גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המלצות אנדורן להסדרי החוב: דרמה או עוד שלב באבולוציה?

ועדת אנדורן לבחינת הסדרי החוב בישראל סיימה השבוע עבודה של כשנה וחצי, ופרסמה את המלצותיה לשיפור שוק החוב בעקבות שטף הסדרי האג"ח שפקד את מקומותינו בשנים האחרונות

אורי יוגב יאיר לפיד יעל אנדורן / צילום: רוני שיצר
אורי יוגב יאיר לפיד יעל אנדורן / צילום: רוני שיצר

לפני כשנה וחצי, במאי 2013, לאחר כ-94 הסדרי חוב בסך של 21 מיליארד שקל, וכשברקע ההסדר המתוקשר והגדול של אי.די.בי (אז עוד בראשות נוחי דנקנר), נענו שר האוצר יאיר לפיד והנגיד דאז פרופ' סטנלי פישר לקריאות ציבוריות "לעשות משהו". השניים הקימו את "הוועדה לבחינת תהליכים לעריכת הסדרי החוב בישראל', בראשותה של יעל אנדורן. מאז תפחו מספר הסדרי החוב בישראל, והיקף החוב שנכנס להסדר.

השבוע הגישה הוועדה, תחת השם "הוועדה לבחינת הסדרי חוב בישראל', את המלצותיה הסופיות. מבחינת חבריה הם טיפלו בעיקר במסגרת של ניהול הסדרי החוב, ושיפרו אותה, ולא קבעו כללים נוקשים ביחס למהות קבלת ההחלטות על אופי ההסדרים.

על מה מדובר? אפשר לומר שהסדר חוב נבחן לפי שלושה פרמטרים: עומק התספורת והפיצוי בגין הפחתת החוב או דחיית תשלומו (למשל באמצעות מתן מניות); התמשכות ההליך תוך תלות גם בזכויות ובסמכויות שיש למלווים; ועלות ההגעה להסדר (למשל התשלום לבעלי תפקידים שממונים לחברה הנמצאת בקשיים). הוועדה טיפלה בראש ובראשונה בשני ההיבטים האחרונים.

המלצות הוועדה בראשות אנדורן לא קובעות שמי שלא שילם יאבד אוטומטית את החברה, כך שהקריאות שהושמעו אגב דוח המלצות הביניים רוככו. הוועדה קובעת מנגנונים שאמורים לזרז את ההכרה במצב משברי שדורש שינוי פעיל בתנאי החוב, להקדים את הטיפול באיום של משבר פיננסי, או במשבר שכבר החל, ולקצר את שלב ההגעה להסדר. אבל מה יהיה עומק התספורות העתידיות? את זה יקבעו השוק וביהמ"ש.

בדוח הוועדה מרבים להשתמש במילים "הגברת הוודאות". ואולם, מדובר בהקטנת פוטנציאל התמשכות הקרקס טרם ההליך (מאבק על הגדרת חברה כחדלת פירעון), ואז על מהות ההסדר, אבל אין מה לחפש ודאות בנוגע לתוצאות הסופיות של הסדרי החוב. מה שהיה הוא שיהיה - כל מקרה לגופו - רק שזה יצטרך לקרות מהר יותר, ותוך קבלת החלטות מהירה למדי מצד מחזיקי האג"ח, הנאמנים ויתר הגורמים הרלבנטיים.

כך, הוועדה היא עוד שלב באבולוציה של שוק האשראי החוץ-בנקאי, שאכן מקדמת את השוק הצעיר יחסית, שעדיין לא הבשיל, אך מותירה לשוק עצמו לקבוע את מהות ההסדרים העתידיים, ובכלל זה את המחיר שאותו יידרשו בעלי השליטה לשלם עבור הסדר כסטנדרט.

נולדו מחשש

מהיכן זה נולד? במאי 2013 יישרה ההנהגה הכלכלית קו עם חששות הציבור, כפי שבאו לידי ביטוי גם בכותרות העיתונים, ושר האוצר והנגיד החליטו להתערב רגולטורית. כתב המינוי של הוועדה קבע כי עליה לבחון: "1. קביעת עקרונות, לרבות משותפים, להסדרי חוב של לווים ממגזרים שונים, וכן את השלכותיהם על מתן האשראי ותמחורו; 2. הסדרת תהליכים לגיבוש ואישור הסדרי חוב, לרבות באופן שימנע חשש לניגוד עניינים, בגיבוש ואישור ההסדר; 3. קביעת עקרונות להטלת מגבלות על בעל שליטה בתאגיד שמצוי בהסדר חוב הכולל פגיעה משמעותית במלווים, לרבות תנאים להעמדת אשראי בידי בנקים או גופים מוסדיים לחברה שביצעה הסדר חוב שכלל מחיקה, או לחברה הנשלטת על-ידי מי שהיה בפירוק, בפשיטת רגל או בהסדר חוב שכלל מחיקה; 4. את הצורך במתן גילוי בדבר הסדרי חוב הנערכים בחובות שאינם סחירים, במקרים שבהם להסדרים אלו היבטים ציבוריים".

בתחילה דובר על כך שהוועדה תגיש את המלצותיה תוך 180 יום. ואולם, רק כמעט שנה לאחר שקמה, פרסמה הוועדה את המלצות הביניים שלה, שכללו שורה של הנחיות חדשות, וגם אמירות בלתי מתפשרות, שלפיהן "כאשר חברה לא עומדת בחובותיה, יש לקחת את השליטה בה מידי בעליה".

אבל גם זה לא היה סוף פסוק. רק השבוע הגישה הוועדה את ההמלצות הסופיות לשר האוצר ולנגידה, והן פחות אגרסיביות, ואינן כוללות מסלול חדש לטיפול מהיר בחברות חדלות פירעון דרך הכנ"ר - מסלול שהוועדה רצתה להציע, אך נמלכה בדעתה לאחר לחץ חריף ממערכת המשפט.

יחד עם זאת, הוועדה אכן הציגה כמה שינויים שמשנים את המציאות - גם אם המציאות כיום אינה המציאות שהייתה כאן לפני כשנה וחצי, לפני הדרמה שהתנהלה יותר מדי זמן במסדרונות ביהמ"ש המחוזי בתל אביב בכל הנוגע לקריסה ולסוגיית הבעלות בקונצרן אי.די.בי. אבל האם זה יביא לשינוי משמעותי בהסדרי החוב?

בפועל, המתווה הראשון שממליצה הוועדה רלבנטי לחברות שלא עומדות בקובננטים, אך עומדות בחובן, ושבוחרות מיוזמתן לפעול במסגרתו של אותו מתווה (בין אם הן מתחילות מיוזמתן במו"מ בעת הפרת קובננטים, או מסכימות להכניס לשטר החוב התניית "חוב בקשיים").

במתווה השני, שנוגע לחברות שנקלעו לקשיים ואינן משלמות את חובן, הסמכות הסופית להכרעה נותרה בידי ביהמ"ש, ולנושים יש אפשרות להימנע מפנייה לביהמ"ש.

מה שכן, הוועדה מנסה להכניס את הדיונים בביהמ"ש לסד זמנים שאינו בלתי סופי, ולנקודת פתיחה ברורה יותר. זאת באמצעות שינוי החוק, כך שחזקה על חברה שלא עומדת בתשלום חובותיה במשך 45 יום שהיא חדלת פירעון - ולא כפי שקיים כיום, שזוהי רק אינדיקציה לחדלות פירעון.

אך זה לא הכול. מינויים של מנהל חוב (שמינויו יוגדר בעת הנפקת האג"ח, והוא יקבל לידיו את כל הסמכויות לצורך ניהול החוב מול החברה) ונציגות אחת לחברה, עשויים להיות כלים חדשים ראויים לשוק האשראי החוץ-בנקאי.

נהוג לומר שהמוסדיים פחות טובים מהבנקים בטיפול בחוב ובניהולו. זה בא לידי ביטוי גם בשעה שהחברה הלווה נקלעת לקשיים. או אז, הבנקים יודעים לסגור עניין במהירות ולטובת הצדדים "בחדרי חדרים", בעוד שהמוסדיים והחברות הלוות מתגוששים ביניהם, ובינם לבין עצמם, בפומבי, וזאת תוך כדי שהמלווים בשוק החוץ-בנקאי משרתים לרוב אינטרסים רבים שאינם חופפים (למשל סדרות קצרות מול ארוכות).

השינויים הללו עשויים לסייע בהקשר זה, ולהביא להידברות טובה יותר בין חברה שעדיין מצויה במצב עסקי סביר (לצד משבר פיננסי מוגבל), לבין הנושים שעדיין מעוניינים שהיא תישמר כעסק משוקם.

נוסף על כך, ישנן המלצות חשובות נוספות, כגון קביעת מגבלת אשראי לקבוצה עסקית בראייה כלל-משקית - שלפיה קבוצה עסקית תהיה רשאית לקבל אשראי רק עד לרמה של 5% מסך האשראי העסקי במשק; הגבלת התגמול לנותני שירותים בהסדרי חוב - לשכר שעתי של יועץ משפטי לחברות ממשלתיות (500 שקל) - אם כי הרף האמיתי לסך התגמול טרם נקבע, והוא עדיין יותר ברמה הצהרתית (כזכור, נוצרה תעשייה של ממש שניזונה היטב מחברות שבקשיים שנקלעו להסדרי חוב); והמשך דיון ושיפור שלב מתן האשראי.

עוד כתבות

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה החברה ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"