גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ערוצים בהקפאה: נתניהו מכניס את שוק הטלוויזיה לאי-ודאות

רה"מ ושר התקשורת החדש נתניהו עצר את החוק לפיצול ערוץ 2 ■ למה דווקא עכשיו, מה המשמעות של זה, מי ירוויח מכך, ומה יהיה בסוף? ■ ניתוח מיוחד

בנימין נתניהו - מבצע "צוק איתן" / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו - מבצע "צוק איתן" / צילום: רויטרס

הוא התחיל - שלב ההמתנה. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בעוד פחות משבוע גם שר התקשורת של מדינת ישראל, עצר את החוק לפיצול ערוץ 2 שהניח השר היוצא גלעד ארדן והטיל במגע יד ראשוני וקטן קיפאון מיידי על השוק כולו. ממש כמו באותו להיט אהוב של דיסני. נתניהו החליט להגיש ערר על החוק, שכבר עבר בוועדת השרים לחקיקה ועשה את דרכו לקריאה ראשונה בכנסת, ובלם את התקדמותו, ולא מן הנמנע שאף יגנוז אותו לחלוטין.

למה עכשיו?

נתניהו קיבל את ההחלטה לעצור את החוק, שעות ספורות לאחר שהכנסת הצביעה ברוב מתריס על סגירת עיתונו "ישראל היום". הוא עשה זאת עוד בטרם נחת גלעד ארדן, השר שקידם את החוק הזה עד עכשיו, ממסעו לארצות-הברית.

מדובר באותו מסע אשר במהלכו ד"ר מרים אדלסון הטיחה בארדן שהעיתון "ידיעות אחרונות" "מלקק לו", ולמרות תשובתו כי הוא מתנגד לחוק, הוא לא קיצר את נסיעתו על מנת להביע זאת בהצבעה אקטיבית. בביקורת הדרכונים, עוד בטרם אסף את כבודתו, חיכה לו הערר הדווקאי.

שני מהלכים קרובים במיוחד ללבו היו לו ארדן: האחד - הצלת רשות השידור; והשני - שינוי תנאי שוק הטלוויזיה המסחרית. הוא לא היה מעז לקדמם בניגוד לעצתו של ראש הממשלה, ונתניהו שיחרר את החבל במשורה.

עם תום הקדנציה של ארדן, הוא התיר לו לשמור את ההישג הראשון ולהמשיך אתו הלאה - הרפורמה בשידור הציבורי. את המהלך השני, היקר יותר, הוא גוזל במפגיע מידיו של ארדן המאוכזב ומצמיד לחיקו.

רשות השידור מוחלשת גם כך בהיותה בפירוק. אבל בערוץ 10 ובערוץ 2 קיימת תחושה של תנועה קדימה, ולזאת לא יכול נתניהו להסכים.

ראשית, הוא חייב להבהיר מי הבוס החדש. הוא אף ציין בערר שהגיש למזכירות הממשלה כי כשר התקשורת החדש, הוא צריך ללמוד לעומק את הנושא, כאילו לא טיפל בו עד עתה שר מטעמו.

מעבר לזה, תנועה אינה משרתת את יכולת השליטה. נתניהו יודע שכדי לשלוט באופן אפקטיבי, הוא חייב להותיר את הגופים - כבר אמרנו - במצב של קיפאון.

מה המשמעות?

חוק הפיצול של ערוץ 2 מדבר על ביטול אפיק 22 בשנה הבאה ועל יציאתן של הזכייניות רשת וקשת לשני ערוצים חדשים משלהם. חברת החדשות של ערוץ 2 תעבור לידי אחד הערוצים לאחר תהליך התמחרות, ואילו השני ייאלץ להקים חברת חדשות מתחרה.

החוק הזה נולד כשהיה ברור שערוץ 10 עומד להיסגר בסוף השנה הנוכחית בשל כישלונם של בעלי המניות שלו להכשיר את התנאים הנדרשים לקבלת רישיון. אלא שאז הרפורמה לבשה צורה אחרת. לצד העברת החוק בוועדת השרים לחקיקה, התברר כי בהוראת ארדן עובדים ברשות השנייה על נוסחה שתצליח להציל גם את ערוץ 10.

הרעיון היה להוריד את המחויבות על סף ההשקעה בטלוויזיה המסחרית, כך שהשוק יאפשר קיומם של 3 שחקנים ואפילו יותר. במילים אחרות, ארדן תלה ביודעין את האחד בשני - פיצול ערוץ 2 יאפשר את הצלת ערוץ 10. ללא פיצול שכזה, אין טעם להוריד את רף ההשקעה בטלוויזיה המסחרית ולחזק את כוחו של ערוץ 2 עוד יותר.

אך הרשות השנייה לא סיימה לגבש המלצותיה המפורשות בנושא, והחוק לא התקדם אל ועדת הכלכלה על מנת ששם יכנסו הסעיפים שיקיפו את השוק כולו.

כך נותר בשוק מעין "פלונטר" - פיצול של ערוץ 2 יציל את ערוץ 10; אבל אם ערוץ 10 ימות עוד קודם, לא תהיה ברירה אלא לפצל את ערוץ 2, כדי למנוע מונופול. לא הבנתם? יופי - ככה בדיוק ראש הממשלה רוצה את זה.

אז מי מרוצה?

בערוץ 10 רואים את המהלך כחתירה לסגירתו. יתרה מזאת - מהלך שמונע על-ידי בעלי המניות של ערוץ 2, בעיקר של הזכיינית רשת, אשר מבקשים להביא לסגירתו של ערוץ 10.

לכל השחקנים בשוק הזה יש לוביסטים, אבל חלקם לא זקוקים להם ממש - אודי אנג'ל בעל השליטה בזכיינית רשת, ביקר בכבודו ובעצמו בלשכתו של נתניהו וכנראה אמר שם את שעל לבו.

רשת לא רוצה את הפיצול הזה. היא הכניסה באחרונה משקיע בינלאומי - אנדמול - שהבטיח להכניס מאות מיליוני שקלים על בסיס תוכנית עסקית שמדברת על פיצול רק בשנת 2017. בינתיים מצבה הכלכלי של הזכיינית מתדרדר, נתוני הרייטינג שלה יורדים לעומת הצלחות של שנים עברו, ויציאה לשידור של 7 ימים עשויה להוות מהלומה כלכלית.

קשת רוצה רישיון, אבל לא כמו שהחוק נראה היום, כשערוץ 10 נמצא בתמונה ותנאי השוק החדשים לא מעוגנים כנדרש בהצעה שהוגשה.

מי שהכי לא רוצה את פיצול ערוץ 2 זו חברת החדשות של ערוץ 2. כמה אירוני שדווקא מי שמטרידים את ראש הממשלה יותר מכול בימים כתיקונם, מחבקים את פקודת הקיפאון שלו באהבה. ואולי זו הייתה המטרה כולה.

בחדשות 2 מתנגדים לחוק, שכן הוא היה עשוי לערער את עולמה החסין. החברה הנצפית בישראל, מדורת השבט, הייתה יכולה לאבד גובה אם הייתה עוברת אפיק ומתמודדת מול חברה חדשה של אחת מחברות האם הקודמות שלה. האם חדשות 2 חייבת עכשיו משהו לנתניהו?

ומה באשר לחדשות 10? האם שם ימהרו להקים תחקירים על ראש הממשלה בחודשיים שנותרו לקץ זיכיונו של הערוץ, כשלא ברור איך ואם בכלל תתקדם הרפורמה?

בינתיים, נודע ל"גלובס", נרשמת התקררות גם מצד המשקיעים הפוטנציאליים שם, ובהם נינה סטורמס ההולנדית שהגיעה היום לישראל להמשך מגעים. איך אפשר להשקיע כשבכל רגע תנאי השוק משתנים פה מחדש, ואתה מבין שמה שהובטח לך - בין היתר בפגישות עם הדרגים הגבוהים ביותר - לא בהכרח יתקיים?

מה יהיה בסוף?

כמו בהמתנה אינסופית לשירות של חברת הוט, מושיב נתניהו את גופי השידור במדינת ישראל בהמתנה ומבטיח כי יענה בהקדם. שלדון אדלסון, תומכו הגדול של ראש הממשלה, ערער השבוע על הצורך של ישראל להיות מדינה דמוקרטית.

ובכן, בכל הקשור לתחום התקשורת, אנחנו כבר שם. החוקים לא נאכפים - כמו במקרה ערוץ 10 שכבר צריך היה להיסגר על-פי הספר. אם הם נאכפים, הם נכתבים מחדש בכל שנתיים לכל היותר. זה שוק שאי-אפשר לתכנן בו תוכניות עסקיות, להתקדם בו בחופשיות ואפילו לא להרים את הראש מעל המים, אלא אם עומד מאחוריך איל-הון חדור אג'נדה ויכולות אינסופיות.

המהלך האחרון של ראש הממשלה מרשים - הוא הצליח להוריד את חדשות 2 וחדשות 10 על ברכיהן - בין אם בהוקרת תודה ובין אם בתחנונים, לרצות את בעלי ההון הנכונים, ללחוץ על כפתוריהם של היריבים הפוליטיים ולהחזיר את הכוח לידיים אחרי מהלומת חוק ישראל היום - וכל זאת תוך הקפדה שלא יעשה דבר.

עוד כתבות

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק