גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אבולוציה בראיון העבודה: הדרכים היצירתיות לגיוס עובדים

חברות המגייסות עובדים הבינו שהדרכים המסורתיות למיון מועמדים לעבודה כבר לא יעילות - ומנסות דרכים חדשות ויצירתיות: מתפירת תפקיד על-פי כישורים, דרך ראיונות עבודה מפתיעים ועד מבחן אנונימי להאקרים

קריירה ראיון עבודה / צילום: thinkstock
קריירה ראיון עבודה / צילום: thinkstock

כשד"ר עמרי אלוש מחפש עובד לסטארט-אפ שלו, אוטונומיק, הוא לא פונה לחברת השמה ואפילו לא מחפש אנשים עם כישורים רלוונטיים מבין חברי הלינקדאין. הוא מעדיף להיכנס לתוך פורומים רלוונטיים לתחום בפייסבוק, לסרוק שאלות מעניינות ואת התשובות השונות, ומביניהן לאתר את האיש המתאים לחברה.

"החברה שלנו מאפשרת לבעלי עסקים ליצור מעמוד הפייסבוק שלהם בקליק אחד אתר עסקי ואנחנו זקוקים לאנשים שיודעים להסביר בפשטות, להיות ממוקדים ולדעת על מה מדברים. אם אני מוצא אחד כזה, אני פונה אליו ומשם מתגלגל התהליך".

התהליך המסורתי של קבלה לעבודה עובר שינויים מפליגים בשנים האחרונות, לפחות בתחום ההיי-טק. פחות ופחות משלוח של קורות חיים כמענה על מודעה בעיתון ויותר פנייה באמצעות "חבר מביא חבר" בגרסת הפייסבוק או הלינדקאין. מעסיקים שמחפשים עובדים נעזרים בפרופילים ברשתות חברתיות גם כדי לתהות על קנקנם של המועמדים לתפקיד. כיום לא רק התואר והניסיון המקצועי רלוונטי, אלא גם כישורים נלווים, המזג והאופי.

זו הסיבה שכמו אלוש, גם מנהלים של חברות אחרות מחפשים עובדים טובים שיתאימו לאקלים החברתי והמקצועי בחברה במגוון דרכים, שיאפשרו ללמוד על מרב הצדדים של המועמד, באופן שאינו משתקף בקורות החיים הסטנדרטיים.

אז איך אפשר להצליח לגייס את האדם המתאים ביותר? אחרי החיפוש הספציפי, בוחן אלוש את היכולת להסביר דברים בפשטות גם בראיון העבודה. "מתחת למשרד יש לנו פארק גדול שמשחקים בו הורים עם ילדים. אנחנו יורדים למטה עם המועמד ומבקשים ממנו להסביר תוך דקה לילד או להורה משהו שקשור לתחום עיסוקו".

תכונה נוספת שהוא מחפש בעובדים היא יצירתיות: אחרי השלב הראשון בראיון, מוזמן המועמד לסבב שני ומשתמש במשחק הלקוח מ"של מי השורה הזו בכלל", שבמסגרתו מתבקש המועמד לקחת חפצים אקראיים ולמצוא להם שימושים אחרים.

"הראיון אצלנו הוא חצי חברי, יושבים על כוס קפה או אפילו בירה. אני שואל אנשים איך תיראה התעשייה לדעתם בעוד עד עשר שנים ומצפה לשמוע תשובה שתעיד על כך שהם חיים את התחום. פחות חשוב לי השכלה אקדמית, יותר תשוקה".

מבחן לפורצים מתחילים

ניר גייסט (26), מנכ"ל ניוטרון, המפתחת מערכת לאבטחת מידע להגנה מפני מערכות סייבר, מצא דרך מקורית לגייס עובדים. גייסט, כמו בעלי חברות אחרות שעוסקות בתחום הסייבר, מתקשה לגייס עובדים בתחום, שבו מחפשים פחות תארים מסודרים ויותר כישורי שטח.

החברה הקימה אתר מיוחד שקורא להאקרים לנסות ולהוכיח את כישוריהם. יותר מ-17 אלף מתמודדים אשר ניסו את מזלם, מהם רק 32 הצליחו לעמוד באתגר ולהגיע לפתרון הסופי, ומהם רק אחד הצליח להתקבל לחברה ולזכות בפרס כספי בנוסף של 10 אלפים שקל.

"יש ביקוש גדול לאנשים בתחום", מסביר גייסט, "אבל קשה למצוא אנשים טובים. זה תחום לא ממוסד שאפשר להתפרנס ממנו יפה מאוד גם באופן לא מסודר. יש אנשים שעוסקים בזה בתור תחביב וכלל לא מודעים לכך שהם יכולים לעבוד בזה. אני אישית לא נתקלתי באף מועמד ראוי שהגיע דרך משרד השמה".

- אז בעצם אתה לא מחפש אנשים עם תואר אקדמי?

"ממש לא. גם אני לא סיימתי תיכון, לא סיימתי תואר, הגעתי בדרך לא דרך לעסוק בתחום בצבא".

איוש על-פי אישיות

גם ב-StartApp, המפתחת פלטפורמה להצגת פרסומות חכמות ואינטראקטיביות במובייל, שמים דגש על אישיות ופחות על קורות החיים המקצועיים. מילת המפתח היא גמישות. לדברי שירה הופר, מנהלת משאבי אנוש, "היו מקרים שמועמדים ניגשו לתפקיד מסוים, ותוך כדי הגיוס גילינו את ההתאמה שלהם לתפקיד אחר שפנטזנו עליו. מישהי שהגיעה מגוגל באירלנד, והתלבטה אם לחזור לארץ, הגיעה אלינו לראיון ותוך כדי ראינו את החיבה והתשוקה שלה לתפקיד אחר לגמרי שלא היה פתוח באותו זמן, ואמרנו לעצמנו שלא יהיה נכון לשבץ אותה בתפקיד שאליו התראיינה ופתחנו את המשרה עבורה זמן רב לפני שתכננו".

עובד נוסף בחברה ששכנעו אותו להגיע לראיון חשף במהלכו כי יש לו אזרחות אמריקאית והוא מתכוון לעקור לניו יורק. בחברה התלהבו מהעובד ופתחו עבורו תפקיד בסניף בסן פרנסיסקו. עד שייסע לשם הוא עובד בחברה - ובסוף השנה יתחיל את התפקיד מעבר לים.

בחברה גם מספרים על מועמדת שעבדה בתנועות נוער וכמדריכת טיולים - רקע שונה לחלוטין מהתחום שבו עוסקת החברה. "העובדת הגיעה לראיון אחרי המלצה", מספרת הופר, "ושובצה בתחום הנהלת חשבונות. כך גם סטודנט לחשבונאות שעבד בשיווק בזמן הלימודים והחברה רצתה להמשיך להעסיקו - מצאה לו תפקיד במחלקת הכספים".

תמהיל של מקצועיות ותכונות אופי

סוד ידוע הוא שלא רק המובטלים מחפשים עבודה; בשוק משתנה ומרובה קריירות, גם אנשים שעובדים במשרות יציבות יחסית פוזלים לעתים לצדדים כדי לראות אם הם יכולים להשיג משרה טובה יותר ובכלל "מה הם שווים" בשוק.

אלא שחיפוש עבודה מסוג זה חייב להיות דיסקרטי - שכן הזדהות בפני חברת השמה או אפילו חבר משותף בפייסבוק עלולה להגיע בדרכים עקלקלות לאוזני הבוס הנוכחי.

אתר חיפוש העבודה האינטראקטיבי works4U, שהקימו מורן שוסטר וגל שלו, מאפשר לחבר בין העובד למעסיק בלחיצת כפתור ותך שמירה מרבית על הדיסקרטיות. וכך זה עובד: לכל מועמד יש פרופיל קבוע שבו מוזנים פרטיו האישיים, כישוריו בכל תחום (אפילו לימודי גיטרה וריצה למרחקים ארוכים). המעסיק (תמורת תשלום חודשי סמלי) מזין משרה שהוא מחפש, בצורה מפורטת, כולל כישורים שאינם רק השכלה וניסיון, אלא גם תכונות אופי, והמערכת סורקת עבורו את כל קורות החיים הרלוונטיים ועושה סינון ראשוני.

לאחר מכן המשרה נשלחת למועמדים שעברו את הסינון האוטומטי, כולל שם המעסיק. עד שלב זה הפרטים האישיים של העובד חסויים ועובד שמחליט להגיש מועמדות מבקש להעביר למעסיק את פרטיו המלאים. לדברי שוסטר, מרגע שמעסיק נרשם ועד שהוא מקבל התראה על מועמדים שהגיבו בחיוב למשרה שלו חולפות כעשר דקות בממוצע, ובזה מסתיים תפקידה.

"רכזי גיוס לא עושים את הסינון הנכון", מסבירה שוסטר. "ארגון מחפש עובד שיתאים לא רק מבחינת הכישורים המקצועיים, אלא גם מבחינת הכישורים האישיים. שיתאים לארגון. כחברה את משלמת הרבה מאוד כסף לחברת השמה, רק כדי לגלות בראיון פנים מול פנים שלא הגעת אל העובד שחיפשת".

- במה עדיפה ה"מכונה" שלכם על אדם?

"בכל מקרה 80% מקורות החיים לא רלוונטיים, אז סינון באמצעות המערכת הוא מאוד יעיל ומצמצם את האפשרויות רק לאנשים שיש להם התכונות שהמעסיק מחפש. שנית, לפעמים לרכזים אין כימיה עם המועמד, והם פשוט פוסלים מישהו שאולי עשוי להתאים למעסיק".

- איך מערכת אוטומטית יכולה לזהות התאמה לארגון או "כימיה"?

"המערכת מגדירה מיומנויות, כל דבר שמועמד מביא איתו. אדם מנגן או רץ הוא אדם תחרותי; אדם שמתנדב - זה גם אומר עליו משהו. ואת זה אפשר להגדיר ולמצוא במועמדים באמצעות המערכת".

לעבר התפקיד הבא

עוד כתבות

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"