גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למה גילה לא מכריז על ג'ילט, קנור, ויסוצקי ומטרנה כמונופולים?

ג'ילט מחזיקה ביותר מ-90% ממכירות מכשירי הגילוח; ויסוצקי - 80%; קנור - 77% שליטה; מטרנה - 74%; וזה לא הכול ■ כל עוד הן לא מוכרזות כמונופולים, אתם הצרכנים לא יכולים להגיש נגדן תביעות ■ ניתוח / אילנית חיות

פרופ' דיויד גילה / צילום: יונתן בלום
פרופ' דיויד גילה / צילום: יונתן בלום

בשנת 2007 ביטל משרד הממונה על ההגבלים העסקיים את ההכרזה על חברת שסטוביץ כמונופול בתחום מוצרי הגילוח. ההכרזה בוטלה כי שסטוביץ, שבנתה בישראל את מעמדו של המותג ג'ילט, הפסיקה לשווק אותו. המותג עבר לפרוקטר אנד גמבל (P&G (ישראל לאחר ש-P&G השלימה את רכישת המותג בעולם. דיפלומט שמפיצה את יתר מוצרי פרוקטר בישראל, קיבלה לידיה גם את ההפצה של ג'ילט. אלא שבניגוד למצופה, הממונה על ההגבלים החליט שלא להכריז על דיפלומט כמונופול בתחום.

על שולחן ועדת קדמי שהוקמה לאחר חרם הקוטג', הונחו נתונים ולפיהם המותג ג'ילט החזיק בשנת 2010 בנתח שוק של 96% משוק סכיני ותכשירי הגילוח לגבר. גם הנתון הזה לא גרם לרגולטור להכריז על דיפלומט או על פרוקטר אנד גמבל ישראל כמונופול בתחום.

ג'ילט הוא לא המותג היחיד שחמק מהכרזה עליו כמונופול. על שולחן ועדת קדמי הונחו נתונים לגבי מונופולים אחרים הפועלים לכאורה בשוק ואשר לא הוכרזו מעולם. כך, לפי אותם נתונים, מחזיקה חברת יוניליוור בנתח שוק של 77% משוק המרקים באמצעות המותג קנור, אסם-נסטלה מחזיקה בנתח של 74% משוק הדייסות לתינוקות באמצעות המותג מטרנה, חוגלה-קימברלי מחזיקה ב-65% משוק נייר הטואלט וב-71% בחיתולים.

וגם הם אינם היחידים. דוגמאות בולטות נוספות הם חברת ויסוצקי האחראית ל-80% ממכירות התה לצרכן, חברת יוניליוור המחזיקה בנתח שוק של כ-60% משוק דגני הבוקר באמצעות מותגי תלמה וחברת שסטוביץ האחראית לכ-90% ממכירות משחות השיניים בישראל באמצעות המותג קולגייט. בשוק הריכוזי בישראל, לא חסרות דוגמאות נוספות.

מדוע הממונה לא הכריז על משווקי המותג ג'ילט כמונופול? לדבריו, "דיפלומט לא הוכרזה כמונופול במקום שסטוביץ משיקולים של סדרי עדיפויות ובהתחשב בכך שממילא כל החובות על בעל מונופולין אינן תלויות בהכרזה".

מדוע הממונה על ההגבלים לא מצא לנכון עד היום להכריז גם על יתר החברות המצוינות לעיל כמונופול בתחומן? שאלה טובה. לשיטתו של הממונה על ההגבלים, ההכרזה על מונופול היא דקלרטיבית. "ההכרזה שימושית במצבים שאתה חושד שיש ניצול לרעה. המונופול יודע טוב מכולם שיש לו נתח שוק של מעל 50%. אנחנו מתלבשים על התיקים הכי גדולים וזה צריך ליצור מצב של ייראו וייראו", אומר בכיר במשרד הממונה.

- ייראו מפני הצרכנים?

"זה לא הצרכן הקטן אלא קבוצת עורכי דין קטנה שמחפשת. התביעות גורמות נזק עצום לחברה וזה יוצר הרתעה".

האמנם? לא בדיוק. לדברי דרור שטרום, שכיהן בעברו כממונה על ההגבלים העסקיים, עצם ההכרזה כמונופול היא קריטית. אחרת, הוא אומר, לא הייתה משמעות לעצם ההכרזה. לדבריו, "יש המון מגבלות על מונופול. כל משטר ההנחות, נושא המחירים המופקעים הוא הפרה של חוק ההגבלים העסקיים, האיסור על מונופול לרכוש שטח מדף בכסף ועוד".

עוד אומר שטרום, כי "ההכרזה מאוד משמעותית כי כל הטיפול במונופול בנוי משני שלבים: שלב ראשון, ההכרזה. שלב שני, תקיפה משפטית של המונופול אם הוא ניצל את מעמדו לרעה. למה זה משמעותי? כי לאזרחים הפשוטים שרוצים לתבוע את בעל המונופול, אין מושג אם הוא מונופול ואין להם את הידע של מומחה לניתוח שווקים. הצרכן הפשוט לא יודע למשל מה נתח השוק של קוקה-קולה. היא לא מדווחת וגם חברה ציבורית בדרך-כלל לא מודה שהיא מונופול. ההכרזה נותנת זכות תביעה מבוססת לתובעים פרטיים, לצרכנים. בלעדי ההכרזה הם נטולי אפשרות להגיע לבית המשפט. בית משפט יגיד 'אתה טוען שזה מונופול? מה אתה רוצה ממני? לך לממונה'. בתי המשפט לא רוצים להתעסק במשהו שבו הממונה על ההגבלים הוא הרשות הרלוונטית. כשמדובר בחברה שמוכרת לצרכנים, יש לזה משמעות גדולה".

- מה אתה חושב על ההחלטה לבטל את ההכרזה על ג'ילט כמונופול?

"לא ברור למה ההכרזה בוטלה. זה היה מעשה לא נכון משום שבג'לט עצמה נתח השוק הוא הרבה מעל 50% ולכן סביר להניח, ואני לא מכיר את שיקולי הממונה דאז, שלחברה יש עדיין מוקד כוח מול הצרכנים ולכן אתה צריך לתפוס את המפיץ הבא ולהכריז עליו כמונופול או על ג'ילט. על ג'ילט עצמה יותר קשה כי היא לא ישות ישראלית. כשמדובר ביצרן זר, תהיה עדיפות להכריז על הגורם שמשווק ומפיץ את המותג בארץ ואשר לו יש את הכוח מול הצרכנים".

ויסוצקי שולטת בתה

אין כנראה צרכן בישראל שלא ביקר בסופרמרקט והיה עד לשליטה הבלתי מעורערת של מותגי תלמה במדפי דגני הבוקר, של המותג ג'ילט בקטגוריית הגילוח, של קולגייט בקטגוריית משחת השיניים שבה גם מסגרת המדפים צבועה לרוב באדום כצבע המותג, ושל ויסוצקי במדפי התה. הסוגייה של ויסצוקי הגיעה לשולחן הממונה על ההגבלים העסקיים יותר מפעם אחת ובאופן תמוה, ויסצוקי לא הוכרזה עד היום כמונופול בשוק התה.

אחד הגורמים שנאבק בהכרזה, יבואן תה בעצמו, אמר ל"גלובס" כי יצא מהמאבק הזה בשן ועין ואף חויב בתשלומי הוצאות. גם רשת מחסני כמעט חינם (שהוסבה בינתיים לרשת יינות ביתן והבעלות בה שונתה) שפנתה לממונה בדרישה להכריז על ויסוצקי כמונופול, הושבה ריקם.

במשרד הממונה על ההגבלים אומרים כי "הרשות ביצעה בדיקה מקיפה של שוק התה בשנים 2010-2011 ובחנה לעומק את האפשרות להכריז על ויסוצקי כבעלת מונופולין בשוק. במסגרת הבדיקה נבחנה הגדרת השוק ונעשו סקרי עומק בקרב צרכני התה בישראל. באפריל 2011 הודיעה הרשות לחברה כי החליטה לא להכריז עליה כמונופול בתחום".

בשעתו גם הוסבר ל"גלובס" על-ידי הממונה כי שוק התה גדול הרבה יותר ממה שאנחנו הצרכנים רואים בסופרמרקט וכי אם לוקחים את השוק בכללותו, ויסוצקי אינה מונופול. האמירה הזאת היא לעג לרש ויותר מכך, לעג לצרכנים.

שטרום מסביר כי "אם ויסוצקי מחזיקה בנתח שוק של 80%, צריך להכריז עליה. כשנתח השוק הרבה מעל 50% אין התבלטות בכלל. אני לא מכיר כאלה שיש להם נתח שוק של מעל 75% ואין להם כוח מול הצרכנים. נגיד שמישהו מחזיק בנתח שוק של 51%, תמיד מתעוררת השאלה אם נתח השוק שלו יציב. ההתלבטויות קיימות גם למטה. יכול להיות שמישהו יהיה עם 40% נתח שוק ועדיין יש לו כוח דרמטי ויש אפשרות לפי החוק להכריז גם עליו".

- האם נכון לבדוק את הכוח מול הצרכן הפרטי בנפרד ולא יחד עם השוק המוסדי?

"כן. אם מישהו מונופול מול הצרכנים צריך להכריז עליו. הקונים מחולקים לקהלים שונים ולכל קהל יש מאפיינים שונים ולכן יש להתייחס אליהם כשוק נפרד. קחי לדוגמה את הבנקים. האם משק בית וחברות ציבוריות גדולות הן באותו שוק? התשובה הפשוטה היא לא. מאפייני התחרות על האשראי לעסקים שונים ב-180 מעלות ממאפייני התחרות על הצרכן משה לוי.

"גם במזון יש אבחנה מקובלת ואני לא מכיר את השיקולים הספציפיים בעניין התה, בין אספקה של מוצרים לשוק המוסדי כמו בתי מלון, בתי הארחה, מסעדות וכו' לאספקה לצרכנים. המאפיינים שונים כי בשוק המוסדי יש להם יותר אלטרנטיבות מאחרים, הם פחות חשופים לכוח ובנוסף, אין מיתוג. קחי לדוגמה את החלב בבית המלון. ברור שהמלון לא יקנה חלב מועשר כי הוא יעדיף מחיר. האורח במלון לא יודע איזה חלב. השוק המוסדי רגיש למחיר ולכן ללקוח המתווך שהוא לא הצרכן הסופי, יש הרבה יותר כוח. לעומת זאת הצרכן בסופרמרקט נמצא מול שקיות תה כאלה ואחרות וזה מה שהוא רואה מול העיניים".

הגנה מול הצרכנים

החלטת הממונה שלא להכריז על ויסוצקי כמונופול אינה דבר של מה בכך. בפועל היא מעניקה לויסצוקי סוג של הגנה מפני הצרכנים שיטענו להתנהגות מונופוליסטית מצדה וזאת מעצם החלטתו המנומקת של הממונה.

לדברי שטרום, "יש אבחנה בין שני מקרים: האחד, הייתה פנייה לממונה, והוא החליט שהוא לא מוצא טעם להכריז. זה לא מקנה הגנה. לעומת זאת, אם הממונה החליט לא להכריז ונימק בהחלטה מסודרת את החלטתו, בוודאי שזה מקנה סוג של הגנה מעשית, גם אם לא פורמלית, לאותו גורם. הוא יבוא ויגיד, הרשות המקצועית בדקה והיא מצאה שאני לא מונופול".

הממונה על ההגבלים אומר כי "כל המגבלות שקיימות בחוק בנוגע למונופול, בין השאר איסור ניצול מעמד לרעה ואיסור סירוב בלתי סביר לספק סחורה, תקפות גם ללא הכרזה רשמית והרשות יכולה לאכוף את העניין בדיעבד, ללא צורך בהכרזה. באפריל האחרון הרשות אף הכריזה שתתחיל לאכוף את האיסור על מונופולים (מוכרזים או לא מוכרזים) לגבות מחיר מופרז". הדברים האלה תקפים לגבי ויסוצקי? כנראה שלא.

מיוניליוור נמסר בתגובה: "מוצרי דגני הבוקר והמרקים של יוניליוור, המיוצרים במפעלינו בישראל, מוצעים למכירה בשוק תחרותי עד מאוד, לרבות מול מבחר רב של מוצרים מיובאים".

מאסם-נסטלה נמסר בתגובה: "מטרנה שחקן מוביל בשוק הדייסות לתינוקות ומחזיק בנתח שוק שמגיע לכ-69% כמותי על-פי סטורנקסט". יש לציין כי החברה לא מסרה מה נתח השוק הכספי שלה.

חוגלה-קימברלי טוענת בתגובה כי היא אינה מונופול וכי היא מחזיקה בנתח שוק כמותי של 65% משוק החיתולים ו-59% משוק נייר הטואלט. החברה לא מסרה מה נתח השוק הכספי שלה.

חברת ויסוצקי מאשרת בתגובתה כי היא לא רואה עצמה כפופה להגבלים של מונופול. לדברי החברה, "ויסוצקי אינה מונופול ואינה נוהגת כמונופול. שוק התה בישראל פתוח ליבוא ללא הגבלות, ללא מכס וללא הגנות על היצרן הישראלי".

משאר החברות המוזכרות בכתבה לא נמסרה עדיין תגובה.

מונופול

מונופול

עוד כתבות

ועידת ישראל לעסקים ה-32

ועידת ישראל ה-32 יוצאת לדרך בהשתתפות צמרת המשק

ועידת ישראל לעסקים של גלובס היא הוועידה הוותיקה והחשובה בישראל. במסגרתה מתקיימים מושבים בתחומים: השקעות, תשתיות, הייטק וחדשנות, בריאות ועוד ● בין המשתתפים: ג׳ייסון גרינבלט, שליח הבית הלבן למזרח התיכון לשעבר, יו"ר צ'ק פוינט, מנכ"ל שיבא, מנכ"לי הפועלים, הפניקס, בזק, תנובה, אלקטרה צריכה, תורפז תעשיות, מנכ"ל הבורסה ורבים נוספים ● עוד בין המשתתפים: השחקן והאקטיביסט הפרו-ישראלי מייקל רפפורט והאלוף במיל' ניצן אלון, ראש מפקדת השבויים והנעדרים לשעבר, בהופעה ראשונה

מנכ''ל אלקטרה מוצרי צריכה צביקה שווימר בוועידת ישראל לעסקים / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל אלקטרה מוצרי צריכה צביקה שווימר: "הצריכה בישראל חזקה, אבל אין מספיק שטחי מסחר"

בוועידת ישראל לעסקים של גלובס, אמר מנכ"ל אלקטרה מוצרי צריכה, צביקה שווימר, כי הוא קרא לקובעי המדיניות להאיץ פיתוח אזורי - בפרט בצפון ● "הצעתי להפוך את קריית שמונה לשלוש שנים ל'עיר ללא מע"מ', כמו אילת. זה היה מצית את המסחר ומחזיר חיים לאזור. בינתיים זה לא מתקדם"

מימין: הילה ויסברג, ענבל קרייס, פרופ' אסנת לב ציון קורח, קרן כהן חזן / צילום: כדיה לוי

"הגיים צ'יינג'ר לעתיד": שלוש בכירות מדברות על מנועי הצמיחה של התעשייה

בפאנל "תעשייה, חדשנות ובריאות - האבנים הגדולות של כלכלת ישראל", שהתקיים במסגרת ועידת ישראל לעסקים של גלובס, דיברו שלוש בכירות בתעשייה הישראלית על הצלחה והמנוע להוביל, על מהפכת ה-AI ויישומה, ועל תחזיות לעתיד ● וגם: מה ישמור על העליונות הטכנולוגית שלנו?

ינון קרייז, מנכ''ל ויו''ר ענקית הצעצועים מאטל, בערב הפתיחה של ועידת ישראל לעסקים / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל ענקית הצעצועים מאטל: "התחלנו להסתכל על אנשים שקונים את המוצרים שלנו כמעריצים ולא כצרכנים"

ינון קרייז, מנכ"ל ויו"ר ענקית הצעצועים מאטל, השתתף בערב הפתיחה של ועידת ישראל לעסקים של גלובס ● הוא התייחס להצטרפותו לחברה ב-2018, לאחר שהתחלפו 3 מנכ"לים ברציפות, דיבר על השינוי האסטרטגי שהביא לחברה ועל הצלחת הסרט "ברבי" ● "מאטל מתוארת בתסריט כחברה הכי גרועה בקורפורייט האמריקאי, והתפקיד שלי כמנכ"ל החברה מגולם כשוביניסט - וזה עבד"

תקיפה של צה''ל בלבנון

צה"ל תקף דירה בדאחיה בביירות, היעד: רמטכ"ל חיזבאללה

צה"ל קיבל אחריות לפעולה בדאחיה: "תקפנו באופן ממוקד מחבל מרכזי של חיזבאללה" ● יותר משנתיים אחרי הטבח, הרמטכ"ל זמיר יודיע בקרוב על "החלטות פיקודיות" לגבי כמה מפקדים בכירים ● הפעולה של צה"ל שאילצה את המחבלים הנצורים ברפים לעלות לקרקע ● בחיל האוויר החזיקו תיעוד ממסוק קרב שחג מעל מוצב נחל עוז - ובו נראים מחבלים חוטפים את התצפיתניות ● עשרות אלפים השתתפו אמש במחאה בכיכר הבימה בתל אביב בדרישה להקמת ועדת חקירה ממלכתית לאירועי 7 באוקטובר ● עדכונים שוטפים

מימין: חזי שטרנליכט, חגי שרייבר, עמי בם / צילום: שלומי יוסף

מנהל ההשקעות הראשי בהפניקס: "בועות לא מתפוצצות כשהתקשורת מבשרת על כך"

בפאנל בהנחיית חזי שטרנליכט בוועידת ישראל לעסקים של גלובס, שוחחו חגי שרייבר, משנה למנכ"ל קבוצת הפניקס ומנהל ההשקעות הראשי, ועמי בם, יו"ר בריינסוויי ויו"ר גילת רשתות לווין, על נורות האזהרה בשוק ההון, על אסטרטגיות השקעות ועל אסטרטגיות ניהול ● ומהו הפרמטר החמקמק שלא תמיד נכנס למודלים האסטרטגיים?

יו'' אגד אמיר לוי / צילום: שלומי יוסף

יו"ר אגד אמיר לוי על הנפקה אפשרית: "זו חברה קלאסית לשוק ההון"

אמיר  לוי התארח בוועידת ישראל לעסקים של גלובס וקרא למנות בדחיפות ממונה חדש לאגף התקציבים, להימנע מתוספות מוגזמות לתקציב הביטחון - ורמז כי אגד במסלול להנפקה, אחרי השבחתה: "אנחנו מחזקים את הממשל התאגידי" ● על משבר התחבורה בישראל: "צריך לשטוף את המדינה עם נתיבי תחבורה ציבורית ולצאת במכרז אגרות הגודש"

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

אם ערכה חמש צוואות שונות. איזו מהן תקפה בביהמ"ש?

יורשי חוכר מקרקעין נאלצו לפנות נכס אחרי 20 שנה ו-200 אלף שקל שקיבלו מדי חודש ● ביהמ"ש ביטל שתי צוואות שבני משפחת המנוחה ביקשו לקיים, וקבע כי דווקא הצוואה שאף אחד לא רוצה לקיימה - היא זו שתהיה בתוקף ● והאם המונח "פרידה" כולל גם את המוות? ● 3 פסקי דין בשבוע

חזי חאלאויה בוועידת ישראל לעסקים / צילום: כדיה לוי

יו"ר נמלי ישראל: "ישראל צריכה להיות שער לאירופה. אסור לפספס את ההזדמנות"

חזי חאלאויה דיבר בועידת ישראל לעסקים של גלובס על ההזדמנות הטמונה במסדרון הכלכלי IMEC בין הודו לאירופה, שישראל טרם הצטרפה אליו ● "מדובר במצפן גיאו־אסטרטגי. אם נקבל את ההחלטות הנכונות, זו תהיה זכייה לדורות. ואם לא נקבל את ההחלטות הנכונות, זו תהיה בכייה לדורות"

נדב חנין, סמנכ''ל שיווק וחדשנות באל על, בוועידת ישראל / צילום: כדיה לוי

סמנכ"ל אל על: "יש אנומליה בין ביקוש והיצע בעולם התעופה"

נדב חנין, סמנכ"ל השיווק והדיגיטל של אל על, הסביר בוועידת ישראל לעסקים של גלובס כי מחסור עולמי במטוסים ובמנועים ● על הביקורת שהופנתה נגד החברה במהלך המלחמה: "שעות הטיסה שלנו טובות יותר, הצוותים כחול־לבן - ויש לזה ערך" ● על הקמת בסיס פעילות מקומי לוויזאייר אמר כי כללי הרגולציה השונים יוצרים אי־שוויון

ענת לוין, ליאת חזות ולימור בקר בוועידת ישראל לעסקים / צילום: שלומי יוסף

מה יקרה לכסף שלכם ב-2026? שלוש מנהלות השקעות בכירות עונות

פאנל המנכ"ליות הבכירות בוועידת ישראל לעסקים של גלובס סימן את 2026 כשנה של הכרעות ● לימור בקר מהמילטון ליין צופה שחלק גדול מהצמיחה העתידית בכלל לא יקרה בבורסה - אלא בחברות הפרטיות ● ענת לוין מבלקרוק סבורה שבקרוב נבין באילו מחברות הבינה המלאכותית הסיכון עולה על כדאיות ההשקעה ● וליאת חזות מהפועלים אקוויטי חושבת שדווקא העובדה שהרבה רוכשים ישבו על הגדר בשוק המגורים מייצרת הזדמנות

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א־נפט וגז נפל במעל 3%

מדד ת"א 35 ירד בכ-1.2% ● טאואר צנחה במעל 8%, נייס עלתה בכ-4% ● וול סטריט מסכמת סוף שבוע מטלטל נוסף, ודברים שנשא אחד מבכירי הפד הזניקו את ההסתברות להורדת ריבית בארה"ב ● מחר, בשוק מצפים לראות הורדת ריבית של בנק ישראל ● וגם: האנליסט שמעריך - "שוק המניות האמריקאי לא יציב"

הילה ויסברג בשיחה עם פרופ' עירן הלפרין / צילום: פרטי

חוקר השנאה שמצהיר: "אנחנו נוסעים ב-300 קמ"ש לעבר הקצנה"

שיחה עם פרופ' עירן הלפרין, ראש המחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטה העברית ● על הקיטוב שהפך לנורמה, הסיבות לכך ומה ישראל צריכה לעשות כדי לעצור את הדהירה

גיל שויד בוועידת ישראל לעסקים / צילום: שלומי יוסף

האזהרה של גיל שויד: "שוק הסייבר מנותק"

בצל התמחור הגבוה של חברות סייבר והעניין מצד ענקיות הטכנולוגיה, יו"ר צ'ק פוינט גיל שויד מספר בוועידת ישראל לעסקים של גלובס, על האתגרים שמספקת הבינה המלאכותית לתחום, ועונה לשאלה האם הוא מתכנן לשוב לקדמת הבמה ● "בשנת 2001 הייתה בועה בעקבות מהפכת האינטרנט, אבל 20 שנה אחרי האינטרנט עדיין חי ובועט"

ידין ענתבי בוועידת ישראל / צילום: רפי קוץ

מנכ"ל בנק הפועלים: "המערכת הבנקאית איבדה את הצעירים הסוחרים בשוק ההון. הגיע הזמן ליזום ולהחזיר אותם אלינו"

מנכ"ל הפועלים ידין ענתבי הזהיר בוועידת ישראל לעסקים של גלובס כי המיסוי שהטילה הממשלה אינו פוגע בבנקים אלא בחוסכים ובקרנות הפנסיה וההשתלמות, וטוען שהרווחיות הגבוהה הייתה אמורה לחזור לציבור ● בנוסף הציג ענתבי צעדים חדשים של הבנק שנועדו להחזיר צעירים למסחר בשוק ההון

אל''מ במיל' ניצן אלון בוועידת ישראל / צילום: כדיה לוי

"שנתיים של סערת רגשות": האלוף ניצן אלון מדבר לראשונה על מפקדת השבויים והנעדרים

ראש מפקדת השבויים והנעדרים סיפר בוועידת ישראל לעסקים של גלובס על מאמצי שחרור החטופים בשנתיים האחרונות, המתיחות מול הדרג המדיני והתוכניות שלו להתחלה החדשה באזרחות ● "למדינת ישראל יש אחריות לתקן את מה שאפשר. אנחנו נמצאים בתחילתו של ריפוי ושיקום שממנו אפשר לצמוח"

ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך, עמית גל, הממונה על שוק ההון ובצלאל סמוטריץ שר האוצר / צילומים: יוסי כהן, מארק ניימן(לע''מ), עמית שאבי(ידיעות אחרונות). עיבוד: טלי בוגדנובסקי

השינוי במודל קופות הגמל להשקעה יחכה? המהפכה בתחום החיסכון יצאה מחוק ההסדרים

באוצר פרסמו את תזכיר חוק ההסדרים עם כניסת השבת, וממנו עולה כי המהלך להקמת חשבון השקעות שיאגד שורה של מוצרי חיסכון יחכה בינתיים ● בענף עוד מחכים לפרסום ההמלצות הסופיות של הצוות שמגבש את המהלך

דירה במגדל המלך דוד בתל אביב / צילום: ניר וייס־ודררו

בכמה נמכרה דירה עם 7 חדרים במגדל המלך דוד בתל אביב?

הדירה במגדל המלך דוד בתל אביב, בת 7 חדרים, נמכרה במחיר נמוך מהמקובל בשוק ● מגדל המלך דוד צמוד למלון דן, ושייך למשפחת מגדלי יוקרה ראשונים שהוקמו בעיר - ביניהם גם גן העיר ובזל ● בעבר נרשמו במגדל עסקאות במחירים של 100 אלף שקל למ"ר ויותר

יבגני דיברוב בוועידת ישראל / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל ארמיס: "יש לנו יש עוד עבודה קשה כדי להגיע להנפקה"

דיברוב הציב בועידת ישראל לעסקים של גלובס את היעד של החברה להנפקה: "600 או 700 מיליון דולר בהכנסות" ● לשאלה אם מהפכת ה־AI תוביל לצמצום מקומות העבודה בחברה, השיב: "היא תהפוך את הארגון ליותר יעיל"

בנקים בישראל

הבנקים חילקו דיבידנד של 5 מיליארד שקל לציבור – אז מדוע בשוק לא מתלהבים?

הרווח של הבנקים צמח, התשואה על ההון רשמה נתונים מרשימים, וגם בחלוקת הדיבידנדים חלה עלייה חדה ● אך למרות זאת, בשוק מתריעים משינוי המגמה: "יש להיות ערים לשחיקה באיכות הנכסים ולתוצאות חלשות יותר בהמשך" ● ואיך דווקא דעיכת המלחמה עלולה לייצר קשיים כלכליים לבנקים?