גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

זאת דורטמונד, או שזה הפגר של דורטמונד?

הקבוצה שעד לפני שנה וחצי סיחררה את אירופה, מדורגת במקום הלפני אחרון בבונדסליגה אחרי 5 הפסדים רצופים ■ מה הסיבות להתרסקות?

עולם הכדורגל משפשף את עיניו בתימהון: 18 חודשים בלבד לאחר ששחקניה צעדו על הפודיום בוומבלי וקיבלו ממישל פלאטיני את מדליות המפסידים של גמר ליגת האלופות - בורוסיה דורטמונד הידרדרה לתהומות. 10 מחזורים בתוך עונת 2014/15, הצהובים-שחורים מדורגים במקום הלפני אחרון בבונדסליגה, שמוביל לירידה. החניכים של יורגן קלופ הפסידו 70% ממשחקיהם העונה בליגה, כולל חמשת האחרונים. זה בטח לא משברון. זו התרסקות.

קלופ, שבנה ב-10 אצבעותיו את הקבוצה שזכתה בתחילת העשור בשתי אליפויות רצופות, לא מכחיש את המצב. אחרי ההפסד לבאיירן בשבת (1-2), המנג'ר המוערך הודה ש"יש לנו יותר מדי 'אתרי בנייה' בתוך הסגל, ואפשר היה לראות את זה היום. זה לא רק מזל רע שהוביל אותנו להתנוונות הזאת". אז אם המזל אינו הפקטור הכי משמעותי - מה בכל זאת הוביל לפתיחת העונה הגרועה בתולדות המועדון?

***

הפרדוקס של דורטמונד הוא שככל שהיא גדלה - ככה היא נופלת. מאז האליפות של 2010/11, הקבוצה עשתה לה הרגל לאבד בכל קיץ לפחות שחקן אחד קריטי: רוברט לבנדובסקי עזב בפגרה האחרונה לבאיירן (בהעברה חופשית), מריו גצה ב-2013 (לבאיירן, 37 מיליון אירו), שינז'י קגאווה ב-2012 (מנ. יונייטד, 16 מיליון), נורי שאהין ב-2011 (ריאל מדריד, 10 מיליון). במהלך השנים הללו הראו את הדלת גם ללוקאס באריוס, איבן פריסיץ' ופליפה סנטנה. אז למרות שקגאווה ושאהין הספיקו מאז לחזור - האקסודוס לא בהכרח יסתיים בקרוב: לכוכב הכי גדול כיום של דורטמונד, מרקו רויס, יש סעיף שחרור של 25 מיליון אירו בלבד. ראשי באיירן כבר מחככים ידיחם בהנאה, והיו"ר קארל היינץ רומיניגה התייחס לחיזורים הגלויים של הבווארים אחרי הקשר, והצהיר כי "אם רויס היה אישה, הייתי שולח לו פרחים כל יום".

למרות חילופי השחקנים בסגל, הטקטיקות החדשניות של קלופ (אליהן נגיע בהמשך) והלכידות הקבוצתית הצליחו לשמור את דורטמונד בצמרת. אבל צריך להזכיר שכבר אשתקד החלו להופיע הסימפטומים: העונה הסתיימה עם פער של 19 נקודות מבאיירן, שלקינוח גם ניצחה את בורוסיה בגמר הגביע.

הדעיכה הזאת בלתי נמנעת, כי לדורטמונד אין את השריר הפיננסי שיכול להשאיר אצלה כוכבים. באיירן היא מותג-העל של הספורט הגרמני. לכן, בעוד שבאיירן הכניסה 237 מיליון אירו ב-2012/13 רק מפעילות מסחרית (ספונסרים, פרסום, מרצ'נדייז) - בורוסיה הסתפקה ב-45% מהסכום. ביתרון הזה באיירן משתמשת כדי לפרק את היריבה הגדולה התורנית. היא עשתה את זה בעשור הקודם גם לבאייר לברקוזן (לקחה לה בתוך שנתיים את מיכאל באלאק, לוסיו וזה רוברטו). המודל הזה בלתי ניתן לעצירה.

דורטמונד, גם אם הייתה מאד רוצה, לא יכולה להתרומם מעבר לסטטוס הכלכלי הנוכחי. היא משחקת בליגה בה יש תמרור עצור בוהק לשייח'ים מהמפרץ, אוליגרכים מרוסיה ומנהלי קרנות גידור מאמריקה. בעלי השליטה, לפי הרגולציה המפורסמת - חייבים להיות האוהדים. זה אמנם מבטיח יציבות, אבל מבטיח גם בעיות גדילה, ותקרת זכוכית.

הפיתרון של בורוסיה, שנסחרת בבורסה הגרמנית, לסוגיה הזאת היה יצירתי ונבון: המנכ"ל האנס-יואכים ואצקה הוביל לאחרונה מהלך של הגדלת האחזקות של שלוש השותפות המסחריות הגדולות של המועדון - פומה (המלבישה הרשמית של הקבוצה), ענקית הביטוח סיגנל אידונה (המחזיקה בזכויות השמיות של האצטדיון בדורטמונד) וחברת האנרגיה והכימיקלים אבוניק (הספונסרית הראשית על חזית החולצה) - בתמורה להזרמת הון מיידי מצידן והארכת שיתופי הפעולה איתן. וכך, בין יוני לאוגוסט האחרונים הומצאו להם 140 מיליון אירו "חדשים". ואצקה אמנם היה מרוצה לאחר סבב הגיוסים, והודיע כי "עד סוף השנה דורטמונד תהיה נקייה מחובות. המהלכים האלו יממנו את הצמיחה שלנו". אבל צריך לזכור שאוטוטו כבר לא יהיה מאיפה לדלל: לאוהדים נותרו רק 60.7% מהמניות, ועל-פי התקנות בבונדסליגה, אל מתחת ל-51% הם לא יוכלו לרדת.

***

למרות החיסרון הכלכלי המובנה, משהו עדיין לא ברור לגמרי בסיפור של דורטמונד. הרי היא בכל זאת הקבוצה השנייה הכי מכניסה בגרמניה, וזה כמובן אינו הפרופיל הקלאסי של מועדון שמידרדר עד לתהומות הבונדסליגה.

ישנם הסברים שנשמעים יותר כמו תירוצים זולים: מכת הפציעות מתחילת העונה של שחקני מפתח (רויס, גונדוגאן והאמלס - אז מה אם כולם כבר הספיקו לחזור); או חוסר היכולת של החלוצים החדשים להיכנס לנעליים הגדולות של לבנדובסקי, שחקן שכבש 95 גולים בשלוש העונות האחרונות (אז מה אם המחליפים שלו, צ'ירו אימובילה שהגיע מטורינו ואדריאן ראמוס מהרטה ברלין - הבקיעו בשנה שעברה יחד 38 שערים).

הסבר קצת יותר מתקבל על הדעת הוא טקטי. "ייתכן שהסגנון של קלופ התחיל להישחק", טוען פרשן הכדורגל של "הטיימס", ESPN וה"וול סטריט ג'ורנל", גבריאל מארקוטי. הסגנון של קלופ, מסביר מתיו פרארנאו, שהוציא לפני שבועיים לאור ספר מדובר אודות שנתו הראשונה של פפ גווארדיולה כמאמן באיירן (Pep Confidential) - הוא של "קבוצה שנוח לה ללא הכדור; קבוצה שמבססת את המשחק שלה על יציאה למתפרצות מאד מהירות וקטלניות; קבוצה השייכת לאסכולת ה'שולטים בשטחים', השונה מהותית מהסגנון של ברצלונה והחקייניות שלה, ביניהן באיירן של גווארדיולה - אלו ששולטות בכדור". כדי לשלוט בשטחים, אומר מארקוטי, "כדי להשיג את הכדור ואז להתקיף במהירות סילונית - אתה צריך ללחוץ על היריבה באינטרוולים מאוד גבוהים. מצד אחד דרושה לכך אינטנסיביות פיזית מאד גבוהה, ומצד שני תנועות מתואמות".

הבעיה היא שכולם הבינו כבר את הטריק של דורטמונד, אחת הקבוצות הכי מסקרנות טקטית שקמו בשנים האחרונות בעולם הכדורגל. חקירת העומק שעשו לבורוסיה עשתה את שלה. גם אם האינטנסיביות של הלחץ עדיין קיימת, הרי שהתיאום בתנועה כבר שווה הרבה פחות, לאחר ש"בגרמניה למדו את השיטה", אומר רפאל הוניגשטיין, כתב ה"גרדיאן" לענייני כדורגל גרמני. "למשחק הלחץ המתפרץ של דורטמונד, מגיבות הקבוצות במשחק לחץ מתפרץ משלהן". כשהיריבות צריכות לוותר על הכדור ולדרוש מדורטמונד לייצר מצבים - זה עובד להן: דורטמונד לא משגשגת מול צפיפות הגנתית. דורטמונד צריכה שטח.

"קלופ 'איים' בתחילת העונה להציג גרסה אפילו יותר אקסטרימית של השיטה שלו, אבל השחקנים בינתיים רחוקים מלהצליח ליישם אותה", מסכם הוניגשטיין.

***

בצד היותר חיובי של הסיפור - המכונה עדיין לא שבקה חיים בליגת האלופות, עם 12 מ-12 נקודות. מארקוטי והוניגשטיין טוענים שניהם כי בשורה התחתונה, כל הנפילה של דורטמונד היא לא יותר מ-BLIP, כתם קטן על המסך שבקרוב יעלם. הבלם והמנהיג האמלס אומר ש"אנחנו יודעים בדיוק מה הבעיות שלנו, ואנחנו יודעים כיצד לתקן אותן".

השאלה שנשארה פתוחה היא האם גם לאחר החזרה לפורמה, שבוודאות תגיע בקרוב - יהיה לקלופ פתרון לחידה הבלתי פתירה של דורטמונד והכדורגל הגרמני כולו: איך תוקעים ביס גדול ועסיסי בבוואריה.

עוד כתבות

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

דיווח: ארה"ב עצרה משלוח נשק לישראל - מחשש למבצע נרחב ברפיח

לפי הדיווח משלוח הנשק היה אמור להיות מורכב מ-1,800 פצצות במשקל טון ו-1,700 פצצות במשקל 250 ק"ג • לאחר רצף אזעקות ביישובי הצפון: גל תקיפות של צה"ל בלבנון • מטרה אווירית חשודה יורטה סמוך לאילת • רה"מ נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • עדכונים שוטפים

אנדראה אורקל, מנכל בנק יוניקרדיט האיטלקי / צילום: Reuters, Massimo Di Vita

במשך שנים משקיעים נכוו ממניות הבנקים האירופיים. עכשיו הן ממש לוהטות

לאחר שנים של שפל, הבנקים באירופה מתחילים להציג ביצועים משופרים, הודות לניקוי מאזנים וצמצום עלויות, לצד רווח מוגדל ממתן הלוואות ● מניות הענף דוגמת UniCredit מזנקות גם בציפייה לחלוקות דיבידנדים בעד כ-130 מיליארד דולר, ועוקפות את מקבילותיהן מארה"ב

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה ב-2%, טסלה בכ-4%

הנאסד"ק ירד ב-0.1% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

קיבוץ ניר יצחק הודיע על מותו של החטוף ליאור רודאיף

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

שופטת בית המשפט העליון יעל וילנר. קיבלה את ערעור חברת הביטוח / צילום: שלומי יוסף (עיבוד תמונה)

פסק דין תקדימי של העליון מצמצם את הגדרת הידועים בציבור

העליון דן בשאלה מתי זוג יחשב לידוע בציבור לצורך זכאות לתשלום פיצוי בעקבות מוות בתאונה ● השופטים: הכוונה להינשא לא מהווה אינדיקציה לרצון הזוג להחיל זכויות לפני הנישואים

מעבר הגבול בין רוסיה לנארווה, אסטוניה, סגור לכניסת רכבים / צילום: Reuters, Mihkel Maripuu

אוקראינה מאבדת מכוחה, והמדינות הבלטיות שואלות: אנחנו הבאות בתור?

נארווה, עיר הגבול של אסטוניה שסומנה על ידי פוטין כאדמה רוסית היסטורית - היא בין היעדים הפוטנציאליים לערעור היציבות באזור ● מפברואר נרשמת הידרדרות מהירה ביחסים בין המדינות

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב, ידין ענתבי ורם גב ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

חברת הדירוג S&P תפרסם בסוף השבוע את עדכון לדירוג האשראי של ישראל: מה צפוי בו?

אחרי שהורידה בהפתעה את הדירוג של ישראל בחודש מרץ, צפויה S&P לפרסם סקירה נוספת ביום שישי ● באוצר מתוחים, אבל מעריכים שלא חלה הרעה במצב הביטחוני שמצדיקה הפחתה נוספת ● החשב הכללי מעדיף לפי שעה להתמקד בגיוס חוב מהמוסדיים הישראלים

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

140 מיליארד שקל, מדד מניות אחד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האם טרנד ההשקעה שסוחף את הישראלים מסוכן ולמה יש מי שחושב ש"זו קטסטרופה"

מסלולים עוקבי S&P 500 הולכים וצומחים בקצב מסחרר. בכל מוצרי החיסכון וההשקעה בישראל, לטווחים ארוכים בינוניים וקצרים, מוצעים מסלולים שעוקבים אחר מדד הדגל האמריקאי ● בינתיים המדד הניב בעיקר תשואות חיוביות, אבל המומחים מזהירים שיש גם סכנות בתופעה, הן לחוסכים והן למשק הישראלי

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברים שמסייעים לכיתות הכוננות: מציוד ועד הדרכות כיבוי אש

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

מסחר בבורסה / צילום: Shutterstock

מגמה שלילית באסיה; הניקיי יורד ב-1.5%

ההנג סנג יורד ב-0.3% ● החוזים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● אנבידיה נסחרה בירידות לאחר שהמיליארדר סטנלט דרוקנמילר חתך את השקעתו במניה ● אפל השיקה דגמי טאבלט חדשים ● בבלקרוק ממליצים להישאר בשוק המניות במאי

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור שעיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל