גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התוכנית: דיור בר השגה לחרדים בהשקעה של 400 מיליון ש'

בעלי רשת המשקפיים אופטיקה הלפרין רוכשים את כל הכניסה הדרומית לרחוב הראשי של בני ברק, לאחר שכבר קנו את הכניסה הצפונית

יעקב ושמואל הלפרין / צילום: תמר מצפי
יעקב ושמואל הלפרין / צילום: תמר מצפי

האחים שמואל ויעקב הלפרין, מבעלי רשת אופטיקה הלפרין, משתלטים על מרכז בני ברק. לאחרונה חתמו האחים, יחד עם שותפם אלעזר אופק שהוא בעל חברת אבן בדולח, על עסקה לרכישת 27 האנגרים מסחריים בכניסה הדרומית לרחוב אהרונוביץ (השומר) בבני ברק, תמורת 181 מיליון שקל. המוכרת היא חברת ישרס של שלמה אייזנברג, שצפויה לרשום רווח של 70 מיליון שקל.

הרוכשים מתכוונים להשביח את הנכס הקיים במתכונתו הנוכחית, ובעוד כמה שנים להפוך אותו למתחם דיור ומסחר שיכלול 450 דירות. כיום כולל הנכס האנגרים המשתרעים של שטח של 14 אלף מ"ר, הבנויים על קרקע של 20 דונם.

בהאנגרים פועלים כיום 46 עסקים הכוללים בין היתר סופרמרקט "זול בשפע" של רשת מגה, המשתרע על שטח של 4,000 מ"ר, מאפיית עיני בשטח של כ-1,000 מ"ר, חנות "עשה זאת בעצמך" בשטח 1,000 מ"ר וכן חנויות הלבשה, הנעלה, מוצרים לבית, כלים חד פעמיים ועוד.

מנתוני חברת ישרס עולה שווי הנכס בספרי החברה הוא 104 מיליון שקל וה-NOI (רווח התפעולי) של המרכז עמד אשתקד על 7 מיליון שקל בשנה.

עסקה זו נחתמת שנתיים בלבד לאחר שרשת אופטיקה הלפרין רכשה יחד עם שני שותפים נוספים את המרכז המצוי בקצה השני של הרחוב (על רחוב ז'בוטינסקי), מרכז רימונים, תמורת 52 מיליון שקל. מרכז רימונים כולל שטח מסחרי של 3,500 מ"ר שעליו פועלות 25 חנויות, שטח משרדי של 2,500 מ"ר שבו פועלים בין היתר משרדי הביטוח לאומי ומשרדי רשת אופטיקה הלפרין, מחסנים ושני חניונים עם 290 מקומות חניה.

לדברי יעקב הלפרין, "לאחרונה הציעו לנו 75 מיליון שקל עבור מרכז רימונים, וזה מראה עד כמה העיר בני ברק לוהטת. המסחר בבני ברק צמא לכל מ"ר".

בעוד שעסקת רימונים נעשתה באמצעות רשת אופטיקה הלפרין שבה שותפים מלבד שמואל ויעקב, חמישה אחים נוספים מהמשפחה, העסקה הנוכחית נעשתה באופן פרטי על ידי האחים הלפרין.

"פי 3 חיתולים"

הלפרין: "ב-5-6 השנים הקרובות המקום ישאר נכס מניב, אבל תוך כדי תנועה אנחנו מתכננים להגיש בקשה לשינוי תב"ע במטרה לבנות על השטח דיור בר השגה לזוגות צעירים. התוכנית היא לבנות 450 דירות של 3,2, ו-4 חדרים במחירים שפויים והגיוניים העונים לצורכי הזוגות הצעירים בבני ברק וכן שטח מסחרי בגודל של כ-5,000 מ"ר, עם חניונים תת קרקעיים. הכוונה היא לתת למקום אווירה מודרנית וחדישה, בשונה ממתחמים הרגילים בבני ברק שנבנו טלאי על טלאי".

- מה הסיכוי שיאשרו לכם את שינוי התב"ע?

"סיכוי עצום. יש כבר תב"ע מאושרת ל-300 יחידות דיור עם מגדל משרדים של 10,000 מ"ר. אנחנו לא מעוניינים במשרדים ורוצים להמיר את המשרדים לדירות ולכן אין סיבה שזה לא יאושר".

- כמה להערכתך תשקיעו בבניית המתחם לאחר שינוי התב"ע?

"כ-400 מיליון שקל".

- זו השקעה אדירה. אתם מתכננים להכניס עוד שותפים?

"בימים אלה אנחנו במגעים להכנסת שותף ואנחנו מחפשים את הזיווג הנכון".

הלפרין אומר כי כל הקונספט של המתחם העתידי יתוכנן בהתאם לצורכי המשפחה החרדית ובהתאם לדרישות הרבנים.

לדבריו, "יושם דגש על הצניעות, שהדירות לא יפנו אחת לשנייה. אנחנו כבר מקבלים מהרבנים כל מיני בקשות לדברים שאין במקומות אחרים. לא נוכל לבנות יותר מ-6 קומות, כי מרבית קהל היעד אינו משתמש במעליות שבת בגלל החמרה. יהיו מסדרונות מאוד רחבים ולובי רחב כי יש הרבה עגלות ילדים ואופניים לאור העובדה שמרבית המשפחות מרובות ילדים. ניתן דגש על יותר מקום לכביסה ולייבוש כביסה, מקומות לאחסון מזון ועוד. אם משפחה חילונית מחזיקה איקס חיתולים בבית, משפחה חרדית מחזיקה פי שלושה. אין משפחה חרדית שלא מחזיקה מקפיא בבית כי מכינים אוכל רב לשבתות וחגים. כל הדברים האלה יבואו לידי ביטוי.

"בת"א יש יותר מחשבה על מקומות חניה, אבל בבני ברק האוכלוסיה ברובה לא מחזיקה רכב פרטי ולכן תהיה חניה אחת לדירה בלבד וההשקעה תהיה בריבוי גינות ציבוריות ומתקני משחקים לילדים. המתחם יכלול גם בית כנסת ושירותים נוספים המיוחדים לקהל ב-2 דונם שיופקעו לשם כך".

הלפרין מזכיר גם כי מיקום המתחם, במרחק הליכה של שלוש דקות מתחנת הרכבת העתידית של הרכבת התחתית המחברת בין פתח תקווה לתל אביב, הופך אותו לאטרקטיבי.

"פוטנציאל השבחה עצום"

ועד שהתוכנית לשינוי המתחם תקרום עור וגידים, הוא ימשיך לשמש כאמור נכס מניב.

- כמה תשקיעו בשיפוץ?

"כ-2 מיליון שקל. מדובר בהאנגרים מוזנחים ואנחנו נשווה למקום מראה אחיד ומסודר וכן ניישר את הקרקע כדי לאפשר הקמת חניון".

הלפרין סבור שפוטנציאל ההשבחה של הנכס עצום. לדבריו, "נכון להיום העסק מניב 5% שכר דירה שזה מאוד נמוך. השוכרים משלמים כיום 35-45 שקל למ"ר בלבד, אף שמדובר במרכז העיר בני ברק, וזאת משום שחברת ישרס לא טיפלה בנכס יותר מ-10 שנים ולא הסכימה להשכיר שטחים לתקופה העולה על שנה אחת, פרט לרשת מגה המחזיקה בחוזה עד לשנת 2019. אנחנו מתכוונים להכפיל את ההכנסות השנתיות של הנכס מדמי שכירות מ-7.6 מיליון שקל לשנה ל-15 מיליון שקל בשנה".

- איך תעשו זאת?

"נאפשר חוזים ארוכי טווח, נשפץ את המבנים, ונטפל בשכירות. אנחנו אמנם לא הולכים להגזים, אבל נבקש 80-90 שקל למ"ר שזה המחיר ההגיוני, במיוחד כשבמרכז מסחרי הסמוך אלינו, מרכז רימונים השייך גם הוא בחלקו לנו, גובים 150-250 שקל למ"ר, באותו רחוב.

"בעיר בני ברק יש 150 אלף תושבים ולא ניתן היום למצוא בה שטחי מסחר פנויים בכלל ואם יש כאלה, מדובר בחנויות קטנות בגודל של 40 מ"ר. יש תור ארוך של חברות שמחפשות שטחים בגודל של 500-1,000 מ"ר, וזו האופציה היחידה בשבילן לקבל שטח מסחרי בעיר בני ברק. ברגע שניתן גם חוזים ארוכים וגם נעלה את שכר הדירה, נגיע להכנסות שנתיות של 15 מיליון שקל למ"ר ואנחנו מצפים לתשואה שנתית של 8%-9% בשנה".

עוד כתבות

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ארה"ב ועוד 17 מדינות בקריאה משותפת: "לשחרר חטופים מיד"

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם