הוועדה המוניטרית של בנק ישראל הודיעה היום (ב') כי ריבית הבסיס במשק לחודש דצמבר תיוותר על 0.25%, בהתאם לציפיות המוקדמות בשוק ההון.

מהודעת הריבית ניכר כי בנק ישראל לא מתרגש מהירידה ב-0.4% בתמ"ג ברבעון השלישי בגלל מבצע "צוק איתן": "הצמיחה השלילית בתוצר הינה תוצאה של מבצע 'צוק איתן", ששיקפה בעיקר ירידה חדה בהשקעות והמשך ירידה ביצוא, בעוד שבצריכה הפרטית נמשכה הצמיחה. האינדיקטורים שנוספו לאחר מבצע 'צוק איתן', אודות יצוא הסחורות, היצור התעשייתי, פדיון המסחר והשירותים, וגביית המיסים העקיפים, מלמדים על התאוששות בפעילות, אל רמת הצמיחה המתונה ששררה ערב המבצע".

במילים אחרות, בבנק ישראל מזהים כי המשק חוזר לצמוח בקצב שנתי של כ-2.5%.

בבנק ישראל מעריכים כי התחזקות הדולר מול השקל תתרום להחזרת האינפלציה ליעד הממשלתי של 1%-3% וכן תתמוך בגידול ביצוא.

הבנק מתייחס גם לשוק האג"ח הקונצרניות על רקע הנפילות ביומיים האחרונים וממשיך להזהיר שהמרווחים מול האג"ח הממשלתיות קטנים מדי, כלומר שמחירי האג"ח הקונצרניות עדיין גבוהים: "המרווחים בשוק אג"ח חברות נשארו ברמה נמוכה".

למרות הטון האופטימי העולה מהודעת בנק ישראל, בבנק המרכזי עדיין לא שוללים את האפשרות להשיק תוכנית הקלה כמותית וחוזרים על האמירה לפיה הבנק "יבחן את הצורך בשימוש בכלים שונים" כדי להשיג את מטרותיו. כמו כן, בבנק ישראל טוענים שוב כי הפחתות הריבית טרם השפיעו במלואן על האינפלציה והצמיחה במשק.

אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות, טוען כי בנק ישראל לא הוריד את הריבית כיוון שלהערכתו לא תהיה לכך השפעה של ממש על הצמיחה או על האינפלציה.

"נכון, האינפלציה בישראל נמוכה ואף שלילית בהסתכלות לאחור אך מכיוון שמדובר בעיקר על כוחות דפלציוניים מצד ההיצע (ירידה במחירי הסחורות, החלטות ממשלה, התגברות תחרותיות ושינוי טעמים של הצרכן), לבנק ישראל אין כמעט כלים לשנות מגמה זו", כותב גרינפלד. "יתרה מכך, לא בטוח בכלל שבנק ישראל צריך לעשות משהו על מנת למנוע לחצים אלו. כל עוד לא מדובר על ירידה בביקושים שמובילים לאינפלציה נמוכה, ירידות המחירים הן חדשות טובות למשק שכן הן מאפשרות לצרכן להגדיל את היקף הצריכה ובכך תומכות בצמיחה מהירה יותר. לכן, גם בהסתכלות קדימה, ללא הפתעות שליליות בכל בנוגע למגמות הנוכחיות ברמת הביקושים במשק, אנו מעריכים כי הריבית תיוותר ברמתה הנוכחית".

ברק גרשוני, מנכ"ל אלומות ספרינט ניהול קרנות נאמנות, הוסיף כי "בנק ישראל רואה את ההתאוששות שהציגו הנתונים במשק הכוללים את החודשים שלאחר מבצע 'צוק איתן' ומבין שאל לו להתערב כעת, בייחוד לאור התחזקות הדולר".