גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסופר ליעד שהם: "לא עליתי על נוסחה לרבי-מכר"

עורך הדין וסופר המתח ליעד שהם, שהוציא באחרונה את ספר הילדים "הגול הראשון שלי", מספר ל"גלובס" על הקושי בכתיבה לגיל הרך: "ספר ילדים צריך להיות מלוטש כמו יהלום. ילדים לא יגידו 'בפרק הבא אתחבר לסיפור'"

עורך הדין והסופר ליעד שהם / צילום: תמר מצפי
עורך הדין והסופר ליעד שהם / צילום: תמר מצפי

ליעד שהם מנתב את חייו בין כתיבת רבי-מכר בז'אנר המתח, לבין עבודתו כעורך דין בתחום המסחרי, כשותף במשרד גולן גולדשמידט ושות'. האחיזה הזו בשני כובעים מזמנת לא פעם סיטואציות מעניינות.

"לא מזמן גמרתי עסקה עם לקוח אחרי הרבה שעות שעבדנו יחד", הוא מספר. "ממש לפני שנפרדנו הוא אמר לי 'אגב, יש סופר בשם שלך'. עניתי: 'אני יודע. זה אני', והוא הגיב: 'זה לא מצחיק'. התעקשתי שאני הוא הסופר, עליו הוא מדבר, אבל הוא גם התעקש: 'זה לא אתה. קראתי את כל ספריו ואם אתה מנסה להתבדח. זה לא מצחיק'. הוא ממש יצא מהפגישה בעצבים עליי. זמן קצר לאחר מכן, כשהבין שליעד שהם הסופר הוא זה שעזר לו בתיק, הוא התקשר והתנצל. 'לא תיארתי לעצמי שאתם אותו אחד'.

למי שנדמה שמשפטים וכתיבה ספרותית אלה עולמות נפרדים לגמרי, שהם דווקא חושב אחרת: "שני התחומים משיקים ומפרים אחד את השני. עובדת היותי סופר עוזרת לשבור מתחים, כי יש פחות אנטגוניזם וחשדנות כלפיי כעורך דין, וגם כי בגלל היצירתיות שבכתיבה, אנשים מניחים שאהיה טוב יותר גם בתחום המשפטי. הרבה פעמים אומרים לי לגבי עסקאות, 'בוא תהיה יצירתי'. חוץ מזה, אני רואה בגילי עורכי דין שנכנסים לשחיקה במקצוע ומהבחינה הזו, אני מוצא שהיותי סופר תורמת".

- ובמה הרקע המשפטי עוזר לך כסופר?

"ראשית, אני מחובר למציאות. פוגש אנשים, נמצא באינטרקציה מתמדת. שנית, הכתיבה המשפטית המדויקת, היכולת לנסח דברים בתמצות ולא להתפזר - יש בה משהו שמאוד עוזר כעורך דין".

באמצע השנה יצא ספר המתח השביעי של שהם, "אם המושבות". עתה מגיע תור ספר הילדים השני שלו. אחרי "אבא בונה עוגה", שנמכר עד כה בכ-10,000 עותקים, מגיע תור "הגול הראשון שלי", שניהם בהוצאת כנרת זמורה ביתן).

אחרי שהתפרסם כסופר מתח מצליח (לפי הערכות, ספריו בז'אנר זה מכרו לאורך השנים כ-250 אלף עותקים), שהם לא התכוון לפנות לז'אנר נוסף.

"דווקא אמרתי לעצמי שלא אכתוב ספרי ילדים", הוא אומר. "זה ז'אנר שצריך ללמוד. גם לא אהבתי את הקפיצה של סופרים בין ז'אנרים, המחשבה שאנצל את ה'רבניות-מכר' שלי במתח כדי לכתוב ספרי בישול".

ואז קרה המקרה. שהם: "יום אחד נסעתי באוטו וחשבתי על הרעיון של 'אבא בונה עוגה'. מאוד התלהבתי מהסיפור ובאתי הביתה וכתבתי אותו במשיכת קולמוס אחת. נרגש ונסער, הראיתי לאשתי שאמרה: 'הרעיון טוב, הביצוע פשוט זוועה'. אופטימי מטבעי, שיפרתי והראיתי לה עוד ורסיה ועוד ורסיה, עד שהיא אמרה: 'יש לך הוצאת ספרים, לך אליה, שיתנו את דעתם'. התקשרתי לערן זמורה ואמרתי: 'כתבתי ספר ילדים, אבל אם זה לא טוב, זרוק לפח'. למחרת חזרה אליי עורכת ספרות הילדים של כנרת ואמרה: 'הרעיון טוב מאוד, הביצוע לא כל-כך, אבל אפשר לשלב ידיים ולצאת לדרך'. עבדתי שם עם יעל גובר, ועשינו עוד ועוד גרסה.

"ספר ילדים צריך להיות מלוטש כמו יהלום. ילדים לא יגידו 'בפרק הבא אתחבר לסיפור'. בסוף הגענו לגרסה שלמה. זה דורש תהליך של לימוד. גם לא נולדתי כסופר מתח, אלא פיתחתי את היכולות לאורך זמן".

הכאן והעכשיו

אבל, עם כל הכבוד לספרי הילדים, שהם נותר קודם כל סופר מתח. כל אחד מספריו הקודמים בז'אנר זה נמכר ביותר מ-30 אלף עותקים. הוא כותב בקצב של ספר לשנה. היו מי שכבר כינו אותו "ג'ון גרישם הישראלי", בין השאר מאחר שגיבורי ארבעת ספריו הראשונים היו עורכי דין.

שני ספרי המתח האחרונים של שהם עוסקים בבעיות חברתיות בישראל - "אם המושבות" בשחיתות שלטונית ו"עיר מקלט" בסוגיית העובדים הזרים והפליטים מסודן ואריתראה.

- אתה מחפש בספריך להביא אמירה או בעצם להתלבש על סיפור שהוא בכותרות, מושך עניין ומאפיין את ישראל?

"ראשית, מאוד מעניין אותי ה'כאן ועכשיו'. דווקא יש חיסרון ללכת למשהו עכשווי. הרי שומעים על כך ממילא בחדשות, אבל מאוד מעניין אותי לקחת בעיות חברתיות ולעסוק בהן דרך הז'אנר של המתח. 'עיר מקלט' ו'אם המושבות' גם יחד מסופרים ממקום של הרבה דמויות - הסתכלות פנורמית רחבה. זה מאוד 'עריכת דיני' כזה - להבין את הבעיה מכל צדדיה ולא רק דרך פריזמה של גיבור מסוים".

- מה הסוד לייצורם הסדרתי של רבי-מכר?

"לא יודע. הרבה כתבו שעליתי על איזו נוסחה. אם עליתי על כזו, אני לא מכיר אותה. אני חושב שהספרים שלי מאוד ישראליים, מה שגורם גם לישראלים וגם לקוראים בחו"ל לאהוב אותם, כי אין פה 'גיור' של ז'אנר. אני לא באמת ג'ון גרישם הישראלי, יותר 'ליעד שהם הישראלי'. יש בזה אותנטיות".

ספרו האחרון של שהם, "אם המושבות", כבר יצא לאחר היכנסו לתוקף של "חוק הספרים". בחודש הראשון לצאתו, נמכרו 7,000 עותקים שלו ועד כה 10,000, כנראה פחות מקצב המכירות לו התרגל. לשהם ביקורת רבה על החוק: "ב'אם המושבות' הייתה פגיעה במכירות בגלל החוק. כלכלית הוא לא מתאים לישראל. יש פה בעיה בסיסית שאי-אפשר לפתור - גודל האוכלוסייה. הוא נועד לדאוג לסופרים החדשים. אבל ברגע שמוכרים פחות ספרים, ההוצאות גם יוציאו פחות ספרים וזה מה שקורה היום.

"קוראים לא רוצים לקחת סיכון עם סופר מתח אלמוני, אז הם יילכו לליעד שהם. גם אני הייתי פעם במצב הזה, של סופר חדש. בגלל החוק, גם פחות אנשים נכנסים לחנויות ספרים וזה פוגע בכולם - גם בחלשים וגם בחזקים. ספרות צריכה להיאבק על מקומה, במיוחד אצל צעירים, ולא לקבוע חוקים שיפגעו בזה".

ליעד שהם

גיל: 43

מצב משפחתי: נשוי+2

השכלה: תואר ראשון במשפטים באוניברסיטה העברית ושני ב-London School of Economics

מגורים: תל-אביב

ספרים: 7 ספרי מתח, שני ספרי ילדים

עוד משהו: ספרו "עיר מקלט" נמצא בתהליך הפקה לסדרה טלוויזיונית של yes. במקביל, הספר "אבא בונה עוגה" נמצא בעיבוד מתקדם לסדרה בערוץ ניק ג'וניור.

עוד כתבות

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

הוא עורך דין צמרת, היא תעשיינית מצליחה, עכשיו השותפות ביניהם נחשפת

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

ביקור שר החוץ האמריקאי, אנתוני בלינקן, בישראל / צילום: אמיל סלמן-הארץ

דיווח: ארה"ב לא תטיל סנקציות על גדוד נצח יהודה

לפי ה-ABC, על היחידות ש"הפרו זכויות אדם" לא יוטלו סנקציות כמו אי העברת נשק אמריקני ● בשל ההפגנות הפרו-פלסטיניות: אוניברסיטת דרום קליפורניה הודיעה על ביטול טקס הפתיחה ● דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה ● כל העדכונים

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

אחרי הדוחות: מניות גוגל ומיקרוסופט "מקפיצות" את הנאסד"ק ואת S&P 500

מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● עליות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים