גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אחריות שילוחית" של קבוצות כדורגל; איך טרם עבר זמנה?

בעקבות אירועי הדרבי, יועמ"ש ההתאחדות אפרים ברק, התובע ניר רשף ומורן מאירי (מכבי ת"א) מנסים לגבש מסקנה: האם נדרשת כאן רפורמה?

בית הדין העליון החליט השבוע להקל במעט על מכבי ת"א והפועל ת"א בעקבות אירועי הדרבי אבל הותיר אחריו, גם אחרי ההמתקה - עונש כבד במיוחד על אחריותם השילוחית לפיצוצו (הפחתת נקודה לכל אחת בפועל ושלושה משחקי רדיוס). זאת חרף העובדה שכרגיל - הקבוצות עמדו בכל דרישות האבטחה המשטרתיות. המדהים הוא שבית הדין העליון, או מנסח ההחלטה, הדיין מיגל דויטש - הסתייג בעצמו מהעיקרון לפיו צריכה בכלל להיות אחריות שילוחית גורפת לקבוצות על מקרים שבהם התפרעו פרטים, נתפסו, והובאו לדין פלילי/משמעתי. באותה נשימה כתב דויטש כי אין זה מתפקידו של ביה"ד העליון לחרוג מהתקנון עליו הוא אמור להגן.

כתב דויטש: "נראה כי בכל מקרה, עדיף כי ריכוך העיקרון בדבר אחריות שילוחית, אם יימצא כי ראוי לעשותו, יתבצע בדרך 'חקיקתית' (תקנונית) ולא בדרך שיפוטית, תוך שההתאחדות לכדורגל מקיימת דיון סדור בסוגיה זו, בתיאום עם ההתאחדויות הבינלאומיות".

***

כל מי שדיברנו איתו לצורך הכתבה, בכלל זה פרקליטי הקבוצות "הנפגעות" מהדרבי - לא חושב כי יש צורך לבטל לחלוטין את עיקרון האחריות השילוחית, גם אם מועדונים יעשו מאמצים כבירים למגר תופעות אלימות. אבל הדיעות בעניין רחבות.

טוען עו"ד מורן מאירי, יועצה המשפטי של מכבי ת"א, שספגה גם הפסד טכני (0-0 ללא נק' הוא הפסד טכני לשתי הקבוצות) וגם איבדה נקודה במרוץ לאליפות שלישית ברציפות: "אם יש קבוצה גדולה של אוהדים שקשה לזהות את כולם - יש מקום להפעיל אחריות שילוחית. זה לא המקרה של הדרבי. כל מקרה צריך לבחון לפי נסיבותיו. למשל, האם מכבי עשתה הכל כדי למגר אלימות וגזענות? אז למה להמשיך ולהטיל את הענישה הזו?"

אמירה כזו מקוממת את תובע ההתאחדות, עו"ד ניר רשף, שגם כך צריך לפעול באמצעות תקנון משמעת שלא תמיד עונה בקנה אחד עם השקפת עולמו בתור עיתונאי ספורט לשעבר ואוהד כדורגל - אבל עניין ה"מאמצים" לא נוח לו: "לא לכל אחד יש את התקציב של מכבי ת"א. לא הכל הם עושים, כי לעשות את הכל מבחינתי זה לא בדיעבד. כל קבוצה יודעת מי מפירי הסדר הסדרתיים אצלה ולדעתי הקבוצות צריכות לעשות כל שהן יכולות, בשיתוף הגורמים הרלוונטים - כדי למנוע מאותם מפירי סדר סדרתיים להיכנס למגרשים".

גם היועץ המשפטי של ההתאחדות, עו"ד אפרים ברק, לא מתעלף בעקבות תפיסת העבריינים: "לא משנה בכלל אם מדובר באוהד שנכנס וניסה להכות שחקן ותפסו אותו, לעומת קבוצה של אוהדים שלא תפסו (במצלמות האבטחה - ר.ע). אלה מקרים שלא תפסו כי לא התאמצו לתפוס. בכל פעם שהיה אירוע של אלימות, אם היו מתאמצים - היו תופסים. מישהו תפס את אלה שזרקו חפצים מהיציע?"

מאירי נותן את ההצעה שלו: "צריך להחליט על מקרים בהם אפשר לסייג את האחריות השילוחית והדרבי היה מקרה מובהק. מדובר בחמישה עבריינים, אחד מהפועל וארבעה ממכבי, שנתפסו וכאשר נשאלת השאלה מה התכלית של הסעיף הדן באחריות שילוחית, התשובה לכך נמצאת בשני נימוקים: 1. הרתעה של האוהדים. בדרבי הושגה הרתעה על-ידי הענישה הפרטנית, ויתרה מזאת קיים חשש שהענישה שניתנה בסופו של דבר עלולה לעודד מתפרעים שירצו להביא להורדת נקודות נוספת; 2. הרצון לגרום לקבוצות להתאמץ על מנת למגר אלימות וגזענות. הוכח כי מכבי ת"א משקיעה משאבים חסרי תקדים במיגור האלימות וראה את ההחלטה אתמול בעניין הרחקתם של אוהדים שנתפסו על ידי מכבי ת"א מקללים את מהראן ראדי באימון. במקרה שבו תופסים את העבריינים הספציפיים, זה לא מקרה שצריך להחיל עליו אחריות שילוחית".

בעניין הזה רשף מסכים: "אסור לבטל באופן גורף את האחריות השילוחית, אבל יש מקום לבחון את סיוגה בתנאים מסוימים. אני מסכים עם הקביעה שצריך לקנות את זה בחקיקה ולא בהחלטה שיפוטית. אסור לבטל את האחריות השילוחית מהטעם של הפגיעה בעיקרון השוויון לעומת ליגות אחרות, למשל ליגות נמוכות".

***

אז רגע, התקשורת כבר שנים תוקפת את ביה"ד המשמעתי על העונשים הארכאיים שהוא נותן. יש ביקורת חריפה כלפי עונשי הרדיוס והקנסות הכבדים, אבל ביה"ד פועל על-פי תקנון המשמעת. מי אמור לשנות את התקנון הזה? עו"ד אפרים ברק, שטוען במשך שנים כי יש לסייג את האחריות השילוחית - בעצם יושב עכשיו ופועל במסגרת אותו תקנון. הדברים שלו מדגישים את אסופת האינטרסים שמתערבבת בכדורגל הישראלי: "אומר בית הדין בצדק מוחלט: זה לא אנחנו שנשנה, זה עניין שההתאחדות צריכה להחליט בתיאום עם הגופים הבינלאומיים. ההתאחדות היא יציר חבריה. נושא האחריות השילוחית לא מעניין את הקבוצות שלנו, כי עובדה שלא שינו את התקנון עד היום. בכל פעם שקבוצה אחת עומדת לדין בעניין של אחריות שילוחית, אז באותו רגע האחריות השילוחית כואבת לה. מה היה מיוחד במקרה הזה? שבאופן די נדיר, לשתי הקבוצות המתמודדות, קם אינטרס משותף לטעון כנגד האחריות השילוחית. בדרך כלל הקבוצה השנייה לא תתערב, כי זה נוח לה. אם יורידו נקודות לקבוצות אחרות, הן ייהנו. לאורך השנים את הקבוצות לא עניין לשנות את הנושא ולטפל בו.

"אם הסוגיה עקרונית, היא עקרונית תמיד ולא רק כשהיא נוגעת לך ואתה נפגע ממנה. אני זוכר את הימים שאני הייתי מופיע בפני בית הדין כעורך הדין של מכבי ת"א או הפועל ת"א והייתי מבקש הקלה או התחשבות בנושא האחריות השילוחית, היו אומרים לי הדיינים ובעיקר שאול אלוני המנוח: 'אפרים, מה אתה רוצה ממני? זה אתם, ההתאחדות, תשנו את התקנון'. הפעם, הסוגיה הזו עלתה במלוא עוצמתה כי נוצרה סיטואציה. היה ניתן לזהות אוהדים אלימים והם היו על הדשא. אבל מעבר לעניין הזה, הסיטואציה הזו לא שונה מעשרות או מאות סיטואציות שההתאחדות חוותה בעשרות השנים האחרונות".

במילים אחרות, אם רוצים לשנות את עיקרון האחריות השילוחית צריך לשנות את התקנון. מי שמשנה את תקנון ההתאחדות הן רק הקבוצות עצמן - מליגת על ועד ליגה ג' - בהצבעה באסיפה הכללית בהתאחדות לכדורגל. האם הקבוצות הקטנות, חסרות הקהל - המבנה הנפוץ של הרוב הגדול של הקבוצות המרכיבות את הליגות בישראל - יצביעו לטובת הקבוצות מרובות האוהדים, שסובלות כלכלית וספורטיבית מעיקרון האחריות השילוחית?

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

מצפים להורדת ריבית נוספת: המדדים בוול סטריט ננעלו בשיא כל הזמנים

מדד המחירים לצרכן בארה״ב לחודש ספטמבר נמוך מהתחזיות ועומד על קצב שנתי של 3% ● גברו ההערכות כי הפד יוריד את הריבית ב‑0.25 נקודת אחוז לרמה של 4% ברף העליון ● מניית אינטל התרוממה לאחר פירסום הדוחות הרבעוניים ● בורסות אסיה ננעלו בעליות לקראת פגישת טראמפ-שי בשבוע הבא

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

עכשיו זה רשמי: אלה המניות החדשות במדד ת"א 35. ומה השינויים בשאר המדדים?

הבורסה לניירות ערך פרסמה את רשימת השינויים שיבוצעו במדדים המובילים בבורסה בעדכון הקרוב, שייכנס לתוקף בסוף יום המסחר של ה-6 בנובמבר ● יצרנית המצלמות לרחפנים נקסט ויז'ן ומגדל ביטוח יצטרפו למדד ת"א 35 ● בתי ההשקעות מור ומיטב ייכנסו למדד ת"א 90 ● וגם: אלו המניות שייכללו בשלושת המדדים החדשים של הבורסה

מנכ''ל אינטל, ליפ-בו טאן / צילום: ap, ChiangYing-ying

מנכ"ל אינטל הפתיע בשיחת המשקיעים: זה השוק החדש שאליו תיכנס החברה

תחרות לברודקום: מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, בישר כי החברה נכנסת לשוק פיתוח השבבים והקניין הרוחני שבו שולטת כיום ברודקום ● נראה שאינטל מתכננת להוסיף נדבך חדש למפעל היצור שלה שכבר נפתח בשנה שעברה ללקוחות חיצוניים - והוא פיתוח שבבים יעודיים

מסוף הרכב בנמל ג'בל עלי בדובאי / צילום: יח''צ

האם בקרוב יגיעו לישראל רכבים מדובאי ואיזה סגמנטים יושפעו?

משרד התחבורה בוחן מתן אישורי יבוא לרכב בתקינה של מדינות המפרץ, סין והודו – מהלך שעשוי להוזיל מחירים ולפתוח שווקים חדשים אך גם לעורר ביקורת בינלאומית ● דיפאל משיקה קרוס־אובר חשמלי חדש במחיר תחרותי ● ניסאן מתכוננת לקאמבק בישראל ב־2026 ● וגם: ועדת הכספים דורשת מתווה להצלת נמל אילת ● השבוע בענף הרכב

ועדת חקירה ממלכתית או ממשלתית? / צילום: דוברות הרשות השופטת

ועדת חקירה ממלכתית או ממשלתית? ההבדל גדול יותר מיצחק עמית

בקואליציה מקדמים יוזמות לוועדות חקירה מיוחדות לאירועי 7 באוקטובר ● אבל ספר החוקים מעניק מעמד מיוחד לוועדת חקירה ממלכתית ● מאיזו "בעיה" מבקשת הממשלה להימנע, ומה האפשרויות האחרות שקיימות בפניה?

סם אלטמן, מנכ''ל OpenAI / צילום: ap, Aurelien Morissard

שוק ה־AI רותח: סם אלטמן מכוון לבטן הרכה של גוגל. איך היא מגיבה?

OpenAI הציגה את הדפדפן אטלס, שלוקח את הפיצ'רים המוכרים של עולם הדפדפנים ומחבר אליהם יכולות בינה מלאכותית ● החידוש הגדול בו: סוכן אישי המבצע פעולות עצמאית ● ענקית החיפוש לא נותרה חייבת ועומדת על פי דיווחים לחתום על עסקה עם אנתרופיק המתחרה

הממונה על התחרות, עו''ד מיכל כהן / צילום: כדיה לוי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בדרך להגדרה כקבוצת ריכוז? הבנקים זומנו לשימוע נוסף ברשות התחרות

הרשות קצבה תקופה של 30 ימים שבהם יצטרכו חמשת הבנקים הגדולים להשיב לה בכתב על הטענות שעלו בזימון אשתקד ● לאחר שיתקבלו התשובות מהבנקים, תגובש ברשות התחרות חוות-הדעת הרלוונטית

גלעד ארדן / צילום: דוברות מד''א

"שיקולים זרים": גלעד ארדן הודיע כי יסיר מועמדותו לתפקיד יו"ר תע"א

ארדן, ששר הביטחון הקודם יואב גלנט החליט למנותו ליו"ר התעשייה האווירית ב-2024, הודיע הערב כי הוא מסיר את מועמדותו ומתח ביקורת על שר הביטחון ישראל כץ ● "כץ מונה ומייד פעל לטרפד את בחירתי ליו״ר, ללא שום סיבה עניינית וללא שיח מולי. כל בר דעת מבין שהוא עשה זאת בעיקר כיוון שחשש שפעילותי בתחום הביטחוני וההישגים שיושגו, יעניקו לי יתרון עליו בעתיד"

לקנות דירה או לשכור? / צילום: Shutterstock

חזרנו לשאלה הנצחית: אם כל המומחים אומרים לשכור, למה כל כך הרבה אנשים קונים דירה

לישראלים אין ספק מה עדיף, וגם הנתונים מעידים שהעם הצביע משכנתא ● כלכלנים וחוקרי נדל"ן יודעים שנכון יותר כלכלית לשכור, אבל מכירים את נפש הציבור המקומי

מערכת ההגנה האווירית BARAK MX / צילום: התעשייה האווירית

המדינה האירופית שחשבה לרכוש מערכת מהתע"א, וחזרה בה

דנמרק שחשבה לרכוש את מערכת ההגנה האווירית מתוצרת התעשייה האווירית ברק MX החליטה לפנות לפתרונות אחרים ● ההצעה הישראלית למערכת ההגנה האווירית קסמה לדנים, בשל פתרון "סופט קיל" לרחפנים, שלא נמצא בידיהם אולם הוחלט לפנות לכיוון אחר, שטרם ברור מהו

מל''ט הרון tp של התעשייה האווירית / צילום: יח''צ

התעשייה האווירית חושפת רחפן חדש והחברה הישראלית ששוברת שיא

מהרחפן החמוש החדש של התעשייה האווירית, דרך הכלי הזעיר והשקט של אירו סנטינל הישראלית, ועד העסקאות של ארה”ב, ההשקעות של שבדיה והתוכניות של יפן ● תחום האמצעים הבלתי מאוישים, שהיה "עתיד הלחימה", הופך במהירות לעובדה מוגמרת ● וגם: הפיתו החדש של חברת אסיו לטובת הכוחות המתמרנים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

עגלת הקפה Wide Open / צילום: אסף קרלה

עם תפריט מרענן ומדויק: בית הקפה בקיבוץ שעבר מתיחת פנים

עגלת קפה מוקפדת ולצדה משתלה עונתית, אופנה נשית על־זמנית, סטודיו שהופך בדים ישנים לעיצובים ייחודיים לבית ופנינה קולינרית מלאת הפתעות ● כל מה שאפשר למצוא בגבת שבעמק יזרעאל ● חגית אברון תופרת יום

אילוסטרציה: Shutterstock

האם אישה שהתעמרה בילדיה זכאית לתבוע מהם סיוע כלכלי?

לפי החוק, בגירים המצויים במצוקה כלכלית מתמשכת, רשאים להגיש תביעה לסיוע כספי מקרובי משפחתם אשר נהנים מיציבות כלכלית ● אך מה קורה כשמדובר בהורה אשר התנהגותו כלפי ילדיו הייתה מחפירה?

אסדת קידוח ''תמר'' / צילום: אלבטרוס

הדד-ליין יפוג הלילה, חברת החשמל ומאגר תמר בדרך לבוררות בלונדון

הלילה יפוג התוקף להצטרפות של חברת החשמל לעסקת הגז מול מאגר התמר, ובכך למעשה תקרוס העסקה שהייתה אמורה למתן את מחירי הגז ולתת ודאות למשק ● כעת, בית הדין לבוררות בלונדון הוא זה שיקבע האם תהיה עליית מחירים ● מה האינטרס של הצדדים ואיך תיפעל חברת החשמל?

אופל פרונטרה 2025 / צילום: יח''צ

הרכב הזה זריז, חסכוני ובמחיר אטרקטיבי. יש לו רק בעיה אחת

הקרוס־אובר הקומפקטי של אופל מציע יכולת שינוע של שלושה־ארבעה מבוגרים ושני ילדים במחיר הנמוך ביותר בפלח. הרכב זריז וחסכוני אבל מכתיב פשרות בתחום האחסון ● מבחן דרכים

נשיא טורקיה ארדואן (מימין) והשר פידאן / צילום: ap, Petros Karadjias

טורקיה: דיפלומט הוחזר מישראל – ונעצר באשמת חתרנות

הדיפלומט הטורקי גורצ'אי שקר שכיהן כממונה על השגרירות עד שתפקידו הסתיים לפני כחודשיים נעצר בהאשמה של חברות בארגון של פתהוללה גולן ● מי שעומדים מאחורי המעצר של שקר ודיפלומטים נוספים הוא ארגון הביון (MİT) בראשות אברהים קאלין, מקורבו של ארדואן שהיה אחראי מטעם טורקיה למגעי הפסקת האש מול חמאס

אפליקציית ההיכרויות הכי לוהטת בסין היא הפארק / צילום: Shutterstock

אפליקציית ההיכרויות הכי לוהטת בסין היא הפארק

גמלאים משוטטים ב"שוקי נישואין" חמושים בפרופילים מודפסים המפרטים את התכונות הפיזיות, הכספים והדרישות של ילדיהם הלא נשואים; "לא שמנמנה מדי"

מי מכונה אילון מאסק 2.0?

מה היה "שוד חדר האוצר הירוק", היכן אפשר למצוא סליל אלפא, ובאיזו עיר בארץ מצטלבים הרחובות שמעון פרס, הנרי קיסינג'ר ואלי ויזל? ● הטריוויה השבועית

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; הנשיא טראמפ ייפגש עם נשיא סין בשבוע הבא

הנאסד"ק קפץ בכ-0.9% ● מניות המחשוב הקוונטי זינקו בעקבות דיווח בוול סטריט ג'ורנל כי ממשל טראמפ במגעים לרכוש החזקות בחברות בתחום ● סופר מיקרו קומפיוטר נפלה במעל 7%, לאחר שהורידה תחזיות לרבעון הראשון של 2026 ● מחירי הנפט זינקו במעל 5%, בעקבות הסנקציות של טרמאפ על רוסיה ● בנק אוף אמריקה: מדד S&P 500 קרוב לשיא – רוב הסימנים על "שוק דובי" כבר מהבהבים

קייב, אוקראינה / צילום: ap, Julia Demaree Nikhinson

בלגיה מנעה ברגע האחרון הקמת קרן סיוע לאוקראינה בשווי 140 מיליארד אירו

לאחר שלוש שנים של היסוסים, האיחוד האירופי צפוי להפוך את מאות מיליארדי הדולרים המוקפאים של מוסקבה לערבות להלוואה ענקית לקייב ● הטריגר: ניסיון לחזק את אוקראינה אל מול שינוי העמדות של ארה"ב ● מהם החששות ממהלך כזה, ואילו תנאים הציבה בלגיה