3 חברות הסלולר הוותיקות ממשיכות להיות מושפעות מהתחרות החריפה בשוק, השוחקת את הכנסותיהן. אל פלאפון מקבוצת בזק, שפרסמה שלשום (ב') את דוחותיה, הצטרפו היום (ד') המתחרות סלקום מקבוצת אי.די.בי ופרטנר מקבוצת סבן, שפרסמו את דוחות הרבעון השלישי. בכל השלוש נרשמה ירידה בהכנסות מתחום הסלולר, הן ביחס לרבעון המקביל והן ביחס לרבעון הקודם, אם כי שיעורי הירידה משתנים.

בהשוואה לרבעון הקודם, פרטנר רושמת את הירידה הקטנה ביותר, 1%, בעוד שסלקום ירדה ב-2%, ופלאפון ב-2.3%. בהשוואה לרבעון המקביל השינויים בולטים יותר: הכנסות פרטנר ירדו ב-2.4%, הכנסות סלקום ירדו ב-6.4%, ובפלאפון הירידה היא של 13%.

בסך-הכול, הכנסות סלקום הסתכמו ברבעון השלישי ב-930 מיליון שקל, הכנסות פרטנר ב-876 מיליון שקל, ובפלאפון ההכנסות הגיעו ל-824 מיליון שקל. במצטבר, הכנסות 3 החברות ירדו ב-7.4% מהרבעון המקביל ל-2.6 מיליארד שקל.

החברות חזרו להתבסס על מכירות ציוד קצה (בעיקר סמארטפונים), בניסיון לפצות במידת מה על הירידה בהכנסות משירותי סלולר בשל התחרות בשוק. בסלקום ובפרטנר נרשם גידול במכירות אלה. סך מכירות ציוד הקצה על-ידי 3 החברות יחד הגיע ל-682 מיליון שקל. סלקום מכרה ציוד קצה בהיקף גדול יותר מהשתיים האחרות - 250 מיליון שקל, לעומת 214-218 מיליון שקל.

בהסתכלות על שורת ה-EBITDA - רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות - התמונה אינה אחידה. סלקום מדווחת על EBITDA של 268 מיליון שקל מתחום הסלולר שלה, ירידה של 6.3% מהרבעון המקביל, אך שיפור של 19.6% ביחס לרבעון הקודם. פרטנר מדווחת על EBITDA של 191 מיליון שקל - ירידה של 9.5% ו-5% ביחס לרבעון הקודם והמקביל, בהתאמה.

ובפלאפון ה-EBITDA הסתכם ב-231 מיליון שקל, כמעט ללא שינוי ביחס לרבעון הקודם, אך ירידה של 18.4% בהשוואה לרבעון המקביל.

ההכנסה החודשית הממוצעת ללקוח (ARPU) נשחקה בשנים האחרונות בעקבות מלחמות המחירים בשוק. עם זאת, בפרטנר הצליחו לשמור על ARPU זהה לשל הרבעון הקודם, 76 שקל. ה-ARPU הגבוה ביותר נרשם בפלאפון, 78 שקל, ירידה של 1.3% ביחס לרבעון הקודם; ובסלקום ה-ARPU הנמוך בין החברות, 70.6 שקל - ירידה של 6.4%.

במספר המנויים של 3 החברות הוותיקות נרשמו שינויים מעטים בהשוואה לרבעון הקודם, עם ירידה של פחות מ-1% בכל אחת מהן. בסוף הרבעון השלישי היו לסלקום קצת מעל 3 מיליון מנויים, לפרטנר (כולל מותג הדיסקאונט שלה "012 מובייל") כ-2.9 מיליון מנויים, ולפלאפון 2.6 מיליון.

נראה כי ל-012 מובייל אין השפעה מהותית על שיעורי הנטישה של פרטנר, והיא לא מצליחה למנוע נטישת לקוחות. ברבעון השלישי שיעור הנטישה בפרטנר היה 12%, בסלקום 11%, ובפלאפון 7.3%.

סלקום: "בשורה לשוק הטלוויזיה"

פעילותה של סלקום כוללת גם את חברת התקשורת נטוויז'ן, ופרטנר כוללת גם את חברת 012. התוצאות המאוחדות של סלקום-נטוויז'ן כוללות הכנסות של 1.1 מיליארד שקל, ירידה של 6.7% בהשוואה לרבעון המקביל; הרווח התפעולי צמח ב-9.8% ל-190 מיליון שקל, והרווח הנקי גדל ביותר מפי שניים ל-106 מיליון שקל.

בסלקום מציינים כי העלייה ברווח נבעה בין היתר מירידה בהוצאות התפעוליות, בעיקר על רקע צעדי ההתייעלות שננקטו. ה-EBITDA הכולל של סלקום הסתכם ב-346 מיליון שקל, כמעט ללא שינוי בהשוואה לרבעון המקביל. (בנטרול השפעה חד-פעמית חיובית שקשורה לשכירת אתרים, ה-EBITDA היה 302 מיליון שקל).

בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים של השנה, הכנסות סלקום ירדו ב-7.7% ל-3.4 מיליארד שקל, ואילו הרווח גדל ב-61% ל-299 מיליון שקל.

"אנחנו נמצאים בעיצומם של מספר מהלכים חשובים להתפתחות הקבוצה כקבוצת תקשורת. ההיערכות להשקת שירותי הטלוויזיה על גבי האינטרנט נמצאת בישורת האחרונה, ובקרוב נביא בשורה חדשה לשוק הטלוויזיה", אמר ניר שטרן, מנכ"ל סלקום, שציין גם כי בשל המשך תחרות המחירים האגרסיבית בשוק הסלולר, צפויה השחיקה בהכנסות משירותים להימשך גם ברבעונים הבאים.

פרטנר מתמקדת בהחזרת חוב

בפרטנר, סך ההכנסות (כולל 012) ירד ב-1% בהשוואה לרבעון המקביל והסתכם ב-1.1 מיליארד שקל. הרווח התפעולי נשאר כמעט ללא שינוי, 110 מיליון שקל, והרווח הנקי עלה ב-5.3% ל-40 מיליון שקל.

מתחילת השנה ירדו הכנסות החברה ב-2.9% ל-3.3 מיליארד שקל, בעוד שהרווח הנקי גדל ב-55% ל-138 מיליון שקל.

בחברה מתמקדים בהחזרת חוב, ובהשוואה לרבעון המקביל ירד החוב ב-571 מיליון שקל, ל-2.6 מיליארד שקל.

לדברי המנכ"ל חיים רומנו, "רבעון זה מתאפיין, כיתר הרבעונים האחרונים, בהמשך התחרות החריפה. החברה נוקטת מגוון פעילויות על מנת להתמודד עם המציאות המשתנה ולמתן השפעה זו.

"פרטנר המשיכה להשקיע בטכנולוגיה ובפריסת אתרי 4G (דור רביעי בסלולר) והייתה הראשונה להשיק את רשת 4G בפריסה הרחבה ביותר בארץ. כיום יש לפרטנר יותר מ-1,000 אתרי רשת 4G המשדרים מקרית שמונה ועד אילת".

לדברי רומנו, פרטנר בוחנת כניסה לעולם הטלוויזיה, והדבר תלוי בהסרת חסמי כניסה רגולטוריים.

תוצאות חברות הסלולר 12.11.14