למרות שעשרות אלפי ישראלים חייבים, לפי הערכות, בתשלום מס על ההכנסה מהשכרת דירות - חלק ניכר מבעלי הדירות החייבים במס משתמטים ממנו.

בשנים האחרונות מאמצי רשות המסים לאכוף את המס על שכירות החלו לשאת פרי, כאשר בין השנים 2011 ל-2014 מספר משלמי המס על שכירות במסלול המס של 10% גדל פי 3.5 - מכ-2,200 לכ-7,700.

הכנסות המדינה ממס על שכירות במסלול זה זינקו מעט יותר מפי 3 - מכ-27 מיליון שקל בשנה ב-2011 לכ-85 מיליון שקל ב-2014 עד כה. ברשות המסים מעריכים כי עד סוף 2014 תגיע גביית המס במסלול זה לכ-100 מליון שקל, ובכך תשלים זינוק של כמעט פי 4 מאז 2011.

אף שמדובר בשיפור דרמטי, יש שיטענו כי מדובר בנתונים נמוכים ביחס לפוטנציאל הגבייה הבלתי ממומש. מרשות המסים נמסר כי אין ברשותה הערכות לגבי סך פוטנציאל הגבייה בתחום השכירות על דירות, וכי מטרת הרשות במהלכיה היא "להרחיב ולהעמיק את הגבייה בתחום".

עוד נודע כי רשות המסים שלחה בחודשים האחרונים פניות לכ-50 אלף איש שבבעלותם יותר מ-3 דירות ואשר אינם משלמים מס על הכנסות משכירות. בפנייה נדרשו כל אותם אנשים להצהיר על הכנסותיהם משכירות.

ברשות מבקשים להבהיר כי הבעלות על דירות מרובות אינה מייצרת חבות במס על שכירות כשלעצמה, זאת מאחר שייתכן מצב שבו דירה עומדת ריקה או משמשת למגורי קרובים ללא תשלום. יחד עם זאת, הנחת העבודה ערב המהלך הייתה שלא סביר שכל אותם 50 אלף אנשים שבבעלותם יותר מ-3 דירות אינם חייבים במס.

ואכן, המאמץ נשא פרי, ובעקבות המהלך כ-3,500 בעלי דירות פתחו תיק במסלול 10% ושילמו את המס בהתאם להצהרות שמסרו. יותר מ-20 אלף מתוך אותם 50 אלף בעלי דירות שקיבלו את הדרישה לדיווח הגישו דוחות למשרדי השומה, אשר בודקים בימים אלה את הדיווחים ובהתאם ישלחו דרישות לתשלום במס למי שימצאו חייבים.

בין יתר מקבלי הדרישה יש יותר מ-20 אלף בעלי דירות שטרם דיווחו על הכנסותיהם, ובימים אלה נשלחות אליהם תזכורות. מרשות המסים נמסר כי מי שלא ידווח יידרש בסופו של דבר לחקירה.

מס על שכירות מוטל על כל מי שמכניס מעל 5,080 שקל משכירות בחודש. הרשות מציעה לבעלי הדירות 3 מסלולי דיווח: מסלול פטור ממס; מסלול חיוב במס מופחת בשיעור של 10%; ומסלול חיוב במס לפי מדרגות המס. הסברים ניתן למצוא במדריך שפרסמה רשות המסים.

מאחר ששני המסלולים האחרים כרוכים בדיווחים מצד בעלי הדירות, רשות המסים אוספת נתונים על הגבייה רק בקשר למדווחים במסלול 10%.

מרשות המסים נמסר כי הרשות מודעת לכך שישראלים רבים כלל אינם מודעים למסלולים השונים או לעצם החבות במס לגבי שכירות. לכן עשתה הרשות בשנים האחרונות מאמצים להנגיש את המידע לאזרח באמצעות המדריך שפרסמה. במקביל עוסקת הרשות בהגברת האכיפה כלפי בעלי דירות שאינם משלמים את המס כחוק.