גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"חדשנות על הבר": כך הטכנולוגיה מקלה על הרופא והחולה"

פרופ' אהוד קוקיה דיבר באירוע "חדשנות על הבר" של "גלובס", בשיתוף פרטנר, על רפואה מרחוק ■ "היום החולה יכול להגיע למרפאה שקרובה אליו, עם אחות ורופא שיעזרו לו בהתנהלות, ולנהל שיחת וידאו באיכות גבוהה עם צוות מומחים"

פרופ' אהוד קוקיה / צילום: אמיר מאירי
פרופ' אהוד קוקיה / צילום: אמיר מאירי

המין האנושי עבר פחות שינויים מראשית האנושות ועד היוולדנו, מאשר מאז היוולדנו ועד הגיל הממוצע של יושבי החדר הזה", כך טוען פרופ' אהוד קוקיה, מנהל תוכנית מנהל מערכות בריאות במכללה האקדמית רמת גן ובעבר מנכ"ל מכבי שירותי בריאות ובית החולים הדסה. "בסוף המאה ה-19 אמר ראש משרד הפטנטים בארה"ב דאז, כי כל מה שניתן להמציא, כבר הומצא. כמה שהאיש הזה טעה".

קוקיה השתתף באירוע "חדשנות על הבר" של "גלובס", בשיתוף פרטנר, אשר נערך בפאב הדבלין בהרצליה. הוא דיבר על התמורות בעולם הרפואה.

"מה היה קורה לו הייתי חולה לפני מאה שנה? הרופא הכפרי היה מגיע על הכרכרה, מוציא תיק שאין בו שום דבר ובעיקר נותן תשומת לב". מאז עשינו סיבוב שלם וחזרנו לטיפול בבית החולה, אבל חוץ מזה שום דבר לא נשאר אותו הדבר.

אחד התחומים הפורחים הוא הטלה-רפואה: רפואה מרחוק. מדובר ביכולת להפגיש בין רופא וחולה שאינם נמצאים באותו החדר. בנוסף לאפשרות לנהל שיחת וידאו, הטלה-רפואה מתבססת על היכולת לאסוף את כל המידע של הפציינט במקום אחד.

"היום למשל מציעים בקופת חולים מכבי", מספר קוקיה, "את שירות טלה-פצע. מדובר בשירות לחולים עם פצעים כרוניים, שקשה להם לבוא אל המרכז היחיד במחוז שמתאים לטיפול בפצע שלהם. יכול להיות שהם גרים בבית שאן ובמחוז הצפון המרכז הוא בחיפה.

"היום החולה יכול להגיע למרפאה שקרובה אליו, עם אחות ורופא שיעזרו לו בהתנהלות, ולנהל שיחת וידאו באיכות גבוהה עם צוות מומחים. החולה לא צריך לשנות כמעט שום דבר ממנהגיו - הוא יושב עם רופא ואחות שמייצרים את הקשר עם המומחים עבורו, והם גם יכולים לבדוק אותו פיזית על פי הוראות המומחים, במידה והדבר נחוץ.

"החולה נשאר אותו חולה והרופא אותו רופא אבל הטכנולוגיה מקלה על שניהם. החולה לא צריך להתנייד באופן מייגע, והוא נמצא במקום שבו מכירים אותו. הרופא מקבל את כל המידע שהוא צריך, וכיוון שהשיחה מועברת בוידאו, אפשר בקלות גם ללכוד תמונות מסך ולשמור אותן כתיעוד למפגש הבא".

לא מדובר במדע בדיוני אלא במצב קיים, שמאפשר גם לטוס לחו"ל עם התיק הרפואי שלכם, ששמור על דיסק און קי. "תארו לכם שפעם הייינו לוקחים הכל בשמרדף, בניילונית. ואם זה נרטב? ואם זה נאבד? היום הכל קיים בתנאים אופטימליים ואף פעם לא הולך לאיבוד", אומר קוקיה.

מערכת אחרת שכבר מוטמעת מבצעת תרגום סימולטני בטלפון, בזמן אמת. "במקום לבקש מהילדה בת ה-12 של המטופלת לתרגם לה, או לתפוס במסדרון עובד אחר לא קשור, שנינו מתקשרים ואז אני יכול לשאול בנוחות ובפרטיות, בדיוק כמו בכל שיחה אצל רופא, שאלות כמו: מתי הייתה הוסת האחרונה? באיזו תדירות אתם מקיימים יחסים?".

בתחום הפריון, בו מתמחה קוקיה, נהוג לבצע בדיקות דם בשעות הבוקר ולהכתיב לחולה הוראות לאותו היום. כעת, במקום שאחות תצטרך להתקשר למטופלות אחת אחרי השניה, תהליך שיכול להסתיים בלילה אם מרכז הפוריות עמוס, מאפשרים למטופלות לקבל את ההוראות דרך אתר.

"כבר היום באתרים של קופות החולים ניתן לראות תוצאות של בדיקות", אומר קוקיה, "ושל גורמי סיכון המותאמים לגיל ולמצב שלך. ניתן לבצע מעקב אחר כושר ותזונה, לראות רשימה של תרופות ולעקוב אחר נטילתן, לקבוע פרטים ולעדכן תורים".

"כולנו מתנגדים לשינוי"

הטכנולוגיה מעוררת לעיתים רתיעה אצל החולים והרופאים. "כולנו מתנגדים לשינוי וגם הרופאים כאלה. הם חוששים להפוך זמינים מדי, לאבד את המומחיות שלהם, לאבד את המגע עם החולה. אלה דאגות רלוונטיות מאוד. פעם רופאים הסתכלו על החולה, היום הם מביטים במחשב, וכבר נעשו ניסויים שבהם שלחו לרופא מטופל שהמראה שלו לא התאים כלל למה שיש במחשב, הם הלכו עם המחשב, ואמרו לאישה בת 70 - 'מזל טוב, את בהיריון', כי כך המסך אמר. היום אנחנו צריכים ללמד את הרופאים בבתי הספר לרפואה, לצאת מגדרם כדי להסתכל בחולה".

הדור הבא של הטכנולוגיה כבר מוטמע בסמארטפון. "הוא רע וידיד. אין יותר אנשים בודדים שבוהים בעצב באוויר, כולם מחוברים. הוא אומר לך לאן לנסוע, מתי תגיע, מה יהיה מזג האוויר שם, הוא מחשב עוצמתי ומיקרופון ומצלמה והוא בעיקר כאן בשביל להישאר. תראו מה קורה לאנשים שאבד להם הטלפון. הם מעדיפים להפוך חרשים-אילמים לשבוע, מאשר נטולי נייד".

קוקיה אמר כי "יש המון אפליקציות וחולה אחד. איך הוא יכול לדעת איזו אפליקציה תעזור לו באמת? נראה כי לא רחוק היום שדמות רפואית, רופא או מידען רפואי, יהיה מי שינווט את החולים בתוך עולם האפליקציות, אולי עד כדי מתן מרשם רפואי או תקן רפואי לאפליקציה המועילה".

ומה לגבי שאלת האחריות? "האבחון והטיפול דרך הטלפון מייצרים יותר שאלות מתשובות, וראינו אפילו מקרה של תביעה, מצד הורי ילדה שלא הלכה לחדר מיון בעצת הרופא בצ'ט הוידאו, ולבסוף נפטרה בבית. אולם מה שבטוח הוא שלא נוכל ללכת אחורה. את הבעיות נצטרף לפתור, ואת הטכנולוגיה לא נוכל לבטל".

להתייעץ עם רופא בלי לקום מהספה / כתב "גלובס"

שירות חדש של Orange, ששמו My Doctor, מאפשר לקבל אבחון, מרשמים, אישורי מחלה והפניות באמצעות שיחת וידיאו עם מיטב הרופאים המומחים של חברת שר"ן.

חדירתן של רשתות מדור רביעי ורוחב הפס האדיר שמאפשר הורדת תכנים באיכות גבוהה בתוך שניות בודדות, הובילו למהפכות צרכניות וטכנולוגיות שמשנות תעשיות שלמות, בהן גם התקשורת הסלולרית שהולכת וכובשת תחומים נוספים מחיי היומיום. אחת הדוגמאות לכך היא הטלה-רפואה שמאפשרת תקשורת בין רופאים ומטופלים על גבי הרשת, אבחון מרחוק ובזמן אמת, וזאת באמצעות אפליקציות בסמארטפון ובטאבלט.

המהפכה הדיגיטלית הביאה לפתחנו את מכשירי הסמארטפון שמצויים כיום בשימוש של כל אחד מאיתנו, ומהווים עבורנו הרבה יותר מ"רק" מכשיר טלפון. שילוב של ציוד קצה מתקדם וטכנולוגיית דור רביעי, מאפשרים קפיצת מדרגה משמעותית, וכך גם העברה רבה יותר של כמויות מידע בזמן קצר יותר ופיתוח של מוצרים חדשים ויישומים לשירותי רפואה מרחוק, שמבוססים על שימוש ביכולות ענן.

השירות My Doctor מתאים למגוון קהלי יעד: החל מהורים לילדים קטנים, דרך אוכלוסייה מבוגרת ועד לאנשים שאינם ניידים ומעוניינים להתייעץ עם רופא אונליין בווידאו במקום לגשת למרפאה. השירות ניתן על ידי רופאים מומחים של חברת שר"ן מקבוצת MedTrix, שהוקמה בשנת 2004 על ידי ד"ר איב ביטון ואיילת ביטון.

"שר"ן, שמשלבת מומחיות רפואית וטכנולוגיה, מפתחת פתרונות חדשים בתחום הרפואה כדי לשפר את יכולת האבחון וזמן התגובה למתן טיפול בחולים. Orange הציעו שנעלה מדרגה ונמקסם את הניסיון הרב שלנו במתן ייעוץ רפואי ונהפוך אותו לזמין מכל מקום ובכל זמן. החיבור לחברת תקשורת מובילה טכנולוגית קסם לנו ונראה לנו טבעי. כך הושק השירות המתקדם My Doctor, שהוא בין הראשונים בעולם", ציין ד"ר איב ביטון, מנכ"ל שר"ן.

עוד כתבות

המונים בדרך בגין בהפגנת משפחות החטופים / צילום: אמיר ירחי

מקור בחמאס: מתקרבים להסכם, ארה"ב הסכימה לסיים את המלחמה

מחבלים חוסלו בפעילות צבאית סמוך לטולכרם ● הערכה: ישראל קרובה להסכם עם חיזבאללה שיביא לסיום ההסלמה בגבול הצפוני ● דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח • החות'ים מאיימים: נפגע בכל ספינה ישראלית - גם בים התיכון • עדכונים בולטים

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי