גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקפאת ההליכים של צ. לנדאו: הסתירה מגרש ב-80 מ' ש'

מדובר בדוח חקירה שביצעו הנאמנים הזמניים הראשונים של החברה, בו התגלה כי חברת שפיר מכרה לצ. לנדאו מגרש באור-יהודה בשווי עשרות מיליוני שקלים בסכום מגוחך של 1.8 מיליון שקל - שלא נרשם על שם צ. לנדאו עד היום

אתר בניה של חברת צ. לנדאו/ צילום:תמר מצפי
אתר בניה של חברת צ. לנדאו/ צילום:תמר מצפי

פרשת הקפאת ההליכים אליה נקלעה חברת הנדל"ן צ. לנדאו ממשיכה להסתעף: דוח חקירה חסוי שמסרו לבית המשפט המחוזי בתל-אביב הנאמנים הזמניים הראשונים שמונו לחברה, עורכי הדין חגי אולמן ושלום גולדבלט, ב-3 בספטמבר - יומיים לאחר שבית המשפט החליף אותם בנאמנים הנוכחיים, עורכי הדין עומר גדיש וישראל בכר - מגלה כי צ. לנדאו מחזיקה במגרש בן 9 דונם באור-יהודה המיועד להקמת 180 דירות, אותו רכשה מחברת שפיר מגורים תמורת 1.8 מיליון שקל בלבד. הדוח הוגדר על-ידי הנאמנים הזמניים כחסוי, על מנת שלא לשבש את החקירה.

כעת התיר השופט איתן אורנשטיין את הדוח לפרסום החל מהשעה 16:00, ועולים ממנו לא מעט שאלות אודות הסתרת בעלות החברה על המגרש. הנאמנים מציינים בפתח הדברים כי לאחר שמונו ולאחר חקירה שביצעו, התבררו מספר עובדות מהותיות, אשר לא היו ידועות להם בשעה שהוגשה הבקה להקפאת ההליכים.

"נראה כי לחברה יש זכויות בנכס מקרקעין מהותי, אשר לא מצוי הדווחי החברה, איננו רשום על שמה, ולא דווח עד כה לרבות בבקשת ההקפאה כנכס של החברה", מציינים הנאמנים ומוסיפים כי הממצאים עשויים להיות בעלי משמעות דרמטית על הסדר הנושים שיגובש בתיק זה ועל הדיבידנד הצפוי להיות משולם לנושי החברה.

הדוח מתייחס לקשר שבין חברת צ. לנדאו לבין קבוצת שפיר שבבעלות האחים שפירא: ישראל שפירא, הראל שפירא, גיל שפירא וחן שפירא. "לאורך השנים התקיימו יחסים שניתן להגדירם כמיוחדים וקרובים בין החברות", צוין בדוח, כאשר בין השאר ביצעה צ. לנדאו פרויקטים למגורים כקבלן משנה עבור חברת שפיר הנדסה אזרחית.

בפרויקטים אלה, מציינים הנאמנים, החברה לא נדרשה ולא הפקידה בידי שפיר ערבות ביצוע, כמקובל שבין מזמין לבין קבלן מבצע. כמו כן, קבוצת שפיר היא ספק בטון של החברה, והאובליגו של החברה אצל שפיר מסתכם במיליוני שקלים, מבלי שקבוצת שפיר קיבלה או ביקשה בטחונות להבטחתו.

אלא שגולת הכותרת בדוח הסודי מתייחסת למגרש בן 9 דונם באור-יהודה, המיועד להקמת פרויקט מגורים בן 3 בניינים ו-180 דירות. על-פי הערכות הנאמנים, שווי המגרש עומד על 65-80 מיליון שקל, לפי שווי של 400-450 אלף שקל עבור מרכיב הקרקע לדירה אחת.

ממצאי הדוח חושפים כי בחודש דצמבר 2009 נחתם הסכם אופציה בין שפיר מגורים לבין האחים שפירא, לפיו ניתנה לאחים שפירא אופציה לרכישת המגרש משפיר מגורים, שהיא חברה בבעלותם. בחוד שיוני 2010 נחתם הסכם הסבת אופציה, לפיו האחים שפירא הסבו לחברת צ. לנדאו את הסכם האופציה, במסגרתו התחייבה החברה לשלם לאחים שפירא 35% מהתקבולים הצפויים בפרויקט.

עוד עולה מהדוח כי בחודש דצמבר 2011 מימשה צ. לנדאו את האופציה ורכשה את הקרקע משפיר מגורים, תמורת סכום מגוחך של 1.8 מיליון שקל בלבד כולל מע"מ.

"נראה כי החברה שילמה לשפיר מגורים את התמורה שנקבעה בהסכם הרכישה", מציינים הנאמנים ומוסיפים כי בחודש ינואר 2012 דיווחה שפיר מגורים לרשות המסים על העסקה.

"שפיר הצהירה בהסכם רכישת המקרקעין כי זכויותיה נקיות מכל חוב עיקול, שיעבוד וזכות צד ג' כלשהו, למעט משכנתא לטובת בנק הפועלים, שהסרתה הוסדרה כמקובל מתוך תשלומי התמורה. ואכן המשכנתא סולקה בפועל, דבר שמאשש את העובדה שהתמורה שולמה", מציינים הנאמנים.

במסגרת ההסכם התחייבה שפיר מגורים לרשום את הזכויות במגרש על שם צ. לנדאו בהקדם האפשרי ועד שנה ממועד חתימת ההסכם, כלומר לא יאוחר מ-11.12.2012. בדיקה בטאבו מלמדת כי הנכון להיום ועל אף שחלפה הרבה יותר משנה, המגרש לא רשום על שמה של צ. לנדאו, אלא על שם שפיר.

בנוסף, בחודש אוגוסט 2013 רשמה שפיר מגורים על המגרש משכנתא לטובת האחים שפירא, למרות שבמועד זה היה המגרש כבר בבעלות משפטית של צ. לנדאו.

עוד מציינים הנאמנים הזמניים כי צ. לנדאו והאחים שפירא חתמו על כתב היעדר תביעות ושמירה על סודיות, שני ההסכמים ללא תאריך. עוד מעלים הממצאים כי בסוף חודש אפריל 2013 נרשם ברשם החברות שיעבוד על זכויות צ. לנדאו במגרש לטובת האחים שפירא.

"על-פי נוסח האג"ח, השיעבוד מבטיח לכאורה את התחייבותה של צ. לנדאו להעביר לידי האחים שפירא 35% מהתקבולים שיתקבלו בגין המקרקעין", צוין בדוח. "על-פי ממצאי החקירה כפי שהתבררו על למועד סיום תפקידם, נראה כי צ. לנדאו היא הבעלים החוקי של המגרש, שערכו מוערך ב-65-80 מיליון שקל. מדובר בנכס חבוי שאינו רשום על שם החברה, ושהתגלה בעקבות החקירה. מדובר בנכס מהותי שהתמורה ממימושו יכולה להוות כשלעצמה בסיס מוצק להסדר נושים".

כזכור, ב-20 באוגוסט עתרה חברת צ. לנדאו בבקשה להקפאת הליכים. הבקשה הוגשה בידי משרד עורכי הדין יהודה רוה בצוותא עם משרד גולדבלט, גינדיס, יריב ושות', ובה מתוארים הפרויקטים של החברה ונכסיה, אך אין כל אזכור לקיומו של מגרש בשטח 9 דונם בעיר אור-יהודה ששוויו מוערך בעשרות מיליוני שקלים.

בית המשפט נענה לבקשה ומינה באותו היום את עורכי הדין חגי אולמן ושלום גולדבלט כנאמנים, כמבוקש בבקשה. זאת, מבלי שהגישו תצהיר על היעדר ניגוד עניינים.

ב-1 בספטמבר הוחלפו הנאמנים בעורכי הדין עומר גדיש ממשרד כהן וילצ'יק קמחי וישראל בכר ממשרד גרנות ושות'. זאת לאחר שבית המשפט מתח ביקורת על כך שאולמן וגולדבלט לא דיווחו על הקשר בינם לבין צ. לנדאו. יומיים לאחר מכן, ב-3 בספטמבר, הגישו הנאמנים שהודחו את הדוח החסוי.

יש לציין כי במסגרת תשקיף שפרסמה ב-6 בנובמבר 2014 קבוצת שפיר המתכננת הנפקה, לא צוין דבר מכירת המגרש, למרות שהקרקע רשומה עד היום על שם שפיר. כמו כן, לא הוזכרה העובדה כי בעלי המניות בחברת שפיר עתידים לקבל 35% מתקבולי הקרקע.

ביום ראשון הקרוב בשעה 16:00 יתקיימו בבית ציוני אמריקה בתל-אביב אסיפות נושים, בהן יציגו נאמני צ.לנדאו מתווה למכירת נכסי ומניות החברה.

עו"ד איתן ארז, המייצג את אחת הנושות הגדולות, עמרם אברהם חברה לבניין בע"מ, בשל חוב של 18 מיליון שקל, השיב לפניית "גלובס" כי "להערכתי המגרש באור-יהודה שווה לפחות 50 מיליון שקל, ועד אשר לא יתברר מה יעלה בגורל התמורה ממכירת המגרש וכמה כסף יחולק לנושים - מרשתי תתנגד לכל מתווה ערטילאי".

משפיר הנדסה נמסר בתגובה: "מדובר בפעולות עסקיות היסטוריות בין חברות פרטיות, אשר תוארו בתשקיף החברה. מדובר בקרקע בעיר אור יהודה, שנשארה ללא זכויות בניה עקב העברת הזכויות לפרויקט שמבצעת שפיר באור יהודה. החברה העניקה זכות בקרקע לבעלי המניות שהסבו אותה לצ. לנדאו עבור אחוזים מהתמורות העתידיות, כאשר כל הפעולות האלה מגובות בדיווחים מלאים שנמסרו לרשויות השונות. לאחר שהוסבו לה הזכויות הצליחה צ. לנדאו להשביח את הנכס ואין חולק כיהנכס בבעלות צ. לנדאו. יש לציין, כי הרישום בטאבו התעכב בגלל סוגיית מיסוי המקרקעין. הנכס נמכר ב2011 וכל סוגיה אחרת הקשורה אליו היא עניין שבין צ .לנדאו לנאמני החברה".

עוד כתבות

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק