גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המתמחים שמשרדי עוה"ד הגדולים עומדים אצלם בתור

לא תאמינו, ישנם סטודנטים למשפטים שאינם צריכים לכתת רגליים כדי להשיג את ההתמחות הנכספת ■ "גלובס" משרטט קווים לדמותו של המתמחה המבוקש

המתמחים / צילום: איל יצהר
המתמחים / צילום: איל יצהר

רבות נכתב על כמות הסטודנטים למשפטים, על מיעוט משרות ההתמחות ועל הקושי להתברג במשרד גדול. ואולם, יש סטודנטים למשפטים שחווים חוויה שונה לחלוטין - שמשרדי עורכי הדין הגדולים והמוכרים בישראל לוקחים פתק ועומדים אצלם בתור. אף שהם באים מרקעים שונים, לאותם סטודנטים קווי דמיון, הם כאילו נוצרו לפי רשימת מרכיבים ברורה - יש מתכון לרזומה נכון, יש שיטה ויש גם מי שפיצח אותה. נכון, כל אותם מועמדים מחוזרים להתמחות הם בעלי הישגים נאים בלימודים, אך בניגוד למיתוס, לא כולם נכללים ברשימות "מצטייני הדיקן". רוצים להתמחות במשרד גדול? כך תוכלו לעשות זאת. אך רגע לפני שאתם רצים לשנן את רשימת הצעדים, חישבו כיצד ייראו החיים כעורכי דין במשרד גדול, כמה שעות תידרשו לעבוד וכמה מעט יוותר מחייכם הפרטיים. את מרבית הסטודנטים "המבוקשים" שפגשנו, השאלות הללו אינן מעסיקות כעת. אולי זה מה שעושה אותם למתאימים לכל אותם משרדי ענק.

קבוצת הסטודנטים "המבוקשים" היא חלק מתוכנית "אופק" של חברת "קודקס", המתמחה בחיבור שבין מתמחים למשרדי עורכי הדין. התוכנית, שחוגגת השנה תשע שנות פעילות ו-18 מחזורי מתמחים, לוקחת את אותם סטודנטים בעלי פרופיל "מצוין" ועורכת עבורם סיור בכ-30 משרדים מוכרים באזור המרכז. במהלך הסיור, מציעים המשרדים את מרכולתם לסטודנטים הנחשקים ומנסים לשכנע אותם שהגיעו למקום המתאים להם. תוכנית "אופק" היא בהחלט אחת מהדרכים להפוך למועמד נחשק על-ידי המשרדים, אך לא היחידה. הנה לפניכם, קווים לדמותו של המתמחה המחוזר.

"כתם בקורות-החיים"

ריבוי מוסדות הלימוד למשפטים והתופעה של "הצפת המקצוע", שהדיבור אודותיה כבר נעשה מאוס, אכן מקשה על רבים במציאת התמחות. בחירת מוסד הלימוד היא חלק קריטי במכלול שישפיע על אפשרויותיו של המועמד להתמחות למצוא מקום עבודה. אחת מן המקובלות בקרב משרדי עורכי הדין הגדולים (שידועה לרבים, אך אינה זוכה לפרסום), היא רשימת מוסדות הלימוד שנתפשים כ"טובים מספיק". ברשימה זו נכללות האוניברסיטאות, המרכז הבינתחומי והמכללה למינהל, וכיום, מסתבר, גם מכללת ספיר.

המכללות - אונו, נתניה, המרכז האקדמי למשפט ועסקים, שערי משפט ואחרות - נחשבות ל"פחותות" בבראנז'ה של המשרדים הגדולים, שמקבלים בוגרים של אותם מוסדות במקרים נדירים ביותר. לדברי עו"ד מיכל הלפרין, ראש מחלקת ההגבלים העסקיים ב"מיתר" והשותפה האחראית על המתמחים במשרד, "אם יש משהו מיוחד בקורות-החיים של בוגרי אותן מכללות, ייתכן שנזמין אותו לראיון; אבל אני מודה שסיכויי בוגר נתניה או קרית אונו להגיע לראיון נמוכים משמעותית מאלה של בוגר אוניברסיטת תל-אביב, לדוגמה. כל האוניברסיטאות הן מוסדות טובים בעינינו, לכך יש להוסיף את המרכז הבינתחומי, המכללה למינהל וגם את מכללת ספיר".

דבריה של הלפרין על מכללת ספיר הם בגדר חדשות. בית-הספר למשפטים בספיר קיים רק מספר שנים, ועד כה לא נוצר מוניטין מסוים לבוגרי "ספיר" בקרב המשרדים הגדולים. עו"ד הלפרין מספרת שב"מיתר" מתמחים כיום מספר מתמחים בוגרי ספיר, שהמשרד שבע רצון מהם וכיום עובד במשרד עורכי דין ראשון, בוגר המוסד. "הרושם שלי הוא ש'ספיר' הוא מוסד מצוין", מוסיפה הלפרין.

עו"ד רונן ברומר, שותף במשרד ש.הורוביץ, האחראי על המתמחים יחד עם השותף עו"ד בנימין שפר, מסכים שבחירת מוסד הלימודים קריטית לאפשרות להתמחות במשרד גדול. ברומר מוסר שגם ב-ש.הורוביץ מעדיפים בוגרי אוניברסיטאות, המרכז הבינתחומי והמכללה למינהל. עם זאת, לדבריו, ל-ש.הורוביץ חיבה יתרה לבוגרי האוניברסיטה העברית.

לדברי אשת משאבי אנוש, המתמחה בהשמת מתמחים, "לימודים במכללה הלא-נכונה יכולים להוות מינוס מבחינת היכולת להשתלב במשרד בולט. גם אם תהיה מצטיין בכל פרמטר אחר, יש מי שיראו בכך שרכשת את ההשכלה שלך במכללה 'פחותה' כסוג של כתם בקורות-החיים".

לומדים ומתנדבים

אז מהו אוסף התכונות שמחפשים במועמד להתמחות במשרד עורכי דין גדול? עו"ד ברומר מסביר שאין טיפוס אחד של מתמחה שהוא היה מעדיף. "נכון, אנחנו רוצים חלק שיהיו מצטיינים, בעלי יכולת העמקה משפטית וכו', אבל מכיוון שאנחנו מטפחים את דור העתיד של המשרד, נדרשים לנו, לדוגמה, גם אנשים שהכישורים הפרונטליים שלהם בולטים, כדי שיוכלו להיות ליטיגטורים שיטענו היטב בבית המשפט; אנשים כאלה לא תמיד נכללים ברשימות המצטיינים של 'העברית', לכן - התמהיל האנושי מגוון".

לדברי עו"ד ברומר, במשרד ש.הורוביץ מתמחים 20 מתמחים בכל מחזור (כלומר 40 בשנה), ומספר דומה מתמחה בכל אחד מ-20 המשרדים הגדולים בישראל. "תעשה את המתמטיקה, המשרדים הגדולים צריכים מאות אנשים בכל מחזור, אין מאות מצטיינים בכל שנתון. לכן הטענה שצריך להיות מצטיין דיקן כדי להתברג במשרד גדול, אין לה בסיס".

הצטיינות בלימודים באמת אינה חזות הכול, ובמובן מסוים, ההצטיינות נתפשת כדבר "פאסה". יש אוסף אחר של סעיפים בקורות-החיים שעושים מועמד להתמחות למבוקש. משתתפי "אופק" שפגשנו, כאילו קורצו מאותו חומר, ואף שהם באים מרקעים שונים, "על הנייר" הם די דומים. המועמדים הכל-ישראלים הם בוגרי "שירות צבאי משמעותי", כולם עד האחרון מתנדבים במסגרת חברתית כלשהי, רבים מהם באים כשכבר יש להם רקע תעסוקתי כלשהו, רבים מעורבים בעריכת כתב העת של המוסד בו הם לומדים, ורבים משמשים כעוזרי מחקר או עוזרי הוראה במוסד בו הם לומדים. בנוסף, רובם של משתתפי התוכנית לומדים לתואר נוסף במקביל ללימודי המשפטים.

קחו, לדוגמה, את דניאל קצ'לניק (26), סטודנט שנה שלישית למשפטים ולמינהל עסקים מאוניברסיטת תל-אביב, ראש צוות במרכז "עומק", העוסק בשילוב סטודנטים בתהליכי מחקר משפטי לצורכי ניסוח הצעות חוק. בנוסף, קצ'לניק הוא חבר כתב העת "עיוני משפט" ועוזר מחקר של פרופ' שי לביא מאוניברסיטת ת"א.

קצ'לניק מבין שהוא מועמד מדופלם, בדיוק לפי המתכון. "אי-אפשר להתכחש לכך שהמניע של רבים להצטיינות הוא הרצון 'להצליח', במובן שהחברה מגדירה את המושג הזה", אומר קצ'לניק. "אני משתדל שלא לצבור פעילויות רק בשביל הרזומה. יש רבים שאינם מונעים מכך, שזה פשוט אצלם באופי - הרצון להתנסות בעיסוקים שונים והצורך לפתח את היכולות של עצמך".

האם יכול להיות שאם היה נחשב חברתית לעבוד כשחשמלאי, חלקכם הייתם עכשיו במסלול של חשמלאים מצטיינים? "מה רע בחשמלאי? מקצוע מצוין", משיבה אלה קינן (26), סטודנטית שנה שלישית למשפטים ולממשל במרכז הבינתחומי. קינן, בוגרת שירות צבאי של שש שנים ביחידת מודיעין לוחמת, היא כיום חברת כתב העת "משפט ועסקים" של המרכז הבינתחומי. בנוסף, בשנים האחרונות הייתה קינן בין מקימי ארגון "עמית לדרך", המסייע לנערי מקא"ם משוחררים להשתלב בחיים האזרחיים.

- האם המניע להישגיות אינו זהה לדחף לרכוש מעמד חברתי?

קינן: "השאלה היא מה המטרה, אצלי ההתנסות בעיסוקים שונים היא חלק מחיפוש מסוים. כדי לדעת מה אני רוצה לעשות, אני צריכה לבחון כמה שיותר דברים, ולראות מה הכי מתאים לי. המוטיבציה שלי היא להיחשף לעוד ועוד דברים. ברור שהמשרדים הגדולים נותנים את האפשרות הזאת".

אלי בן-שושן (27) הוא סטודנט שנה שלישית למשפטים וחשבונאות מאוניברסיטת ת"א. בן-שושן, המשמש כסגן יו"ר מרכז "עומק", מתנדב אף כמדריך ב"אוניברסיטה בעם". ביתרת הזמן הוא משתתף בעריכת כתב העת "עיוני משפט", ולעתים הוא גם מנחה של סדנאות מנהיגות מטעם עמותה שעורכת את הסדנאות עבור צה"ל. "התחרות היא בהחלט מה שדוחף רבים לרדוף אחר 'הישגים'. יש לזה השלכות שליליות לצד השלכות חיוביות. ההשלכה החיובית היא העניין האישי, ההתפתחות האישית וכו'. השלילית, באופן ברור, היא הלחץ והיעדר הזמן", אומר בן-שושן. "צריך לקחת בחשבון גורם נוסף - היום אנחנו מודעים לעניינים הקשורים לקריירה בגיל צעיר יותר, וכתוצאה מכך מתחילים לתכנן את מסלול הקריירה כבר במהלך הלימודים".

- מה הערך של התנדבות חברתית או הצטיינות, אם היא נעשית לשם הרזומה? זה לא קצת ציני להתנדב חברתית כדי לקדם את האינטרסים של עצמך?

קינן: "מן הסתם, יש אנשים שמתנדבים מתוך מניע אמיתי, ויש שעושים את זה ממניעים חיצוניים. בסופו של דבר התופעה היא חיובית. זו שאלה שכל אחד שואל את עצמו - איזה מן בן-אדם אתה ומה מניע אותך?"

שעות רבות, שכר נמוך

אין ספק כי הביקוש להתמחות במשרדים הגדולים רושם שיאים בשנים האחרונות. שיעור הקבלה למשרדים אלה מתוך מגישי המועמדות הוא 3%-5%. אך מה בעצם עושה את העבודה במשרדים הללו לנחשקת כל-כך?

מנתוני קודקס עולה שעורך דין עם ותק של שנה אחת העובד במשרדים אלה, מרוויח בממוצע משכורת של 11.5 אלף שקל ברוטו; בשנתו השלישית, לאחר ההסמכה, ירוויח כ-15 אלף שקל ברוטו. נכון שמי שיזכה להתברג כשותף במשרדים אלה עשוי להשתכר משכורת נאה, המתחילה סביב 25-30 אלף שקל ואף צפונה מכך. ואולם, לשלב זה יגיעו מעטים, שבדרך ייאלצו לעבוד בשכר נמוך במשך שנים ארוכות ובמשך שעות בלתי-הגיוניות מדי יום.

ככל שנותר משהו מהמיתוס על שכרם של עורכי הדין, זה הזמן לנפצו - שכרם של עורכי דין מתחילים ביחס לשעות העבודה, מקביל, פחות או יותר, לשכרם של מלצרים. שכרם של המתמחים נמוך אף יותר ומתקרב לשכר מינימום בשיעורו החדש.

לכאורה, משכורת התחלתית של 11.5 אלף שקל גבוהה מן המשכורת הממוצעת במשק בכ-2,000 שקל. אלא שבתמורה לאותה תוספת בשכר, נדרשים עורכי הדין הצעירים במשרדים הגדולים, לעבוד בין שעתיים וחצי ל-4 שעות יותר מיום עבודה "רגיל" בכל יום. בנוסף, רבים מהמתמחים במשרדים הגדולים נדרשים לעבוד בשבתות ובחגים.

אם לוקחים בחשבון את מרכיב השעות הנוספות, שכבר מגולם בשכרם של עורכי הדין במשרדים הגדולים, יוצא שלעתים שכר העבודה במשרד גדול שווה לשכר המטפלת שנדרשים רבים מאותם עורכי דין לשכור כדי שתגדל את ילדיהם, בזמן שאבא ו/או אמא מבלים את השעה ה-11 במשרד.

כך, לדוגמה, עורך דין המרוויח משכורת של 11.5 אלף שקל ברוטו ועובד 11 שעות ביום ממוצע, מרוויח שכר אפקטיבי של 41 שקל לשעה, בחישוב הכולל גמול שעות נוספות. אפילו עורך דין המרוויח שכר נאה של 20 אלף שקל בחודש (שכר שאליו יגיע לאחר מספר שנים רב של יגיעה בשירות המשרד) ועובד 11 שעות ביום, מרוויח אפקטיבית שכר של 73 שקלים לשעת עבודה - שכר לא גבוה באופן יוצא דופן, במיוחד בהתחשב בתעריף השעתי שייגבה עבור שעת חיוב של עורך דין כזה - 600-900 שקל לשעה. למה בעצם חושבים סטודנטים שזה טוב לעבוד במשרד גדול? האם הם בודקים כלל את האפשרות של משרד "רגיל"? "כשהייתי חייל, רציתי להתקבל לסיירת מטכ"ל. זה די דומה - אלה המשרדים הטובים ביותר, ואני שואף להיות חלק מהם", אומר דן גרושר, סטודנט שנה שלישית למשפטים מהמכללה למינהל.

"תו תקן" של יוקרה

גרושר (30), שהותיר מאחוריו תחילתה של קריירה בת כ-6 שנים בזרועות הביטחון, הוא חריג ביחס לחבריו לתוכנית "אופק" של קודקס, בכך שהוא לא תיכנן את מסלול הקריירה שלו כמשפטן למן היום הראשון. לפני שפנה ללימודי משפטים, סיים גרושר תואר ראשון בהיסטוריה, אותו עשה לא עלינו, "לשם העניין". עם זאת נראה שבשנים האחרונות הפנים גרושר כמה מושכלות בקשר לתכנון הקריירה, ולכן השתלב כמתרגל בקורס "יסודות המקצוע המשפטי" במכללה למינהל, והחל להיות פעיל במרכז לאחריות תאגידית במכללה למינהל ובקליניקה למשפט פלילי של פרקליטות המדינה.

הסטודנט, אלי בן-שושן, סיפק תשובה קצת פחות "מגויסת" לשאלה מדוע התמחות במשרד גדול נתפשת עדיפה על סטודנטים למשפטים. לדבריו, "אי-אפשר להתנתק מכך שיוקרה - יש לה ערך. גם אם בסופו של דבר אבחר ללכת למשרד קטן יותר ומוכר פחות, בתור בוגר של משרד מוכר אצא עם מעיין 'תו תקן' של איכות ויהיו לי הרבה אפשרויות. כמובן שאני משתדל לתת לשיקול הזה את המשקל שראוי לו ולא מעבר לזה".

מניע נוסף להשתלבות במשרדים "גדולים", הוא העניין המקצועי. אין חולק על כך שהעסקאות הגדולות, תיקי הליטיגציה הבולטים, הלקוחות הגדולים והמהלכים המשפיעים באמת על המשק - הטיפול בכל אלה הוא מנת חלקם של המשרדים הגדולים. "אם אשתלב במשרד בלתי מוכר, לא איחשף למגוון, לגודל ולעוצמה שאיחשף אליהם במשרד גדול. האפשרויות להבין תיקים מורכבים, להכיר את העולם של העסקים הגדולים, אין עוד מקום שיאפשר לעשות את זה", אומרת דניאל תרזי (24) מאוניברסיטת חיפה. "מגוון" היא מילה מצוינת כדי לתאר את קורות-חייה של תרזי, המשמשת כעוזרת מחקר של פרופ' מיכל גל בתחום ההגבלים העסקיים וגם של ד"ר אריאן רנן-ברזילי בתחום דיני העבודה והמשפחה. בנוסף, פעילה תרזי בשני כתבי עת ("דין ודברים" ו"הארת דין") ומתנדבת בשורה של ארגונים, מהמשמר האזרחי ועד תוכנית "אחד על אחד".

- ומה עם העבודה הקשה, הלחץ הנפשי, המחיר האישי - כל המחירים שמשלמים עורכי הדין הצעירים במשרדים הגדולים, את מוכנה לזה?

תרזי: "לחץ נפשי זה דבר שתלוי באישיות, לא חייבים להילחץ. חוץ מזה, אני מוצאת שזה שווה את המחיר, אם תחום המשפטים לא היה מעניין ושואב אותי כל-כך, לא הייתי כאן עכשיו".

"במשרדים הגדולים מתחילים להבין: כדאי שלעובדים יהיו גם חיים פרטיים"

מדי כמה חודשים מתפרסמת בתקשורת ידיעה על שעות העבודה החריגות של המתמחים במשרדי עורכי הדין הגדולים. ידיעות אלה אינן משנות דבר. מתמחים במשרדים הגדולים בישראל נדרשים לעבוד שעות עבודה של 12, 14 ולעתים גם 16 שעות ביום, לעתים במשך חודשים רצופים, וזאת בניגוד גמור לחוק.

קל להאשים את משרדי עורכי הדין, אך בהם טמונה רק חלק מן הבעיה. הכשל מתחיל בספר החוקים הבלתי מעודכן, הקובע כי "יום עבודה לא יעלה על שמונה שעות עבודה", דבר שאיננו מתיישב עם הסטנדרטים והדרישות של העולם הגלובלי. לכשל אחראית גם לשכת עורכי הדין, העורכת מעת לעת "ביקורות" על שעות העבודה של מתמחים, אך למרבה הפלא לא "תופסת" את ההפרות של המשרדים הגדולים. אחראי לא פחות הוא משרד הכלכלה, שאמור לפקח על יישום חוקי העבודה בישראל, ומתגובתו עולה שהפעילות המשמעותית האחרונה שערך בתחום, מתוארכת ל-2010. גם לתקשורת חלק בהתייחסות הצבועה לשעות העבודה של המתמחים - שעה שהיא מעלה על נס את סיפורי ה"הצלחה" של כל אלה שעבדו עצמם לדעת בשירותה של פירמה זו או אחרת, היא מעלימה עין מההשלכות של המיתוסים שהיא מייצרת על כל אותם צעירים החולמים להפוך למושאי סיקור (ע"ע רשימות ה'צעירים המבטיחים' למיניהן).

אחרונים וחביבים הם כמובן, המשרדים עצמם. "אנחנו משתדלים מאוד לפקח על שעות העבודה של המתמחים", אומרת עו"ד מיכל הלפרין מ"מיתר". "ברור שהבעיה היא שילוב של מספר גורמים, חלק מהם הוא היעדר הפיקוח המספיק, חלק במוטיבציית היתר של המתמחים וחלק גם בחוקי העבודה הלא-עדכניים הנהוגים בישראל". לדברי הלפרין, ב"מיתר" נהוג לבדוק באופן חודשי את שעות העבודה של המתמחים ולהעיר בדיעבד למתמחים שחרגו משעות העבודה החוקיות.

"אני חושב שמבחינה תרבותית, חל שיפור בדבר הזה בשנים האחרונות. לא רק אצל המתמחים, אלא גם אצל עורכי הדין. יש תובנה שהולכת ומחלחלת, לפיה כדאי ועדיף גם למשרדים הגדולים למצוא דרך שייוותרו לחברי הצוות המשפטי חיים פרטיים", אומר עו"ד רונן ברומר ממשרד ש.הורוביץ.

ברומר מספר כי דווקא במהלך שנותיו במשרד, הוא לקח מספר חופשות ארוכות ונסע לטיולים גדולים בחו"ל, כאשר המשרד עודד אותו לצאת לטיולים אלה. לדבריו, "איפשרו לי את זה, כי ככל שעובר הזמן מבינים שיש לעורכי הדין עוד צרכים חוץ מעבודה. זה יותר נכון לכולם".

לשכת עורכי הדין: רפורמה בפיקוח

מלשכת עורכי הדין נמסר: "ללשכה מערך פיקוח על מתמחים שעבר לאחרונה רפורמה מקיפה. במסגרת הרפורמה, מתקיימים לראשונה ביקורי פתע מספר פעמים במהלך שנת ההתמחות במשרד המאמן, וכן הורחב מספר המפקחים, שעמד על 20 מפקחים בלבד. כמו-כן, מבנה השאלונים חודש, כמות הראיונות והשאלונים למתמחים הוגדלה, ואופן עריכתם נעשית בצורה יעילה ומהירה יותר באמצעות האינטרנט".

ממשרד הכלכלה נמסר: "בנובמבר 2010 ערך אגף לאכיפת חוקי עבודה במשרד הכלכלה פעילות אכיפה ארצית ממוקדת לבדיקת תנאי העסקתם של עובדים במשרדי עורכי דין. הבדיקה התבצעה ב-22 משרדים, בהם 350 עובדים, תוך בחינת עמידה בהוראות החוק. כנגד 21 משרדי עורכי דין ננקטו סנקציות, בהן הטלת קנסות מינהליים ומתן התראות. בין היתר, נמצאו 19 עבירות במסגרת חוק שעות עבודה ומנוחה ועשרות עבירות על חוקי עבודה שונים אחרים".

עוד כתבות

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

הרש גולדברג פולין

דיווח ב-CNN: בממשל ביידן קיבלו את הסרטון של החטוף גולדברג-פולין כבר ביום שני

מטוסי קרב תקפו תשתיות טרור של חיזבאללה ● פרסומים זרים: הוידאו הועבר ע"י הקטארים עקב לחץ אמריקני לקבלת אות חיים מהרש ומחטופים אמריקנים נוספים • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים ובת"א להחזרת החטופים • סנטקום: הפלנו טיל בליסטי וכטב"מים ששיגרו החות'ים • עדכונים בולטים

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות