גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למה גילה לא מכריז על ג'ילט, קנור, ויסוצקי ומטרנה כמונופולים?

ג'ילט מחזיקה ביותר מ-90% ממכירות מכשירי הגילוח; ויסוצקי - 80%; קנור - 77% שליטה; מטרנה - 74%; וזה לא הכול ■ כל עוד הן לא מוכרזות כמונופולים, אתם הצרכנים לא יכולים להגיש נגדן תביעות ■ ניתוח / אילנית חיות

פרופ' דיויד גילה / צילום: יונתן בלום
פרופ' דיויד גילה / צילום: יונתן בלום

בשנת 2007 ביטל משרד הממונה על ההגבלים העסקיים את ההכרזה על חברת שסטוביץ כמונופול בתחום מוצרי הגילוח. ההכרזה בוטלה כי שסטוביץ, שבנתה בישראל את מעמדו של המותג ג'ילט, הפסיקה לשווק אותו. המותג עבר לפרוקטר אנד גמבל (P&G (ישראל לאחר ש-P&G השלימה את רכישת המותג בעולם. דיפלומט שמפיצה את יתר מוצרי פרוקטר בישראל, קיבלה לידיה גם את ההפצה של ג'ילט. אלא שבניגוד למצופה, הממונה על ההגבלים החליט שלא להכריז על דיפלומט כמונופול בתחום.

על שולחן ועדת קדמי שהוקמה לאחר חרם הקוטג', הונחו נתונים ולפיהם המותג ג'ילט החזיק בשנת 2010 בנתח שוק של 96% משוק סכיני ותכשירי הגילוח לגבר. גם הנתון הזה לא גרם לרגולטור להכריז על דיפלומט או על פרוקטר אנד גמבל ישראל כמונופול בתחום.

ג'ילט הוא לא המותג היחיד שחמק מהכרזה עליו כמונופול. על שולחן ועדת קדמי הונחו נתונים לגבי מונופולים אחרים הפועלים לכאורה בשוק ואשר לא הוכרזו מעולם. כך, לפי אותם נתונים, מחזיקה חברת יוניליוור בנתח שוק של 77% משוק המרקים באמצעות המותג קנור, אסם-נסטלה מחזיקה בנתח של 74% משוק הדייסות לתינוקות באמצעות המותג מטרנה, חוגלה-קימברלי מחזיקה ב-65% משוק נייר הטואלט וב-71% בחיתולים.

וגם הם אינם היחידים. דוגמאות בולטות נוספות הם חברת ויסוצקי האחראית ל-80% ממכירות התה לצרכן, חברת יוניליוור המחזיקה בנתח שוק של כ-60% משוק דגני הבוקר באמצעות מותגי תלמה וחברת שסטוביץ האחראית לכ-90% ממכירות משחות השיניים בישראל באמצעות המותג קולגייט. בשוק הריכוזי בישראל, לא חסרות דוגמאות נוספות.

מדוע הממונה לא הכריז על משווקי המותג ג'ילט כמונופול? לדבריו, "דיפלומט לא הוכרזה כמונופול במקום שסטוביץ משיקולים של סדרי עדיפויות ובהתחשב בכך שממילא כל החובות על בעל מונופולין אינן תלויות בהכרזה".

מדוע הממונה על ההגבלים לא מצא לנכון עד היום להכריז גם על יתר החברות המצוינות לעיל כמונופול בתחומן? שאלה טובה. לשיטתו של הממונה על ההגבלים, ההכרזה על מונופול היא דקלרטיבית. "ההכרזה שימושית במצבים שאתה חושד שיש ניצול לרעה. המונופול יודע טוב מכולם שיש לו נתח שוק של מעל 50%. אנחנו מתלבשים על התיקים הכי גדולים וזה צריך ליצור מצב של ייראו וייראו", אומר בכיר במשרד הממונה.

- ייראו מפני הצרכנים?

"זה לא הצרכן הקטן אלא קבוצת עורכי דין קטנה שמחפשת. התביעות גורמות נזק עצום לחברה וזה יוצר הרתעה".

האמנם? לא בדיוק. לדברי דרור שטרום, שכיהן בעברו כממונה על ההגבלים העסקיים, עצם ההכרזה כמונופול היא קריטית. אחרת, הוא אומר, לא הייתה משמעות לעצם ההכרזה. לדבריו, "יש המון מגבלות על מונופול. כל משטר ההנחות, נושא המחירים המופקעים הוא הפרה של חוק ההגבלים העסקיים, האיסור על מונופול לרכוש שטח מדף בכסף ועוד".

עוד אומר שטרום, כי "ההכרזה מאוד משמעותית כי כל הטיפול במונופול בנוי משני שלבים: שלב ראשון, ההכרזה. שלב שני, תקיפה משפטית של המונופול אם הוא ניצל את מעמדו לרעה. למה זה משמעותי? כי לאזרחים הפשוטים שרוצים לתבוע את בעל המונופול, אין מושג אם הוא מונופול ואין להם את הידע של מומחה לניתוח שווקים. הצרכן הפשוט לא יודע למשל מה נתח השוק של קוקה-קולה. היא לא מדווחת וגם חברה ציבורית בדרך-כלל לא מודה שהיא מונופול. ההכרזה נותנת זכות תביעה מבוססת לתובעים פרטיים, לצרכנים. בלעדי ההכרזה הם נטולי אפשרות להגיע לבית המשפט. בית משפט יגיד 'אתה טוען שזה מונופול? מה אתה רוצה ממני? לך לממונה'. בתי המשפט לא רוצים להתעסק במשהו שבו הממונה על ההגבלים הוא הרשות הרלוונטית. כשמדובר בחברה שמוכרת לצרכנים, יש לזה משמעות גדולה".

- מה אתה חושב על ההחלטה לבטל את ההכרזה על ג'ילט כמונופול?

"לא ברור למה ההכרזה בוטלה. זה היה מעשה לא נכון משום שבג'לט עצמה נתח השוק הוא הרבה מעל 50% ולכן סביר להניח, ואני לא מכיר את שיקולי הממונה דאז, שלחברה יש עדיין מוקד כוח מול הצרכנים ולכן אתה צריך לתפוס את המפיץ הבא ולהכריז עליו כמונופול או על ג'ילט. על ג'ילט עצמה יותר קשה כי היא לא ישות ישראלית. כשמדובר ביצרן זר, תהיה עדיפות להכריז על הגורם שמשווק ומפיץ את המותג בארץ ואשר לו יש את הכוח מול הצרכנים".

ויסוצקי שולטת בתה

אין כנראה צרכן בישראל שלא ביקר בסופרמרקט והיה עד לשליטה הבלתי מעורערת של מותגי תלמה במדפי דגני הבוקר, של המותג ג'ילט בקטגוריית הגילוח, של קולגייט בקטגוריית משחת השיניים שבה גם מסגרת המדפים צבועה לרוב באדום כצבע המותג, ושל ויסוצקי במדפי התה. הסוגייה של ויסצוקי הגיעה לשולחן הממונה על ההגבלים העסקיים יותר מפעם אחת ובאופן תמוה, ויסצוקי לא הוכרזה עד היום כמונופול בשוק התה.

אחד הגורמים שנאבק בהכרזה, יבואן תה בעצמו, אמר ל"גלובס" כי יצא מהמאבק הזה בשן ועין ואף חויב בתשלומי הוצאות. גם רשת מחסני כמעט חינם (שהוסבה בינתיים לרשת יינות ביתן והבעלות בה שונתה) שפנתה לממונה בדרישה להכריז על ויסוצקי כמונופול, הושבה ריקם.

במשרד הממונה על ההגבלים אומרים כי "הרשות ביצעה בדיקה מקיפה של שוק התה בשנים 2010-2011 ובחנה לעומק את האפשרות להכריז על ויסוצקי כבעלת מונופולין בשוק. במסגרת הבדיקה נבחנה הגדרת השוק ונעשו סקרי עומק בקרב צרכני התה בישראל. באפריל 2011 הודיעה הרשות לחברה כי החליטה לא להכריז עליה כמונופול בתחום".

בשעתו גם הוסבר ל"גלובס" על-ידי הממונה כי שוק התה גדול הרבה יותר ממה שאנחנו הצרכנים רואים בסופרמרקט וכי אם לוקחים את השוק בכללותו, ויסוצקי אינה מונופול. האמירה הזאת היא לעג לרש ויותר מכך, לעג לצרכנים.

שטרום מסביר כי "אם ויסוצקי מחזיקה בנתח שוק של 80%, צריך להכריז עליה. כשנתח השוק הרבה מעל 50% אין התבלטות בכלל. אני לא מכיר כאלה שיש להם נתח שוק של מעל 75% ואין להם כוח מול הצרכנים. נגיד שמישהו מחזיק בנתח שוק של 51%, תמיד מתעוררת השאלה אם נתח השוק שלו יציב. ההתלבטויות קיימות גם למטה. יכול להיות שמישהו יהיה עם 40% נתח שוק ועדיין יש לו כוח דרמטי ויש אפשרות לפי החוק להכריז גם עליו".

- האם נכון לבדוק את הכוח מול הצרכן הפרטי בנפרד ולא יחד עם השוק המוסדי?

"כן. אם מישהו מונופול מול הצרכנים צריך להכריז עליו. הקונים מחולקים לקהלים שונים ולכל קהל יש מאפיינים שונים ולכן יש להתייחס אליהם כשוק נפרד. קחי לדוגמה את הבנקים. האם משק בית וחברות ציבוריות גדולות הן באותו שוק? התשובה הפשוטה היא לא. מאפייני התחרות על האשראי לעסקים שונים ב-180 מעלות ממאפייני התחרות על הצרכן משה לוי.

"גם במזון יש אבחנה מקובלת ואני לא מכיר את השיקולים הספציפיים בעניין התה, בין אספקה של מוצרים לשוק המוסדי כמו בתי מלון, בתי הארחה, מסעדות וכו' לאספקה לצרכנים. המאפיינים שונים כי בשוק המוסדי יש להם יותר אלטרנטיבות מאחרים, הם פחות חשופים לכוח ובנוסף, אין מיתוג. קחי לדוגמה את החלב בבית המלון. ברור שהמלון לא יקנה חלב מועשר כי הוא יעדיף מחיר. האורח במלון לא יודע איזה חלב. השוק המוסדי רגיש למחיר ולכן ללקוח המתווך שהוא לא הצרכן הסופי, יש הרבה יותר כוח. לעומת זאת הצרכן בסופרמרקט נמצא מול שקיות תה כאלה ואחרות וזה מה שהוא רואה מול העיניים".

הגנה מול הצרכנים

החלטת הממונה שלא להכריז על ויסוצקי כמונופול אינה דבר של מה בכך. בפועל היא מעניקה לויסצוקי סוג של הגנה מפני הצרכנים שיטענו להתנהגות מונופוליסטית מצדה וזאת מעצם החלטתו המנומקת של הממונה.

לדברי שטרום, "יש אבחנה בין שני מקרים: האחד, הייתה פנייה לממונה, והוא החליט שהוא לא מוצא טעם להכריז. זה לא מקנה הגנה. לעומת זאת, אם הממונה החליט לא להכריז ונימק בהחלטה מסודרת את החלטתו, בוודאי שזה מקנה סוג של הגנה מעשית, גם אם לא פורמלית, לאותו גורם. הוא יבוא ויגיד, הרשות המקצועית בדקה והיא מצאה שאני לא מונופול".

הממונה על ההגבלים אומר כי "כל המגבלות שקיימות בחוק בנוגע למונופול, בין השאר איסור ניצול מעמד לרעה ואיסור סירוב בלתי סביר לספק סחורה, תקפות גם ללא הכרזה רשמית והרשות יכולה לאכוף את העניין בדיעבד, ללא צורך בהכרזה. באפריל האחרון הרשות אף הכריזה שתתחיל לאכוף את האיסור על מונופולים (מוכרזים או לא מוכרזים) לגבות מחיר מופרז". הדברים האלה תקפים לגבי ויסוצקי? כנראה שלא.

מיוניליוור נמסר בתגובה: "מוצרי דגני הבוקר והמרקים של יוניליוור, המיוצרים במפעלינו בישראל, מוצעים למכירה בשוק תחרותי עד מאוד, לרבות מול מבחר רב של מוצרים מיובאים".

מאסם-נסטלה נמסר בתגובה: "מטרנה שחקן מוביל בשוק הדייסות לתינוקות ומחזיק בנתח שוק שמגיע לכ-69% כמותי על-פי סטורנקסט". יש לציין כי החברה לא מסרה מה נתח השוק הכספי שלה.

חוגלה-קימברלי טוענת בתגובה כי היא אינה מונופול וכי היא מחזיקה בנתח שוק כמותי של 65% משוק החיתולים ו-59% משוק נייר הטואלט. החברה לא מסרה מה נתח השוק הכספי שלה.

חברת ויסוצקי מאשרת בתגובתה כי היא לא רואה עצמה כפופה להגבלים של מונופול. לדברי החברה, "ויסוצקי אינה מונופול ואינה נוהגת כמונופול. שוק התה בישראל פתוח ליבוא ללא הגבלות, ללא מכס וללא הגנות על היצרן הישראלי".

משאר החברות המוזכרות בכתבה לא נמסרה עדיין תגובה.

מונופול

מונופול

עוד כתבות

מאיה ורטהיימר בקמפיין יד2 / צילום: יחצ

עסקת ענק: קרן אייפקס רוכשת את אתר יד2 בכמיליארד דולר

קרן אייפקס רוכשת את אתר יד2 מידי קרן KKR בכ-950 מיליון דולר, לאחר שניצחה במכרז וגברה על קרנות ההשקעה הפרטיות בלקסטון ו-CVC

לשכת גיוס תל השומר / צילום: מיטב ודובר צה''ל

באוצר משרטטים את המחיר הכלכלי הכבד של הצעת חוק הגיוס

באגף התקציבים במשרד האוצר פרסמו ניתוח כלכלי מקיף להצעת החוק שהציג יו"ר ועדת חוץ וביטחון, בועז ביסמוט, והציפו שורת כשלים מהותיים ● ממנגנון "גיל הפטור" שמרחיק את הצעירים החרדים משוק העבודה, דרך החורים בסנקציות ועד להשבת ההטבות שנלקחו ● וגם: איך שינוי אחד יכול להזניק את הכלכלה

הפגנה בירושלים נגד גיוס חרדים לצה''ל / צילום: Reuters, Ilia Yefimovich

"השלכות כלכליות הרסניות": אגף התקציבים באוצר נגד מתווה חוק הגיוס

טיוטת החוק לפטור מגיוס, שהוגשה בשבוע שעבר, מעוררת התנגדות גם באגף התקציבים: "מתווה זה לא יביא להגדלת היקף המתגייסים" ● לפי האוצר, החוק יביא להפסד של עשרות מיליארדי שקלים למשק ולהכבדת הנטל על משרתי המילואים

מאגר הגז לוויתן / צילום: אלבטרוס

התקדמות משמעותית במגעים על עסקת היצוא בין משרד האנרגיה לחברות הגז

לגלובס נודע על התקדמות משמעותית במגעים לגבי עסקת הגז הענקית עם מצרים בהיקף של 35 מיליארד דולר ● לפי המתווה, חברות הגז יתחייבו לספק גז למשק המקומי במחיר נמוך יותר, שיוצמדו למה שנקבע במתווה

ג'ו מאלינגס, מייסד קבוצת מאלינגס / צילום: LSI

"מישהו צריך לומר שהתינוק מכוער": למגייס הטאלנטים המוביל יש מסר ליזמים הישראלים

ג'ו מאלינגס, מייסד קבוצת מאלינגס האמריקאית, הוא ממגייסי הטאלנטים הבולטים בתעשיית הביומד ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע דווקא עכשיו הוא רוצה לפעול בארץ, ואילו טעויות יזמים ישראלים עושים כשהם מגייסים בחו"ל

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה אדומה בוול סטריט; המניה שזינקה לאחר שאנבידיה השקיעה בה

אירופה ננעלה בירידות קלות ● אנבידיה רכשה מניות סינופסיס בהיקף של 2 מיליארד דולר ● המניות הביטחוניות באירופה ירדו על רקע המגעים לסיום מלחמת רוסיה־אוקראינה ● פעילות המפעלים בסין התכווצה בחודש השמיני ברציפות ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין צנח

מאיה לור, משפיענית ה-AI של סופר פארם / צילום: צילום מסך מאינסטגרם

סופר־פארם השקיעה 2 מיליון שקל בבניית משפיענית AI

מאיה לור היא משפיענית AI שרשת סופר–פארם יצרה לפני חודש ובנתה לה חשבון אינסטגרם שכולל כ–9,500 עוקבים ● "האפיון הזה נבחר כי בעולם, הדור הצעיר עוקב אחרי משפיעניות וירטואליות, הוא פתוח ל–AI ומכיר את זה", אומרים ברשת

נשיא אוקראינה זלנסקי (מימין) וראש ממשלת יוון מיצוטאקיס / צילום: ap, Yorgos Karahalis

דרך יוון: כך עוקפת אירופה את הצורך בגז רוסי

אוקראינה ויוון משיקות ציר אנרגיה דרומי־צפוני שמוביל לראשונה גז טבעי מונזל אמריקאי היישר לקייב, ומעניק למזרח היבשת חלופה ממשית לתלות בגז הרוסי ● המהלך מחזק את מעמד יוון כצומת מרכזי אזורי בתחום ומעמיק את המעורבות האמריקאית במפת האנרגיה האירופית

ראש המל''ל לשעבר, צחי הנגבי / צילום: חיים צח / לשכת העיתונות הממשלתית

מבקר המדינה: למרות האיומים, המל"ל לא השלים את בחינת המיגון במתקנים חיוניים

מדוח מבקר המדינה עולה כי המל"ל טרם השלים את בחינת הצורך במיגון מתקנים חיוניים ותשתיות אסטרטגיות - אף שבמהלך מלחמת "חרבות ברזל" ניכר עד כמה אלה הפכו ליעדי תקיפה מרכזיים ● עוד ב-2020 פרסם המבקר דוח ביקורת בנושא ההיערכות להגנה על מתקנים חיוניים מפני טילים, אך אף ליקוי לא תוקן

לוחמי חיזבאללה בהלוויית רמטכ''ל חיזבאללה עלי טבטבאי / צילום: ap, Hussein Malla

ההתחמשות המחודשת של חיזבאללה והמסר לשליחה האמריקאית ללבנון

משרד הבריאות: הממצאים שהועברו מחמאס הגיעו למכון לרפואה משפטית לצורך זיהוי ● למרות ההסכם: ממשלת לבנון מאפשרת - וחיזבאללה ממשיך להתעצם ● שני חיילים נפצעו קל הבוקר בפיגוע דקירה ביישוב עטרת בבנימין; המחבל חוסל ● הלילה חוסל המחבל שדרס אמש לוחמת בפיגוע בחברון, אחרי שניסה לדרוס שוב את הלוחמים ● קטאר: נמשכים מאמצי התיווך כדי להגיע לשלב ב' בהסכם הפסקת האש בעזה ● עדכונים שוטפים

פעילות במחנה קיץ של סימד / צילום: מצגת החברה

מחנה קיץ בארה"ב ב־10,000 דולר: המגייסת החדשה בבורסת ת"א

סימד הולדינגס השלימה גיוס אג"ח של 610 מיליון שקל, שישמשו בעיקר לרכישת נכסים מידי בעליה ולפירעון הלוואות ● החברה מפעילה מחנות קיץ לנוער, בעיקר יהודי

ניו יורק / צילום: Shutterstock

לראשונה בעולם: ניו יורק מחייבת קמעונאים לדווח מתי AI קובעת מחירים

חוק חדש בניו יורק מחייב קמעונאים לדווח כאשר מחירי מוצרים נקבעים ע"י AI על בסיס מידע שנאסף על הלקוחות ● המהלך מעורר זעם בקרב ארגוני הצרכנים, שרוצים ללכת רחוק יותר ודורשים איסור מוחלט על תמחור פרסונלי

דרבי הכדורסל בין מכבי ת''א להפועל ת''א / צילום: עודד קרני

האם ליגות הכדורסל ייפרדו מערוץ הספורט אחרי 30 שנה?

בערוץ הספורט ומינהלת הליגות מקיימים מגעים להארכת החוזה ביניהם בשנתיים נוספות - אך במקביל עמלים במינהלת על מכרז חדש ● התנאים החדשים: 25 מיליון שקל לשנה, למשך 5 שנים

תעשיות ביטחוניות / צילום: צילומים: אלביט מערכות, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

למרות ההנחיות: חברות ביטחוניות שילמו מאות מיליוני דולרים למשווקים בגין עסקאות

מבקר המדינה פרסם דוח בנוגע לבקרה של משרד הביטחון על השימוש ב"משווקים" במסגרת עסקאות יצוא ביטחוני ● לפי הדוח, החברות הביטחוניות הישראליות התחייבו לשלם מאות מיליוני דולרים למשווקים בגין עסקאות בין השנים 2024-2022 ● עוד עולה כי לא הוקם מנגנון לביצוע ביקורות לעמידתן של החברות הביטחוניות בכללי הציות

2025 צפויה להיות שנה חזקה לפנסיה של החוסכים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

"השאלות החשובות השתנו": החוסכים זכו לשנה היסטורית, אבל איך תיראה 2026?

ביצועי הגמל והפנסיה בשנה הנוכחית בדרך לעקוף את שנת 2021 ולהפוך לטובים ביותר מזה עשור וחצי, הרבה בזכות הפריחה בבורסה המקומית ● במסלולי המניות התשואה מתחילת השנה כבר מתקרבת ל־23% ● ובכל זאת יש מי שמציע למשקיעים לעבור לאסטרטגיה זהירה

בנייה בתל אביב / צילום: Shutterstock

בדקנו דוחות של 9 חברות: בכמה נמכרה דירה ממוצעת בשדה דב?

ירידה של 24% במספר הדירות שנמכרו ושל 9% במחיר הממוצע: דוחות תשע חברות נדל"ן בולטות חושפים מה באמת קורה בשוק הדיור בישראל ● וגם: מדוע סיום המלחמה לא הביא לזינוק במכירות, ומי מכרה מאות דירות במחיר ממוצע של 6.6 מיליון שקל?

שר החוץ גדעון סער. פוסט ברשת איקס, 12.11.25 / צילום: מארק ניימן, לע''מ

האם גדעון סער עקבי בתמיכה במתן חנינה לנתניהו?

גדעון סער אכן קרא לסיום משפט נתניהו עוד כשישב באופוזיציה ● אלא שאז היה מדובר בהסדר טיעון, וכעת בחנינה, וההבדלים לא זניחים ● המשרוקית של גלובס

סם אלטמן / צילום: ap, Kevin Wolf

לסם אלטמן חסרים מעל 200 מיליארד דולר. מאיפה הוא יביא אותם?

דוח חדש של בנק HSBC מציף סימני שאלה סביב המודל הכלכלי של OpenAI ● איך החברה מתכוונת לכסות על חובות הענק שטיפחה, ואיך היא משפיעה על השוק כולו?

אפליקציית יד2 / צילום: Shutterstock, shutterstock

העסקה הגדולה בתולדות אתרי האינטרנט בארץ: האם יד2 שווה מיליארדים?

קרן אייפקס העולמית רוכשת את אתר היד שנייה תמורת 3.1 מיליארד שקל - פי ארבעה מהשווי שבו נמכר לפני עשור ● בשוק מביעים ספק לגבי היכולת של הקרן להשביח את האתר באופן דרמטי כמו רוכשיו הקודמים ● וגם: איך הכל התחיל ומתי הייתה הפריצה הגדולה?

אילן רביב, מנכ''ל מיטב / צילום: רמי זרנגר

אחרי הזינוק בבורסה: מיטב מכרה 5% מהמניות בחצי מיליארד שקל

לאחר שמניית מיטב זינקה בתוך שנה וחצי ב-650% והפכה לאחת מ-40 החברות הגדולות בבורסה עם שווי שוק של 9.5 מיליארד שקל, החברה מגייסת 500 מיליון שקל ממשקיעים בארץ ובחו"ל ● את הגיוס הוביל בנק ההשקעות ג'פריס