גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

די עם הפופוליזם, לא צריך "לסגור את הכדורגל"

מה עושים עם הפוגרום בדרבי? רון עמיקם קורא להתחיל בהימנעות מהישאבות לתוך פופוליזם זול של טרמפיסטים. שם כבר היינו מספיק פעמים

1. פעם ב-19 שנה מסתנכרנים התאריך הלועזי והעברי. 19 שנה לאחר שלוש היריות בכיכר, המפגש המחודש בין י"א בחשוון ל-4 בנובמבר, נתן לנו תזכורת שהלוח העברי עשה אולי מסלול שלם מאז רצח רבין - אלף אלפי הבדלות - אבל שום דבר לא השתנה: ברגע האמת, המורמים מעם עומדים לבדם בצריח. לא אבטחה, לא הרתעה, לא הכנה, לא שכל, לא היגיון, לא תבונה ולא חוכמה. זה מחייב אותנו בהתבוננות מעמיקה. הכתובת מתנוססת הרבה זמן על הקיר.

רצף האירועים הוא כזה. בדקה ה-22 כבש ערן זהבי מהנקודה הלבנה, ואז, כמו בכל דרבי שהוא כובש בשנתיים האחרונות (והוא כובש בכל דרבי), הוא ביצע כלפי אוהדי הפועל את תנועת הפיו-פיו. בדקה ה-32 פרץ אוהד למגרש והיכה את זהבי.

מדובר ב-10 דקות. אין פה תגובה ספונטנית, כמו ב-2012, לאחר הרחקתם של אביחי ידין וסלים טועמה בדרבי. יש פה אירוע מתוכנן. האם תוכנן ב-10 דקות, תוכנן בשתי דקות, תוכנן במשך כמה ימים או שבועות או חודשים? שהמשטרה תעבוד ותוציא ממי שצריך את ההודאה.

2. ערן זהבי לא עשה שום דבר מעבר למה שעשה כבר כמה פעמים. חכם או לא חכם, זו כבר הבעיה שלו. אלא שאדם לא עומד לדין על היעדר פאסון, אלא על ביצוע עבירה. על המקרה של זהבי כבר עמד תובע ההתאחדות, עו"ד ניר רשף, לאחר הפעם הראשונה שזה קרה וביקש להטיל סנקציות כלפי שחקן שמבצע פרובוקציה לעבר קהל יריב. הפרשנות הייתה ברורה: כרטיס צהוב. אי אפשר לנהוג איפה ואיפה באקט של שמחה. הורדת חולצה דינה כדין פיו-פיו. כך נהג אתמול (ב') השופט רועי ריינשרייבר. אם הייתה פרשנות רב-משמעית, אולי היה מתעלם, אולי היה מרחיק.

מכאן המשיך המשחק עשר דקות תמימות. רק מרגע פריצת האוהד החל אירוע מתגלגל. יש לנתק באופן ברור את המקרים. זהבי לא הותקף על הפיו-פיו, זהבי הותקף על המכלול, בדיוק כפי שהוא מבצע פיו-פיו על המכלול. רבים אמרו, הוא בעצמו סיפר, וכולם יודעים: זהבי עובר במקביל להצלחות הספורטיביות שלו שנתיים מהגיהנום מאז החליט לחתום במכבי ת"א, כולל פרשיה רכילותית שנדבקה לו ולמשפחתו.

3. בעבר התפתח ויכוח בין קהל אוהדי הפועל ת"א לשאר העולם, לגבי גבולות היצירה שלהם. איפה נחצה קו האלימות המילולית, איפה לא. שירי שואה, צלבי קרס, הטרדות, נאצות. הם תמיד אמרו - בעיקר במקרה ההתפרצות של סופוקליס שחורציאניטיס - שאלימות פיזית תהיה גרועה תמיד מאלימות מילולית. אני מקבל את הטענה. ולכן, אם זהבי נקט באלימות מילולית, איך יפרשו את האלימות הפיזית של האוהד שלהם?

ברגע שאוהד נכנס למגרש, אין סיבה להפסיק משחק. היו מקרים, גם במונדיאל, שאוהד פרץ למגרש. ברגע שאוהד נכנס למגרש אבל גם פגע באחד הנוכחים, בוודאי שבאופן מכוון, אין שיקול דעת: הפסקת משחק. שחקן לא אמור לעלות לדשא עם כישורים של מתאבק סומו. תפקידו אינו כולל הגנה עצמית. אוהד אמור להיות ביציע. אילו האוהד היו פוגע ברועי ריינשרייבר, המשחק היה מופסק מיידית. ריינשרייבר הגיב כלפי האירוע האלים בצורה שגויה. נקודה. לא היה לו פה אפילו שיקול דעת.

אם ריינשרייבר היה מפסיק את המשחק באותו רגע, ההשלכות של הדברים היו פחות חמורות. מהרגע הזה, נטלה אשמה גם מכבי ת"א. השתלהבות שחקניה, גם זהבי, של אחד או שניים מבעלי התפקידים שבה, ושל אוהדיה, הביאה בסופו של דבר לפיצוץ המשחק.

4. האלימות עלתה אתמול עוד מדרגה. הפעם האחרונה שבה הופסק משחק בליגה הראשונה כי אוהד פרץ והיכה שחקן, הייתה בערך לפני 30 שנה, אבל הפעם האחרונה שבה אוהד היכה שחקן לאחר המשחק הייתה לפני שנתיים וחצי. מכבי פ"ת הוענשה בהפחתת 3 נקודות ליגה על אחריותה השילוחית.

כל שאר הנוגעים בדבר צריכים גם לעלות הבוקר מדרגה. המשטרה חייבת לבצע מעצרים נוספים כדי לנטרל את הגורמים המתסיסים והאלימים בחוגי האוהדים. בית המשפט חייב ללכת לקצה העונש הקבוע בחוק כדי ליצור הרתעה. בית הדין המשמעתי של ההתאחדות לכדורגל חייב - בעונש קשה - לגרום לקבוצות להלחם בעצמן, ובאופן נחרץ, כנגד מי שעלול להמיט עליהן שואה ספורטיבית. ולאור המצב הכלכלי של הפועל ת"א, היא בדרך לשואה ספורטיבית. מכבי תסבול פחות.

היה פה מחדל אבטחתי ממדרגה ראשונה. המשטרה תגולל את זה על חברת האבטחה, אבל היא האשמה העיקרית בעניין. היא קובעת את הנהלים, היא מאשרת מאבטחים, היא קובעת את הסד"כ, היא מבצעת קבוצת פקודות והערכות מצב, היא הייתה צריכה להיכנס לפעולה ולמגרש ברגע שהודלקו אבוקות בשער 11 שבו ישבו אוהדי מכבי ת"א. כבר אז הייתה פרצת אבטחה וזה היה לפני שריקת הפתיחה. בסמכותה, על-פי חוק הספורט, להתערב באירוע שגולש. האירוע גלש, אין עוררין.

5. כבר אמש החלו כרגיל גורמים חפצי פרסום ויחסי ציבור, שאין להם מושג בכדורגל, להתערב בעבודתם הלא פשוטה של האנשים שאמורים לפתור את הבעיות שנוצרו. אסור שההחלטות יהיו גורפות אלא נקודתיות. הפסקת משחקי הליגה, או הליגות, מעבר לכך שיוצרות בעיה לגורמים ששילמו ומשלמים ביד נדיבה לכדורגל הישראלי עבור רכישת זכויות ממנו, אינה הגיונית. ראשית, משום שדרבי תל-אביבי יהיה תמיד נפיץ יותר ממשחק בין עכו לרעננה, ובענייניו צריך לטפל. שנית מכיוון שבעוד פחות משבועיים תשחק כאן נבחרת בוסניה ושום אירוע אלים לא ידחה את המשחק. אם רוצים לסגור את הכדורגל, אז לסגור. להודיע לאופ"א שבוסניה לא תגיע. זה לא יקרה, ותפקיד ההתאחדות והמינהלת הוא להרגיע, לא להתסיס. התסיסו פה מספיק בשעת המשחק.

עד שיובררו האירועים ויוענשו הגורמים הרלוונטים, יש להפסיק את פעילותן של מכבי ת"א והפועל ת"א ולסגור את בלומפילד. אלה בדיוק הדברים שהיה עושה בית הדין המשמעתי כלפי קבוצות ומגרשים פחות מתוקשרים. הפרדת המוץ מהתבן היא קריטית. עד שכלל הקונסטיטוציה - רשות מחוקקת, שופטת ומבצעת - לא תקבל החלטה חותכת, אי אפשר לחדש את פעילות הנוגעים בדבר.

6. למצער, למרות רצף האירועים, דינם של קהלי האוהדים הוא זהה. החשיבה אצל גורמים במערכת המשפטית כי הקבוצות אינן אשמות, מוטעית. מעט מאוד בעלי תפקידים על הדשא ניסו להרגיע. להיפך. אין כאן אחריות שילוחית אלא ישירה. אי אפשר לנופף בסיסמאות - פריצה לכר הדשא תגרור הפחתה של 10 נקודות ליגה - בלי ליישם אותן. אם שער 4-5 או שער 10-11 במשחקי הקבוצות הרלוונטיות ייפתח בחודשים הקרובים, זו תהיה התאבדות. אם יהיה משחק חוזר - התאבדות נוספת. דינו של המשחק הזה הוא כדין משחקים מהסוג הזה בעבר: 0-0 ללא נקודות. אם בעקבות האירועים תשתנה טבלת הליגה, תרוויח קבוצה אחרת מההפקר. אם ינטשו בעלי קבוצות את קבוצותיהן - נרוויח. אולי ברגע הזה יבינו כל הכושלים בתפקידם, מה זה לכרות את הענף. אולי אז הם יבינו את האחריות שעל כתפיהם.

7. ושום מילה על החברה האלימה, השסועה, הגזענית שאנחנו חיים בה. אותה חברה שילבה ידיים רק לפני שלושה חודשים במבצע 'צוק איתן', ירדה לשטחי כינוס, הרימה תרומות, האכילה חיילים, ליוותה בהמוניה כמה מהם בדרכם האחרונה. לפחות שלא נהיה צבועים.

עוד כתבות

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי