גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כמה באמת שווה הנוף הנשקף מחלון הבית שלכם?

נוף לים, לפארק או לחומות ירושלים יכול להעלות את מחיר הדירה בעשרות אלפי שקלים, ואפילו במאות אלפים ■ נוף ליישוב ערבי, לעומת זאת, מוריד את המחיר

לעתים נשלם על דירה זהה באותו שטח, באותו בניין, אפילו באותה קומה - מחירים שונים לגמרי, רק בגלל הנוף הנשקף מהם. פערי המחירים עשויים להגיע במקרים מסוימים למאות אלפי שקלים, ואפילו ליותר ממיליון שקל - למרות שליזמים, ההוצאה על בניית כל אחת משתי הדירות היא לא פעם אותה הוצאה בדיוק.

הדוגמה הבאה ממחישה עד כמה התדמית מקבלת ביטוי גם בכסף שאנחנו מוכנים להוציא מהכיס על מוצר שדומה מכל בחינה אחרת. בשכונת אביב בראש העין הוותיקה למשל, משווק כעת פרויקט חדש, ובו שני בניינים בני 4 קומות כל אחד, 16 דירות בכל בניין, שמקימה חברת אלונים. בפרויקט, שמשווקת בבלעדיות חברת רימקס טרנד בראש העין, מוצעות דירות בנות 3-5 חדרים, שחלקן פונות לרחוב הטייס שבו וילות צמודות קרקע, וחלקן פונות לרחוב ג'ון קנדי המאופיין בשיכוני רכבת ישנים. לדברי זכיינית הסניף אוראל פרץ, "דירת 3 חדרים שפונה לבנייני הרכבת הישנים עולה 950 אלף שקל, לעומת 1.02 מיליון שקל שעולה דירת 3 חדרים זהה באותה קומה שפונה לשכונת הווילות. המוצר זהה, אבל התדמית יוצרת את הפער בביקושים, שמגיע ל-80 אלף שקל בין דירה לדירה", אומרת פרץ.

אחת הדוגמאות הבולטות לפער משמעותי בין שתי דירות זהות המוצעות כעת למכירה, ניתן למצוא בפרויקט "חלומות צוקי השמורה" בשכונת עיר ימים בנתניה, שמקימה חברת שיכון ובינוי. בקומה השנייה של מגדל מגורים הנמצא בבנייה, מוצעות כעת שתי דירות 5 חדרים למכירה, אחת עם נוף ישיר לים, והשנייה לא. הדירה שפונה לים (כיוונים צפון ומערב) שטחה 140 מ"ר, נוסף למרפסת, ומחירה עומד על 3.14 מיליון שקל. דירה באותה קומה, ששטחה גדל ב-5 מ"ר, עם מפרט זהה לשכנתה, אך פונה לשמורת האירוסים (כיוון דרום מזרח) מוצעת למכירה ב-2.69 מיליון שקל - פער של 450 אלף שקל במחיר המבוקש.

לדברי דורית סדן, סמנכ"לית השיווק של שיכון ובינוי נדל"ן, "גם נוף לשמורת טבע הוא ייחודי, אך נוף לים הוא מוצר שתמיד יזכה לביקושים ורוכשים מוכנים לשלם יותר. ידוע כי את הדירות הפונות לים קל יותר למכור ובמחיר גבוה יותר בכ-10%-15%, לעומת הדירות האחרות בבניין ובשכונה בכלל".

כלומר, הפער במחיר בין שתי הדירות, שעלות בנייתן כאמור זהה, מקורו בעובדה שהקונים מוכנים לשלם מחירים גבוהים בעבור הזכות לשבת בסלון ולצפות בים. העובדה שמדובר בקרקע היסטורית של החברה, שלא שילמה בעבורה את הון העתק ששילמו חברות אחרות בשנים האחרונות במכרזי המדינה בעיר ימים, רק מעצימה את הרווח שגוזרת החברה במיוחד מהדירות שצופות לים.

זיקה לארץ הקודש

דוגמה מובהקת נוספת לפער במחירי דירות שמגיע אפילו לסכום גבוה יותר, החוצה את מיליון השקלים, היא כשמדובר כמובן בנוף הייחודי של העיר העתיקה בירושלים. נוף, שתמורתו מוכנים רוכשים מסוימים, במיוחד יהודים אמידים עם זיקה לעיר הקודש, לשלם הרבה, בעוד דירות אחרות באותו בניין שפונות לכיוונים אחרים של העיר, נמכרות בסכומים נמוכים בהרבה.

כך קורה למשל בפרויקט חצר הנביאים שמקימה חברת אפריקה ישראל מגורים בבירה. בפרויקט מוצעים כעת שני פנטהאוזים למכירה. פנטהאוז בן 4 חדרים בקומה השביעית והאחרונה של הפרויקט הכולל 147 מ"ר נוסף למרפסות בשטח 50 מ"ר, שפונה לכיוון דרום מזרח וצופה אל אזור העיר העתיקה וכיפת הזהב מצד מזרח, עומד למכירה לדברי החברה ב-10.7 מיליון שקל. מנגד, פנטהאוז זהה במאפייניו באותה קומה בבניין, אשר פונה אל הצד הצפון-מערבי של העיר, יימכר ב-9.2 מיליון שקל, משום שחלק ממרפסותיו הן ללא נוף וחלקן פונות לכיוון הרחובות יפו והנביאים, שעל אף ייחודיותם נתפסים כפחות אטרקטיביים מהאזור המזרחי של העיר.

"לרוכשים פוטנציאליים שמתעניינים ברכישת דירה ספציפית בעיר הקודש, יש סנטימנטים גדולים כלפי הנוף ההיסטורי ויוצא הדופן של ירושלים", מסבירה סמנכ"לית השיווק של אפריקה מגורים, ליאת דנינו ישראלי. "לכן הפער בין פנטהאוז שפונה לנוף המזרחי של ירושלים, לעומת פנטהאוז זהה שפונה לכיוון אחר מגיע ל-1.5 מיליון שקל".

דירות בפחות ממיליון שקל

הדוגמה המרתקת הבאה, מקורה גם בהרבה פסיכולוגיה, שעולה לנו כסף רב. ביישוב צור יצחק מוצעות דירות חדשות ודירות יד שנייה, שחלקן פונות אל כוכב יאיר וחלקן אל העיר טייבה. הפערים בין שוויין של הדירות באו לידי ביטוי עוד במכירת הקרקע ששווקה במכרז על ידי רשות מקרקעי ישראל.

ביולי 2011 זכתה חברת י. זילברמינץ ובנו, בקרקע שמשקיפה על טייבה, המיועדת להקמת 96 דירות, תמורת 22.6 מיליון שקל, כולל הוצאות פיתוח, מחיר המשקף סך של 235 אלף שקל למרכיב הקרקע לדירה. כפול ממנה שילמה קבוצת חנן מור על קרקע המיועדת להקמת 94 יחידות דיור ופונה ליער כוכב יאיר, שנרכשה תמורת 40 מיליון שקל, כולל הוצאות פיתוח - סכום המשקף 425 אלף שקל עבור רכיב הקרקע לדירה. אמנם הדירות של קבוצת חנן מור נהנות מביקושים וממחירים גבוהים יותר, בשל הרתיעה הקיימת מצידם של רוכשים מדירות שפונות לישובים ערבים, אך יש לציין כי במבחן התוצאה המחיר הנמוך ששילמה זילברמינץ על הקרקע, איפשר לה להציע דירות חדשות בתחילת הדרך במחירים של כמיליון שקל, לקהל שבתקציב זה לא יכול היה לרכוש דירה חדשה באזור השרון.

לדברי יעקב גרוסמן, ממקימי צור יצחק ובעל משרד "תיווך אחר" המתמחה במכירת דירות ביישוב, "אצלנו הפוך מתל אביב, שבה הצפון הוא טוב והדרום פחות. בצור יצחק כולם יודעים שהדרום הוא טוב, כי הוא משקיף לכוכב יאיר, והצפון פחות מבוקש, כי הוא פונה לשכונה הבדואית של טייבה. למשל, דירות 4 חדרים שצופות לטייבה נמכרות סביב 1.25 מיליון שקל, בעוד דירות זהות באותם בניינים עם נוף רגיל (לא ליער), נמכרות דירות ב-1.35 מיליון שקל. הפערים נעים סביב 10% ובין 100-150 אלף שקל".

אחת החברות שמשווקת דירות בישוב היא חברת מבני תעשייה (בעל השליטה בחברה, אליעזר פישמן, הוא גם בעל השליטה בגלובס). לדברי ניסים בריח, בעל חברת נווה העיר המשווקת את הפרויקט שיצא בקרוב לשיווק, "מדובר בבניין בן 12 קומות במרכז הישוב עם נוף פתוח לכל הכיוונים. דירות שפונות חלקן לטייבה ולטירה הן דירות 4 חדרים שמחירן הוא 1.25 מיליון שקל. אם דירות 4 חדרים זהות היו פונות לכוכב יאיר, מחירן היה בין 100-150 אלף שקל יותר. (הדירות שפונות לכוכב יאיר הן דירות 5 חדרים ומחירן נע סביב 1.45 מיליון שקל)". לדברי בריח, "בדירות שפונות לטייבה היזמים יותר גמישים במחירים, כי המכירות הן יותר איטיות".

גם פארק הוא כמובן מקור לפערים במחיר הדירה המבוקש ובמחיר שקונים מוכנים לשלם עבורה. זאת, למרות שהרבה פעמים לאחר רכישת הדירה מתברר כי הפארק הוא גם מקור לרעשים בשעות הלילה.

חברת גינדי זיתוני למשל, שמשווקת פרויקט מגורים בשכונת כפר סבא הירוקה, מציעה כיום למכירה מיני פנטהאוז בקומה 11 של אחד הבניינים, בשטח 134 מ"ר עם מרפסת, שפונה לפארק בן 180 דונם של השכונה הירוקה. תג המחיר בעבור המיני פנטהאוז הוא 2.75 מיליון שקל. "בבניין הצמוד אנחנו מציעים למכירה את אותו מיני פנטהאוז בדיוק, באותה קומה, ובאותו שטח עם אותה מרפסת, רק שזה פונה לצד ההפוך לכיוון בניינים ולא רואה פארק", מסביר אבי זיתוני. "המחיר שלו הוא 2.65 מיליון שקל, 100 אלף שקל פחות מהמיני פנטהאוז שפונה לפארק. הנוף הפתוח חשוב מאוד לאנשים, גם אם מתגלים בו רעשים כתוצאה מהתקהלויות בחלק מהזמן. אנחנו גם יותר גמישים במחיר לגבי דירה שלא פונה לפארק מאשר דירה שפונה לפארק וקל יותר למכור אותה".

הפרשים במחירי דירות זהות

עוד כתבות

רינת אפרימה, מנכ''לית קימברלי קלארק ישראל / צילום: נירי גתמון

אחרי 7 חודשים עם מ"מ: זו המנכ"לית החדשה של קימברלי קלארק ישראל

אפרימה תחליף את דורון רוזנפלד, סמנכ''ל הכספים, שכיהן כמ"מ מנכ"ל קימברלי קלארק ישראל מאז סוף ספטמבר 2023, לאחר שטל רבן הודיע על פרישה

נשיא טורקיה, ארדואן / צילום: Shutterstock, Mr. Claret Red

ישראל מנעה מארדואן מרחב הכחשה, וטורקיה נסוגה מההקלות בסחר - בינתיים

משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל - אך הפרסומים בתקשורת הישראלית וההודעה החריפה של שר החוץ ישראל כ"ץ בנושא שברו את הכלים 

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

האנליסטים מרוצים מטבע: "השוק עוד לא עיכל את שינוי ה-DNA בחברה"

טבע פרסמה אתמול דוחות ואשררה את התחזית השנתית, כשבמקביל דיווחה על תוצאות חיוביות בניסוי קליני בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה ● האנליסטים מעריכים כי התרופה תוכל להימכר במאות מיליוני דולרים ואף למעלה ממיליארד דולר

''גרניקה'' של פיקאסו, דוגמה לביקורת בדיעבד / צילום: ap, Manu Fernandez

החוקרים שמגלים: איזה תפקיד יש לתרבות במלחמה

ממוזיקה ואופנה ועד שירה ואמנות פלסטית, התרבות הישראלית בחצי השנה האחרונה מתכנסת בתוך עצמה ● חוקרים שדיברנו איתם מתעקשים שבניגוד לאימרה על מוזות בזמן מלחמה, הן לא שותקות, אבל גם לא ביקורתיות ● מה תפקיד האופנה בתיעוד, ומה אפשר ללמוד מסיפורם של משורר אנגלי והציור "גרניקה" על המשמעות שיצירות עשויות לקבל בעתיד?

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

רגע לפני שבת: עימות פומבי בין שרי האוצר והביטחון על התקציב ורכש מטוסי F-15

שר האוצר פנה למזכיר הממשלה בבקשה להביא לישיבת הממשלה הקרובה החלטה שתקים באופן מיידי את הוועדה הציבורית לבחינת צרכי בניין הכח ותקציב הביטחון שמתעכבת מזה חודשים ● "העיכוב בהקמת הוועדה מביא לעיכוב ברכש חשוב להתעצמות צה״ל" ● גלנט: קיימת תפיסה ישראלי שגוייה לפיה ניתן לספק יותר ביטחון בפחות כסף כנגד צרכים הולכים וגוברים

בית דיזנגוף, השבוע. ריק ועזוב / צילום: ניר וייס ודררו

על מצבו העגום של הבניין שבו הוכרזה עצמאות ישראל

כל מי שעובר בשדרות רוטשילד בתל אביב יכול לראות מה עלה בגורלו של הבניין האייקוני בו דוד בן גוריון הכריז על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל ● ההזנחה הפושעת של הבניין כמו מטאפורה למצב המדינה

דורון טאובמן / צילום: אמנון חורש

זה עורך הדין שייצג את הממשלה בבג"ץ חוק הגיוס

בחודש שעבר אישרה היועמ"שית לממשלה לקבל ייצוג נפרד בבג"ץ חוק הגיוס ● מי שהסכים לקחת את המשימה הוא עו"ד דורון טאובמן, שותף במשרד רם כספי, בעל ניסיון בייצוג בבג"צים המציגים עמדה שמרנית ● בין היתר מייצג טאובמן את הרבנים הראשיים בבג"ץ מתווה הכותל

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP(Kin Cheung), Shutterstock

רדיקלים מוסלמיים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה ופוטין מתקרב אל פטר הגדול

מוסלמים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה עם דגלים פלסטיניים ועם כרזות לטובת עזה ● אדאני (מנמל חיפה) הופך לכדור משחק בבחירות בהודו ● פוטין, תקופת כהונה חמישית, משתווה לסטאלין ● חדשות משפטיות טובות לטראמפ ● אורנגאוטן חובש את הפצע

שיגור מיירט חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הרכיבים המזויפים במטוסים, והטילים היקרים שגורמים מבוכה לארה״ב

לגלובס נודע כי החברה הביטחונית הממשלתית תומר מגייסת 60 עובדים חדשים, אלביט עם הזמנה ראשונה למערכות מרגמה, בריטניה שוקלת להיכנס לתוכנית מערך ההגנה האירופית, טורקיה מנסה לרכוש מטוסי קרב ממקורות רבים, ובכיר גרמני קורא להגדלה משמעותית של תקציב הביטחון ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

העצרת הכללית של האו''ם / צילום: Reuters, Eric Thayer

האו"ם אישר חברות לרשות הפלסטינית בארגון


הרשות הפלסטינית למעשה תקבל הכרה דה-פקטו - בלי להיקרא "מדינה" • החברות באו"ם תעניק לרשות זכויות שיבטיחו השתתפות מלאה בפעילות העצרת הכללית • הפלסטינים נכשלו עד כה בעקבות הווטו האמריקני, ועל כן הם לא קיבלו את הזכויות המלאות בדומה לשל מדינות-חברות • ארדן: "נותנים זכויות למדינת טרור עתידית של חמאס"

צילום: איל יצהר

38 שופטים חדשים נבחרו לבתי משפט השלום. הרשימה המלאה

הוועדה לבחירת שופטים מינתה היום 38 שופטים חדשים לבתי משפט השלום בתל אביב ובמחוז מרכז, בהם עורכי דין מהמגזר הפרטי בתחום האזרחי והפלילי, פרקליטים ורשמים בכירים ● מחצית מהשופטים החדשים - נשים

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Associated Press, Martin Meissner

יותר מנועה קירל ונטע ברזילי: עדן גולן שוברת שיאי רייטינג עבור תאגיד השידור הציבורי

עדן גולן לא רק הצליחה לתת מופע מרשים - אלא גם לשבור שיאי רייטינג לתאגיד השידור הציבורי ● משדר חצי גמר אירוויזיון אמש רשם לתאגיד השידור הציבורי 25.9 נקודות רייטינג - יותר מהמשדרים של 2023 ו-2018, אז התחרו נטע ברזילי ונועה קירל ● האם התאגיד יצליח לשמר את הצופים החדשים?

קמפיין טורנדו

האם הצופים עדיין זוכרים מי הייתה הפרזנטורית הקודמת של טורנדו?

הנוכחות הגבוהה של מותג המזגנים על המסך הופכת את הפרסומת בכיכובה של נעמי לבוב לאהובה ביותר השבוע, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● המפרסם שהשקיע את הסכום הגבוה ביותר, זה השבוע השני, הוא free TV כ–1.4 מיליון שקל

מרפסות מלון מפונים בקיבוץ גינוסר. ''שבר את המבנה הקהילתי'' / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

המחקר שמגלה את עומק הפגיעה במפוני הצפון

סקר של הטכניון, שנערך בקרב 340 תושבים מגבול הצפון, משרטט תמונה עגומה בתחומי התעסוקה והחינוך וגם בפן הנפשי והמשפחתי של מי שפוזרו במאות נקודות ברחבי הארץ ● "המציאות שנוצרה סימנה להם - הממשלה לא מכירה בסיפור שלכם, אפשר בלעדיכם", אומרת פרופ' מירב אהרון–גוטמן

שר האוצר סמוטריץ' וראש הממשלה נתניהו. הבור התקציבי מעמיק / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

מודי'ס בדוח על ישראל: הגירעון והחוב יהיו גבוהים מהצפוי. השלכות המלחמה על הכלכלה יימשכו שנים

סוכנות הדירוג לא שינתה את דירוג האשראי של ישראל והשאירה את התחזית השלילית, זאת לאחר שבפברואר הורידה את הדירוג ל-A2 ● במודי'ס ציינו כי למרות שהסיכון להסלמה לעימות צבאי עם איראן אינו זניח, הוא עדיין נמוך יחסית "בשל גורמים ממתנים"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נתניהו על עצירת משלוחי הנשק מארה"ב: "אם נצטרך - נעמוד לבד"

דובר צה"ל עדכן כי שלושה חיילים נפצעו בפיצוץ פיר ממולכד • כמה כלי טיס של חיזבאללה יורטו אחרי שורה של אזעקות בגליל העליון והמערבי: נזק נגרם לבית בשלומי • הבית הלבן מבהיר אחרי ביטול משלוח הנשק: עדיין תומכים במיטוט חמאס - אבל מתנגדים למבצע נרחב ברפיח, ישראל תצטרך לקבל את ההחלטה • כל העדכונים

מכונית הסופר–מיני ההיברידית MG3 / צילום: יח''צ

חסכונית וזולה: המכונית שעשויה לטלטל את השוק תגיע בקרוב לישראל

מכונית הסופר־מיני ההיברידית MG3 של קבוצת SAIC הסינית, שנחשבת ההיברידית "המלאה" הזולה באירופה, צפויה להגיע לישראל במחצית השנייה של השנה ● דלק מוטורס השיקה השבוע קרוס־אובר חשמלי חדש של NIO ● וגם: יצרנית הרכב הסינית GAC חוזרת לישראל ● השבוע בענף הרכב

הפגנה פרו־פלסטינית בטריניטי קולג' בדבלין, ביום שבת האחרון / צילום: Reuters, Mostafa Darwish

האוניברסיטה היוקרתית באירלנד שנכנעה למפגינים הפרו־פלסטינים

התקשורת בבריטניה דיווחה כי טריניטי קולג', המוסד האקדמי היוקרתי ביותר באירלנד, הודיע שיסיט השקעות מישראל, בתום משא ומתן עם מוחים פרו־פלסטיניים בקמפוס ● המפגינים השתלטו על הכניסה למכללה, המהווה אטרקציה תיירותית, ומנעו כניסה של תיירים ומבקרים לאתר

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

איך דחף נתניהו את ביידן אל קצה "הקו האדום" שלו

הפעולה הצבאית ברפיח דחפה את ביידן, ששאף להגיע להפסקת אש של 6 שבועות, לעצור משלוח נשק לישראל ● נשיא ארה"ב חטף ביקורת על ההחלטה מצד אנשי מפלגתו ומצד רפובליקנים ● ובמבט לאחור, נראה שביידן רמז על ההחלטה כבר לפני חודש

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"