפורד.

"אין פה פרופסורים שמחלקים צ'קים בכניסה לשיעור שלהם - אבל כן יש פרופסורים שאומרים בפתיחות 'תוסיפו אותי בלינקדאין והנה האימייל שלי - אם אתם רוצים להתייעץ או יש לכם רעיון מעניין אתם מוזמנים לדבר איתי'. אני חושב שזה מאוד הגיוני ו-'win win' לכולם", הוא אומר.

המס בעמק הסיליקון גבוה ושכר הדירה לא שפוי, אבל אין עדיין אוניברסיטה שמצליחה לפתות סטונדטים כמו סטנפורד.

"זו שאלה גדולה שלדעתי כבר גדולה יותר מסטנפורד עצמה - אבל בליבה יש הרבה נטייה של 'בחירה עצמית' (Self-selection bias): מגיעים לכאן אנשים שרוצים להיות חלק מהמערכת הזו ומאמינים בערכים של התחום הזה. האוניברסיטה מאוד מקדמת את זה בעיקר בכל מה שקשור לפרוייקטים בין בתי הספר השונים בתוך סטנפורד.

"יש מעט אוניברסיטאות בעולם שיש להן מובילות גם בהנדסאות, גם במחשבים, גם ברפואה, גם בעסקים וכו' - לסטנפורד יש את זה, ויש מרכזים שלמים שמאפשרים לסטודנטים מתחומי ידע שונים לשלב ידיים וליצור חברות ומיזמים ביחד וככה נוצרות חברות. אין עוד הרבה בתי ספר בעולם שיכולים להציע את זה ושבאופן אקטיבי בוחרים לעודד את הסטודנטים שלהם לעשות את זה בכך שהם נותנים נקודות זכות אקדמיות ומימון לסטודנטים לעבוד על סטארט-אפ שלהם במקום להיכנס לעוד הרצאה פרונטלית".

ביה"ס לעיצוב - ה"די-סקול" (די מסמן "דיזיין", עיצוב) הוא כנראה הדוגמה הבולטת ביותר לכך בקמפוס של סטנפורד: המוסד שממוקם ממש במרכז האוניברסיטה (שראוייה יותר להיקרא עיר בשל גודלה - מעל 33 קמ"ר שהופכים אותה לקמפוס השני בגודלו בעולם, אחרי אוניברסיטת מוסקבה) נחשב לגולת הכותרת בפעילות הקריאייטיבית של סטנפורד.

באחד הקורסים, "עיצוב לתנאי קיצון ביכולת רכש", סטודנטים להנדסה וסטודנטים למנהל עסקים ורפואה פועלים יחד בצוותים של שלושה-ארבעה כדי לעצב מוצרים בעלות אפסית עד נמוכה כדי לענות על צרכים בסיסיים של מדינות עולם שלישי. במהלך הלימודים הצוותים יוצאים לאפריקה או למדינות מתפתחות באסיה ובוחנים את הפתרונות שפיתחו בשטח.

חברות רבות יצאו מהקורס הזה אחרי שעיצבו מנורות, תנורי חימום בטוחים לשימוש, טכנולוגיות ניקוי מים ותכשירי היגיינה לאנשים חסרי יכולת כלכלית. קורסים אחרים במוסד כוללים "עיצוב ואימפרוביזציה" - קורס שבו סטודנטים משתמשים בכלים של אימפרוביזציית תיאטרון כדי להבין את הצרכים של משתמשים במוצר, "עיצוב בתחום הבריאות" ואפילו "עיצוב וסקס" - קורס שבו לומדים הסטודנטים מבתי ספר שונים בסטנפורד על ההבדלים המגדריים בין גברים לנשים בשימוש במוצרים.

"מבוגר אחראי" במעונות

היבטים חשובים אחרים של הגישה הרב-תחומית של סטנפורד כוללים שילוב של מקצועות ממדעי הרוח והחברה בלימודי הנדסה ותיכנות. דוגמה לכך אפשר למצוא בתוכנית "הנדסת מערכות סימבוליות" של סטנפורד, שהצמיחה מאז הקמתה לפני 25 שנה את מנכ"לית יאהו הנוכחית מריסה מאייר, מייסדי לינקדאין ואינסטגרם.

גיל שוטן, ישראלי בן 29, סיים לאחרונה חמש שנים במוסד האקדמי שבהן השלים תואר ראשון בהנדסת חשמל ותואר שני במדעי המחשב. כשרק הגיע לקמפוס והצטרף כחייל משוחרר לחבורת ה"ילדים" בני ה-18 בתוכנית הקולג' של סטנפורד, ליוו אותו לא מעט סימני שאלה לגבי הפוקוס של בית הספר על ה"אווירה" והמאמצים ליצירת קהילה, אך השנים שחלפו שכנעו אותו. "באופן מצחיק קצת, דווקא באוניברסיטה הכי בולטת בעולם הלימודים הם הקטע הפחות חשוב בבית הספר - מה שקורה במעונות הוא העניין האמיתי. אם בתל אביב אנשים יעשו כל מה שאפשר כדי לא לגור במעונות אלא בדירה משלהם - פה העונש הכי גדול שההנהלה תיתן לסטודנט על עבירת משמעת חמורה הוא שלילת הזכות לישון במעונות.

"כשרק עברתי לכאן, נראה לי מוזר שבאוניברסיטה יש 'מבוגר אחראי' במעונות - מישהו שהוא הכלאה של מדריך צופים ומ"כ בטירונות שמארגן פעילויות גיבוש, אומר לך לאיזה פעילויות ללכת אחרי הלימודים ומנהל את העניינים כאילו מדובר במחנה קיץ. השוויתי את עצמי לחברים שהתחילו ללמוד בתל אביב, ושאחרי הלימודים פשוט הלכו הביתה ואם בא להם יצאו לשתות בפאב השכונתי.

"בדיעבד, כבר אחרי שנה או שנתיים הערך היה ברור לי: ככה יוצרים פה קהילה. זה חלק משמעותי בתרבות - יש סטודנט בוגר יותר שמשאיר את הדלת פתוחה ושאפשר להתייעץ איתו. מישהו שהתפקיד המוגדר שלו הוא לבנות קהילה תומכת שבה כולם מכירים אחד את השני ונאמנים אחד לשני. בגלל זה גם נהייתי חונך בעצמי אחרי כמה שנים". את הדינמיקה בין הסטודנטים, אגב, מדמה שוטן לריאקציה גרעינית: "כשאתה לוקח מאסה קריטית של חומר בקיע הוא בסוף מתפרץ.

"הרבה מוסדות מנסים לשחזר את מה שהולך פה", אומר שוטן, "אבל כובד המשקל שנוצר לשם של סטנפורד גורם לכך שזה כמעט בלתי אפשרי לנתק את האוניברסיטה מהעמק או להפך. יש תחושה שהעיניים נשואות לסטנפורד ושמכאן תצא הבשורה והאוניברסיטה עושה את כל מה שהיא יכולה כדי לשמור את האצבע על הדופק של החדשנות ולהחדיר את זה לסטודנטים.

"כשבקורס 'מבוא למדעי המחשב' מביאים את מארק צוקרברג, בשר ודם, לספר מה הוא עשה כשהוא היה סטודנט שנה א' בכיסא כמו שלך ואחריו צועדים ונכנסים בדלת אחד אחרי השני המייסדים של כל חברות הענק - אתה מסיים את הלימודים בתחושה שאתה הולך להמציא מחדש דברים ואתה חייב לכוון גבוה, כדי לא לבזבז את הקרדיט שניתן לך ואת הזכות הזו ללמוד במוסד כזה", אומר שוטן, "יש כאן חווה שהייתה רק לפני 50 שנה מבודדת ומוקפת במטעי אפרסקים אבל ריכוז של אנשים חכמים ואווירה מאוד פתוחה ותומכת הפכו אותה לבירה של הכלכלה החדשה - כשאתה מצטרף לאוניברסיטה הזו אתה גם מצטרף לחזון. דוחפים לך מהיום הראשון שאתה יכול לשנות את העולם. אחרי ארבע שנים, אין לך ברירה אלא להתחיל להאמין בזה קצת".

עוד כתבות

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

אוקראינה עברה מהצלחה צבאית לכישלון. זה יכול לקרות גם לישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: המציאות העגומה של ההגנה האווירית באוקראינה עלולה לקרות גם לישראל, סין הולכת על קו דק במזרח התיכון ואפל מבצעת עדכון למערכת אחרי סערת האימוג'י של דגל פלסטין ● כותרות העיתונים בעולם 

הטרנד שמרוויח מהריבית / אילוסטרציה: Shutterstock

הקאמבק של הקרנות הכספיות: המשקיעים חוזרים לטרנד שמרוויח מהריבית

בסוף 2023 נראה היה שהקרנות הכספיות דועכות. אבל מאז, האפיק הסולידי הציג התאוששות מסחררת שהגיעה לשיא החודש עם גיוסי עתק של 3 מיליארד שקל בשבועיים - פי שניים מבכל פברואר ● מומחה: "המשקיעים הבינו שהריבית הגבוהה תישאר"

ד''ר משה כהן / צילום: תמונה פרטית

האם בקרוב יוקם בית ספר נוסף לרפואה במיקום מפתיע?

ד"ר משה כהן פועל בימים אלה מול המל"ג להגשמת החזון שלו -  בית ספר בינלאומי לרפואה באילת, בהשקעה של 250 מיליון שקל ● התוכנית כוללת שיתוף־פעולה הדוק עם אוניברסיטאות בעולם וחיזוק לבית החולים יוספטל ● האם יצליח היכן שרייכמן נתקל בהתנגדות, ומי המלונאי שרתם לגיוס הכסף?

זה שני עשורים שאין השקעות מספקות במתקני כריית הנחושת / צילום: Shutterstock

ההיצע בירידה והביקוש צפוי לזנק: האם זה קץ הדשדוש במחיר הנחושת?

מחיר המתכת מטפס בעקביות בחודשים האחרונים, ואנליסטים חוזים שהוא יזנק בעוד 70% במהלך השנתיים הקרובות ● בין הסיבות: שיבושים בכריית הנחושת שעלולים להביא לירידה בהיצע

עסקים ברמת גן / צילום: טלי בוגדנובסקי

תביעה ייצוגית נגד מילואימניק העלתה מחלוקת ישנה. האם נמצא לה פתרון?

תובעים ייצוגים מתנגדים זה שנים לרצון לחייב אותם להתריע בפני עסקים טרם הגשת תביעה נגדם ● אולם כעת, סיפורו של בעל עסק שחזר מעזה וגילה שהוא נתבע ב־2.5 מיליון שקל, עשוי לגרום לזה לקרות ● מומחים חלוקים לגבי ההשלכות

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 צלל ב-1.7%

ת"א 35 ירד ב-1% ● ישראייר חזרה לגודל צי מטוסים שהיה זמין לפני המלחמה ●  קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה של ישראל ● בעקבות האג"ח האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית הארוכה בישראל בשיא של 12 שנים ● ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" ● יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה, זה לוקח יותר זמן משחשבנו"

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת הלב של רשות ניירות ערך?

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

החליטו שלא להחליט: הסחבת שמעכבת הקמת תחנת כוח חדשה

ברוב של שמונה מול שישה החליטה היום הממשלה להחזיר את התוכניות לדיונים בות"ל בנוגע להקמת תחנת הכוח ריינדיר ● ההחלטה הזו מתווספת לסחבת תמוהה של רשות החשמל שבמשך שנה לא פרסמה אסדרה לשלוש תחנות כוח שהקמתן דווקא כן אושרה

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"

מדפי דבש בסופר / צילום: טלי בוגדנובסקי

בשמן זית, בדבש ובקרוב ביין: המותג ישראלי, התוצרת - אירופית

החיבה לתוצרת מקומית, לובי חקלאי חזק וחסמי יבוא, מציפה את המדפים במותגים ותיקים שמשווקים "בלנד": ערבוב מותג ישראל עם תוצרת אירופית, מבלי לחשוף מאיזו מדינה הוא מגיע ● את השיטה הפופולרית שעובדת בעיקר בשמן ובדבש, רוצה הממשלה להרחיב כעת גם ליין

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

סימנים ראשונים מעידים - תרחיש הבלהות של המשק עשוי להתממש

האינפלציה בפברואר הגיעה לקצב של 2.7% - מעל מהציפיות המוקדמות ● החשש המרכזי הוא ממגמה שלילית שתביא לחריגה מהיעד של בנק ישראל, כפי שצופים יותר ויותר גופים בשוק ● וכשזה המצב, קשה לראות את הריבית יורדת בקרוב

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, 25 מיליון שקל, עובר לראובני פרידן

ב–12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס וכעת הוא יעבור לראובני פרידן ● היקף התקציב של חברת כרטיסי האשראי עומד על כ–25 מיליון שקל בשנה

נרשמה עלייה של 19% במחזור הקניות בכרטיסי אשראי בהשוואה לשנה שעברה / צילום: Shutterstock

החשש מתקיפה איראנית וחג הפסח הובילו לעלייה ברכישות מזון ומוצרי חשמל

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי מספר הרכישות בענף החשמל נותר דומה, אך בשל עליות המחירים שילם הציבור כ–20% יותר

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

כמעט 100 מיליון שקל בשנה: זה שיאן השכר החדש בבורסת ת"א

עלות שכרו של מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס בשנת 2023 עמדה על כ-26 מיליון דולר, רוב הסכום ניתן כתגמול הוני ● פרנסיס עקף בכך את ברק עילם, מנכ"ל נייס והפך לשיאן השכר בבורסה המקומית ● בשנה שעברה הביעו בעלי המניות של טבע מחאה על התגמולים הגבוהים לעומת ביצועי המניה באותה עת ● בתוך כך, טבע קיבלה אישור FDA לתרופת ביוסימילר

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה