גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הטיפים שכל אחד צריך ליישם כדי לתכנן את הפנסיה עכשיו

תוחלת החיים המתארכת רק מחריפה את הצורך להתכונן היטב לפנסיה ■ מומחים פנסיוניים ממליצים לעשות בדיקת מצב ראשונית כבר עשר שנים לפני הפרישה, כדי לא להגיע לרגע האמת מבלי יכולת לתקן טעויות ששוות הון ■ מדריך ומחשבון פנסיה

זוג זקן / צלם: ניצן דבי
זוג זקן / צלם: ניצן דבי

שלב הפרישה לגמלאות הוא אחד השלבים הרגישים ביותר בחיינו בהיבט הכלכלי, עם המעבר ממעמד של עובד שמקבל משכורת למעמד של גמלאי התלוי בהכנסה שנובעת ממה שחסך לאורך שנות העבודה, לעוד שנים רבות. מדובר ברגע כלכלי מהותי לא פחות, ואף יותר, מרכישת הדירה הראשונה.

"החשיבות של רגע היציאה לגמלאות נובעת משתי סיבות עיקריות: האחת היא גובה הסכומים הפנסיוניים שחסכנו במשך שנים, המסתכמים במאות אלפי שקלים ואף למעלה מכך, והשנייה היא שקשה ולעתים אי אפשר לתקן החלטות שגויות בנושא זה", מסביר רמי דיין, מומחה ויועץ ביטוח פנסיוני ממשרד גונן, גלזנר דיין.

אייל עצמון, מחברת הייעוץ לפרישה סמארטפנסיה, מסביר כי "יש שתי נקודות זמן חשובות עבור החוסך לפנסיה. האחת היא 7-10 שנים לפני הפרישה לגמלאות, בהסתכלות על גיל הפרישה. זה רגע חשוב להתכוונן כלכלית, אבל מוקדם להתכוונן מיסויית, מפני שאת המיסוי אפשר לתכנן רק בגיל הפרישה. השנייה היא בגיל הפרישה עצמו. זה הזמן לבחון את הסוגיה לעומק מבחינה כלכלית. לעתים מדובר בהחלטות שהן אל-חזור ואין מועד ב'. אחת הטעויות הכי נפוצות היא שאנשים מסתכלים על הפנסיה שיש להם מהצד המיסויי וסבורים שמזה הם יחיו. זו טעות, קודם יש להגדיר את הצרכים ואז לראות איך מגיעים לזה".

קובי יתח, יועץ מס מומחה לפתרונות מיסוי לפורשים, מאיר נקודה אחרת ומסביר כי "פורש שהגיע כבר לגיל פרישה נמצא במצב שהתיק שלו כבר מעוצב. לעתים חלקו מורכב מכספי הון וחלקו מכספי קצבה, והתוצאה לא מתאימה לצרכיו. למשל, בגלל חלוקה לא נכונה של כספים במבנה של התיק בעבר - הקצבה נמוכה מדי וההון גבוה מדי. לכן, ההמלצה היא לבדוק את החיסכון והצרכים אחת לכמה שנים. יחד עם זאת, יש פעולות שניתן לבצע גם בגיל הפרישה, לרבות העברת כספים מקופות הון לאפיקים קצבתיים ו/או הפקדה חד פעמית לצורך קבלת קצבה".

אם כן, ברור שאין מדובר בדבר של מה בכך. הגמלאים החדשים יחיו כנראה כ-20 שנה בממוצע לאחר הפרישה (נשים יחיו בממוצע מעט יותר). זו תקופה ארוכה מאוד, שבמהלכה ההכנסה העיקרית תגיע כנראה מהחיסכון הפנסיוני שחסך העובד. המדינה אמנם נותנת מענה מסוים לגמלאים, אבל מדובר בגמלת זקנה מינימלית שאינה מספיקה לחיים בכבוד, כל שכן לשמירה על אותה רמת החיים שהייתה לגמלאי ולמשפחתו.

המחיר של חופש הבחירה

עולם הפורשים לגמלאות איננו הומוגני. הזכאים לפנסיה תקציבית יכולים להיות יחסית רגועים כי הפנסיה שלהם מובטחת, גם אם דרגות החופש שלהם להחליט איך לפדות את הכסף בעת היציאה לגמלאות מאוד נמוכות. לצד אלה, יש עמיתים בקרנות הפנסיה הוותיקות, שזכאים לקצבה שתנאיה מוגדרים, וגם אצלם רמת הביטחון במה שיקבלו לאחר הפרישה די גבוהה.

לעומת שתי אוכלוסיות אלה, שאינן רלבנטיות עוד לעובדים צעירים, יש אלה שחסכו לגמלאות באמצעות אפיקי הפנסיה הצוברת: קופות הגמל, קרנות הפנסיה החדשות וביטוחי המנהלים (הישנים והחדשים). אצלם דרגות החופש לבחירת אופן השימוש בכסף בעת הפרישה גדולות בהרבה, וכך גדל גם פוטנציאל הטעויות.

מה עליכם לעשות עם הגיעכם לגיל פרישה, לפני שאתם מכריעים איך להשתמש בכספי החיסכון שנצברו לאורך שנות העבודה? ראשית, כך ממליצים כל המומחים עשימם שוחחנו, כדאי לדבר ולחשוב במונחי הכנסה (קצבה) חודשית, ולא להסתנוור מסכומים חד פעמיים שנראים לכם גדולים.

יש שיעדיפו לקבל 800 אלף שקל ו'לדאוג לעצמם' על פני לארגן לעצמם קצבה חודשית של 4,000 שקל, שתשמש אותם עד המוות. אבל, ניסיון החיים לימד שרבים מאלה שקיבלו לפתע סכום חד-פעמי גדול לא באמת ידעו איך לכלכל את עצמם בצורה נבונה ואופטימלית, וחוו מה שנקרא אשליית עושר, שזירזה את מיצוי הכסף, כך שהכסף נגמר לפני החיים. וכשאתם בני 70, קשה מאוד עד בלתי אפשרי לייצר מקורות הכנסה חדשים.

אבל זה לא מספיק. בדרך לרגע הפרישה, וגם בנקודת זמן דרמטית זו, יש עוד שורה של מהלכים שכדאי שתעשו, וכדאי שגם תהיו מוכנים להפתעות. "ככלל אנחנו ממליצים, במידת האפשר, לשמור על סכום כסף נזיל למקרי חרום שבו ניתן יהיה להשתמש מיידית מעבר לגמלה שתתקבל, משום שעל אף שעברנו למעמד של פנסיונרים, הפתעות יכולות לקרות", מסביר עצמון. דיין מוסיף בהקשר זה כי על הפורשים לפנסיה "להגדיר פנסיית מטרה ולבחון אילו מקורות כספיים והתחייבויות יש להם (לא רק פנסיוניים) ועליהם לשמור רזרבות נוספות לצורך הגדלת קצבה, כגון קופות גמל וקרנות השתלמות".

ריכזנו את ההמלצות של המומחים המובילים שעימם התייעצנו לגבי הפעולות שיבטיחו פרישה נכונה וימנעו קיבוע טעויות שיעלו לכם ביוקר:

איך להיערך נכון?

רכזו את כל תוכניות הפנסיה: אספו מידע ומפו את כל התוכניות הפנסיוניות שיש לכם. קופות גמל, קרנות השתלמות, ביטוחי חיים וקרנות פנסיה שבהם חסכתם. דיין: "רבים לא מודעים לחסכונות שיש להם. ברור שכל חיסכון משפר את מצב הגמלאי".

רכזו את כל החובות: צרו לעצמכם "מאזן אמצע החיים". "מפו את כל הנכסים וההתחייבויות שיש לכם, כגון דירה או דירות, חובות וכיוב' על מנת להבין היטב ולעומק את מצבכם הפיננסי", אומר דיין.

תיאום ציפיות: הגדירו את רמת החיים שבה תרצו לחיות, לרבות הוצאות מחיה, בריאות, סיוע לילדים, הוצאות חד-פעמיות (למשל טיול בחו"ל), ירושה וכדומה. אם אתם רוצים לסייע לילדיכם לרכוש דירה, דעו שזה עשוי להפחית משמעותית את המקורות שישמשו אתכם ליתר חייכם. לכן, השתמשו בכספים הפנסיוניים רק לאחר שהגדרתם את הקצבה החודשית המינימלית לה תזדקקו לאורך חייכם.

לחשוב קדימה: חשבו במונחים של קצבה/משכורת חודשית לכל החיים, ואל תתלהבו מלקבל סכום חד פעמי, גבוה ככל שהוא ייראה לכם. הרבה פעמים הכסף נגמר לפני החיים - וזו לא ברכה. דיין: "ישנה תחושת עושר מדומה אצל רבים שיוצאים לגמלאות, שלאחר שנים רבות של משכורות לא גבוהות במיוחד רואים לנגד עיניהם סכום חד-פעמי שגורם להם לחשוב שהם מסודרים. אבל, כשמבינים לכמה שנים הכסף הזה צריך לשמש רואים שלרוב הסכום החד-פעמי עלול שלא להספיק".

ומה עם הבריאות? עם השנים הבריאות מידרדרת. כשליש מהגמלאים יהיו כנראה סיעודיים במהלך חייהם, לתקופה לא זניחה. לכן, כשאתם מתכננים את אופק ההכנסות, קחו בחשבון את הצורך בהכנסה נוספת בשנים שבהן בריאותכם תתרופף, ושלא תוכלו להשיג הכנסות נוספות.

מה עם בן/בת הזוג? הפנסיה היא במקרים רבים גם ההכנסה של בן/בת הזוג. יש לבדוק כיצד הוא לא עומד מול שוקת שבורה ברגע שהגמלאי שחסך נפטר.

בדקו את הנטו: חוקי המס עשויים להקטין או להגדיל משמעותית את הסכום שתקבלו כשתפרשו. לכן, חשוב לבחון מה תקבלו בנטו, בהינתן תסריטים שונים, כדי למקסם את הסכום שתקבלו בפועל מדי חודש. דיין: "החלטות לגבי מסלול המס על פיצויי הפיטורין ישפיעו על גובה הפטור שיינתן לקצבאות שלכם".

האם התוכנית מתאימה לכם? "יש מקרים שבהם לא כדאי להמשיך באותה תכנית, על אף שהתכנית אכן מצוינת ונושאת תנאים מיוחדים", עצמון מסביר. "למשל, לבעלי קרן פנסיה ישנה (ותיקה בהסדר) שמצב בריאותם לא תקין ואין להם שארים, כדאי לשקול אופציה אחרת. יש מקרים נוספים שכדאי לשקול קבלת גמלה או משיכה הונית (גם אם היא חייבת במס)".

להתייעץ עם איש מקצוע: מדובר בנושא מורכב מאוד, שבו האינטואיציה לא תמיד רלבנטית, והיא יכולה לשקר ולהזיק. לכן, מומלץ להיפגש עם איש מקצוע שמבין את העולם הפנסיוני על רבדיו ושיציג לכם את התסריטים השונים בסימולציות.

מה לא לעשות?

לא לחתום לפני שרואים סימולציה: אל תחתמו מיד על מה שנותנים לכם. בחנו היטב, ודרשו את הסימולציה של מה שתקבלו בכל מסלול. ההחלטות ביום הפרישה לרוב אינן ניתנות לביטול. כך, עצמון מסביר כי "יש להבין מה הפיך בהחלטות ומה לא. לדוגמה, לא ניתן לחזור מהחלטה לקבל פנסיה לאחר שהתחלת לקבל אותה (או אף לשנות מסלול הבטחה בקרן פנסיה או תכנית ביטוח). לכן יש לבחון בקפדנות רבה הרבה יותר החלטות שאינו ניתנות לשינוי, מאשר החלטות שניתן לחזור מהן".

שמרו את פיצויי הפיטורין: אל תמהרו לפדות את כספי פיצויי הפיטורין גם כאשר זה מתאפשר לכם, והשתדלו לשמור אותם לגמלאות. מדובר בכ-40% מכספי החיסכון הפנסיוני שלכם. רבים מדי רואים בכספים אלה מתנה ומשתמשים בהם לרכישת רכב או כיוב', וחבל. כל שקל שאתם מוציאים היום, היה צובר ריבית דריבית בחיסכון הפנסיוני ומגדיל את קצבת הזיקנה בעוד סכום מדי חודש.

בהקשר זה מאיר יתח נקודה חשובה: "בעת פיטורין או מעבר ממעביד אחד לאחר, נדרש אדם להחלטות משמעותיות. או אז יש מה שנקרא אירוע מס. במקרים רבים, במיוחד כשהכספים שייכים לעובד בחיסכון קצבתי, הצעד הנבון הוא לא לגעת בכספים אלה, אבל כדי להימנע מבעיות מס מומלץ להודיע למס הכנסה על כוונה זו ('בקשה לרצף קצבה'). כשכספי הפיצויים נמצאים בחיסכון הוני, כמו קופת גמל, מומלץ לא לנצל את הפטור ולהשתמש בהפקדת הכספים לחיסכון הפנסיוני ('רצף פיצויים',) וזאת במטרה לדחות את אירוע המס עד לגיל הפרישה".

לא כל מה שמתאים למישהו אחר - מתאים לך: אל תפעלו אוטומטית בהתאם לעצות שקיבלתם מחברים ומשפחה, המתבססות על ניסיונם האישי. לכל אחד חיסכון קצת שונה ומה שטוב לאחד לא בהכרח טוב לשני, וגם כשיש לשניים את אותו "מוצר פנסיוני" הנסיבות עשויות לשנות את הכדאיות מהאחד לשני. "כל מקרה לגופו וחובה להיזהר מלעשות כמו אחרים אוטומטית. כדאי מאוד להיזהר מזה", מבהיר יתח.

מה לעשות כשצעירים ועדיין רחוקים מהפרישה לגמלאות?

אף פעם לא מוקדם מדי להתחיל לדאוג לפנסיה, ובטח שאסור להתחיל לחשוב על כך רק כשמתקרבים לגיל הפרישה. אם בעבר החוסכים קיבלו זכויות מוגדרות כבר מיום הכניסה למעגל העבודה, הרי שכיום החוסך לא יודע מה יקבל עם יציאתו לפנסיה. נכון לימים אלה, חלק גדול מהפורשים לגמלאות הם מהזן הישן, כלומר, מחזיקים בפנסיה תקציבית או ותיקה, אבל בעתיד כמעט כל הפורשים יהיו אלה שחסכו בפנסיה הצוברת. זה אומר שכדאי לחשוב על הפרישה כל הזמן, גם אם בעצימות נמוכה יחסית שמסתכמת בדגימת החיסכון ומצב השוק מדי שנה-שנתיים.

אז מה כדאי לכולם לעשות כדי להכין את עצמם טוב יותר לתקופת הגמלאות?

■ להתחיל לחסוך מוקדם ככל שניתן

■ לא למשוך כספים במהלך הדרך, ובעיקר לא למשוך את כספי הפיצויים גם כשאפשר

■ אם וכאשר זה ניתן: הגדילו את ההפרשות לפנסיה - שלכם וגם של המעסיק, אם הוא מסכים

■ לבחור מסלול אישי שמתאים לכם, בהשקעות ובביטוח. למשל, אל תקנו יותר מדי או פחות מדי ביטוח, ואל תלכו למסלול השקעה סופר-סולידי כשאתם צעירים

■ תזכרו שחיסכון פנסיוני זה לא רק חיסכון, אלא גם ביטוח למקרי מוות בטרם עת או לאובדן כושר עבודה. אל תזלזלו בזה ודאגו שיהיה לכם כיסוי ראוי למקרה קטסטרופה, ולא - אתם או משפחתכם עלולים להיוותר בחוסר כל

■ נסו לצמצם ככל שניתן את דמי הניהול שאתם משלמים. התשלום הזה יורד מהפנסיה שלכם, וככל שהוא יהיה קטן יותר הקצבה שלכם תגדל. לא מספיק לקבל הנחה בדמי הניהול בעת ההצטרפות ולשכוח מזה, הקפידו לבדוק את מצבכם מדי תקופה ולא להירדם בשמירה

■ שמרו את כל המסמכים שלכם, כולל הפוליסות המלאות, ואל תזרקו את הדיווחים שאתם מקבלים מדי תקופה על החיסכון הפנסיוני.שמרו גם את טופסי ה-106 שאתם מקבלים שנה מהמעסיק

■ הגעתם לעשור השישי של חייכם? שנו פאזה והתחילו להתעניין בפנסיה ביתר תשומת לב. התכוננו לפרישה מבחינת הגדרת צרכים, מקורות ועוד

כמה כסף מנוהל באפיקים הפנסיוניים בשונים

עוד כתבות

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; נאסד"ק מאבד 1.7% נטפליס יורדת בכ-8.6%

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● ירידות בבורסות אירופה

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה