גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"הירידה בנתונים היא תוצאה של החלטה אסטרטגית"

חבורה צעירה ונמרצת תנסה בשנים הקרובות לשפר את מצבה של חברת אזורים, פעם ספינת הדגל של שוק המגורים הישראלי ■ לפי שעה, את הדוחות העגומים עדיין מנמקים שם כ"שאריות" של תקופות קודמות

דרור נגל קארן אבנם, יוסי שלו, ערן ענבים / צילום: תמר מצפי
דרור נגל קארן אבנם, יוסי שלו, ערן ענבים / צילום: תמר מצפי

מה לא נאמר על חברת אזורים בשנים האחרונות? שאין לה כסף, שאף מנכ"ל בה לא מחזיק מעמד, שהיא לא תתאושש מהזעזועים שחוותה, ושהבעלים החדש - פעם שעיה בוימלגרין והיום הרשי פרידמן - עוד יתחרט על היום שקנה את החברה.

שלוש שנים לאחר שרכש פרידמן את החברה, "גלובס" פגש את ההנהלה הבכירה החדשה של החברה בניסיון להבין לאן מועדות פניה, ומצא מנהלים צעירים מאוד, נחושים שממש בקרוב המותג יחזור וירים ראש. את הנתונים הכספיים היבשים והלא מרשימים שהחברה ממשיכה להציג מסבירים מנהליה עדיין כ"שאריות" מתקופת הזעזועים והטלטלות מתקופת הבעלות הקודמת, ובעיקר בתקופה שבה לקח פיקוד על החברה בנק מזרחי טפחות, במטרה להעביר את החברה מידיו של שעיה בוימלגרין לידיים חדשות. מאוחר יותר רכש כאמור המיליארדר היהודי-קנדי הרשי פרידמן את אזורים, במחצית 2011.

"המטרה שלנו היא לייצר עסק יציב אחרי טלטלות וחבטות שספגה החברה. נתונים כאלה ואחרים משקפים את מה שהיה פה קודם", מסביר מנכ"ל החברה דרור נגל, "את התוצאה של מה שקורה פה עכשיו, נראה בעוד שנתיים-שלוש".

נגל (52), לשעבר מנכ"ל הפניקס השקעות, מונה לתפקיד מנכ"ל החברה לפני כשנה וחצי, לאחר עזיבתו של המנכ"ל הקודם אופיר גרינברג, ולאחר שורה של חילופי מנכ"לים שחוותה החברה. כל הצוות מדגיש כי הפעם הבעלים מגלה מעורבות אדוקה במתרחש בחברה, ומגלה שביעות רצון כשהוא מביט את הטווח הארוך.

"בתקופת בוימלגרין הפוקוס העסקי היה על פנטזיות בחו"ל, היום זה שונה", מסביר ערן ענבים (37), מנהל הכספים של החברה, "הרשי פרידמן מגיע פעם בחודש לישראל לשבוע, יושב בישיבות דירקטוריון ומעורב מאוד".

- בכל זאת, בשנה האחרונה החברה איבדה רבע משוויה.

נגל: "שווי החברה לא משנה, כי הראייה היא לטווח ארוך. כשפרויקטים נוספים ייצאו לפועל, וההכנסות והרווחים יגדלו, זה יבוא לידי ביטוי בשווי המניה. שווי השוק לא רלוונטי כמו מחיר הכסף, ומי שלא מבין את זה מפסיד. אנחנו מגייסים היום הון בריביות מצוינות".

ענבים מוסיף כי הנתונים כבר מצביעים על שינוי מרשים שרשמה החברה מאז כניסתו של פרידמן לנעלי הבעלים. "ביום שפרידמן רכש את החברה, החוב שלה עמד על למעלה מ-2 מיליארד שקל וההון העצמי שלה היה 28 מיליון שקל. היום החוב של החברה עומד על 1.2 מיליארד שקל, וההון העצמי על 640 מיליון שקל".

גם לדברי יוסי שלו (39), סמנכ"ל ההנדסה של החברה, "לפי שנתיים- שלוש היו באים לכאן בעלי קרקעות או מתווכים כדי להציע לנו מגרשים למכירה, ולא היה לנו הרבה מה לעשות עם ההצעות האלה. לא היה כסף. היום הסיפור הוא שונה". לדבריו, את הקבלות לשינוי ניתן לראות בפועל בהיקף העסקאות שאזורים ביצעה בשנה האחרונה, כמו הזכייה המשותפת עם חברת י.ח דמרי במכרז של עיריית באר שבע לרכישת קרקע ל-2,000 יחידות דיור שיוקמו על חורבות אצטדיון וסרמיל, או זכייה במכרז של רשות מקרקעי ישראל להקמת 230 יחידות דיור בנהריה. "כשהגעתי לפה, גם הרבה קבלני ביצוע לא רצו לעבוד עם אזורים, היום הם מתחרים ביניהם מי יבצע עבורנו פרויקטים".

אך מלבד העסקאות החדשות, לאזורים מלאי של קרקעות, שחלקן היו אמורות לצאת לדרך בשנת 2014, אך החברה בחרה להקפיא את בניית הפרויקטים ושיווקם, במטרה להשביח את זכויות הבנייה החלות על אותן קרקעות.

"כשהגעתי לאזורים לפני שלוש שנים, אמרו לי שעם הרבה קרקעות אין מה לעשות ועדיף למכור אותן", מספר שלו. "עמדתי על זה שצריך להשביח את תוכניות בניין העיר בקרקעות האלה, והיום אנחנו מתחילים לקצור את הפירות. במגדל עלית למשל היתה תוכנית בניין עיר מאושרת להקמת 296 דירות גדולות. יום אחרי ששר הפנים לשעבר גדעון סער אישר את תוספת השבס (הגדלת מספר הדירות בעד 30%), הלכנו לבקש את התוספת, והיום התב"ע המאושרת היא ל-334 דירות".

שלו מוסיף כי גם במגרש האחרון של החברה בשכונת ברנע באשקלון, כבר זמן רב שהחברה נרתעת מבניית דירות גדולות ומעדיפה להגדיל את מספרן ולהקטין את שטחן, באמצעות תקנת שבס. "ראש העירייה הקודם בני וקנין התנגד לאשר תוספת שבס ולא יצאנו עם הבנייה", משחזר שלו. "כשראש העירייה הנוכחי איתמר שמעוני נכנס לתפקיד, הסברנו לו שנכון יותר למכור היום דירות 110 מ"ר ולא 120 מ"ר, והוא השתכנע".

גם בפרויקט הרצליה הילס, המתוכנן לקום סמוך למחלף הסירה, בוצעה השבחה משמעותית. "התוכנית המקורית בפרויקט היתה ל-600 דירות, אך מגבלה של קרן תקשורת של משרד הביטחון אפשרה לחברה לבנות רק 470 דירות", מספר שלו. "בשנים האחרונות פעלנו להסרת המגבלה מול משרד הביטחון, והחזרנו את התוכנית המקורית ל-600 דירות שייבנו בשישה מגדלים בני 18 קומות, וקאנטרי". פרויקט נוסף שהחברה השביחה הוא זה שיוקם על קרקע מול בית חולים סורוקה בבאר שבע. "החברה החזיקה בקרקע ל-125 דירות ושטחי משרדים", אומר שלו. "כשהגעתי לתפקיד אמרו לי שאין ביקושים למשרדים, ובשנים האחרונות פעלנו להסב את שטחי המשרדים למגורים וקיבלנו תוספת של 175 דירות".

- הדוחות שלכם מצביעים על ירידה משמעותית במכירת דירות.

"נכון שמכרנו פחות דירות, אבל בהיקף כספי מכרנו ביותר כסף", אומר נגל. ענבים מוסיף כי "דווקא הירידה בנתונים היא תוצאה של החלטה אסטרטגית, שאפשר היה לקבל רק בגלל העוצמה של חברה כמו אזורים. קבלן קטן שמחזיק בקרקע ותכנן לצאת איתה לשיווק לא יכול להרשות לעצמו להקפיא את התוכנית שלו, גם אם הוא רוצה להשביח אותה".

לדברי מנהלת השיווק של אזורים קארן אבנם (41), "צריך לזכור שאזורים, בגלל המותג הוותיק החזק שלה, גם בתקופות הכי קשות עדיין מכרה דירות. אנחנו חוזרים להקים את השכונות הגדולות שאזורים תמיד ידעה להקים, והמותג אזורים יחזור להיות מה שהיה בעבר. לראשונה אנחנו עומדים לשווק דירות של אזורים לתושבי חוץ ב-12 מדינות שונות. בעיקר את הפרויקטים היוקרתיים בירושלים, וגם בהרצליה, בבת ים ובעיר ימים בנתניה. נעמוד ביעד שהצבנו לנו, שלאזורים יהיה כל שנה מלאי של 3,000 דירות לשיווק".

- מה עם ההבטחה הגדולה לדריסת רגל בתחום ההתחדשות העירונית?

"התחלנו לבנות פרויקט פינוי בינוי ביהוד, שבמסגרתו אנחנו מפנים 36 דירות ובונים במקומן 182 דירות", אומרת אבנם. "פרויקט נוסף שקיבל תוקף נמצא ברמת הרצל בנתניה, כאשר במקום 120 דירות קיימות נקים 600 דירות".

שלו מוסיף כי פרויקט נוסף בשכונת ויצמן בהרצליה, שלביצועו התנגדה ראש העירייה לשעבר יעל גרמן, זוכה כעת לתמיכת ראש העירייה הנוכחי משה פדלון, ועוד פרויקט מקודם בגבעת שמואל.

עוד כתבות

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

האוניברסיטה שהפכה למוקד הפגנות פרו פלסטיניות סגרה את שעריה: "הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי"

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר שוטרים מסביב כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

עלי חמינאי נפגש עם משפחות הבכירים שחוסלו בסוריה, אפריל 2024 / צילום: ap, Office of the Iranian Supreme Leader

החישוב הגרעיני של איראן נעשה כעת מסוכן יותר

המנהיג העליון חמינאי בוודאי תוהה אם מצבה של הרפובליקה האסלאמית היה טוב יותר לו כבר היה ברשותה נשק גרעיני ● המערב אינו צריך להמעיט בצורך של חמינאי להשאיר מורשת מפוארת

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העלית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

גילון בק, ריצ'רד פרנסיס, אייל פסו / צילום: תמר מצפי, אלעד מלכה, Gauzy

בדרך לנאסד"ק: הישראלית שמאמינה שהשוק הזה יגיע ל-124 מיליארד דולר ב-2028

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● גאוזי, יצרנית הזכוכית החכמה מתל אביב בדרך לנאסד"ק ● טבע משנה את אופן דיווח התוצאות שלה על בסיס גיאוגרפי ● וסנסטאר, חברת הפורטפוליו של קרן פימי הציגה תוצאות חלשות לרבעון