גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הגנת המיעוט בהצעות רכש

המחלקה הכלכלית של בית-המשפט המחוזי בתל-אביב נתנה החלטה חשובה הנוגעת להגנה על זכויות בעלי מניות מן הציבור. את הקביעה נתנה השופטת רות רונן מהמחלקה הכלכלית בעניין ספרא נ' מ.ת.מ. ומאגרי בנייה. בהחלטה נכללות מספר קביעות חשובות באשר להגנה על זכויות בעלי מניות מן הציבור, הראויות לעיון נוסף.

בית-המשפט עוסק כאן בהצעת רכש מלאה אשר במסגרתה בעל-השליטה רוכש את מניות המיעוט, חלקן בכפייה. בתגובה הוגשה לבית-המשפט בקשה לתביעה ייצוגית בטענה כי המחיר ששולם תמורת המניות, איננו מספק. בדיון בבקשה, השמיע בית-המשפט שתי עמדות אשר קיים לכאורה מתח פנימי ביניהן, אך במבט נוסף ניתן ליישב אותו (הפירוט בהמשך).

בעניין "ספרא נ' מ.ת.מ", מדובר בבקשה נגד חברת מ.ת.מ. מבני תעשייה ומלאכה וחברת-הבת שלה מאגרי בנייה, שתיהן חברות ציבוריות, שבעלי-השליטה החזיקו כמעט 90% מהמניות בכל אחת מהן. על מנת להימחק לגמרי מהמסחר בבורסה, ולהפוך לחברות פרטיות, בעליהן הגישו הצעות רכש מלאות לרכישת כלל המניות שבידי הציבור. שתי הצעות הרכש נענו בחיוב על-ידי רוב בעלי המניות מהציבור, ובהתאם למנגנון הקבוע בחוק החברות, נרכשו בכפייה גם המניות של בעלי מניות שסירבו להצעות הרכש.

בעל מניות מיעוט, מיכאל ספרא - בהתאם לזכות השמורה לו בחוק - הגיש לבית-המשפט בקשה לאישור תובענות ייצוגיות ל"סעד הערכה" נגד החברות, בטענה כי המחיר ששולם בהצעות הרכש לא היה הוגן. פסק-הדין עסק במימושה של זכות זו.

שתי קביעות חשובות של בית-המשפט, אשר כפי שנראה קיימת לפחות לכאורה סתירה ביניהן, היו כדלקמן: ראשית, כאשר בית-המשפט בוחן מהו השווי ההוגן של מניות המיעוט, הוא יסרב לקבל חוות-דעת המנכה מהשווי התיאורטי של המניות סכום מסוים בשל סחירות נמוכה והיעדר נזילות של המניות.

שנית, בית-המשפט ייתן משקל ניכר למחיר המניות כפי שנקבע במשא-ומתן מול משקיע מוסדי מתוחכם, עד כדי הימנעות מבירור מעמיק בדבר שוויין ההוגן של המניות.

נציג בקצרה את שתי הקביעות האמורות, ולאחר מכן נדון במתח שביניהן, ובדרך שבה ניתן ליישב את הסתירה הלכאורית. לבסוף, נוסיף מעט אזהרות להמשך הדרך.

איסור על ניכיון בשל היעדר סחירות

הקביעה החשובה הראשונה של בית-המשפט, עוסקת במישרין בשאלת הערך ההוגן של מניות המיעוט. המניות שנרכשו היו מניות מיעוט, שהמסחר בהן היה מועט. לכן, לשיטת חוות-הדעת של המומחה מטעם החברות, יש להפחית 15%-20% מערכן התיאורטי של המניות בשל סחירות נמוכה.

השופטת רות רונן הבהירה, כי אין להפחית מערכן של המניות בשל סחירות דלה. לשיטתה, זהו פגם בולט בחוות-הדעת. את שווי המניות יש לחשב בהתאם לשיטת 'היוון תזרים המזומנים העתידי' (DCF) של החברה, כפי שקבע בית-המשפט העליון בעבר בעניין קיטאל; ובהתאם לעמדת השופטת רונן, אין לבצע במסגרת חישוב זה הפחתות בגין אי-סחירות. רונן הסבירה כי על-פי השיטה שקבע בית-המשפט העליון יש להעריך את שווי החברה עצמה ולא את שווי המניות הספציפיות נשוא התביעה. רק לאחר שנקבע שווי כל החברה, גוזרים ממנו את שווי המניות בהתאם לשיעורן בהון החברה.

קביעה זאת של השופטת רונן, היא קביעה משמעותית בהקשר הנדון. מניות המיעוט בחברות הרלבנטיות הן פעמים רבות מניות דלות סחירות, אשר שוויין הבורסאי נפגע בשל נזילותן הנמוכה. הקביעה של רונן נועדה להבטיח כי ברגע שהחברה מגיעה אל סוף דרכה הציבורית, בעלי מניות יזכו לקבל את חלקם בחברה בהתאם לחלקם היחסי במניות החברה.

לקביעה זאת יש יתרונות וחסרונות כאחד. מחד, השופטת מציינת בצדק, כי אם בעלי-שליטה היו רשאים להפחית מהמחיר שהם משלמים עבור מניות המיעוט, בגלל סחירותן הנמוכה, אזי לבעלי-השליטה יהיה אינטרס מובהק לפעול בכוונה תחילה להקטנת הסחירות של המניות. סוגיה דומה התעוררה ונדונה בעניין פינרוס (ת"צ (ת"א) 7477-10-11). לעומת זאת, ניתן לטעון נגד השופטת כי עמדתה שוללת גם עסקאות יעילות שבהן המיעוט משפר את מצבו, שכן ללא הצעת רכש המיעוט סובל מפירותיה הבאושים של אי-הסחירות.

התחשבות במו"מ מול משקיע מתוחכם

שאלה חשובה נוספת אשר בה עסקה ההחלטה, היא שאלת ההסכמה על המחיר מצד משקיע מוסדי 'מתוחכם'. במקרה הנדון, החברות ניהלו משא-ומתן מול משקיע מוסדי שהוא חברת ביטוח ופיננסים. במסגרת המשא-ומתן קיבלה חברת הביטוח מידע רב על שווי שתי החברות, ניהלה מולן מגעים, והגיעה להסכמה מול בעלת-השליטה על המחיר שיוצע בהצעות הרכש.

החברות טענו, כי כאשר מחיר המניות בהצעת רכש נקבע בהסכמה מול משקיע 'מתוחכם' וחף מאינטרסים זרים, יש בכך אינדיקציה שהמחיר שהוצע בהצעת הרכש הוא אכן מחיר הוגן. השופטת רונן קיבלה טענה זו, אשר דומה כי גם בית-המשפט העליון בעניין קיטאל היה שותף לה, וקבעה, כי כאשר משקיע מתוחכם מסכים להצעת רכש מלאה, עובר הנטל אל המבקש להוכיח את אי-ההוגנות של המחיר שהוצע.

יתר על כן, אם שני הצדדים בתביעה מגישים שתי חוות-דעת כלכליות סותרות (לפי שיטת DCF), די יהיה במקרה הרגיל בהסכמה של "ניצע מתוחכם" כדי להביא לדחיית התביעה ל'סעד הערכה'. חריג לעניין זה יתקיים כאשר יש טעות בולטת בחוות-הדעת מטעם ההגנה, ובכלל זה הטעות שנפלה בעניין ספרא עצמו, כאשר חוות-הדעת של החברות כללה הפחתה גלויה בגין אי-סחירות, הפחתה שהשופטת שוללת אותה.

גם קביעה זאת היא קביעה בעלת חשיבות רבה. מצד אחד, היא מאפשרת למשקיעים המוסדיים לנהל מו"מ בשמם, לכאורה, של כל בעלי המניות מהציבור, בניסיון לשפר את תנאי הצעת הרכש המלאה לרווחת כל בעלי מניות המיעוט. מצד שני, היא מאפשרת לבעל-השליטה אשר בחר בדרך זאת, ליהנות מיתרון דיוני של ממש בבית-המשפט, אם תוגש תביעה למרות ניהול מו"מ כאמור.

אך כאן עולה שאלה אשר לא נדונה בבית-המשפט - האם שתי הקביעות, החשובות כל אחת כשלעצמה, לא סותרות זו את זו? המשקיע המוסדי שהוא בעל מניות בחברה חשוף לבעיית הסחירות הדלה במניות החברה, בטרם הצעת הרכש. לאור זאת, סחירותן הדלה של המניות מהווה בוודאי חלק ממערכת השיקולים שלו כאשר הוא מנהל מו"מ על המחיר.

אם כך, יש לצפות כי מחיר שהושג במו"מ עם משקיע מוסדי בנסיבות אלו, יושפע לרעה מבחינת הציבור בגלל בעיית הסחירות הנמוכה במניות החברה. במקרה כזה, אם בית-המשפט יכבד את המחיר האמור, וייטה שלא לחרוג ממנו כאשר מוגשת תביעה בנדון, יוצא שבית-המשפט מקבל על עצמו, בעקיפין, את ניכיון אי-הסחירות. זאת נגד הצהרתו המפורשת השוללת ניכיון כזה.

אולם אין זהו סופו של הניתוח. נניח דווקא את ההנחה הקשה, כי מדובר במו"מ עם משקיע מוסדי אשר איננו מהווה לשון-מאזניים בהצעת הרכש, ואשר הצעת הרכש תצליח גם ללא הסכמתו (שאם לא כן מדובר בניצע אימתני במיוחד אשר אינו זקוק כלל לשיטתנו לסיוע מבית-המשפט). במקרה זה, עמדתו של בית-המשפט אשר שוללת ניכיון בגין אי-סחירות, משפרת את כוח המיקוח של המשקיע המוסדי.

אם המשקיע המוסדי יסרב להצעות בעל-השליטה במו"מ, בעל-השליטה ייאלץ להתייצב בפני בית-המשפט ללא תמיכת המשקיע המוסדי, ובית-המשפט יבדוק היטב כי המחיר המוצע (וחוות-הדעת התומכת בו) הוא אמנם מחיר הוגן, ואינו כולל הפחתה בגין אי-סחירות. תוצאה צפויה זו משפרת במידה ניכרת את עמדת הפתיחה של המו"מ עם המשקיע המוסדי.

לכן, גם אם הסכמת המשקיע המוסדי תגרום בסופו של דבר לבית-המשפט לא להתעמק בחוות-הדעת המוגשות לו, יש חשיבות רבה לעמדת בית-המשפט בנוגע להפחתה במחיר בגין אי-סחירות. עמדה זאת משפרת את המחיר שיכול הציבור לקבל כתוצאה ממו"מ עם משקיע מתוחכם, גם כאשר לאחר המו"מ בית-המשפט אינו בוחן בקפדנות את מחיר העסקה.

יחד עם זאת, ראוי כי בעתיד בית-המשפט ינהג בזהירות בעת דחיית תביעות דומות לאור מו"מ מוקדם עם משקיע מוסדי. הסכמות מעין אלו יתרבו בוודאי בעתיד, בתגובה לקביעה השיפוטית שניתנה כאן. בפרט קיים חשש כי בעל-השליטה ינהל מו"מ עם מספר משקיעים מוסדיים, ויבחר בזה שהסכים למחיר הנמוך ביותר כדי להשביע את רצונו של בית-המשפט. אם כן, על בית-המשפט להתעמק במהלך המו"מ, בזהותו של המשקיע המוסדי, ובמאפייני החזקתו במניות החברה.

פרופ' חנס הוא מומחה לדיני חברות; סייע בהכנת הרשימה: ברק ירקוני

עוד כתבות

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת הלב של רשות ניירות ערך?

עסקים ברמת גן / צילום: טלי בוגדנובסקי

תביעה ייצוגית נגד מילואימניק העלתה מחלוקת ישנה. האם נמצא לה פתרון?

תובעים ייצוגים מתנגדים זה שנים לרצון לחייב אותם להתריע בפני עסקים טרם הגשת תביעה נגדם ● אולם כעת, סיפורו של בעל עסק שחזר מעזה וגילה שהוא נתבע ב־2.5 מיליון שקל, עשוי לגרום לזה לקרות ● מומחים חלוקים לגבי ההשלכות

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

"עשיתי דברים מסוכנים": המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

בנק דיסקונט ובנק לאומי

הריבית במשק נשארת גבוהה, המינוס לא השתנה, והבנקים מקזזים הטבות

בנק לאומי הודיע כי הוא מעלה את הריבית המקסימלית לחשבונות שנמצאים במשיכת יתר ● דיסקונט הודיע לפני כמה שבועות על ביטול ההטבה על אוברדאפט עד 2,000 שקל

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 צלל ב-1.7%

ת"א 35 ירד ב-1% ● ישראייר חזרה לגודל צי מטוסים שהיה זמין לפני המלחמה ●  קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה של ישראל ● בעקבות האג"ח האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית הארוכה בישראל בשיא של 12 שנים ● ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" ● יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה, זה לוקח יותר זמן משחשבנו"

מדפי חלב בסופרמרקט / צילום: גלובס

האם ישראל תחזור לייבא חלב? תלוי את מי שואלים ומתי

העלייה הצפויה במחירי החלב הניגר מעלה את השאלה האם המנגנון שקובע מכסים ומחירים מפוקחים לא מיותר ● כיצד ייראה השוק אם התחרות תיפתח, ואיך כדאי לפתור מחסור בפעם הבאה?

הוועדה לקידום המאבק בפשיעה בחברה הערבית, ספטמבר 2023 / צילום: חיים צח-לע''מ

הפשיעה בחברה הערבית גואה, אבל הממשלה לא נותנת מענה

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם: בשיתוף "יוזמות אברהם", התוכנית לטיפול בפשיעה והאלימות בחברה הערבית

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

בנימינה / צילום: נעמה מצגר טבול

"משלמים שכר דירה של 7,000 שקל בחודש ולא מקבלים דירה": הפרויקט שהסתבך והעלויות

ב־2018 זכו 18 משפחות בהגרלה של מחיר למשתכן בבנימינה, אולם עד כה הפרויקט לא התקדם ● היזם מאשים את המועצה והוועדה המרחבית שלא מאפשרות להוציא היתר בנייה, והוועדה טוענת שההיתרים שהגיש היזם אינם תואמים את תוכנית הבינוי החדשה ותרמו לעיכוב

הטרנד שמרוויח מהריבית / אילוסטרציה: Shutterstock

הקאמבק של הקרנות הכספיות: המשקיעים חוזרים לטרנד שמרוויח מהריבית

בסוף 2023 נראה היה שהקרנות הכספיות דועכות. אבל מאז, האפיק הסולידי הציג התאוששות מסחררת שהגיעה לשיא החודש עם גיוסי עתק של 3 מיליארד שקל בשבועיים - פי שניים מבכל פברואר ● מומחה: "המשקיעים הבינו שהריבית הגבוהה תישאר"

יצחק קרויזר, עוצמה יהודית / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

האם שיעורי הגיוס באוכלוסייה הכללית נמצאים במגמת ירידה?

האם שיעורי הגיוס יורדים בחברה הכללית כפי שטוען ח"כ יצחק קרויזר? פירקנו לגורמים ● המשרוקית של גלובס

מסילות רכבת בחדרה, באזור מתחם 27 / צילום: תמר מצפי

המאבק שתוקע הכפלת מסילת הרכבת ופיתוח קרקע ביותר ממיליארד שקל

הוועדה לתשתיות לאומיות רוצה להפקיע כ-400 דונם במערב חדרה ● בעלי הקרקעות עתרו לבג"ץ והזהירו: ההפקעה, הפיצויים וביטול אזור התעסוקה יגרמו נזק של יותר ממיליארד שקל

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

סימנים ראשונים מעידים - תרחיש הבלהות של המשק עשוי להתממש

האינפלציה בפברואר הגיעה לקצב של 2.7% - מעל מהציפיות המוקדמות ● החשש המרכזי הוא ממגמה שלילית שתביא לחריגה מהיעד של בנק ישראל, כפי שצופים יותר ויותר גופים בשוק ● וכשזה המצב, קשה לראות את הריבית יורדת בקרוב

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל מתקרב לרמה של 3.78 שקלים, שיא של חמישה חודשים

זה שני עשורים שאין השקעות מספקות במתקני כריית הנחושת / צילום: Shutterstock

ההיצע בירידה והביקוש צפוי לזנק: האם זה קץ הדשדוש במחיר הנחושת?

מחיר המתכת מטפס בעקביות בחודשים האחרונים, ואנליסטים חוזים שהוא יזנק בעוד 70% במהלך השנתיים הקרובות ● בין הסיבות: שיבושים בכריית הנחושת שעלולים להביא לירידה בהיצע

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

תחזיקו מזומן: ההמלצה החריגה של מנהל ההשקעות

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

שלט של גינדי שמציעה פטור ממס רכישה / צילום: כדיה לוי

המבצעים למכירת דירות: מי באמת הנהנה העיקרי?

הקיפאון בשוק הנדל"ן גורם ליזמים להציע הנחות בכל מיני צורות על דירות, אך האם הקונים באמת מרוויחים בהם?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן