גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"לא מעניין את הרופאים כלום אחרי שהעבירו שעון"

"יומני גרמן", פרק חמישי: פרופ' גבי ברבש, מנכ"ל איכילוב, מסביר למה חייבים להכניס שר"פ כדי להציל את המערכת הציבורית ■ "אם תגיד לרופא להפסיק לעבוד באסותא, הוא יצחק ויגיד 'שמעתי עליך'"

פרופ' גבי ברבש / צילום: עופר עמרם
פרופ' גבי ברבש / צילום: עופר עמרם

תאריך: 29.8.2013

הנושא: הגדלת המימון במערכת הציבורית באמצעות מודלים שונים של שירותי רפואה פרטיים (שר"פ)

פרופ' גבי ברבש, מנכ"ל איכילוב: "אנחנו לא נלחמים על השר"פ בשביל הכסף. אנחנו רוצים שהכספים של הביטוחים המשלימים יתועלו בצורה נכונה, על מנת להציל את האשפוז הציבורי, שהוא עדיין נכס. אני רוצה להשיג את הכסף דרך הביטוחים על מנת לשמר את ההון במערכת הציבורית, על מנת לטפח את הדור המבטיח של העתיד, לאפשר להם חיים מקצועיים, אקדמיים וקרייריסטיים רק במערכת הציבורית. הביטוחים המשלימים יכולים להיות אנרגיה מחדשת, אבל היום הם 'מערכת משמידה'. אני חי את זה יום-יום, רואה את הרופאים שלי כל יום במיון, ועוד שנה עד חמש שנים הם יצביעו ברגליים. אני משקיע היום 25 מיליון שקל בשנה במניעת בריחת רופאים ואחיות לאסותא. אנחנו מדממים כל הזמן לכיוון המערכת הפרטית. אפילו אצלי באיכילוב, יש חדר ניתוח שחצי מהשבוע הוא סגור כי אין לי מספיק צוות לאייש אותו. זו נטישה".

"80% מההכנסה של רוב הרופאים הבכירים מגיעה היום מהמערכת הפרטית. הם צריכים להיות קדושים כדי לעשות ההיפך, והם אלה שמחנכים את הדור הצעיר. הרופאים רוצים איכות חיים, הם רוצים לרדת בהיקף המשרה ולעבוד רק במערכת הפרטית. יש קושי למצוא מנהלי מחלקות היום שהם גם אקדמאים שעוסקים במחקר וגם קלינאים. אין היו ם מועמדים לנהל מחלקות אורתופדיות בארץ. בכירורגיה מתחיל להיות קשה גם כן. אנשים עושים לעצמם, הולכים לאיפה שהכסף ואיכות החיים נמצאים. הדור הצעיר מתוסכל, רואה את המודל שלו, הרופא הבכיר, ורץ ישר בעקבותיו. וזה רע מאוד לחינוך שלהם. על כל זה באה שביתת הרופאים שהחמירה את תחושות התסכול והניכור במערכת הציבורית. חשבו שהשביתה הזו תחולל שינוי. שעון הנוכחות רק מעורר תסכול, לא מעניין את הרופא יותר כלום אחרי שהוא העביר שעון. בשלוש נופל להם האזמל מהיד".

ברבש מציג את תוכניתו: "אני מבקש שתמליצו על בחירת רופא לכולם בבוקר בחינם, בערב במימון ביטוחים משלימים וחברות ביטוח פרטיות. שהזכות תהיה מוגבלת בבחירת רופא בתוך ביה"ח הציבורי. המטרה שלי היא לא כסף, אלא למצוא דרך להציל את מערכת הבריאות הציבורית. אני לא יכול לתת לכולם לעשות שר"פ באסותא. אם רופא הוא פול טיימר, הוא עושה את זה רק אצלי. אסותא לא ייפגע, מה שייפגע זה השכר. זה יקטין את הלחץ על בחירת רופא אחר הצהריים. התחרות בין המנתחים תהיה ברגע שנפתח עוד גוף שמפעיל שר"פ, ובאותו רגע התעריפים המטורפים שמתחוללים יירדו משמעותית. זה יפחית את המחירים בפרטי, וזה יקטין את הוצאת הביטוחים כי הביטוחים ישלמו פחות למנתחים. זה פקטור מקטין ולא מגדיל".

פרופ' גבי בן נון: נניח שהאוצר ייתן כסף בוודאות ותקבל אותו ישירות ולא דרך הביטוחים. תסביר לי כאיש ציבור שהמערכת הציבורית הייתה מאוד חשובה לו, למה זה לא מקובל עליך?

פרופ' ברבש: "בגלל חוסר האמינות. אני לא מאמין וגם אתה אמור לא להאמין לאור הניסיון העשיר שלך".

ד"ר שולי ברמלי, ביה"ס לבריאות הציבור באונ' חיפה: "מה קורה כשיש מקרה שהסתבך במסלול הציבורי אחר הצהריים שמצריך התערבות של מנתח בכיר?"

פרופ' ברבש: "אם יש רק בכיר אחד במחלקה אחר הצהריים, מפסיקים את הפעילות הבלתי דחופה אחר הצהריים (שנעשית בתשלום) ומכניסים את החולה הדחוף".

עו"ד עדי ניב יגודה, מומחה למשפט רפואי: "אם נחליט לבטל את הביטוחים המשלימים ולבצר חומות סיניות כך שמי שרוצה פרטי יעשה ביטוח פרטי, זה יפתור את הבעיה?"

פרופ' ברבש: "לא, המערכת הפרטית תמשיך".

ערן פוליצר, נציג בנק ישראל: אחת הבעיות הגדולות בהפעלת המערכת אחר הצהריים היא השכר לצוות. איך תתמודד איתה?"

פרופ' ברבש: "זו בעיה שנצטרך להתמודד איתה, שלא הייתה בעבר. רוח הצוות של היום היא לא כמו של שנת 2002. אם נבוא עם בחירת רופא למערכת, הצוות לא יהיה כזה קואופרטיבי כמו בפעם שעברה. נצטרך לחשוב איך לטפל בצוות. היום זה בזעיר אנפין וזו לא בעיה, אבל תהיה בעיה בהמשך".

ד"ר עזיז דראושה, מנהל חדר המיון בבי"ח הדסה: "אי אפשר ליישם את מודל בחירת הרופא ללא שר"פ אלא באמצעות פול טיימרס (רופא בשכר של כ-100 אלף שקל בחודש שמתחייב לעבודה ציבורית בלבד)?"

פרופ' ברבש: "אפשר, אבל אני מזכיר לך שלהגיד לרופא 'תפסיק לעבוד באסותא', הוא יצחק צחוק צבאי קצר ויגיד 'שמעתי עליך'. אני יודע שיש התנגדות של ברלוביץ (מנהל ביה"ח וולפסון) אבל הוא עושה טעות, לדעתי, בהתנגדותו".

יעל גרמן: "ברלוביץ מתנגד לזה אידיאולוגית, במנותק מהפוזיציה שלו בבית החולים וולפסון".

פרופ' ברבש: "יותר משזה סיכון, זה סיכוי לפריפריה. הייתי עושה בפריפריה רכש של רופאים בכירים טובים שיודעים לדבר עם החולה. כאלה שיודעים להעריך את האדם מאחורי הסכין. לכל בי"ח, בעיקר בפריפריה, יש אפשרות להיבנות מבחירת הרופא על ידי הבאת רופא איכותי למערכת".

ניר קידר, משרד הבריאות: "מה היקף הרופאים שעובדים אצלך והולכים אחר הצהריים לאסותא?"

פרופ' ברבש: "לא יודע, יש אצלי 1,150 רופאים, ביניהם מאות כירורגים".

קידר: "כמה עזבו למערכת הפרטית?"

פרופ' ברבש: "בשנתיים האחרונות עזבו אותנו 10 רופאים לטובת המערכת הפרטית, ומאז 2011 עזבו 31 אחיות חדר ניתוח".

קידר: "מהו לפי דעתך שכר ראוי?"

פרופ' ברבש: "רופאים יסתפקו בשכר של 50% פחות (מהכנסתם במערכת הפרטית) כדי להישאר במערכת הציבורית. זה כמובן תלוי במקצוע הרפואי".

שירה גרינברג, נציגת האוצר: "אתה לא חושש שהשר"פ רק יעצים את המחסור ברופאים? הרי אנשים נוטים ללכת למקצועות שאפשר להרוויח בהם יותר, אז עם השר"פ אף אחד לא ירצה להיות רופא פנימי או גריאטרי".

פרופ' ברבש: "בכל מקום יש פערי השתכרות, ואת לא תחסלי אותם. הם קיימים בכל מקום בעולם. השר"פ לא יעצים את הפערים, והאלטרנטיבה היא שהכסף ישאב עוד ועוד רופאים למערכת הפרטית".

גרינברג: "האם הצעדים שאנחנו מתכננים לריסון הרפואה הפרטית יכולים לעזור לדעתך?"

פרופ' ברבש: "אני מאמין ביכולת שלכם לרסן מול צונאמי הכסף שזורם שם. אבל אני רוצה להציל את המערכת שלי שנמוגה מול הפרטית, וריסון המערכת הפרטית זה לא מה שיציל את המערכת שלי ויאפשר לה להתחרות בפרטית".

עו"ד לאה ופנר, מזכ"לית ההסתדרות הרפואית: "אתה מציג מודל שלפיו 10% מהרופאים הם 'פול טיימרים', שהם יבנו את המערכת הציבורית, כלומר 90% מהמערכת יישאר כמו שהוא היום, באותו מצב. מצד אחד אתה מסביר פה מדם לבך שהמערכת עומדת בפני קריסה ושההון הולך למערכת הפרטית, אבל מצד שני אתה נותן פה פתרון רק לכוכבים. איך זה יהווה את הפתרון? הסיכוי שלי להיות בין הכוכבים הוא אחד לעשר. איך זה יעבוד?"

פרופ' ברבש: "אני מדבר על שינוי של הפרדיגמה, של האווירה. היום העתיד הוא לא במערכת הציבורית. אני רוצה שאנשים ירגישו שהסיכוי שלהם להתפתח הוא בציבורית. אם אחד כמו פרופ' יוסף קלאוזנר יחליט לעבוד רק בציבורית בפחות כסף ממה שהוא מרוויח בפרטי, יהיו עוד עשרים שיבואו אחריו שנמצא להם פתרון. זה סוחף את האנשים על ידי המנהיגים שלהם, וזה שינוי 'מהותי באווירה של המערכת הציבורית".

מה המליצה ועדת גרמן בעניין השרפ 30.11.14

זמני ההמתנה בבתי החולים הציבוריים

עוד כתבות

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות בבורסה המקומית; מניית בית זיקוק אשדוד קופצת בכ-6%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.5% ות"א 90 מאבד מערכו 0.8% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

ח'ליל אל-חיה, בכיר בזרוע המדינית של חמאס שלקח חלק במשא ומתן לעסקה, במהלך ראיון לסוכנות הידיעות AP / צילום: Associated Press, Khalil Hamra

בכיר חמאס ל-AP: חמאס תניח את נשקה אם תקום מדינה פלסטינית

חבר הזרוע המדינית של חמאס, ח'ליל אל-חיה, קרא להקים מדינה פלסטינית בגבולות 67 • דיווח: צה"ל תקף בעומק השטח הלבנוני בבעלבכ • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים להחזרת החטופים • עדכונים בולטים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות