בשבוע שעבר פרסמה חברת אריקסון את הדוח השנתי, אשר מציג את המגמות הצרכניות שצפויות לנו ב-2015. הדוח של אריקסון הוא אחד הדוחות המסקרנים בשוק, משום שאריקסון היא יצרנית ציוד הסלולר המובילה בעולם. הנגישות של החברה למגמות המתפתחות בזמן אמת מאפשרת לה לספק תחזית לגבי האופן שבו יתנהלו חיינו בעתיד הקרוב.

הדוח השנתי של מעבדות הצריכה של אריקסון (Ericsson ConsumerLab) מראה שהצרכנים רוצים שהטכנולוגיה והקישוריות ישתלבו בכל היבט של חיי היומיום, החל מהראי בחדר האמבט, עבור במדרכות וכלה בצנצנות התרופות. כך למשל ניתן לראות שהצרכנים מרגישים נוח יותר עם רעיונות שבעבר נחשבו לדמיון פרוע - כגון רובוט בבית ושיתוף מחשבות. ב-2015 יצפו הצרכנים ביותר תכני וידיאו מוזרמים מאשר בשידורי טלוויזיה.

מיכאל ביורן, מנהל המחקר ב-Ericsson ConsumerLab, אומר כי "האפקט המצטבר של הסמארטפונים, שהפכו לחלק מרכזי מהחברה, הוא מדהים. כצרכנים, אנו בודקים כל העת אפליקציות חדשות ושומרים את אלה שלדעתנו ישפרו, יעשירו ואפילו יאריכו את חיינו. אנו עושים זאת בקצב כה מהיר, עד שאיננו מבחינים אפילו שהגישות וההתנהגות שלנו משתנות מהר מאי-פעם. שירותים ומוצרים אשר עד לאחרונה נראו כדמיון פרוע, מתקבלים כעת בקלות מתוך ביטחון ביכולתם להגיע לשוק ההמוני. רק 5 שנים נותרו עד 2020, והעתיד נראה קרוב מתמיד".

התובנות המתפרסמות בדוח "10 מגמות הצריכה החמות ל-2015 ומעבר לה" נובעות מתוכנית המחקר העולמית של מעבדת הצריכה של אריקסון, אשר התמקדה השנה באופן מיוחד במחזיקי סמראטפונים בגילאי 15 עד 69 שנים ביוהנסבורג, לונדון, מקסיקו סיטי, ניו-יורק, מוסקבה, סאן פרנסיסקו, סאו פאולו, שנחאי, סידני וטוקיו - אשר מייצגים באופן סטטיסטי את השקפותיהם של 85 מיליוני בני אדם שמשתמשים באינטרנט לעתים קרובות.

להלן 10 מגמות הצריכה העיקריות ב-2015 ואחריה:

1. הזרמת מדיה: דפוסי השימוש במדיה נעשים אחידים ברחבי העולם. הצופים עוברים לשירותים קלים לשימוש המאפשרים צפייה לפי דרישה, כאשר הגישה לווידיאו נעשית ממגוון פלטפורמות. 2015 תיזכר כשנה שבה לראשונה צפו יותר בני אדם בסרטוני וידיאו מוזרמים מאשר בשידורי טלוויזיה. בקיצור, יותר יוטיוב.

2. בתים שימושיים: הצרכנים מפגינים עניין גובר בהתקנת חיישנים שיתריעו על בעיות באספקת המים והחשמל לבית או כניסה ויציאה של בני הבית. הם גם הפגינו עניין בכך שהמראה בחדר האמבטיה תראה להם חדשות, פרטים מעודכנים על לוח הזמנים שלהם, כיצד הם ישנו ועוד.

3. שיתוף מחשבות: דרכים חדשות לתקשר ימשיכו להתפתח ויאפשרו לנו לשמור על קשר עם חברים ובני משפחה בדרכים שלא שיערנו. משתמשים רבים בסמראטפונים היו שמחים להשתמש בהתקנים לבישים לתקשורת ישירה עם אנשים אחרים באמצעות מחשבות, ומאמינים שיכולת זו תהיה זמינה לכל עד 2020.

4. אזרחים חכמים: הרעיון של ערים חכמות מרתק, אבל חלק גדול מהבינה הדרושה לביצועו עשוי לנבוע מתופעות הלוואי של השינוי בהתנהגות היומיומית של האזרחים. ככל שהאינטרנט מאפשר לנו לצבור יותר ידע, אנו מקבלים החלטות טובות יותר. הצרכנים סבורים שמפות של נפחי התנועה, אפליקציות המשוות צריכת אנרגיה ובדיקות בזמן אמת של איכות המים יהפכו לחלק שגרתי מחיינו עד 2020.

5. כלכלת השיתוף: מאחר שהאינטרנט מאפשר לנו לשתף מידע בקלות חסרת תקדים, הרעיון של כלכלה שיתופית מציע פוטנציאל עצום. מחצית מבעלי הסמארטפונים פתוחים לרעיון של השכרת חדרים פנויים בבית, מכשירים ביתיים אישיים וציוד פנאי, מאחר שזהו סידור נוח שגם חוסך כסף. יותר אנשים מעדיפים לוותר על הבעלות על מוצרים בתמורה לשיתוף.

6. ארנק דיגיטלי: 48% מבעלי הסמארטפונים היו שמחים להשתמש בטלפון שלהם לתשלום עבור מוצרים ושירותים. 80% מהם מאמינים שהסמארטפון יחליף לחלוטין את ארנק הכסף עד 2020. מעל ל-55% היו מעדיפים שהמכשיר הסלולרי שלהם ישמור על קבלות דיגיטלית במקום לקבל קבלות מנייר.

7. מידע אישי: למרות ששיתוף מידע הוא דבר מצוין כאשר הוא מועיל, בעלי הסמארטפונים אינם רואי טעם בחשיפת כל פעולותיהם לאנשים אחרים. 47% מבעלי הסמארטפונים היו רוצים להיות מסוגלים לשלם באופן אלקטרוני מבלי שהתשלום יהיה מלווה אוטומטית בהעברת מידע אישי. 56% מבעלי הסמארטפונים היו רוצים שכל התקשורת מבוססת האינטרנט תהיה מוצפנת. יותר מחצי מהנשאלים היו מעדיפים טביעת אצבע כתחליף לסיסמה.

8. בריאות: בעלי הסמארטפונים מאמינים ששירותים מבוססי ענן מסוגים שונים יכולים לסייע להם לחיות חיים בריאים וארוכים יותר. אפליקציות של ריצה ומדידת דופק וצלחות המודדות את המזון שאנו אוכלים אמורים לעזור לנו להאריך את תוחלת החיים.

9. רובוטים ביתיים: הצרכנים מקבלים בברכה את הרעיון של אחזקת רובוטים ביתיים שיוכלו לעזור במטלות היומיומיות של ניהול הבית. 64% מהצרכנים סבורים כי רובוטים יהפכו למראה מקובל במשקי-הבית עד 2020.

10. ילדים מחוברים: ילדים ברחבי העולם ימשיכו להניע את הביקוש הגובר לרשת האינטרנט. 46% מבעלי הסמארטפונים אומרים שילדיהם יצפו שכל החפצים בסביבתם יהיו מקושרים לרשת כאשר יגדלו.

התחזית של אריקסון