ועד העובדים של חברת החשמל הודיע היום (ג') בצהריים על השבתה מיידית של החברה. זאת, במחאה על פיטורי עובדים ארעיים בחברה ותוכנית ההתייעלות שמגבשת ההנהלה. הוועד הורה ל-13 אלף העובדים לחזור לבתיהם ועובדים חיוניים יפעלו במתכונת שבת.

מוקדם יותר היום השתתף יו"ר ועד עובדי חברת החשמל, מיקו צרפתי, בדיון שהתקיים בוועדת הכלכלה של הכנסת בראשות ח"כ אבישי ברוורמן, והצהיר כי "במצבה הנוכחי של חברת החשמל אין ביכולתה לספק את השירות הנדרש לציבור". בדיון שאמור היה לדון בהארכת תוקף זיכיון חברת החשמל, טען צרפתי כי "קיומה של חברת החשמל נמצא על סף תהום, וארגון העובדים אינו מתכנן להיות המבוגר האחראי כאשר כל נורות האזהרה נדלקו מזמן. במצבה הנוכחי החברה אינה יכולה לספק את השירות הנדרש לציבור. הגיע הזמן להבהיר למקבלי ההחלטות מה עלול לקרות אם חברת החשמל לא תהיה פה מחר. ההשלכות מפיטורי מאות עובדים הינן הרות אסון. מי ידאג שהחשמל במדינת ישראל לא יפסיק לזרום?", שאל.

עוד הזכיר צרפתי את כישלון הרפורמה בחברת החשמל וטען כי למעלה מעשור ניהל מגעי משא ומתן מול 4 שרים ו-3 מנכ"לים. "בינתיים מחלקים באופן חד-צדדי את משק החשמל לטייקונים מצד אחד ולרשות הפלסטינית מצד שני, שלנגד עיניהם עומדת רק טובתם האישית".

בהמשך לדבריו של צרפתי דיבר רו"ח שחר הררי, יועץ פיננסי מומחה במשק האנרגיה, שטען כי חברת החשמל נמצאת במצב גרוע בהרבה מחברות שהגיעו להסדרי חוב. "יחס המינוף של חברת החשמל עומד היום על 85%. ההכנסות היחידות של חברת החשמל מגיעות מהתעריף שצפוי לרדת בקרוב". עוד הוסיף הררי, כי תעריף החשמל בישראל הוא זול וכי המחיר בברלין גבוה ב-270% לעומת ישראל.

"הפרה של הוראות בית הדין"

בימים אלה דן דירקטוריון חברת החשמל בתוכנית ההתייעלות "אור יקרות", שבמסגרתה יפרשו מהחברה כ-400 עובדים - 150 מהם בחודש ינואר הקרוב. זאת, לאור מצבה הפיננסי הירוד של החברה שמפסידה 7 מיליון שקלים בממוצע ביום. מצב שהולך ומחמיר לאור מעבר לקוחותיה הגדולים של חברת החשמל לתחנות כוח פרטיות, ביקוש ירוד לחשמל והכנסות שצפויות להיפגע אף יותר בעקבות הירידה הדו-ספרתית בתעריפי החשמל שצפויה להתבצע בתחילת 2015.

ואולם, לפני שלושה שבועות קבע בית הדין האזורי לעבודה בחיפה בראשות השופט אלכס קוגן, כי כל עוד מתנהל משא ומתן בעניין הרפורמה במשק החשמל לא יהיו קיצוצים וגם לא עיצומים בחברת החשמל. על פי החלטתו, הנהלת חברת החשמל תקפיא את תוכנית ההתייעלות הכוללת פיטורי עובדים, והעובדים לא ינקטו בצעדים ארגוניים.

"מדובר בהפרה של הוראות בית הדין", מסר משרד האוצר והוסיף כי כל עוד נושא הרפורמה בחברת החשמל נמצא בתהליכי דיונים בבית הדין הארצי לעבודה, נאסר על העובדים לשבות. עיצומים אלו באים על מנת לייצר לחץ מיותר על הממשלה ופגיעה חסרת מהות ותכלית בצרכני החשמל ובמשק כולו".

מהסתדרות העובדים נמסר: "אין מקום לדלת מסתובבת ולפיטורי עובדים ארעיים. צריך להפסיק את שיטת ההעסקה הנצלנית הזו גם בחברת החשמל. בשנה האחרונה העובדים גילו אחריות רבה למצב החברה ונהגו באיפוק תוך ויתורים כואבים אל מול צעדי ההנהלה והתעלמות משרדי הממשלה מהמצב הקשה שאליו הגיעה החברה. לא העובדים אשמים במצב הקשה אלא להיפך. עובדי חברת החשמל מסורים ונותני שירות מהטובים במשק. ההסתדרות לא תאפשר לפגוע בעובדים. חשוב להבהיר כי אספקת החשמל לא תיפגע".