גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כשערבי דורס יהודי

החופש לכתוב "חשד לרקע לאומני" מתרחב בהתאם למוצא

עיתונים עיתונות / צילום: תמר מצפי
עיתונים עיתונות / צילום: תמר מצפי

מועצת העיתונות החליטה להמליץ לפני כשבועיים לכלי התקשורת בארץ להפסיק להשתמש במטבע הלשון "רצח על רקע כבוד המשפחה".

לאורך שנים התקשורת הישראלית - שהלך-רוח יהודי-חילוני מוליך אותה - משתמשת בביטוי זה במיוחד כשזה נוגע לציבור הערבי, ומפרידה בעקשנות בינו ובין רצח פלילי מכל סוג או תרבות אחרת.

לכן לא היה זה מפתיע שדווקא רדיו א-שאמס, התחנה האזורית המשדרת בערבית, היה הראשון לקבל את המלצת המועצה. "לפשע חמור כמו רצח אין דבר עם מושגים כמו 'כבוד' ו'משפחה'", אמר מנכ"ל התחנה, סוהיל כראם.

לתפיסתו של כראם, זה לא נגמר בתחומי האמירה. זה עניין של מניע, הוא אומר, כמעט נותן היתר הגיוני לנטילת חייה של האישה, הבת או האחות. אולי נורא מביטוי זה הוא רק ה"רצח על רקע רומנטי", שמעניק לרוצח הילה שייקספירית מסעירה, אבירית כמעט. וכשאומרים שאותו רוצח הוכרע תחת "התקף של קנאה", בכלל מתייחסים אליו בסלחנות, כאילו אמרו, זה לא הוא - זו היא שהוציאה ממנו צד חדש ומכוער, בהתנהגותה הלא מרצה.

מילים, זו כבר קלישאה שחוקה, מגדירות את המציאות. ודי להביט בבעירה המשתוללת כדי להכיר בעובדה ששנים של מתיחות במדינה מלובות על-ידי התקשורת. אותה תקשורת שהיום ממהרת להפנות זרקור אל הרחוב הערבי המתלקח, ואל המנהיגים הציבור שאוחזים בגפרורים, מתקשה להבחין בחמאה הנוזלת על ראשה. התקשורת - המואשמת בנקל בשמאלניות ובליברליות יתר - אומרת דבר אחד, במילים השייכות לגזרות אחרות לחלוטין.

אתמול (ג'), בתוכניתו של רזי ברקאי בגלי צה"ל, דיבר תושב טייבה שכאב על הנעשה בעירו, ומשהו היה חריג מאוד בדבריו. "אנחנו ביחסים טובים מאוד עם המגזר", הוא אמר, והוסיף, "המגזר היהודי".

יהודי? מגזר? מתי שמעתם בתקשורת הישראלית מישהו שמתייחס אל הציבור היהודי כאל "מגזר", מילה שכבר הפכה לשם קוד ל"ערבים", כשלא נעים להגיד את המילה בפירוש. בימי חדשות מיוחדים מתייחסת "מגזר" גם ל"רוסים", "דתיים" או "חרדים".

הרוב המנהל את המדינה ועורך את גופי התקשורת שבה, לעולם לא יצמצם עצמו לכדי "מגזר" - הוא הרי זה שגוזר את כל היתר, מי משלו ומי לא, מי ערבי ומי יקודם לדרגת ארמי.

"שניים נהרגו" בפיגועים

התקשורת הישראלית, בתוך התחרות האכזרית שבה היא מצויה, הולכת ומצמצמת בהגדרותיה את מושאי סיקורה. אין לה פנאי לנכונות פוליטית או לרגישות חברתית. בישראל ה"נאורה" - אולי בניגוד לכל מדינה מערבית אחרת - הזיהוי האתני והזהות האישית יזעקו כבר מהכותרת.

וכך נותנת בהם התקשורת הישראלית (בהכללה לא גסה מדי) סימנים: אם ייכתב "תושב ראשון-לציון נעצר/דרס/ גנב..." - אפשר מיד להבין מאיזה שבט הוא. כשהגיאוגרפיה מובילה את הסיפור, כנראה שלא נמצא כל תיאור אחר שיסייע בידי העורך.

לעומת זאת, לא נראה "תושב כפר כנא דרס... ", אלא "ערבי דרס", בדיוק כשם שלא נראה "תושב תפוח יידה... ", אלא "מתנחל יידה..." . הם אפילו לא יקבלו שני טאבים של חסד למטה אל כותרת המשנה. וכש"ערבי דורס" - החופש לכתוב "חשד לרקע לאומני" יגדל, גם ללא אישור רשמי מהמשטרה.

וכשיורים בו, והוא נהרג, אז אין כל מניעה לכתוב "חוסל". ערבים, אליבא התקשורת הישראלית - ולא משנה אם מדובר ברב-מרצחים או באדם שמרחף מעליו חשד בלבד - "מחסלים", בדיוק כמו את עברייני העולם התחתון או מכרסמים.

מתברר כי המילה הפוליטית ביותר בעיתונות הישראלית היא זו שבאה לתאר את מצבו המת של האדם. כך למשל עיתון "הארץ" החליט לתאר אתמול את תוצאות פיגועי הדקירה שלשום (ב') בכך ש"שניים נהרגו". מגוחך מזה יהיה רק לכתוב "מצאו את מותם", כי הרי אין כל עוררין שמדובר ברצח ורצח בלבד.

אפשר לחזור ולדבר על תפקידה של העיתונות וזהותו העמוקה של הכותב, בהמשך לשיח המעייף שעלה בימי מבצע "צוק איתן". אז מה אנחנו קודם? - ישראלים או עיתונאים? אך לרוב ההחלטות שמתקבלות בתקשורת, במיוחד בעידן האינטרנט, לא קשורות בלבטים העמוקים הללו. בזירה תחרותית, מהירה ולא באמת מעמיקה, ואשר תלויה נואשות ביצר הציבורי, צריך ללעוס את המציאות עד דק בטרם היא תוגש לקורא. לא להשאיר מקום ליתר מחשבה ודיוק, שכן כל השתהות של דקה - את הלקוח מרחיקה.

במידיות הזו, בשרירותיות שמשקפת כל דעה קדומה מודחקת, יש פוטנציאל לאסון. ההתנהלות כאילו התקשורת העברית נכתבת ונקראת רק בין החבר'ה ואין לה כל השלכה על כל היתר, היא חסרת אחריות ונפיצה, והגיע הזמן להרחיב את המעגלים ולתת ליותר ציבורים כניסה פנימה. לא רק לחדרי המערכת בהם כותבים ועורכים, אלא גם למילים שבהן הם עושים זאת.

עוד כתבות

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג, ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

מפעילי כטב''מים בצה''ל / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

שר החוץ הטורקי מעוניין בשת"פ עם המיליציות הפרו־איראניות

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר, היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת ועל ההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"