גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

היועץ הפיננסי של ליברמן שהסתבך בפרשת השחיתות הגדולה

לרמי כהן יש עבר עשיר של הסתבכויות, לרבות חקירה פלילית, תביעות במיליונים, מעורבות בקבוצת פלד-גבעוני שקרסה ובקשה לפשיטת-רגל

רמי כהן / סיגל שגב
רמי כהן / סיגל שגב

שמואל האוזר עדיין לא היה יו"ר רשות ניירות ערך כאשר חיבר ביוני 2010 חוות-דעת קטלנית על פעולותיו של יועץ ההשקעות, רמי כהן, אחד מהחשודים המרכזיים בפרשת השחיתות החדשה בשירות הציבורי ובמפלגת "ישראל ביתנו". כהן היה בעבר היועץ הפיננסי של שר החוץ ויו"ר "ישראל ביתנו", אביגדור ליברמן, ועודנו מקורב לו מאוד. אם חוות-הדעת של האוזר הייתה ניתנת כמה חודשים מוקדם יותר, או אם הייתה מתפרסמת היום, כשכהן מכהן כמנכ"ל משרד החקלאות, ספק אם הפרקליטות הייתה מחליטה, כפי שעשתה בינואר 2010 - לסגור את תיק החשדות נגדו.

"חתולים" - כך נהוג לכנות את לוחמי יחידת החילוץ האווירי, 669, שעליה פיקד פעם כהן. נדמה שאין כינוי מתאים מ"חתול" כדי לתאר את מפקד היחידה לשעבר, איש "ישראל ביתנו" החשוד בפרשת השחיתות החדשה במפלגה. כהן כבר נפל פעם מגובה רב, לרבות חקירה פלילית שהתנהלה נגדו ב-2009, תביעות במיליונים שהוגשו נגדו ובקשה לפשיטת רגל. אז, הוכיח כהן את כישרונו בנחיתה על ארבע - הישר לחיקה החם של "ישראל ביתנו".

בסוף שנות ה-90, עסק כהן ב"ייעוץ השקעות". כמה מלקוחותיו לשעבר התלוננו על פעולות אסורות שביצע בכספיהם, תוך הפרה לכאורה של חובותיו אליהם כיועץ. לקוחה אחת של כהן, ניצה זמיר, אף הגישה נגדו תלונה במשטרה ותביעה אזרחית בגובה 3 מיליון שקל. במסמכי התלונה והתביעה, שנחשפים כאן לראשונה, נטען שכהן ביצע לכאורה "חיבוץ" (ראו הסבר בהמשך) בכספי ההשקעות של זמיר; שהשקיע מכספי לקוחותיו בחברות שבהן כיהן כדירקטור, מבלי ליידע את הלקוחות בעניינו האישי בחברות; וששיכנע את זמיר לכאורה להלוות כספים לבנק בלתי-קיים.

בסיום החקירה, בסוף 2009, המליצה המשטרה להעמיד את כהן לדין, אך הפרקליטות סגרה את התיק בשל "מכלול הנסיבות", לרבות "חלוף הזמן הרב ממועד ביצוע העבירה". עוד נמסר בעל-פה כי אחת מהנסיבות שהביאו לסגירת התיק היא 'היעדר עניין לציבור', משום שכהן חדל מעיסוק בייעוץ השקעות. ל"גלובס" נודע כי בשבוע שעבר ביקשה זמיר רשמית לעיין מחדש בהחלטת הפרקליטות, לאור החשדות החדשים נגד כהן במסגרת פרשת השחיתות החדשה.

למרות הכל, נראה שלכהן היה לפחות לקוח אחד מרוצה - שר החוץ ליברמן. כהן היה יועץ ההשקעות של יו"ר "ישראל ביתנו" סביב אותן שנים שבהן יעץ לזמיר. אין ספק שאם לליברמן היו תלונות כלפי תפקודו של כהן כמנהל השקעותיו, הוא לא היה לוחץ על שר החקלאות, איש מפלגתו, יאיר שמיר, שימנה את כהן למנכ"ל המשרד - או במילים אחרות, למנות את "החתול" לשמור על השמנת.

הבטחה להשקעה סולידית

אלופי המשנה בדימוס, ניצה זמיר ורמי כהן, הכירו עוד בזמן השירות הצבאי בחיל האוויר. לדברי זמיר, בינה לבין כהן שררו יחסי אמון והערכה, וזו גם הסיבה, לטענתה, שהפקידה את כספי החסכונות שלה בידיו הנאמנות (לפחות כך חשבה אז).

עם פרישתו מחיל האוויר, החל כהן לעסוק בייעוץ השקעות באמצעות חברת פי.אן.בי, שנשלטה בשרשור באמצעות חברה אנגלית על-ידי משה ז'ק. שמו של ז'ק עוד יעלה בהמשך הכתבה. לפי כתב התביעה והתלונה שהגישה זמיר נגד כהן, הפקידה זמיר בידי כהן את מיטב חסכונותיה מ-39 שנות שירות צבאי, כדי שזה ישקיעם בעבורה במסלולי השקעה שהגדיר כהן כ"סולידיים". כגודל האמון, כך גודל האכזבה. זמיר מצאה עצמה תובעת את כהן בסך של כ-3 מיליון שקל.

בסמוך להגשת התביעה, הגישה זמיר גם תלונה במשטרה נגד כהן, לה צירפה מסמכים רבים. במשטרה חקרו את התיק והגיעו לכלל מסקנה כי קיימת תשתית ראייתית להעמדתו לדין של כהן. עם זאת, בפרקליטות סברו שהתיק אינו מגלה עניין לציבור, בין היתר, משום שבשלב שבו עמדה שאלת ההעמדה לדין על הפרק, כהן כבר לא עסק בייעוץ השקעות. "גלובס" חושף כאן לראשונה, כי זמיר הגישה בשבוע שעבר בקשה לעיון מחדש בהחלטה שלא להגיש כתב אישום נגד כהן, בטענה כי עקב פרשת החשדות לשחיתות החדשה, בה נחשד כהן, מתעורר העניין לציבור גם בעניין העמדתו לדין בקשר לחשדות הקודמים נגדו.

במקביל לחקירה הפלילית ולתביעה האזרחית, החלו נגד כהן הליכי פשיטת רגל בגין ערבותו עד לסך של 1.3 מיליון שקל לחובות של קרן פלד, בה שימש כדירקטור. קרן פלד הייתה חברה מקבוצת פלד-גבעוני, שקרסה וזכורה לרעה. בין היתר, טען הבנק לפיתוח התעשייה, בעל החוב, שכהן ניסה להבריח נכסים כשניסה להעביר לאשתו את הזכויות בבית המשפחה ביישוב רעות.

כשהגיעו הצדדים לתביעתה של זמיר לדיון באולמו של השופט אורנשטיין בביהמ"ש המחוזי בת"א, רמז השופט לזמיר ולעורכי דינה שראוי שתגיע לפשרה עם כהן, בין היתר בשל כושר הפירעון הבלתי-קיים של כהן באותם ימים. זמיר עשתה כמצוות השופט, והצדדים פנו לגישור, שהוליד פשרה. בהסכם הפשרה נכללה תניית סודיות לגבי פרטיה, ולכן לא פורסמו פרטיה ברבים. אגב, עורך הדין שייצג את כהן בפרשה הוא לא אחר מעו"ד יואב מני, עורך דינו ויועצו הקרוב של ליברמן, שנחשד בעבר יחד עם ליברמן בפרשת "חברות הקש", אך לא הועמד לדין.

בסופו של דבר, אף שסברה המשטרה שכהן אכן אחראי למעשים, הצליח כהן לחמוק מהאישומים בעקבות החלטת הפרקליטות, כמו גם להיחלץ מתשלום חלק ניכר מסכום התביעה נגדו.

"עמלות בשיעור 15% משווי התיק"

בתביעה האזרחית ובתלונה במשטרה שהגישה נגד כהן, טענה זמיר כי הוא ביצע "חיבוץ" בכספיה. "חיבוץ" הוא אמנם שמו של התהליך שבו הופכים שמנת לחמאה, אך ה"חיבוץ" שאליו התכוונה כהן בתביעה ובתלונה, הוא "חיבוץ" בני"ע - כלומר: ריבוי פעולות של קנייה ומכירה של ני"ע, שאין מאחוריהן תכלית כלכלית כלשהי, זולת גביית עמלות בגין הפעולות הרבות בידי יועץ ההשקעות.

לתביעה האזרחית צורפה חוות-דעת מומחה שערך עבור זמיר פרופ' שמואל האוזר, כלכלן בכיר ולימים יו"ר הרשות לניירות ערך. מחוות-הדעת עלה כי "רמי כהן ביצע בחשבונותיה של זמיר, לעתים קרובות, פעולות מנוגדות של קנייה ומכירה, שנעשו באותו יום או בהפרש של ימים בודדים, בשערים דומים או זהים". לדברי האוזר, "לא מצאתי בפעולות אלה כל אינדיקציה לגבי תוכניות השקעה ומדיניות השקעה ללקוח בכלל, וללקוח מהסוג של זמיר בפרט". האוזר פירט אף כי מצא מקרים רבים של "פעולות של קנייה ומכירה מאותו חשבון או בין חשבונותיה השונים של זמיר". פעולות אלו, קבע האוזר, "הינן דוגמה קלאסית ל'חיבוץ'". לפי חישוב שערך האוזר, זמיר שילמה עמלות קנייה ומכירה בגין הפעולות הרבות שביצע כהן בחשבונה, בסך של כ-100 שקל, שהיוו כ-15% משווי התיק הממוצע שלה בתקופת ההשקעה.

ואולם, ה"חיבוץ" היא סעיף אחד מיני רבים מאלו שעלו מהחשדות נגד כהן. מחוות-הדעת של האוזר, הנתמכת במכתבים שהוצאו לכהן מרשות לני"ע, עולה כי כהן השקיע את כספיה של זמיר, כמו גם כספים של לקוחותיו האחרים, בחברות שבהן הפך לנושא משרה, ואף לערב להלוואות שניטלו מבנקים. זאת, תוך שהוא מצוי בניגוד עניינים ברור בין האינטרסים שלו כגורם מעורב בניהול אותן חברות, לבין האינטרסים של הלקוחות, שאת כספם השקיע באותן חברות.

בין היתר, התלוננה זמיר שכהן השקיע את כספיה כדי להשפיע על שערי מניות דלות סחירות, שהיה לו אינטרס להעלות או להוריד את שערן, משום "פוזיציה" אחרת שהחזיק בה כלפי המניה. זאת, תוך שהוא מציג לה מצג שקרי לכאורה לגבי הרכב תיק ההשקעות שהוא מנהל עבורה. תלונותיה של זמיר בהקשר זה זהות לחלוטין לטענות שעלו בתביעה אחרת נגד כהן מאותם ימים על-ידי לקוח אחר שלו בשם יחיאל לשמן.

חמק מפרשת פלד-גבעוני

בשיאה של אותה תקופה, החליט כהן להפוך לבעל עניין בקבוצת פלד-גבעוני, הידועה לשמצה. בזכות ההשקעות הרבות של לקוחותיו בקבוצת פלד-גבעוני, רכש כהן השפעה על הנעשה בה ומונה לדירקטור בשתי חברות בנות של הקבוצה - קרן פלד וחברת "ז'ק מיטראני".

פלד-גבעוני הייתה חברה ציבורית שיצאה בתחילת שנות ה-2000 למסע רכישות ממונף, שמומן בהלוואות ששיעורן היה קיצוני ביחס להון העצמי של החברה. כשקרסה פלד-גבעוני בקול גדול בשנת 2002, הותירה אחריה חובות במאות מיליונים. אז, החלו להיחקר מנהליה והתגלו שורה של עבירות מרמה ודיווח, בהן הורשעו כמה מן המנהלים, שנשלחו למאסר בפועל. אף שכהן נמנה - לטענתו שלו במסגרת מסמכים ששלח ללקוחותיו - על הקבוצה הראשונה שהתארגנה לצאת למסע ההרפתקאות המופלא של פלד-גבעוני, הוא לא הועמד לדין בפרשה. בעוד פניהם של מנהלים אחרים בקבוצה הולבנו גם הולבנו בתקשורת, כהן הצליח אף לחמוק מאור הזרקורים השורף.

ואולם, חלק מפעולותיו הבלתי כשרות לכאורה של כהן, דווקא נקלטו בזמן אמת על-ידי עיניה הבוחנות הרשות לני"ע. בעקבות ביקורת שערכה הרשות סביב תחילת 2001 בחברת פי.אן.בי, שבאמצעותה פעל כהן כיועץ השקעות, נשלח לכהן מכתב חריף, בו צוין כי הוא מפר את חובותיו כלפי לקוחותיו וכלפי החוק. במכתב ציין נציג הרשות כי הוא סבור שהשקעת כספי לקוחותיו בחברה שבה הוא מכהן כדירקטור, מבלי לקבל את אישור הלקוחות לכך מראש, היוותה הפרה של החוק. "ממכתבכם ללקוחות בנושא זה, עולה כי, בניגוד להוראות החוק, המכתב נשלח ללקוחות, לאחר שהחברה רכשה לתיקיהם את מניית 'מיטראני', ואישור הלקוח, אם ניתן, התקבל רק בדיעבד. זאת ועוד - מכתבכם ללקוח אינו מזכיר כלל ועיקר את ניגוד העניינים בין הלקוח לבין החברה בכל הנוגע למניות 'מיטראני'. נהפוך הוא - המכתב מרחיב בהסבר על כדאיות העסקה ללקוח, בלי להציג בפני הלקוח את הצד השני של המטבע", צוין במכתב הרשות.

גם פרופ' האוזר לא חסך שבטו מכהן בחוות-דעתו שהגיש עבור זמיר, בקשר לרכישת מניות חברת "ז'ק מיטראני" בידי כהן עבור לקוחותיו. האוזר התייחס לאספקט אחר של רכישת המניות, הנוגע לאי-יידוע הלקוחות בנוגע לכך שבעוד שחברת "ז'ק מיטראני" נרכשה על-ידי פלד-גבעוני שעה שהייתה חברה לייצור נייר, החליטה פלד-גבעוני לרכוש רק את החברה ללא פעילותה, כדי לעשות בה שימוש כשלד בורסאי. פרט "שולי" זה נשמט ממכתב ששלח כהן לזמיר בעניין השקעת כספיה במניית "מיטראני", וככל הנראה, המידע לא נמסר גם ללקוחותיו האחרים. "המכתב לא כלל פרט חשוב שהושמט מידיעתם של זמיר ושאר הלקוחות, לפיו קבוצת פלד-גבעוני חתמה על הסכם עם חברת 'ז'ק מיטראני', במסגרתו תוצא מהחברה כל הפעילות המהותית שהייתה קיימת לה, וכי החברה תהפוך לשלד בורסאי. דהיינו, ללא ידיעתה של זמיר, היא נכנסה להרפתקה כלכלית נעדרת כל רציונל כלכלי מבחינתה", כתב פרופ' האוזר בחוות-דעתו.

"מס' חשבון - יש, בנק - אין"

סעיף מרכזי בתביעתה ובתלונתה של זמיר, הוא הלוואה שנתנה זמיר, לכאורה בעצתו של כהן, לחברה שנאמר לה, לדבריה, שהיא "מעין תאגיד בנקאי". אותה חברה נוהלה על-ידי משה ז'ק, בעל השליטה בחברת פי.אן.בי, שכהן כיהן כמנכ"ל שלה ושימש כיועץ השקעות בחסותה. "בכדי להעמיק את ההטעיה, התובעת (זמיר) הוחתמה על מסמכים הנראים כמו מסמכי פתיחת חשבון בתאגיד בנקאי - הכוללים: דוגמת חתימה, הוראה למינוי החברה כתאגיד הבנקאי שלה, ניתן לה 'מספר חשבון', היא חתמה על הוראות, כביכול לחיוב ולזיכוי החשבון שלה וכו'", כך נטען בתביעה ובתלונה, בצירוף אותם מסמכים. ל"חשבון" הבנק הזה הפקידה זמיר סכום של מיליון שקל, אותם לא זכתה לכאורה "למשוך" לעולם. כשפנתה זמיר לז'ק בבקשה למשוך את כספי ההלוואה, מסר לה האחרון, לטענתה, שהיה שמח להחזיר את החוב, אלא שהחברה שקועה בחובות רבים אחרים ושעליה להמתין לתורה בין שאר הנושים.

כהן אינו הנתבע היחיד בתביעה שהגישה זמיר. יחד עמו נתבעו החברות פי.אן.בי והחברה שהוצגה לכאורה כ"מעין תאגיד בנקאי". עוד נתבעו אשתו של כהן, ובנקים שבהם נוהלו חשבונות הרלוונטיים לפרשה. בין היתר, בשל פשיטת הרגל, החליטה זמיר, להתפשר עם כהן, אף שהיא משוכנעת בצדקת תביעתה עד היום.

במקביל להגשת התביעה, כאמור, החלו הליכי פשיטת רגל נגד כהן בגין ערבותו עד לסך של 1.3 מיליון שקל לחובות של קרן פלד מקבוצת פלד-גבעוני שהתאיידה. כאמור, נטען כי כהן ניסה להבריח את בית המשפחה לידי אשתו, במסגרת עסקת "מתנה".

"ניסיון עשיר בעולם העסקי"

במקביל לקריסת עסקיו, החל כהן בקריירה הפוליטית-ציבורית שלו. כבר ב-1999 השתלב כהן במפלגת "ישראל ביתנו", ומוקם במקום השמיני ברשימה לכנסת. "ישראל ביתנו" זכתה רק בארבעה מנדטים באותן בחירות, וכהן לא התמנה לח"כ. ב-2001 מינה ליברמן, אז שר התשתיות, את כהן למנכ"ל חברת הפחם הממשלתית, תפקיד בו כיהן עד 2004. בשנים הבאות מונה ליועץ של "נתיבי ישראל" (לשעבר מע"צ), בתקופה בה מנכ"ל מע"צ היה אלכס ויז'ניצר, מקורב לליברמן וחשוד בפני עצמו בפרשה השחיתות הנוכחית. ל"נתיבי ישראל" תקציבי עתק, שאמנם מיועדים לפיתוח הכבישים הבין-עירוניים, אבל חלקם ניתנים להעברה לראשי רשויות ומועצות, בנימוק שמדובר ב"פרויקט המשכי לשיפור הבטיחות".

כשמונה כהן למנכ"ל משרד החקלאות לפני כשנה ושמונה חודשים, מסר שר החקלאות, יאיר שמיר, כי אחד הגורמים שהוא צופה שיביאו להצלחתו של רמי כהן כמנכ"ל משרדו הוא "ניסיונו העשיר בעולם העסקי". אין צורך לשפשף את העיניים - מייד תוכלו לקראו שוב את הדברים של השר שמיר על כהן: "היכולות הניהוליות של כהן במגזר הציבורי והממשלתי, ניסיונו העשיר בעולם העסקי שילוב עם אנשי המקצוע המצוינים של המשרד יאפשרו למשרד החקלאות להצליח במשימות בארץ ובעולם".

מהפרקליטות נמסר כי "מדובר בתלונה שהוגשה בשיהוי ניכר ב-2005 על עבירות שבוצעו לכאורה בשנים 2000- 2001 כשהחשוד שימש כיועץ השקעות. התיק הגיע לפרקליטות בשנת 2008. בתחילת 2010, לאחר בחינת התיק, החליטה הפרקליטות לגנוז אותו, בין היתר, בשל חלוף 10 שנים מביצוע העבירה. לאחר גניזת התיק, הגישה המתלוננת ערר על סגירתו והערר נדחה תוך אימוץ החלטת המחוז. להשלמת התמונה יצוין כי התלונה במשטרה, שהוגשה כאמור בשיהוי בן מספר שנים, הוגשה בחודש בו המתלוננת הגישה תביעה אזרחית נגד החשוד".

את תגובת כהן לא ניתן היה להשיג עד כה.

ממפלגת "ישראל ביתנו" נמסר בתגובה: "למפלגת 'ישראל ביתנו' אין כל מידע או נגיעה לדברים הנחקרים כעת במשטרה, ואנו מחכים, כמו כולם, שהדברים יתבררו".

מסלול הכסף

עוד כתבות

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

בית המשפט קבע: למי שייכת החצר האחורית של הבניין המשותף?

אדם הלך לעולמו לאחר שערך שנתיים קודם לכן שתי צוואות מנוגדות בהפרש של חצי שנה. איך הכריע השופט? ● אישה ביקשה להכיר בזכותה להשתמש בלעדית בחצר המשותפת. מה קבע המפקח? ● וגם: אם לשניים התראיינה לעבודה וטענה כי נשאלה איך תסתדר בעבודה כאם לילדים. זה הפיצוי שהיא קיבלה ● 3 פסקי דין בשבוע 

לבנת מזרחי רינסקי / צילום: אילן בשור

הכירו את מנהלת המסחר שהפכה לשיאנית השכר של בתי ההשקעות

תגמולים בעלות של יותר מ־7 מיליון שקל הפכו את לבנת מזרחי רינסקי לבעלת השכר הגבוה בבתי ההשקעות המקומיים ● מי שהגיעה לאי.בי.אי לאחר מכה שספג כתוצאה מהימור פיננסי כושל של לקוחותיו, מובילה בשנים האחרונות את הצמיחה בפעילות המסחר, הוספת אלפי לקוחות והפיכתה לנדבך מרכזי ברווחים

פועלים עובדים באתר בנייה / צילום: Shutterstock

יותר ביקוש לפועלי בניין ועובדים בלתי מקצועיים, פחות למהנדסים ואקדמאים

שיעור התעסוקה עלה במרץ במקצת ועומד על 60.8%, ושיעור האבטלה הצטמצם ועומד על רמה של 3.1% ● עם זאת, ייתכן כי הגיוס הנרחב למילואים מצמצם מלאכותית את שיעור האבטלה

רכבים מוכנים לייצוא בטורקיה, ב־2023 / צילום: Shutterstock

לא רק טורקיה: גם בסין מחלחלת לשוק אווירה אנטי ישראלית, ואלה ההשלכות

טורקיה מאיימת להטיל "מיסי יצוא" כבדים על כל הסחורות לישראל, בנוסף למגבלות הסחר עליהן הודיעה בשבוע שעבר, ובסין מתחילה האווירה האנטי־ישראלית לחלחל לשוק ● בינתיים, שתי המדינות חולשות על כ־30% מיבוא הרכב לארץ ● כיצד יוכל הענף המקומי להתגבר?

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

אסדת נפט בטקסס, ארה''ב / צילום: Reuters, Carlos Kosienski

מחיר הנפט עלול להגיע ל־100 דולר לחבית ולתדלק את חששות האינפלציה

בארה"ב חוששים מעלייה מחודשת באינפלציה, לאחר שבשבוע שעבר מדד המחירים הפתיע לרעה בפעם הרביעית ברצף ● מחיר הזהב השחור טיפס לשיא של חצי שנה על רקע המתיחות הביטחונית, 90 דולר לחבית, ואסקלציה נוספת עלולה להחמיר את המצב ואת כאב הראש של הפד

הפגנה פרו־פלסטינית בלונדון / צילום: ap, Alberto Pezzali

סקר: המלחמה בעזה שלחה יותר אירופאים להיות פרו-פלסטינים מאשר למען ישראל

סקר חדש של האוניברסיטה העברית חושף כי מחצית מהנשאלים בבריטניה, בצרפת, בגרמניה ובפולין לא שינו את עמדתם בגלל המלחמה, אבל מבין מי שכן – שיעור גדול הרבה יותר הפכו לפרו-פלסטינים ● הישראלים, מנגד, רואים רק בגרמניה "ידידה" אירופית, ברוב דחוק

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

באירופה התלהבו ממערכת חץ 3, ובחברות הביטחוניות נרשמה התעניינות גוברת

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

בחינות הסמכה / צילום: אלון רון

תוצאות בחינת ההסמכה בראיית חשבון: הסטודנטים של מכללת ספיר בראש

מדובר בבחינת ההסמכה הראשונה שהתקיימה מאז פרוץ המלחמה ● הסטודנטים מהאוניברסיטה העברית נמצאים בתחתית הטבלה ● שיעור המעבר הכללי של כלל הנבחנים בבחינה עומד על 68%

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כך פעלה הברית האזורית להדיפת המתקפה של איראן ברגעי האמת

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

מחזיקי אג"ח בול מסחר יזכו לתספורת, המנכ"לית לתגמול של מיליוני שקלים

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

פלסטינים עוברים ליד בניין שנהרס בתקיפה ישראלית ברפיח / צילום: Associated Press, Hatem Ali

דיווחים פלסטיניים: ארבעה הרוגים בתקיפת צה"ל מערבית לרפיח

שר החוץ הסיני: איראן מימשה את זכויות ההגנה העצמית שלה • רב-אלוף הרצי הלוי אמר אחרי המתקפה האיראנית כי "ישראל חזקה מאוד ויודעת להתמודד לבד" • דובר צה"ל: המתקפה שהייתה בדרכה לישראל סוכלה כמעט במלואה • גלנט הנחה להיערך לפינוי האוכלוסייה מרפיח • ביידן: ארה"ב מחויבת לביטחון ישראל • עדכונים שוטפים

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

כלכלנים מעריכים: איך תשפיע העלייה באינפלציה על הריבית?

האינפלציה הפתיע את התחזיות המוקדמות כשעלתה לשיעור של 2.7% במרץ ● הכלכלנים הבכירים מנתחים את הנתונים ומסבירים את ההשפעה הצפויה על מתווה הריבית של בנק ישראל ● חן הרצוג, כלכלן ראשי ב-BDO: "חלק משמעותי מעליית המדד נובע מהתאמה חד-פעמית של המס על סיגריות וטבק"

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

מתן סמיש, רשא חולי ואילון לוי בפאנל בהנחיית נבו טרבלסי, גלובס / צילום: כדיה לוי

הצרכים, האתגרים והשאיפות: שלושה מנהיגים צעירים על במה אחת

בפאנל בהשתתפות נציגי הנבחרת לשנת 2024, מתן סמיש מלאומי סיפר על מהפכת השירות של הבנק, רשא חולי מדיפלסט סיפרה על אתגרי הניהול בתעשייה, ואילון לוי, דובר במערך ההסברה עד לאחרונה, דיבר על מצבה של ישראל בעולם

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה שהתמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - על מנת לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

חדשות טובות לאוקראינה: ההתקפה האיראנית עשויה להזיק לרוסיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איך תשפיע המתקפה האיראנית על המלחמה בעזה ועל המלחמה באוקראינה, והאיראנים לא מתרשמים מהצהרות הניצחון של משמרות המהפכה ● כותרות העיתונים בעולם 

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

החשש מעימות חזיתי בין ישראל לאיראן הפיל את וול סטריט

הנאסד"ק ירד בכ-1.8% ● הניקיי ירד ב-1.2% ● מאסק: "עשינו בדיקה מעמיקה והחלטנו, בהחלטה קשה, לפטר יותר מ-10%" ● BDO: "המתיחות מול איראן ובמיצרי הורמוז צפויה להשפיע על שוק הנפט העולמי" • בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

מוצרי חלב / צילום: איל יצהר

החל מהחודש הבא: מחירי החלב בפיקוח עולים בכ-4.5%

החל מ-1 במאי ייכנס לתוקפו עדכון במחירי מוצרי החלב, שיעלו בשיעור של כ-4.5% ● אלה המוצרים שצפויים להתייקר בעקבות העדכון