גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"זה מה שישראל צריכה לעשות כדי לשפר התחבורה הציבורית"

נשיא חברת התחבורה הציבורית של ניו-יורק, ד"ר מייקל הורודניציאנו, מסביר למה אנחנו עדיין מחכים לרכבת התחתית, ומה ישראל צריכה לעשות כדי להגיע לרמה של המדינות המפותחות

הרכבת הקלה בבנייה / צילום: תמר מצפי
הרכבת הקלה בבנייה / צילום: תמר מצפי

290 מיליארד שקל, זה סכום ההשקעה הנדרש כדי שישראל תדביק את הפער בינה לבין מדינות המערב בכל הנוגע לפעילות התחבורה הציבורית. בפער הזה, של עשרות שנים, מרגישים היטב כל נוסעי האוטובוסים והרכבות, וגם במשרד התחבורה מודעים לו - למעשה, נייר עבודה שלהם הוא שנקב בסכום שפתחנו בו.

איך מגשרים עליו? לד"ר מייקל הורודניציאנו, נשיא חברת התחבורה הציבורית של ניו יורק, התשובה ברורה: ישראל חייבת להוציא את האחריות לפיתוח התחבורה הציבורית ממשרד התחבורה ולהעבירה לרשויות תחבורה עירוניות. "תחבורה ציבורית טובה לא יכולה להתקיים ללא רשויות תחבורה עירוניות וללא גביית מסים ייעודיים לתחבורה ציבורית", אומר הורודניציאנו בראיון מיוחד ל"גלובס", ומאשר בכך את מה שכבר יודעים במשרד התחבורה: ריכוז הסמכויות במשרד מקשה להוציא פרויקטים אל הפועל.

הורודניציאנו, ישראלי לשעבר שאף עשה את התואר הראשון שלו בטכניון (הנדסה אזרחית), התמנה ב-2008 לנשיא MTA Capital Construction, חברת התחבורה הציבורית של ניו יורק. מאז היה אחראי לתכנונם של פרויקטים בהיקף של 18 מיליארד דולר, במסגרת תוכנית הבנייה התחבורתית הגדולה ביותר בארה"ב, ובהם מגה פרויקטים כמו תכנון הכניסה המזרחית לניו יורק, הקמת הרכבת התחתית של השדרה השנייה ובניית מרכז פולטון. בשבוע שעבר היה אורח הכבוד בכנס המתכננים של חברת נתיבי ישראל.

"כמה כבישים כבר אפשר לבנות?"

- איך הגיעה ישראל לפער גדול כל כך בינה לבין מדינות מפותחות אחרות?

"בזמן שבאירופה בנו תשתית לתחבורה ציבורית לפני שבנו כבישים, בארץ התהליך היה הפוך. ישראל הייתה מדינה חדשה עם יכולת כלכלית מועטת. הכול היה מאוד פשוט. לא היה כסף לפתח תחבורה ציבורית תת-קרקעית, שהיא דבר יקר, אז התחילו עם אוטובוסים, שאכן ענו על כל הצרכים. במרוצת השנים החליטה ישראל להשקיע בכבישים, משום שזה היה הרבה יותר זול מאשר לבנות תחבורה ציבורית תת-קרקעית".

- ההשקעה כאן בכבישים ביחס למספר התושבים היא באמת בין הגבוהות בעולם - יותר מברלין, סידני, רומא, טורונטו וערים נחשבות אחרות.

"אבל כמה כבישים כבר אפשר לבנות? ישראל הייתה צריכה לפתח במקביל את רשת התחבורה הציבורית. בעוד שבעולם השימוש בתחבורה ציבורית רק עלה ועלה, בארץ הוא ירד וירד".

- במשרדי התחבורה והאוצר מעריכים שאם לא יושקעו סכומים אדירים בתחבורה ציבורית בשנים הקרובות, צפוי כל נוסע לבזבז 60 דקות נוספות ביום בכביש.

"זה התרחיש האופטימי. היום כל אדם שגר מחוץ לתל אביב ועובד בתל אביב נזקק לרכב פרטי. נוצרה מציאות בלתי אפשרית. בארה"ב, אם מישהו צריך רכב הוא פשוט שוכר אותו. בישראל זה לא אפשרי. חייבים לאפשר לאנשים להגיע לעיר בתחבורה ציבורית, שתיסע בנתיבים המיועדים לתחבורה ציבורית".

וכשהורודניציאנו מדבר על נתיבים לתחבורה ציבורית הוא מתכוון לנתיבים שהם אך ורק למטרה זאת. "בארץ הם רק משעה מסוימת עד שעה מסוימת, לא ביום שישי, לא בחג ולא אם 'סבתא שלי לא מרגישה טוב'. פעמים רבות אוטובוסים צריכים לעמוד בפקקים עם יתר המכוניות. כך גם הרכבת הקלה בירושלים. ה'הקלות' האלו יוצרות מצב שבו החשיבות של התחבורה הציבורית נרמסת ולא נמצאת בראש סדר העדיפויות".

- איך פותרים את המצב הזה?

"חייבים למצוא הסדר שבו מי שבכל זאת רוצה רכב יחנה אותו מחוץ לעיר וייסע בתחבורה ציבורית אל תוך העיר".

- האפשרות הזאת קיימת בכניסה לתל אביב.

"כן, אבל שוב, לא בדיוק. בכניסה לתל אביב אתה יכול לעלות על תחבורה שלוקחת אותך בתוואי קבוע, אין כמה אופציות. מה קורה אם אתה לא נמצא על התוואי הזה? חוץ מזה, למיטב הבנתי חניון 'חנה וסע' כבר מזמן מלא, כך שגם אם מישהו נמצא על התוואי, הרבה פעמים הוא לא יוכל למצוא מקום בחניון".

- ומה לגבי נתיבים מהירים - מי שרוצה יכול לשלם יותר ולהגיע מהר.

"זו לא הדרך לפתור את הבעיה. הרי ניתן באותה מידה לומר שמי שיש לו כסף, למה שלא יטוס בהליקופטר למשרד שלו".

- אחת הבעיות היא שיש הרבה מאוד דיבורים ותכנונים, אבל דברים לא יוצאים לפועל. למשל, חברת נת"ע שאמונה על בניית הרכבת הקלה בירושלים. על כל תמרור שהיא רוצה להזיז או בור שהיא צריכה לחפור ליה לבקש אישור מהרשויות המקומיות או ממשרד התחבורה.

"זו אכן בעיה. כדי שתהיה תחבורה ציבורית טובה, צריך להקים רשויות תחבורה מטרופוליניות. בלתי אפשרי אחרת. כל רשות כזו תאגד כמה ערים ויהיה לה אינטרס לקדם את התחבורה הציבורית בתחומה. זה קיים בכל מקום אחר בעולם, אני לא מבין למה בישראל זה לא כך. הכול מרוכז בידי משרד התחבורה ונוצר מצב אבסורדי שעל כל 'פיפס' צריך לפנות אליו".

הארנונה של האוטובוסים

- קל לומר שצריך תחבורה ציבורית טובה, אבל איך ימומנו כל ההשקעות?

"קודם כול צריך לעשות הפרדה בין תחבורה עירונית לתחבורה בין-עירונית. הממשלה, במסגרת תקציב המדינה, צריכה לממן תשתיות בין-עירוניות, בעוד שאת התחבורה העירונית צריכות העיריות לממן.

"היום חלק גדול מהכנסות המדינה מגיע ממיסוי הרכב הפרטי, אבל הכסף לא מנותב בהכרח לתחבורה ציבורית. אפשר לפתור את זה בעזרת מסים ייעודיים לתחבורה ציבורית.

"בארצות הברית יש דבר שקוראים לו lock box, כלומר 'קופסה נעולה', שאליה נכנסים כספי המסים המיועדים לתחבורה ציבורית, ולא ניתן להשתמש בהם לצרכים אחרים".

- איך מתבצעת גביית המס?

"כל רשות עירונית צריכה לקבוע אחוז מסים מסוים שהיא גובה על תחבורה ציבורית. ממש כמו שבכל עיר תשלום הארנונה הוא שונה, כך צריך להיות גם בתחבורה ציבורית. כיום, למעשה תושבי אילת וקרית שמונה משלמים על התחבורה הציבורית בתל אביב. ושוב, העיריות חייבות להשקיע את הכסף שגבו בפיתוח התחבורה הציבורית בתחומן".

הורודניציאנו מציע שיטה נוספת לגביית מסים ייעודיים לתחבורה ציבורית, הקיימת היום בארצות הברית - מיסוי מעסיקים.

למה דווקא מעסיקים? "כי הם אלה שבסופו של דבר מרוויחים הכי הרבה מכך שיש מבחר גדול יותר של אנשים שיכולים לעבוד אצלם".

"תחבורה ציבורית היא מוצר בסיסי", מסכם הורודניציאנו, "ולכן המדינה צריכה לקדם אותה. יש לה גם ערך חברתי - אם היא תהיה יעילה, הורים יוכלו לחזור הביתה עוד לפני שהילדים הולכים לישון".

הרכבת הקלה בגוש דן: נת"ע מצאה דרך לקדם עניינים

באחרונה אישרה מליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק לתיקון פקודת מסילת הברזל, המאפשר להסיר חסמים המעכבים את הקמת הרכבת הקלה במטרופולין ת"א. בין השאר, התיקון מאפשר לחברת נת"ע לבצע עבודות בסמוך לצירי הרכבת הקלה, כמו חיזוק וניטור המבנים לאורך התוואי, בלי לבקש אישר על כך.

עד לאישור התיקון בחוק, נאלצה החברה, למשל בעבודה של חיזוק בית, לדפוק על דלת הדייר ולבקש את אישורו ואת אישור העירייה שבתחומה פעלה. חישבו שאורכו של הקו האדום, הראשון שיוקם, הוא 24 ק"מ המתחילים בבת ים ומסתיימים בפתח תקווה, כלומר, על נת"ע לבקש אישורים לעבודות מחמש עיריות שונות. תיקון החוק נועד להקל לפחות חלק מההתנהלות מולן.

מנכ"ל נת"ע, יהודה בר-און: "החוק הזה הוא צעד חשוב מאוד שיאפשר לנו להתקדם במהירות רבה יותר בפרויקט הלאומי שבו אנו עוסקים - הקמת רכבת קלה ומערכת הסעה עתירת נוסעים במטרופולין ת"א. התיקון לחוק הוא עוד כלי בארגז הכלים שנת"ע מקבלת לצורך קידום הפרויקט, כלי שההנהלה החדשה בחברה קידמה ודחפה מאז נכנסה לתפקידה".

המלצות יש, רשות עדיין אין

הרעיון של הקמת רשויות תחבורה עירוניות בישראל אינו חדש. למעשה, כבר ב-2007 קבעה ועדת סדן לבחינת הרפורמה בתחבורה הציבורית שיש להקים רשות ארצית ורשויות עירוניות, ראשית בתל אביב ולאחר מכן בחיפה ובירושלים. כעבור 4 שנים המליצה גם קבוצת הייעוץ שלדור, בדוח שהכינה למשרדי התחבורה והאוצר, להקים רשות תחבורה במטרופולין תל אביב, כמו הרשויות שפועלות ברוב הערים המערביות. על פי המתווה שהוצע בדוח, הרשות תוקם כתאגיד רב-עירוני שלא למטרות רווח, תהיה בבעלות 14 העיריות השותפות, ותפעל בפיקוח הרשות הארצית לתחבורה ציבורית.

הדוח של שלדור התייחס גם לשאלת המימון של פעילות הרשות העירונית והמליץ על הסדר Matching בין המדינה לעיריות - 85% מהמימון יהיה מהמדינה ו-15% מהעיריות השותפות ברשות, בהתאם לגודלן. עוד המליצה החברה שפרויקטים מרכזיים - בינוניים וגדולים - יתוקצבו מחוץ לתקציב המדינה. מעבר לכך, יוגדר מיסוי ייעודי שיופנה לרשות המקומית.

מאז הוגש הדוח של שלדור עברו עוד 3 שנים, ועדיין אין רשות עירונית לתחבורה ציבורית בתל אביב.

במשרד התחבורה אמרו ל"גלובס": "בימים אלה אנחנו מצויים בשלבים האחרונים של הקמת רשות ארצית לתחבורה ציבורית, אשר עתידה לשמש רגולטור ובקר מקצועי של רשויות מטרופוליניות, שבכוונתנו להקים באזור ירושלים, תל אביב, חיפה ובאר שבע. רק לאחר סיום קליטת כוח האדם והכשרתו למלא את התפקידים שהוגדרו לו במסגרת הרשות הארצית, נוכל לפנות להקמת הרשויות המטרופוליניות. חברת שלדור שימשה יועצת לפרויקט (חלק ממגוון יועצים שליוו פרויקט זה) ובמסגרת תפקידה זה סייעה להעלות על הכתב את המתווה שגובש".

שיעור המיסוי הייעודי מסך המחזור

תפוצת רשויות מטרופוליניות לתחבורה

עוד כתבות

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

איזה נשק ישראל תקנה בתקציב של 14 מיליארד דולר?

הסיוע האמריקאי לישראל שאושר בבית הנבחרים עומד על כ-26 מיליארד דולר, מתוכו 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

גילון בק, ריצ'רד פרנסיס, אייל פסו / צילום: תמר מצפי, אלעד מלכה, Gauzy

בדרך לנאסד"ק: הישראלית שמאמינה שהשוק הזה יגיע ל-124 מיליארד דולר ב-2028

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● גאוזי, יצרנית הזכוכית החכמה מתל אביב בדרך לנאסד"ק ● טבע משנה את אופן דיווח התוצאות שלה על בסיס גיאוגרפי ● וסנסטאר, חברת הפורטפוליו של קרן פימי הציגה תוצאות חלשות לרבעון

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העלית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.4% ● הדולר חצה רף של 3.8 שקלים ונחלש חזרה בסוף השבוע ● S&P הודיעו על הורדת הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● הסיכויים להפחתת ריבית בישראל וארה"ב הולכים ומתרחקים ● בעוד שבישראל יתקיים שבוע מסחר מקוצר לרגל החג, בוול סטריט יפרסמו דוחות כמה מענקיות הטכנולוגיה המשתייכות לשבע המופלאות

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

המניה בשפל והצרות לא פוסקות: מה צפוי בדוחות החברה המסקרנת הזו

טסלה, שצפויה להציג את תוצאותיה הכספיות הערב, איבדה כ-40% ממחיר המניה שלה מתחילת השנה ● האנליסטים בוול סטריט חוזים כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות