קריסת מחירי הנפט הגולמי בעולם הפכה השבוע מברכה לקללה, לפחות עבור משקיעי המניות ברחבי העולם. אם בתום שבוע המסחר הראשון של דצמבר עוד סגר מדד S&P 500 ברמת שיא של 2,075 נקודות, הרי שבשבוע השני של החודש כבר התהפכה המגמה, והמדד רשם ירידה שבועית חדה של 3.5% לרמת שפל של חודשיים.

מחיר הנפט הוא הפקטור המרכזי שמזיז כרגע את שוקי המניות, והשפעת השינוי החד שנרשם בו בחודשים האחרונים הוא כרגע נעלם גדול עבור המשקיעים. לכאורה, מחיר נפט נמוך הוא ברכה לכלכלה הגלובלית, הן בשל העובדה שהוא מצמצם את עלויות האנרגיה של המגזר התעשייתי, ותורם בכך לשיפור ברמת הרווחיות שלו, והן בשל העובדה שהוא מקטין את הוצאות הדלק של משקי הבית, ומגדיל את הכסף הפנוי שבידי הצרכן הפרטי.

אלא שכל זה נכון עד רמה מסוימת של שיווי משקל, שמתחתיה נקלעות מדינות הנשענות על יצוא נפט לסחרור, שעלול לדרדר אותן למיתון שיפגע בצמיחה העולמית. וכשהעולם צומח פחות, גם החברות העסקיות נפגעות מכך, ומכאן ההשפעה על מחיר מניותיהן.

הפחתה רביעית בחמישה חודשים

בשבוע שעבר צנח מחיר הנפט הגולמי בארה"ב ב-11% ל-57.8 דולר לחבית - מחירו הנמוך ביותר מאז מאי 2009 - לאחר שסוכנות האנרגיה הבינלאומית ((IEA הפחיתה את תחזית צריכת הנפט בעולם ב-2015 בפעם הרביעית בחמשת החודשים האחרונים.

בינתיים, מחירי הנפט הנמוכים לא מעידים על ציפייה לעלייה בביקוש למוצר, אלא דווקא על עודף היצע, בשל חולשת הכלכלות המייצרות נפט. ב-IEA מעריכים כעת, כי הצריכה הגלובלית תצמח בשנה הבאה ב-900 אלף חביות ליום, ל-93.3 מיליון חביות ליום בממוצע. תחזית זאת נמוכה ב-230 אלף חביות ליום מהתחזית הקודמת, ונובעת ברובה מהפחתת הצריכה הצפויה ברוסיה בשנה הבאה, ב-193 אלף חביות ליום, לכ-3.4 מיליון חביות ליום.

בעולם ציפו בחודש שעבר כי המדינות החברות בארגון יצואניות הנפט (אופ"ק) יחליטו להפחית את כמויות הנפט שהן שואבות מדי יום, ובכך יצמצמו את עודף ההיצע ויפיגו את החששות מפני המשך נפילות המחירים והשפעתם על כלכלתן של מדינות כמו רוסיה, ניגריה וונצואלה.

עודף ההיצע נובע בין השאר מגידול מתמיד בתפוקת הנפט של מדינות שאינן חברות באופ"ק, ובראשן ארה"ב, שלדעת ה-IEA יהיה ב-2015 אף גבוה יותר מהצפוי. ב-IEA מעריכים כי ב-2015 יגדל ייצור הנפט בארה"ב ב-685 אלף חביות ליום, וזאת מתוך תוספת תפוקה של 1.3 מיליון חביות ליום של כלל המדינות שאינן חברות באופ"ק. תחזית זו גבוהה כעת ב-200 אלף חביות ליום לעומת התחזית הקודמת של סוכנות האנרגיה הבינלאומית.

מסיבה זו, ציפו בשוק כי 12 מדינות אופ"ק יחליטו על הפחתה בקצב שאיבת הנפט אצלן, במטרה למנוע את המשך הידרדרות המחירים. לדעת ה-IEA, כדי לענות על עודף היצע זה, אמורות מדינות אופ"ק להפחית את קצב שאיבת הנפט שלהן ל-28.9 מיליון חביות בלבד.

אלא שתחת הובלתה של ערב הסעודית, יצרנית הנפט הגדולה בעולם, הכריעו נציגי מדינות אופ"ק בפגישתם ב-27 בנובמבר שלא לקצץ את התפוקה, וקבעו את יעדה על 30 מיליון חביות ליום. הסעודים נמנעו מלהעניק הסברים ברורים להחלטה, ובמקביל גם העניקו הנחות למדינות בדרום מזרח אסיה, כדי לזכות בחוזים למכירת נפט על חשבון מתחריהם.

לא ברור אם הגישה הסעודית נועדה לפגוע בכלכלה המדממת של האויבת המושבעת איראן, או דווקא בחברות האמריקאיות שמגבירות בעקביות את קצב הפקת הנפט. מה שבטוח הוא, שבתגובה להחלטה, נפל מחיר הנפט הגולמי מאז ב-20%, והשלים קריסה של 44% מסוף חודש יוני. רמות המחירים הנוכחיות יגררו 10 מתוך 12 חברות אופ"ק לגירעון תקציבי, ולכן החלטת הארגון נתפסה כלא רציונלית בקרב המשקיעים בעולם.

השלב הבא: פשיטות רגל?

במצב המחירים הנוכחי, פשיטת רגל של ונצואלה - אחת מחברות אופ"ק - נראית קרובה מתמיד, והאפשרות שגם רוסיה תיקלע למצב דומה - בפעם השנייה בתוך שני עשורים - מדאיגה ביותר.

ממשלת רוסיה פרסמה בשבוע שעבר תחזית שלפיה כלכלת המדינה תתכווץ ב-0.8% ב-2015. בבנק ההשקעות הדני סקסו ציירו בשבוע שעבר מספר תרחישי קיצון לשנה הקרובה, שאחד מהם הוא פשיטת רגל של החברות הממשלתיות הרוסיות, שאמורות לפרוע בשנה הקרובה חובות של 134 מיליארד דולר, או של המדינה עצמה, שתעדיף שמיטת חובות על פני איבוד חלק מנכסיה המרכזיים.

בסקסו בנק ציינו כי רוסיה התקרבה למיתון עוד לפני הנפילה האחרונה במחירי הנפט, וכעת, עם הנפילה הנוספת, הוחמר עוד יותר מצבה, שמתבטא לפי שעה בפיחות של 40% שספג הרובל מול הדולר השנה.

כעת, כאמור, החלו גם המשקיעים בשוקי המניות לדאוג. יותר מ-1 טריליון דולר נמחקו בשבוע שעבר משווי שוק המניות הגלובלי, בגלל החשש כי נפילת מחירי הנפט תגרור חלק מהמדינות היצרניות למיתון, ותפגע בצמיחה העולמית, שתפגע בתורה ברווחי החברות הציבוריות.

"החברות הופכות בלתי רווחיות"

לדעת אורי גרינפלד, הכלכלן והאסטרטג הראשי של בית ההשקעות פסגות, ברמת המחירים הנוכחית, רוב החברות בתעשיית הנפט בארה"ב הופכות להיות לא רווחיות, ולכן כיום, בניגוד למצב לפני שבועיים, יש חשש אמיתי לפגיעה בפירמות ובמשק האמריקאי.

"הסיכון שסקטור האנרגיה האמריקאי יהפוך ללא רווחי הוא כמובן סיכון שרלוונטי למשק האמריקאי כולו. התפתחות התעשייה בשנים האחרונות תרמה לא מעט להתאוששות הכלכלה, וקשיים בה עלולים לקזז לא מעט מהתרומה החיובית שנובעת ממחירי הדלק הנמוכים", טוען גרינפלד.

"ראשית, ההשקעות במשק עלולות להיפגע כתוצאה מדחייה או מעצירה של פרויקטים בתחום האנרגיה. רק בסוף השבוע האחרון דווח על ירידה חדה במספר אסדות הקידוח בארה"ב, ירידה שעשויה לסמן את תחילתה של מגמה שלילית בתחום.

"שנית, סקטור האנרגיה תרם לא מעט לשיפור שנרשם בשנים האחרונות בשוק העבודה האמריקאי. לפי ההערכות, מהפכת האנרגיה תרמה לתוספת של כ-1.3 מיליון משרות (מתוך 9.5 מיליון משרות שחזרו למשק מאז 2012) במגוון תחומים, החל מתחום הכרייה עצמו, דרך חברות השינוע והתשתיות - התומכות בתחום - וכלה בחנויות הנוחות שנפתחו ליד המפעלים, ובעורכי הדין והיועצים השונים שמשרתים את הפירמות. פגיעה בסקטור, ומעבר לתהליכי התייעלות, עלולים לפגוע גם בהתאוששות המהירה בשוק העבודה. לבסוף, החשש מקשיי נזילות של חברות האנרגיה מגביר את הפחד מההשפעות על שוק ה-CDS (ביטוחי אשראי, ע' כ') בפרט, ועל סקטור הפיננסים בכלל".

הגידול המתמיד בקצב התפוקה של ארה"ב נובע מחידושים טכנולוגיים שפותחו שם, אשר מאפשרים כיום להפיק נפט מפצלי שמן (סלע משקע עשיר בחומר אורגני), באמצעות קידוחי רוחב והזרמת מים וחול לסדקי הסלע לצורך שיפור זרימת הנפט לבאר המרכזית.

טכנולוגיה זו הרחיבה משמעותית את היקף הקידוחים היבשתיים בארה"ב, אולם עלות הפקת הנפט בה גבוהה, ולכן הרווחיות ממנה מחייבת מחיר נפט של 70 דולר ויותר. כך, חברות אמריקאיות שנטלו על עצמן הלוואות לצורך הפקת נפט בדרך זו, עשויות להיקלע לקשיים עקב מחירי השוק הנוכחיים.

ביום רביעי תפרסם ג'נט ילן, יו"ר הבנק הפדרלי המרכזי (פד), את הודעת המדיניות המוניטרית האחרונה ל-2014 ותחזיות מעודכנות ל-2015. בשוק מאמינים כי ילן תהיה חייבת להתייחס לנפילת מחירי הנפט, וימתינו בדריכות להתייחסות לנושא בהודעת הבנק. לדעת גרינפלד, תחזיות האינפלציה של הפד ל-2015 צריכות לרדת, ועשיות לדחות מעט את מועד העלאת הריבית.

"ייתכן כי כבר השבוע (ואם לא אז בפגישת הפד במארס), ישנו בפד את נוסח ההודעה, ויכתבו כי הריבית תיוותר נמוכה 'עד שיצטברו מספיק ראיות התומכות בהעלאת הריבית'", הוא ציין.

נוצרות גם הזדמנויות השקעה

יש כמובן מי שכבר מזהים הזדמנויות בקשיים הפיננסיים שצפויות לחוות חברות אלו. סטיבן שוורצמן, יו"ר קבוצת קרנות ההשקעה בלאקסטון, ואחד מהאנשים העשירים בארה"ב, השתתף ביום חמישי האחרון בוועידה בניו יורק, ובה ציין כי עבורו מדובר בתקופה הטובה ביותר זה שנים רבות להשקעה בסקטור האנרגיה.

לפי סוכנות בלומברג, שוורצמן אמר בכנס, כי "יש הרבה אנשים שלוו כספים רבים, תוך התבססות על מחירי נפט גבוהים יותר, וכעת יזדקקו להון נוסף. זאת אחת ההזדמנויות הטובות ביותר שהיו לנו במשך הרבה מאוד שנים", אמר שוורצמן, והתכוון כי חברות יידרשו לבצע ארגון מחדש של החוב, ולקרנות ההשקעה תהיה האפשרות להיכנס להשקעה בהן באמצעות חוב יקר, הון נמוך, או שילוב של שניהם.

מניות האנרגיה ספגו מכות כואבות בחודשים האחרונים בשל קריסת מחירי הנפט, והובילו את המגמה השלילית בשווקים. נובל אנרג'י, השותפה במאגרי "תמר" ו"לוויתן" בישראל, איבדה ביום שישי 3.4% מערכה, והשלימה קריסה של 45% מאז השיא שרשמה ביוני השנה.

שותפותיה המקומיות ספגו גם הן ירידות שערים בתקופה האחרונה, בהשפעת המגמה הכללית על הסקטור. רציו, ששותפה במאגר לוויתן, השלימה ירידה של 24% בשלושה חודשים.

בקבוצת דלק, שאיבדה מעל 10% מערכה בחודש האחרון, העריכו בשבוע שעבר כי במחיר חבית של 80 דולר צפוי לחברות האנרגיה בעולם תזרים שלילי של 90 מיליארד דולר, לעומת תזרים חיובי של 70 מיליארד דולר שרושמות אותן חברות כאשר מחיר החבית עומד על 100 דולר. עם זאת, בקבוצת דלק דווקא החלו בשבועות האחרונים לרכוש מניות של חברות אנרגיה במאות מיליוני שקלים, ובראשן של חברת וודסייד האוסטרלית, שניהלה עד לאחרונה מו"מ להיכנס לשותפות במאגר "לוויתן".

הנפט הגולמי איבד מעל 40 אחוז

נובל אנרג'י חוותה קריסה