גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הרכבת מקימה מתחרה לתל אופן בלב תל אביב

הרכבת תפעיל בקרוב מוקד להשכרת אופניים בתחנת ארלוזורוב בתל אביב, תחרות ישירה למיזם השכרת האופניים של העירייה ■ במקביל, שיתוף פעולה שנרקם בין הרכבת לתל אופן התל אביבי נדחה ביוזמת הרכבת "בגלל מזג האוויר"

תל אופן / צילום: איל יצהר
תל אופן / צילום: איל יצהר

נוסעים ברכבת בתחנת סבידור ברחוב ארלוזורוב בת"א יגלו בעוד שבועות אחדים כי בפתח התחנה הוקם מוקד להשכרת אופניים, שישכיר בעיקר אופניים חשמליים. התעריף לשעה יהיה 20 שקל, תמורת ארבע שעות ייגבו 50 שקל, ו-90 שקל יהיה המחיר להשכרת זוג אופניים ליום שלם.

את המוקד יפעיל זכיין שנבחר במכרז שפרסמה הרכבת, ואשר שמורה לו הזכות לפתוח מוקדי השכרה בכל תחנות הרכבת בארץ. הזכיין, דורון אמיץ, אלוף הארץ ברכיבת שטח לשעבר, אמר ל"גלובס" כי בשלב זה יסתפק בפתיחת תחנה אחת, וכשזו תתבסס ישקול פתיחת מוקדי השכרה נוספים בתחנת השלום בת"א ואולי גם בתחנת הרצליה. "ברור שיש תחנות שאין טעם לפתוח בהם מוקד כזה", הוא אומר.

מודל לא שיתופי

על גובה התעריפים וההתמקדות באופניים חשמליים החליט אמיץ בעקבות סקר שערך, שבו נמצא שאופניים הפועלים בכוח השריר אינם אפשרות אטרקטיבית לנוסעים הבאים מחוץ לעיר. מכיוון שהעלויות הכרוכות בהקמת מוקד ההשכרה גבוהות, אמיץ מתכוון למכור בו גם ציוד, להציע שירות ליסינג לאופניים, ואף למכור אופניים.

התחנה להשכרת אופניים בסבידור היא מופע תחרות מובהק וראשון למיזם השכרת האופניים הציבורי תל אופן, שאותו מפעילה מזה ארבע שנים עיריית ת"א, ואשר הרכבת דחתה באחרונה את שיתוף הפעולה איתו למועד מעורפל (ראו מסגרת). תל אופן, בדומה למיזמי השכרת כלי רכב ציבוריים בעולם, פועל במודל תחבורה שיתופית: נסיעות קצרות והעברת הרכב מיד ליד, דרך נקודות רבות בשטח. המודל השיתופי מיועד לניצול מקסימלי של כלי הרכב מבחינת זמן ומספר משתמשים. השכרת האופניים המתוכננת בתחנות הרכבת היא במודל השכרה קלאסי, שבו הרכב נלקח ומוחזר בנקודה אחת, ונמצא בידי השוכר גם בזמן שאינו משמש לתכליתו - הסעת השוכר.

האופניים יושכרו עם מנעול וקסדה, והאחריות על השבתם בשלום מרחובות ת"א שפושה בהם מכת גניבות, תהיה על הרוכב. כדי להתגבר על המגבלה מתכוון אמיץ לגוון את צי ההשכרה באופניים מתקפלים, "שאפשר להיכנס איתם למשרד", ובטווח הארוך הוא מתכנן תחנות החזרה והשכרה באזור העסקים בשד' רוטשילד ובמוקדים אחרים שאליהם זורמת תנועת יוממים המגיעים מחוץ לעיר ברכבת.

הפסדים ואתגרים

תל אופן הוא הצלחה גדולה מבחינת התרומה לדחיפת השימוש באופניים ככלי תחבורה שכיח בתל אביב. התחרות מצד הרכבת, באחת מתחנות ההשכרה הפופולריות והעמוסות ביותר של המיזם הציבורי, היא אתגר שהגיע לתל אופן בשלב רגיש. באחרונה פורסם כי המיזם סובל מהפסד תפעולי (דבר שכיח בענף - בשנה החולפת דווח על קשיים של "סיטי בייק" בניו יורק ושל "ברקליס בייק" בלונדון, שדמי המנוי והשימוש בהם גבוהים פי שניים ויותר מבתל אופן), אך אפשר שתדחוף אותו לשפר את השירות ואף להציע הנחות והורדת תעריפים בדרכים יצירתיות.

מוצר משלים ומושלם

לפני פחות משנה אמר לנו מנכ"ל הרכבת, בעז צפריר, כי אינו נחוש למצוא פתרונות לרוכבי אופניים, משום שהשימוש בהם ככלי תחבורה הוא "שולי". בינתיים מסרה הרכבת ל"גלובס" כי תוסיף בתוך חצי שנה קרוב ל-500 מקומות חניה לאופניים סמוך לתחנותיה, ותשקיע בכך 400 אלף שקל.

הקמת מוקד ההשכרה בסבידור היא מהלך המרמז על כך שברכבת מתקרבים להבנה כי אופניים הם כלי תחבורה משלים ומושלם לאמצעי ההסעה הציבורי שעליו הם מופקדים, ואשר סובל מקשיי צמיחה. מדד התחבורה של "גלובס נדל"ן", המונה את מספר הנסיעות הנעשות באמצעי תחבורה שונים, מגלה תמונה עגומה הן על הרכבת והן על תל אופן. הרכבת לא מצליחה לעלות ליותר מ-4 מיליון נוסעים בחודש (ובדרך כלל פחות מכך), חרף השקעת הכספים הציבורית העצומה, הקמפיינים והוספת הקווים והתחנות. תל אופן גם הוא בירידה מתמדת, שדרדרה אותו בתוך שנה וחצי ב-25% במספר ההשכרות. הידוק הקשר בין שירות הרכבת לרוכבי אופניים, עשוי להתגלות כדרך לעודד נוסעים להשתמש בה, ואם גם תל אופן יצטרפו לחגיגה - כולם ייהנו.

"נעבור את החורף ואחר כך נראה"

לפני יותר משנה נולדה יוזמה של הרכבת לשת"פ עם מיזם השכרת האופניים של ת"א. מנכ"ל הרכבת סיפר לנו על תוכניות להשתמש במנגנון הסליקה של כרטיס רב-קו, כדי לעודד שילוב של אופניים ורכבת, הנפוץ ברשתות תחבורה בכל העולם.

בקיץ החולף הבשילה יוזמת הרכבת לתוכנית ולפיה מי שייסע ברכבת בכרטיס הרב קו יוכל לרכוש מנוי יומי בתל אופן בהנחה משמעותית. הרכבת הייתה אמורה לקנות את המנוי ב-12 שקלים, לספוג על חשבונה שני שקלים למנוי ולהציע מנוי יומי בתעריף 10 שקלים (לעומת 17 שקלים). התוכנית הייתה לערוך פיילוט שיימשך חודשיים, תוך שהרכבת מקדמת את המבצע בתחנותיה.

התכתבות בין שני הגופים, שהגיעה לידי "גלובס", מגלה כי שיתוף הפעולה סוכם ועבר אישור של המחלקות המשפטיות. ביולי, עם פרוץ מלחמת צוק איתן, הוחלט לדחות את הפיילוט לאוקטובר, "אחרי המלחמה והחגים", והרכבת אף פרסמה את שיתוף הפעולה באתר האינטרנט שלה. כשהגיע ספטמבר ביקשה הרכבת לדחות את הפיילוט לאביב. השבוע נמסר מדובריה כי "כדי לקבל תמונת מצב מיטבית הוחלט לדחות את השת"פ לפסח 2015, כך שמזג האוויר יהיה יותר טוב והסיכוי שישתמשו בשירות יהיה גבוה יותר", החלטה שעומדת בסתירה מסוימת לכוונה להקים בקרוב דוכן להשכרת אופניים בסבידור. אבל אולי האופניים שמתכננת הרכבת להשכיר עמידים יותר לחורף התל אביבי האכזר.

מנכ"ל תל אופן: "אנחנו רואים בשת"פ עם הרכבת יעד אסטרטגי שישרת את שני הגופים, ובעיקר את הנוסעים והמשתמשים. מה יותר טבעי מהשלמת ההגעה ליעד בכלי תחבורה זמין, שאינו תופס חניה, אינו מכביד על התנועה בכבישים, אינו מזהם ועל אחת כמה וכמה כשהוא שיתופי ומאפשר לרבים להשתמש באותו כלי במשך כל היום".

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנקים זינק בכ-3%, הדולר צלל מתחת ל-3.7 שקלים

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.4% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב, ידין ענתבי ורם גב ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

קיבוץ ניר יצחק הודיע על מותו של החטוף ליאור רודאיף

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"