גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שיא: שתי יצירות של אנדי וורהול נמכרו ב-150 מיליון דולר

היצירה "אלוויס" של וורהול, שנמכרה ב-81.9 מיליון דולר, הובילה את כריסטי'ס לשיא חדש של 853 מיליון דולר במכירה בניו-יורק ■ סותבי'ס מתנחם בשיא משלו: 422 מיליון דולר במכירת אמנות אימפרסיוניסטית ומודרנית

שלושה אלוויס / אנדי וורהול
שלושה אלוויס / אנדי וורהול

אספנים הם פלח שקשה לחזות את התנהלותו. תנו להם יצירות אמנות כל השנה, ובכל זאת, את הקניות שלהם הם מעדיפים לעשות באווירה החגיגית של עונת המכירות. רגע לפני סוף השנה מתלהטת התחרות מי השולף הכי מהיר (של הארנק), מי קופץ גבוה יותר (במחיר) ולמי יש וורהול יותר גדול.

במכירה הפומבית של כריסטי'ס אמש (ד') בניו-יורק התשובה הייתה ברורה: המלך לא מת. יצירותיו של וורהול הובילו את המכירה לפדיון שיא חדש של 853 מיליון דולר. בית המכירות שלף את ה"אסים" הגדולים שלו "4 מרלון" ו"3 אלוויס" שהגיעו מאוסף של בית קזינו באירופה, ויחד הניבו 150.9 מיליון דולר.

81.9 מיליון דולר השיג "אלוויס משולש", הדפס משי של וורהול משנת 1963 שנעשה בעקבות כרזת הסרט "הכוכב הבוער". אלוויס מוצג כקאובוי באקדח שלוף ובגודל על-טבעי, וורהול מעצים את דמותו כשהוא מכפיל את נוכחותה ומעניק לה תנועה מדומה.

גם מרלון ברנדו בתקופתו כנסיך הגברי הצעיר מהוליווד, בכתפיים רחבות, בלורית גנדרנית ומבט חודר וכובש, זכה למבט מעריץ של וורהול והיצירה "4 מרלון" נמכרה תמורת 60 מיליון דולר.

יותר מ-500 משתתפים מ-43 מדינות נרשמו למכירה, ובאולם עצמו היו אתמול כ-750 איש, ביניהם גם בעליו של בית המכירות, האספן ואיל ההון פרנסואה פינו. לדברי כריסטי'ס, כ-10,000 מבקרים הגיעו לאולם התצוגה ברוקפלר סנטר בשבוע שלקראת המכירה הנוצצת. 3 יצירות עברו את רף ה-50 מיליון דולר, 23 נמכרו מעל 10 מיליון דולר ו-69 יצירות נמכרו ביותר מ-1 מיליון דולר כל אחת.

שיאי מחיר אישיים נקבעו ליצירות של סינדי שרמן, יאיואי קוסמה היפנית, סיי טוומבלי, ג'ורג' בזליץ ועוד. קוסמה הקשישה, (ילידת 1929) הפכה לאמנית האישה שעבודתה נמכרה במחיר הגבוהה ביותר עד כה במכירה פומבית. יצירתה משנת 1960, "לבן מס' 28" נמכרה תמורת 7.1 מיליון דולר.

בערב שלפני כן התקיימה המכירה המתחרה של סותבי'ס, שאמנם לא הגיעה לערכי שיא כמו כריסטי'ס, אבל לא צריך להתבייש בפדיון של 460.3 מיליון דולר שהשיגו ביום שלישי בערב. יצירתו של מארק רותקו "מס' 21" (אדום, חום, שחור וכתום) משנת 1951 נמכרה תמורת 45 מיליון דולר וציור דגל ארה"ב של ג'ספר ג'ונס משנת 1983 - אחת מיצירותיו המפורסמות ביותר - השיג 36 מיליון דולר, שיא מחיר חדש לאמן במכירה פומבית.

ואן גוך שוב בשיאו

בסותבי'ס מתגאים במכירת האמנות האימפרסיוניסטית והמודרנית שנערכה בניו-יורק בשבוע שעבר, שהניבה סכום שיא של 422.1 מיליון דולר. שתי היצירות המובילות במכירה היו פסלים איקוניים ומבוקשים: פסל ה"מרכבה" (Chariot) של אלברטו ג'קומטי שנמכר תמורת 101 מיליון דולר ופסל ראש "אלה טוטמית" (Totemic Goddess) של אמדאו מודליאני, שקבע שיא מחיר חדש לאמן - 70.7 מיליון דולר. בסה"כ נמכרו במכירה זו 12 פסלים, שיחד הניבו 191 מיליון דולר.

את המקום השלישי במכירה תפס ציור של ואן גוך, "אגרטל עם חינניות ופרגים", אחת היצירות הבודדות שהאמן הצליח למכור עוד בחייו, נמכרה אמש ב-61.8 מיליון דולר, לאספן פרטי ממדינה באסיה. המחיר מסמן חזרה לערכי השיא של מחירי יצירות ואן גוך, מ-1998.

עוד נמכרו בערב זה 3 יצירות של קלוד מונה, שהגיעו מאוסף פרטי בארה"ב, ומכירתן הסתכמה ב-61 מיליון דולר - היצירה היקרה ביניהן נמכרה ב-33 מיליון דולר.

המכירה המקבילה של כריסטי'ס המתחרה, שנערכה למחרת, הניבה 165.6 מיליון דולר, מתוכם מעל ל-65 מיליון דולר שילם מוזיאון גטי בלוס אנג'לס, עבור יצירתו של אדוארד מאנה "האביב" - מחיר שיא לאמן במכירה פומבית, כמעט כפול מהשיא הקודם, שנקבע ב-2010 ועמד על 33.3 מיליון דולר.

היצירה הנדירה הייתה האחרונה שנותרה בידיים פרטיות מתוך 30 יצירות שהציג מאנה ב"סלון האמנות" בפריז בשנת 1882. ב-20 השנה האחרונות הושאלה היצירה לנשיונל גלרי בוושינגטון, וכעת תעבור לאוסף הקבע של מוזיאון גטי (שהוא פרטי אמנם), וההכנסות ממכירתה מיועדות לקרן התומכת בשמירה על הסביבה ולבריאות הציבור.

בסך הכול, הוצעו במכירה זו 40 יצירות, מתוכן נמכרו 38% מעל למחירי ההערכה המוקדמת. 31 יצירות השיגו מחיר שמעל למיליון דולר כל אחת.

יצירות מזרם הקוביזם עוררו עניין רב בקרב אספנים. יצירת קולאז' נייר ורישום דיו של פיקאסו מ-1913 נמכרה ב-4.3 מיליון דולר, ואילו ציור שמן "גיטרה" של פיקאסו נמכר ב-5.3 מיליון דולר.

המכירות בניו-יורק מגיעות פחות מחודש לאחר שבוע המכירות בלונדון, המתקיים במקביל ליריד האמנות הלונדוני "פריז ארט" באוקטובר. בלונדון הייתה האווירה מתונה יותר, אירופית ומנומסת אם תרצו, אך כל הפעילים בשוק מדווחים על מכירות ערות ותשוקה של אספנים לאתר את היצירות הנחשקות שלהם.

בניו-יורק צפויה להתקיים הערב (ה') המכירה של אמנות עכשווית של בית המכירות השלישי בגודלו בעולם, פיליפס, ועד סוף השבוע עשוי להירשם שיא חדש של פדיון בחודש מכירות אחד - אם המכירות יעברו את רף ה-2.2 מיליארד דולר, שנקבע בחודש מאי השנה.

דגל /צילום:ג'ספר ג'ונס

עוד כתבות

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?