גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דלק נשפך כמים: איך ה-OECD ישפיע על שווי השימוש בארץ?

ארגון ה-OECD מציב על הכוונת האסטרטגית שלו את מיסוי החסר של שווי השימוש ברכב חברה ובמיוחד את הטבת הדלק החופשי ■ איך הפכה סוגיית מס לבעיה סביבתית גלובלית, ומתי זה ישפיע גם עלינו, אם בכלל

חניון / צלם: תמר מצפי
חניון / צלם: תמר מצפי

השיטה שבה נוהג משרד האוצר הישראלי להתייחס לרפורמות ולרעיונות חדשים מהעולם המתוקן מכונה בפסיכולוגיה "הדחקה קלאסית". במילים אחרות, "אם נעצום את העיניים ממש חזק, זה בטח ייעלם". השיטה הזו, ראוי לציין, עבדה ביעילות במשך עשרות שנים והצליחה להדוף מגבולותינו ביעילות רפורמות כלכליות ופיננסיות "בעייתיות", שהיו יכולות - רחמנא ליצלן - לפגוע באינטרסים כאלה ואחרים של ההון והשלטון ושל המקורבים לצלחת, בהווה או בעתיד.

אלא שכיום ישראל היא חלק מארגון OECD וזה כבר מציב בעיה מסוימת בפני שיטת ה"אם נתעלם זה ייעלם". הארגון המכובד לא רואה בעצמו גוף ייעוץ אקדמי, שבו נציגים מנומסים ומעונבים ממדינות שונות מעלים לאוויר רעיונות תיאורטיים על קנקן תה וערימה של עוגיות, אלא גוף אופרטיבי, שמציב בפני החברות בו מטרות מנומקות עם יעדים ברורים, ועוקב אחרי יישומן.

לפני כמה חודשים דיווחנו כאן על "נייר עבודה" חדש של הארגון שבו נסקרו ההשלכות הסביבתיות, הכלכליות והחברתיות הקשות של סבסוד ממשלתי, ישיר או עקיף, של שווי השימוש ברכב צמוד ושל "הטבת הדלק החופשי". האוצר, כדרכו, העדיף לשחרר תגובה קצרה ויבשה שנפנפה כלאחר יד את הרעיון ושללה את הכוונות לבצע רפורמה כלשהי בשיטת החישוב של שווי השימוש הנהוגה בחמש השנים האחרונות.

מחיר סביבתי כבד

אלא שבארגון OECD, כאמור, מתייחסים ברצינות יתרה ליישום רפורמות מס במדינות החברות בו ובמיוחד לרפורמות שיש להן השלכות סביבתיות גלובליות. בתוך חודשים ספורים הפך אותו נייר עבודה למסמך עמדות רשמי ומחייב של הארגון, שפורסם בספטמבר תחת הכותרת "מיסוי חסר של הטבות הרכב הצמוד - קטליזטור של עלויות חברתיות". על המסמך חתום סיימון אפטון, מנהל תחום איכות הסביבה ב-OECD ואחד ממעצבי המדיניות החשובים של הארגון.

ההקדמה לא מותירה ספק ביחס לעמדת הארגון: "המחיר הסביבתי והחברתי של השימוש ברכב - זיהום אוויר וגודש, למשל - לא משתקף היטב בעלות הנהיגה. הבעיות הללו מוחמרות כאשר מדינות מסבסדות את הרכישה והשימוש ברכבי חברה. משמעות הסובסידיות היא שיותר מכוניות נרכשות ונוסעות ללא צורך. מעצבי המדיניות צריכים לשאול אם סבסוד השימוש המסחרי במכוניות פרטיות הוא ניצול טוב של המשאבים בהינתן העלויות הידועות של השימוש ברכב על הסביבה".

הטענות של OECD ברורות. התחבורה היבשתית אחראית כיום לכרבע מפליטת הפחמן הדו-חמצני בקרב חברות הארגון והיא מקור משמעותי לאפקט החממה, זיהום אוויר מקומי, תחלואה ועלויות שנגזרות מתאונות. ברוב המדינות החברות בארגון, "מכוניות חברה" הן חלק נכבד מצי הרכב והן תופסות חלק גדול אפילו יותר מכלל הנסועה.

בישראל, לשם המחשה, יש כיום "רק" כ-340 אלף רכבי חברה פרטיים. אבל לפי הדוח האחרון של רשות המסים, הנסועה הממוצעת שלהם יותר מכפולה מזו של רכב מקביל בבעלות פרטית. כלומר, הן יוצרות עלויות סביבתיות ובריאותיות נלוות השקולות לאלה של כמעט 700 אלף מכוניות בבעלות פרטית שנעות על הכבישים.

העלויות האמיתיות

סקר עדכני של הארגון גילה שרוב המדינות החברות בארגון ממסות רק 50% בממוצע מהתועלת האישית של העובדים מרכב החברה. יתר על כן, במדינות רבות שבהן המעסיקים מכסים את הוצאות הדלק לא ניצבת בפני העובדים כל עלות שולית של הוצאות הנסיעה ה"פרטיות" ברכב החברה.

על פי חישובי הארגון, העלות הפיסקאלית של אותו מיסוי-חסר בקרב חברות הארגון שנבחנו באותו סקר עמד ב-2012 על כ-27 מיליארד אירו. כאשר מכניסים למשוואה גם את העלויות הסביבתיות והחברתיות (תאונות ופקקים) מגיעה העלות הכוללת ל-121 מיליארד אירו.

לטענת ה-OECD, רוב המדינות ממסות בחסר את מרכיב ההון של הרכב הצמוד - לא יותר מ-60% בממוצע מהשווי האמיתי - ואילו מרכיב "השימוש המשתנה" זוכה להתעלמות כמעט מוחלטת. בממוצע, הוא ממוסה פחות מ-20% משווי ההטבה של הנסיעה בפועל, ואפילו מדינות שמודדות את הנסועה השנתית בפועל מטילות מס קבוע פר קילומטר, שמתעלם מיעילות צריכת הדלק ומרכיבים משתנים נוספים.

התוצאה היא העדר מיסוי פרופורציונלי לכמות הנסועה בפועל. "כאשר המעסיקים מכסים את הוצאות הדלק, לעובדים ברוב המדינות אין השלכות מס נוספות אם הם נוהגים יותר לשימושים פרטיים. המדיניות הזאת מביאה לשימוש יתר ברכב החברה. לפי הנתונים בשטח, אם שווי השימוש ברכב החברה היה משתווה לערך האמיתי של ההטבה, חלק גדול ממשתמשי הרכב הצמוד היו מוותרים על הרכב".

וזה לא הכול: מיסוי החסר בכללו מוביל גם לחוסר שוויון בין עובדים שונים באותו ארגון, לכך שעובדים מעדיפים לקבל רכב צמוד גם אם אין להם צורך ממשי בו וליצירת יתרון תחרותי לחברות גדולות שיכולות להעניק הטבת רכב צמוד, על פני מעסיקים שאינם יכולים להציע זאת.

הפתרון והרלוונטיות

מסמך המדיניות של OECD לא מסתפק רק בנזיפה אלא גם מציע לחברות הארגון מתווה לגיבוש שיטה חדשה עם שני רכיבים לחישוב שווי השימוש, שיטה שתמסה בצורה נאמנה יותר את השימוש ברכב חברה. הרכיב הראשון הוא העלות הקבועה והוא כולל את הפחת, המבוסס על מחיר המחירון של הרכב ונע בין 18% ל-31%, ואת עלויות הביטוח, הרישוי והריבית, שנעות סביב 9% בממוצע מעלות הרכב.

הרכיב השני הוא העלויות המשתנות בהתאם להיקף הנסועה. אלה כוללות את התיקונים, התחזוקה השוטפת והצמיגים, ואת עלויות הדלק שנשרף לשימוש פרטי ומחושבות על פי סוג הרכב, דירוג צריכת הדלק שלו ומחיר הדלק הספציפי לכל מדינה.

עד כמה זה רלוונטי לנו? לא מעט. המיסוי החסר על שימוש ברכבי חברה בישראל, ובמיוחד העדר המיסוי על השימוש בפועל, הוזכר במפורש לרעה בדוח הארגון על ישראל, שפורסם בשנה שעברה. יתר על כן, מסמך העבודה של הארגון, שעל פיו גובש "נייר העמדה" הנוכחי, מצטט בהרחבה מחקר מקדים בנושא ההשפעות המזיקות של שימוש יתר ברכבי חברה, שפורסם על ידי חוקרים ישראלים מהטכניון לפני כשלוש שנים על בסיס שוק הציים בישראל.

לפיכך, תיאורטית, המתווה המוצע של ה-OECD יכול לשמש בסיס נוח לכינון שיטת שווי שימוש חדשה בישראל. אבל האם כל זה יגרום לאוצר לשקול רביזיה בשווי השימוש? הצחקתם אותם.

גם בלי קשר לעובדה שרוב קובעי המדיניות הממשלתיים הם חברים גאים ב"מועדון הרכב הצמוד" ונהנים באופן אישי מאותו מיסוי חסר ודלק חופשי, הנושא של שווי השימוש על רכב צמוד בישראל הוא כבר מזמן עניין של פוליטיקה ולא של מיסוי. בתקופת בחירות קשה לנו לראות מי מהפוליטיקאים יהיה מוכן לשלם את המחיר האלקטורלי הכרוך בפגיעה בפריבילגיות של "המועדון". אבל כמו שאמר המ"כ שלנו בטירונות, "לכל שבת יש מוצאי שבת" ובסופו של דבר ייגמרו התירוצים שאפשר לספר ל-OECD.

מרשות המסים נמסר בתגובה: "כרגע לא עומדת על הפרק תוכנית לעדכן את נוסחת שווי השימוש, אך ברשות עוקבים אחר החידושים המקצועיים בארץ ובעולם ולומדים אותם בהתאם".

שווי שימוש ברכב חברה

עוד כתבות

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה