עשרות אלפי צרפתים יצאו היום (שבת) לצעדות זיכרון ומחאה ברחבי המדינה בעקבות גל הטרור של שלושת הימים האחרונים, שבו נרצחו 17 בני אדם בשלושה פיגועים שונים. שמותיהם של ארבעת בני הערובה שנרצחו אתמול בפיגוע בסופר הכשר בפריז הותרו לפרסום: מישל סעדה, פיליפ ברהאם, יוהאן כהן ויואב אטב.

בעיר טולוז צעדו כ-80 אלף בני אדם, בניס שבריביירה כ-25 אלף ועוד אלפים רבים בערים נוספות. בפריז הניחו זרים ופרחים בזירות הפיגועים ורבים תיארו את תחושת ההלם והפחד בעקבות ההתרחשויות.

"אני לא יודעת מה לחשוב", אמרה צעירה בת 20 המתגוררת בפריז שהגיעה לאתר הזיכרון המאולתר שהוקם לזכר הנרצחים. "אני המומה מכך שיש כאן טרוריסטים. זאת ההתקפה הראשונה שאני חווה".

היא הוסיפה כי הוא בטוחה ששלושת המפגעים שחוסלו - מאדי קוליבאלי והאחים שריף וסעיד קואשי - לא פעלו על דעת עצמם. "מאחוריהם מתחבאים האנשים החזקים יותר, שגם הם חמושים והם אלה שכיוונו אותם. אני לא חושבת שזה נגמר, זו עלולה להיות תחילתה של מלחמה".

מתיו, צעיר בן 31 שמתגורר לא רחוק ממערכת העיתון הסאטירי "שארלי הבדו" שבו נרצחו 12 בני אדם בידי האחים קואשי, אמר כי "אנחנו צריכים להמשיך בשגרת החיים, אבל עלינו לצעוד להפגין אחדות ולהראות שאנו יחד במלחמה נגד הברברים והקיצונים הדתיים".

נוכחות משטרתית מוגברת הורגשה היום מחוץ לסופר הכשר שבו התבצר אתמול המחבל מאדי קוליבאלי והחזיק בבני ערובה, שארבעה מהם רצח לפני שחוסל.

"הכל השתנה", אמרה מריה פינטו לסוכנות רויטרס. "אתה עובר חיים שלמים ובגלל המטורפים האלה, אתה לא יודע אם תחזור מהעבודה או מהקניות". בקהילה היהודית שורר אבל כבד וחשש גדול בעקבות הפיגוע בסופר. בבתי הכנסת נערכו היום תפילות תחת אבטחה כבדה מאוד. משלחת של נציגי הקהילה היהודית והמוסלמית וכן נציגי ממשל הגיעו לסופר להביע הזדהות והיום.