גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למה גילה לא מכריז על ג'ילט, קנור, ויסוצקי ומטרנה כמונופולים?

ג'ילט מחזיקה ביותר מ-90% ממכירות מכשירי הגילוח; ויסוצקי - 80%; קנור - 77% שליטה; מטרנה - 74%; וזה לא הכול ■ כל עוד הן לא מוכרזות כמונופולים, אתם הצרכנים לא יכולים להגיש נגדן תביעות ■ ניתוח / אילנית חיות

פרופ' דיויד גילה / צילום: יונתן בלום
פרופ' דיויד גילה / צילום: יונתן בלום

בשנת 2007 ביטל משרד הממונה על ההגבלים העסקיים את ההכרזה על חברת שסטוביץ כמונופול בתחום מוצרי הגילוח. ההכרזה בוטלה כי שסטוביץ, שבנתה בישראל את מעמדו של המותג ג'ילט, הפסיקה לשווק אותו. המותג עבר לפרוקטר אנד גמבל (P&G (ישראל לאחר ש-P&G השלימה את רכישת המותג בעולם. דיפלומט שמפיצה את יתר מוצרי פרוקטר בישראל, קיבלה לידיה גם את ההפצה של ג'ילט. אלא שבניגוד למצופה, הממונה על ההגבלים החליט שלא להכריז על דיפלומט כמונופול בתחום.

על שולחן ועדת קדמי שהוקמה לאחר חרם הקוטג', הונחו נתונים ולפיהם המותג ג'ילט החזיק בשנת 2010 בנתח שוק של 96% משוק סכיני ותכשירי הגילוח לגבר. גם הנתון הזה לא גרם לרגולטור להכריז על דיפלומט או על פרוקטר אנד גמבל ישראל כמונופול בתחום.

ג'ילט הוא לא המותג היחיד שחמק מהכרזה עליו כמונופול. על שולחן ועדת קדמי הונחו נתונים לגבי מונופולים אחרים הפועלים לכאורה בשוק ואשר לא הוכרזו מעולם. כך, לפי אותם נתונים, מחזיקה חברת יוניליוור בנתח שוק של 77% משוק המרקים באמצעות המותג קנור, אסם-נסטלה מחזיקה בנתח של 74% משוק הדייסות לתינוקות באמצעות המותג מטרנה, חוגלה-קימברלי מחזיקה ב-65% משוק נייר הטואלט וב-71% בחיתולים.

וגם הם אינם היחידים. דוגמאות בולטות נוספות הם חברת ויסוצקי האחראית ל-80% ממכירות התה לצרכן, חברת יוניליוור המחזיקה בנתח שוק של כ-60% משוק דגני הבוקר באמצעות מותגי תלמה וחברת שסטוביץ האחראית לכ-90% ממכירות משחות השיניים בישראל באמצעות המותג קולגייט. בשוק הריכוזי בישראל, לא חסרות דוגמאות נוספות.

מדוע הממונה לא הכריז על משווקי המותג ג'ילט כמונופול? לדבריו, "דיפלומט לא הוכרזה כמונופול במקום שסטוביץ משיקולים של סדרי עדיפויות ובהתחשב בכך שממילא כל החובות על בעל מונופולין אינן תלויות בהכרזה".

מדוע הממונה על ההגבלים לא מצא לנכון עד היום להכריז גם על יתר החברות המצוינות לעיל כמונופול בתחומן? שאלה טובה. לשיטתו של הממונה על ההגבלים, ההכרזה על מונופול היא דקלרטיבית. "ההכרזה שימושית במצבים שאתה חושד שיש ניצול לרעה. המונופול יודע טוב מכולם שיש לו נתח שוק של מעל 50%. אנחנו מתלבשים על התיקים הכי גדולים וזה צריך ליצור מצב של ייראו וייראו", אומר בכיר במשרד הממונה.

- ייראו מפני הצרכנים?

"זה לא הצרכן הקטן אלא קבוצת עורכי דין קטנה שמחפשת. התביעות גורמות נזק עצום לחברה וזה יוצר הרתעה".

האמנם? לא בדיוק. לדברי דרור שטרום, שכיהן בעברו כממונה על ההגבלים העסקיים, עצם ההכרזה כמונופול היא קריטית. אחרת, הוא אומר, לא הייתה משמעות לעצם ההכרזה. לדבריו, "יש המון מגבלות על מונופול. כל משטר ההנחות, נושא המחירים המופקעים הוא הפרה של חוק ההגבלים העסקיים, האיסור על מונופול לרכוש שטח מדף בכסף ועוד".

עוד אומר שטרום, כי "ההכרזה מאוד משמעותית כי כל הטיפול במונופול בנוי משני שלבים: שלב ראשון, ההכרזה. שלב שני, תקיפה משפטית של המונופול אם הוא ניצל את מעמדו לרעה. למה זה משמעותי? כי לאזרחים הפשוטים שרוצים לתבוע את בעל המונופול, אין מושג אם הוא מונופול ואין להם את הידע של מומחה לניתוח שווקים. הצרכן הפשוט לא יודע למשל מה נתח השוק של קוקה-קולה. היא לא מדווחת וגם חברה ציבורית בדרך-כלל לא מודה שהיא מונופול. ההכרזה נותנת זכות תביעה מבוססת לתובעים פרטיים, לצרכנים. בלעדי ההכרזה הם נטולי אפשרות להגיע לבית המשפט. בית משפט יגיד 'אתה טוען שזה מונופול? מה אתה רוצה ממני? לך לממונה'. בתי המשפט לא רוצים להתעסק במשהו שבו הממונה על ההגבלים הוא הרשות הרלוונטית. כשמדובר בחברה שמוכרת לצרכנים, יש לזה משמעות גדולה".

- מה אתה חושב על ההחלטה לבטל את ההכרזה על ג'ילט כמונופול?

"לא ברור למה ההכרזה בוטלה. זה היה מעשה לא נכון משום שבג'לט עצמה נתח השוק הוא הרבה מעל 50% ולכן סביר להניח, ואני לא מכיר את שיקולי הממונה דאז, שלחברה יש עדיין מוקד כוח מול הצרכנים ולכן אתה צריך לתפוס את המפיץ הבא ולהכריז עליו כמונופול או על ג'ילט. על ג'ילט עצמה יותר קשה כי היא לא ישות ישראלית. כשמדובר ביצרן זר, תהיה עדיפות להכריז על הגורם שמשווק ומפיץ את המותג בארץ ואשר לו יש את הכוח מול הצרכנים".

ויסוצקי שולטת בתה

אין כנראה צרכן בישראל שלא ביקר בסופרמרקט והיה עד לשליטה הבלתי מעורערת של מותגי תלמה במדפי דגני הבוקר, של המותג ג'ילט בקטגוריית הגילוח, של קולגייט בקטגוריית משחת השיניים שבה גם מסגרת המדפים צבועה לרוב באדום כצבע המותג, ושל ויסוצקי במדפי התה. הסוגייה של ויסצוקי הגיעה לשולחן הממונה על ההגבלים העסקיים יותר מפעם אחת ובאופן תמוה, ויסצוקי לא הוכרזה עד היום כמונופול בשוק התה.

אחד הגורמים שנאבק בהכרזה, יבואן תה בעצמו, אמר ל"גלובס" כי יצא מהמאבק הזה בשן ועין ואף חויב בתשלומי הוצאות. גם רשת מחסני כמעט חינם (שהוסבה בינתיים לרשת יינות ביתן והבעלות בה שונתה) שפנתה לממונה בדרישה להכריז על ויסוצקי כמונופול, הושבה ריקם.

במשרד הממונה על ההגבלים אומרים כי "הרשות ביצעה בדיקה מקיפה של שוק התה בשנים 2010-2011 ובחנה לעומק את האפשרות להכריז על ויסוצקי כבעלת מונופולין בשוק. במסגרת הבדיקה נבחנה הגדרת השוק ונעשו סקרי עומק בקרב צרכני התה בישראל. באפריל 2011 הודיעה הרשות לחברה כי החליטה לא להכריז עליה כמונופול בתחום".

בשעתו גם הוסבר ל"גלובס" על-ידי הממונה כי שוק התה גדול הרבה יותר ממה שאנחנו הצרכנים רואים בסופרמרקט וכי אם לוקחים את השוק בכללותו, ויסוצקי אינה מונופול. האמירה הזאת היא לעג לרש ויותר מכך, לעג לצרכנים.

שטרום מסביר כי "אם ויסוצקי מחזיקה בנתח שוק של 80%, צריך להכריז עליה. כשנתח השוק הרבה מעל 50% אין התבלטות בכלל. אני לא מכיר כאלה שיש להם נתח שוק של מעל 75% ואין להם כוח מול הצרכנים. נגיד שמישהו מחזיק בנתח שוק של 51%, תמיד מתעוררת השאלה אם נתח השוק שלו יציב. ההתלבטויות קיימות גם למטה. יכול להיות שמישהו יהיה עם 40% נתח שוק ועדיין יש לו כוח דרמטי ויש אפשרות לפי החוק להכריז גם עליו".

- האם נכון לבדוק את הכוח מול הצרכן הפרטי בנפרד ולא יחד עם השוק המוסדי?

"כן. אם מישהו מונופול מול הצרכנים צריך להכריז עליו. הקונים מחולקים לקהלים שונים ולכל קהל יש מאפיינים שונים ולכן יש להתייחס אליהם כשוק נפרד. קחי לדוגמה את הבנקים. האם משק בית וחברות ציבוריות גדולות הן באותו שוק? התשובה הפשוטה היא לא. מאפייני התחרות על האשראי לעסקים שונים ב-180 מעלות ממאפייני התחרות על הצרכן משה לוי.

"גם במזון יש אבחנה מקובלת ואני לא מכיר את השיקולים הספציפיים בעניין התה, בין אספקה של מוצרים לשוק המוסדי כמו בתי מלון, בתי הארחה, מסעדות וכו' לאספקה לצרכנים. המאפיינים שונים כי בשוק המוסדי יש להם יותר אלטרנטיבות מאחרים, הם פחות חשופים לכוח ובנוסף, אין מיתוג. קחי לדוגמה את החלב בבית המלון. ברור שהמלון לא יקנה חלב מועשר כי הוא יעדיף מחיר. האורח במלון לא יודע איזה חלב. השוק המוסדי רגיש למחיר ולכן ללקוח המתווך שהוא לא הצרכן הסופי, יש הרבה יותר כוח. לעומת זאת הצרכן בסופרמרקט נמצא מול שקיות תה כאלה ואחרות וזה מה שהוא רואה מול העיניים".

הגנה מול הצרכנים

החלטת הממונה שלא להכריז על ויסוצקי כמונופול אינה דבר של מה בכך. בפועל היא מעניקה לויסצוקי סוג של הגנה מפני הצרכנים שיטענו להתנהגות מונופוליסטית מצדה וזאת מעצם החלטתו המנומקת של הממונה.

לדברי שטרום, "יש אבחנה בין שני מקרים: האחד, הייתה פנייה לממונה, והוא החליט שהוא לא מוצא טעם להכריז. זה לא מקנה הגנה. לעומת זאת, אם הממונה החליט לא להכריז ונימק בהחלטה מסודרת את החלטתו, בוודאי שזה מקנה סוג של הגנה מעשית, גם אם לא פורמלית, לאותו גורם. הוא יבוא ויגיד, הרשות המקצועית בדקה והיא מצאה שאני לא מונופול".

הממונה על ההגבלים אומר כי "כל המגבלות שקיימות בחוק בנוגע למונופול, בין השאר איסור ניצול מעמד לרעה ואיסור סירוב בלתי סביר לספק סחורה, תקפות גם ללא הכרזה רשמית והרשות יכולה לאכוף את העניין בדיעבד, ללא צורך בהכרזה. באפריל האחרון הרשות אף הכריזה שתתחיל לאכוף את האיסור על מונופולים (מוכרזים או לא מוכרזים) לגבות מחיר מופרז". הדברים האלה תקפים לגבי ויסוצקי? כנראה שלא.

מיוניליוור נמסר בתגובה: "מוצרי דגני הבוקר והמרקים של יוניליוור, המיוצרים במפעלינו בישראל, מוצעים למכירה בשוק תחרותי עד מאוד, לרבות מול מבחר רב של מוצרים מיובאים".

מאסם-נסטלה נמסר בתגובה: "מטרנה שחקן מוביל בשוק הדייסות לתינוקות ומחזיק בנתח שוק שמגיע לכ-69% כמותי על-פי סטורנקסט". יש לציין כי החברה לא מסרה מה נתח השוק הכספי שלה.

חוגלה-קימברלי טוענת בתגובה כי היא אינה מונופול וכי היא מחזיקה בנתח שוק כמותי של 65% משוק החיתולים ו-59% משוק נייר הטואלט. החברה לא מסרה מה נתח השוק הכספי שלה.

חברת ויסוצקי מאשרת בתגובתה כי היא לא רואה עצמה כפופה להגבלים של מונופול. לדברי החברה, "ויסוצקי אינה מונופול ואינה נוהגת כמונופול. שוק התה בישראל פתוח ליבוא ללא הגבלות, ללא מכס וללא הגנות על היצרן הישראלי".

משאר החברות המוזכרות בכתבה לא נמסרה עדיין תגובה.

מונופול

מונופול

עוד כתבות

למה בישראל אי אפשר באמת לבטל עסקה לרכישת דירה / אילוסטרציה: תמר מצפי

זה לא באג אלא פיצ'ר: לקוני הדירות אין באמת חלון יציאה

מי שקנה במבצעי ה-95/5 ומרגיש שיש לו אופציה לצאת, ומי שמתחרט ומגלה שהדלת נעולה - בישראל אין "נון־ריקורס" ואין חרטות ● למה המודל הישראלי לא מונע משברים, אלא פשוט מעדיף שהם יתגלגלו לסלון שלכם ויישארו שם

סיכום שנה / צילום: ואניה סאוויק – נסדא''ק, נקסט ויז'ן

עסקת הענק, ​הפגישה הדרמטית והמניה שטסה: השנה הזוהרת של שוק ההון

בורסת תל אביב מסכמת את אחת השנים הטובות בתולדותיה ● אלה היו האנשים, האירועים והעסקאות שעשו את השנה

המניות הלוהטות נפלו בבורסה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בורסת ת"א ננעלה באדום בוהק: אנליסטים מסבירים - מה עומד מאחורי הירידות?

ת"א 35 נפל ביותר מ-3% ומדד הביטוח צנח כמעט ב-7% ● מניות הביטוח מחקו היום 9.4 מיליארד שקל משוויין ● שר האוצר מאיים על הבנקים: אם תבטלו הטבות לצרכנים בעקבות המס החדש המתוכנן, אכפיל אותו ● אנרג'יקס מגייסת כסף ומנמיכה תחזיות, אחת הסיבות: "איכות רוח ירודה בפולין ● בוול סטריט וברוב הבורסות בעולם לא יתקיים היום מסחר לרגל חג המולד

אילוסטרציה: Shutterstock

פסק דין: האם ניתן לחייב את הסבים ואת הדודים לשמור על קשר עם הילדה?

סיפור יוצא דופן הגיע לפתחו של בית המשפט לענייני משפחה, כאשר אם לילדה בת 11 הגישה תביעה לאכוף על משפחת האב לקיים קשרים אישיים עם בתה, מאחר שהם מסרבים לעשות כן ● מה נפסק?

מלונות ים המלח / צילום: Shutterstock

ובמקום האחרון, שוב, ישראל: כך הידרדרנו במדד מותגי המדינות

ישראל התברגה במקום ה-50 והאחרון במדד מותגי המדינות NBI של מומחה המיתוג סיימון אנהולט, המתפרסם בעשרים השנים האחרונות; מי מנסה לשפר את המצב? ● קרן "בשביל האמנות" לתמיכה ולקידום האמנות בפריפריה ערכה אירוע לקראת 2026, וסופר אלונית משיקים את התבלין של ראמזי ● אירועים ומינויים

טופ גאם / צילום: אייל פישר

ברווח של פי 4 על השקעתה: קרן AP יוצאת מטופ גאם

קרן AP רכשה את מניות טופ גאם בשנת 2020 וכעת מכרה את החזקותיה תמורת 145 מיליון שקל - דיסקאונט של 16% על מחיר המניה, אך לדברי החברה, המכירה נסגרה לפני מספר ימים, ובינתיים המניה טיפסה ● הרוכש העיקרי: בית ההשקעות אלטשולר שחם שרכש 7% ממניות טופ גאם ב-100 מיליון שקל

שבבים

"יקפוץ ב-30% בשנת 2026": השוק החם שמסמנים בבנק אוף אמריקה

לפי בנק אוף אמריקה, בום הבינה מלאכותית נמצא באמצע דרך ארוכה ותנודתית שתימשך כעשור ● החברות שיובילו את השוק הן אלה בעלות יתרון תחרותי חזק ועמיד שניתן למדידה בדרך פשוטה - שולי הרווח ● וגם, האם אנבידיה יקרה מדי?

תחנת הכוח הפרטית דוראד, זרוע פעילות האנרגיה של קבוצת לוזון / צילום: יגאל גורן

המרוץ ל"יהלום" של אלומיי: כולם רוצים לרכוש נתח מתחנת הכוח דוראד

האם רכישת השליטה בחברת האנרגיה אלומיי ע"י נופר מסתבכת? ריבוי הגופים שלוטשים עיניים לנכס המרכזי של החברה יוצרים איומים על השלמת העסקה - מהליך משפטי ועד פירעון מיידי של האג"ח שהנפיקה ● ועל מה דובר בפגישה שהייתה השבוע בין עופר ינאי לעמוס לוזון

לינק אנד קו 08 פלאג–אין / צילום: יח''צ

במחיר של 230 אלף שקל: הפלאג-אין שמציג טווח חשמלי כמעט כפול מהממוצע

לינק אנד קו הסינית, חברה אחות של וולבו, מציגה קרוס-אובר גדול ומפואר עם סוללה מסיבית וטווח חשמלי רציני, במחיר כניסה מרשים ● היא עדיין לא מלוטשת מבחינה דינמית, כמו מותגי הפרימיום האירופיים, אך מציעה יחס תמורה לכסף שעליו היצרנים המערביים יכולים רק לחלום

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: שלומי יוסף

סמוטריץ' באיום חדש על הבנקים: אם תבטלו הטבות לצרכנים, המס יוכפל

שר האוצר הודיע השבוע כי יטיל על הבנקים מס רווחי יתר של 15% ● כעת הוא מאיים: אם הטבות לצרכנים יבוטלו בעקבות המס החדש, אכפיל את המס ל-30% ● המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי יוצא נגד המהלך: "הטלת מס על הבנקים כפי שמוצע תפעל נגד התחרות"

אוטובסים של אגד בתחנה המרכזית ראשון לציון / צילום: Shutterstock, shutterstock

קיסטון ובנק לאומי בהסכם למימון מחדש של 1.75 מיליארד שקל לאגד

מדובר באחד מהסכמי המימון הגדולים במשק והוא יוצא לדרך לקראת הפרדת פעילות הנדל"ן של אגד ומימוש האופציה לרכישת יתרת מניות החברים

רחוב בפריז / צילום: Shutterstock

שיקום יערות, ריטריט לגיל המעבר או אמנות בחשכה: החופשות שלא חשבתם עליהן

אל מול הנופשים האינסטגרמיים, שכוללים ריזורטים מפנקים, אוכל מהוקצע ונופים מרהיבים, התפתחה לה תיירות שאולי מצטלמת פחות טוב, אבל מחברת אותנו יותר לעצמנו ● מחופשה שכולה ברכבת, דרך טיול שמעודד אתכם להספיק כמה שפחות ועד היעדים שבהם תצטרכו להחזיר ערך למקומיים ● שמונה הצעות

דונלד טראמפ על רקע גרינלנד. הודיע על מינוי אחראי לסיפוח האי / צילומים: רויטרס, שאטרסטוק

"הם מנגבים איתנו את הרגליים": המדינה הסקנדינבית שכועסת על ארה"ב

החזית של ארה"ב מול דנמרק: הממשל האמריקאי מינה שליח מיוחד לסיפוח גרינלנד והשעה פרויקטים של ענקית האנרגיה אורסטד ● במקביל, הוטלו איומי מכסים על יצרנית התרופות נובו נורדיסק ● בקופנהגן הגיבו בזעם וזימנו את השגריר לשיחת נזיפה: "ארה"ב הפכה לאיום אפשרי"

סטטיק בקמפיין פרטנר / צילום: צילום מסך יוטיוב

שלישיית "מה קשור" מסדרת דאבל לפרסומת של פרטנר: הזכורה והאהובה ביותר השבוע

רמת האהדה לפרסומת של פרטנר גבוהה כמעט פי שניים מהפרסומת במקום השני, השייכת להוט - כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● פרסומת ה־AI החדשה והמקפיצה של חברת הביטוח הראל מתברגת במקום השביעי הזכירות

מטוס של חברת התעופה TUS IL / צילום: באדיבות אתר TUS

חברת התעופה הישראלית החדשה החלה בגיוס טייסים

קבוצת קווי חופשה, שכיום מחזיקה בבעלותה את בלו בירד וטוס איירווייז האירופיות, תשיק בקרוב חברת תעופה ישראלית חדשה, TUS IL, שתתחרה על טיסות קצרות־טווח ● גיוס הטייסים לחברה החל וזאת לקראת תחילת פעילותה, אשר צפוי כבר ברבעון הראשון של 2026

רחוב בן גוריון, כפר סבא / צילום: איל יצהר

לראשונה בישראל: העיר שאיבדה את מעמדה כ"עיר גדולה"

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לראשונה זה מספר שנים, מספר התושבים בכפר סבא ירד מתחת לרף 100 אלף איש ויותר - והיא אינה מוגדרת יותר כ"עיר גדולה" ● הקיטון בכמות משתקף בין היתר במיעוט הבנייה בעיר

המשרוקית מסבירה. דירוג האקונומיסט / צילום: Shutterstock

כלכלת ישראל במקום השלישי בעולם? חכו שתראו מי בטופ 5

ישראל הוצבה במקום השלישי והמכובד של דירוג ה"אקונומיסט". ההישג הזה נחגג כאן ע"י רבים, אבל עד כמה באמת נכון להתבשם ממנו? ● המשרוקית של גלובס

מתחם הבורסה ברמת גן / צילום: תמר מצפי

העלאות הארנונה ב־2026: לאילו רשויות אושרה העלאה, והיכן נדחו הבקשות

תעריף הארנונה יעלה ב־2026 בכ־1.6% - אך לרשויות רבות אושרה העלאה גבוהה הרבה יותר, לעומת אחרות שבקשותיהן נדחו ● במתחם הדולפינריום בת"א התעריף יעלה ביותר מ־100%, ומנגד, באזור הבורסה ברמת גן לא אושר שינוי ● גלובס בדק את המצב בכמה ערים גדולות

זום גלובלי / צילום: AP

הודו עושה היסטוריה, והתחנה הגרעינית שחוזרת לפעול ביפן

הודו עשתה היסטוריה ושיגרה לחלל את לוויין התקשורת המסחרי הכבד בעולם ● תחנת הכוח הגרעינית הגדולה ביפן שבה לפעול אחרי יותר מעשור ● ובהונדורס המועמד של טראמפ זכה בבחירות - ועורר טענות לזיוף • זום גלובלי, מדור חדש

פרופ' אוליבר הארט / צילום: אלון גלבוע

"קולגות חושבים שיצאתי מדעתי": הכלכלן חתן פרס נובל שרוצה להכניס ערכים לשוק ההון

פרופ' אוליבר הארט רוצה להחזיר ערכים כמו הוגנות לחוזים, לישיבות דירקטוריון ולאסיפות בעלי המניות ● בימים אלה הוא מקדם רעיון חתרני כמעט לדמוקרטיזציה של שוק ההון ושיתוף בעלי המניות בקבלת החלטות שוטפות של חברות ● השבוע הוא הגיע לישראל כדי להשתתף בכנס השנתי של מרכז אריסון ל-ESG בבית הספר אריסון למנהל עסקים של אוניברסיטת רייכמן ● ניצלנו את ההזדמנות כדי לברר איתו איך המודלים שלו עובדים במציאות