ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הורה למנכ"ל משרדו, הראל לוקר, לפעול לקידום הפחתת מכסים על מוצרי מזון מול משרד האוצר.

"צריך ואפשר להפחית ואף לבטל את המכסים על יבוא מזון", אמר ראש הממשלה בדיון. "ניתן לעשות את זה בחתימת צו של שר האוצר", המשיך נתניהו, אולם שר האוצר, שהיה אמור להיות בחדר, לא נכח בדיון. "זה צעד שייצור תחרות מיידית ויוריד מחירים", הסביר נתניהו.

במהלך ישיבת הממשלה סקר יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, יוג'ין קנדל, בפני השרים את השינויים בשוק העבודה ולאחר מכן דנו ברפורמה של לוקר ובאפשרויות להורדת מוצרים ובתוכנית שגובשה על-ידי הצוות הכלכלי במשרד ראש הממשלה, הכוללת הפחתת מכסים על עוף קפוא, ביצים, חלב, דגים, דבש, משקאות חלב, יוגורטים, גבינות רכות, שמן זית, חמאה שולחנית ועוד. למעשה, הרפורמה מתייחסת לכל מוצר מזון באשר הוא שמוטל עליו מכס, בין אם מדובר במזון מעובד ובין אם לא. מדובר במאות מוצרים שעליהם הרפורמה תחול.

מחישובים שנעשו במשרד ראש הממשה עולה כי המוצרים הנ"ל התייקרו בעשרות אחוזים בשל המכס המוטל עליהם. כך למשל, מחירי הביצים יופחתו ב-30% לאחר הורדת המכס, שיעור הדבש יוזל ב-40%, מחיר הדגים יפחת ב-28%, החמאה השולחנית תוזל ב-41%, ושמן הזית יוזל ב-17%.

ראש הממשלה הוסיף כי אם קופת המדינה תצטרך השלמה בעקבות הצעדים האלה, או אם יהיה צורך בסבסוד גופים שייפגעו, ניתן יהיה לגייס לפחות חלק מהסכום ממיסוי מחזיקי 3 דירות ומעלה.

נזכיר כי רק בשבוע שעבר הכריז שר האוצר יאיר לפיד כי הוא בוחן פיקוח מחירים על שמן קנולה, לחם מחיטה מלאה, יוגורט, מעדני חלב, חלב סויה, ירקות קפואים ונייר טואלט

מכס מוצרים