גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טיול לחו"ל: עמק האוכל השופע מחכה לכם באיטליה

מחוז אמיליה רומנה, המוכר פחות מטוסקנה ומאומבריה, שקד בשנים האחרונות על פיתוח תיירות האגרותוריזם: מסעדות כפריות מציעות גם לינה, חוות משלבות סדנאות בישול וטירות עורכות סיורים בכרמים ■ טיול קולינרי גרגרני

מחוז אמיליה רומנה - איטליה  / צילום: שאטרסטוק
מחוז אמיליה רומנה - איטליה / צילום: שאטרסטוק

השבוע סחטתי את טיפות החומץ הבלסמי האחרונות מבקבוק ה-Aceto Balsamic היו אלה טיפות טהורות של זהב שחור שטפטפתי בקמצנות על דברי מאכל, והן הפכו כל ביס לקסם בפה. רכשתי את הבקבוקון בסתיו האחרון במפעל משפחתי קטן בעיר מודנה (Modena) שבאיטליה. הסתכלתי בצער על הבקבוק הריק, הנושא את חותמת האיכות DOP (תו תקן יוקרתי, המעיד שהמוצר יוצר בכור מחצבתו), והבנתי שעליי להמתין עד לאביב, או-אז נפליג, חבורת הגרגרנים ואנוכי, לחלום גסטרונומי שני במחוז אמיליה רומנה.

חבורת החמדנים בראשות המדריך הכי נהנתן על-פני הכדור רשמה לזכותה במסעה בסתיו האחרון את ההישגים הבאים: כ-150 גניחות הנאה, 120 כוסות יין, שמונים כוסיות לימונצ'לו, שלושים קערות פסטה, 15 צלחות ריזוטו, ליקוט ארבע פטריות כמהין לבנות ושתיים שחורות, שלוש סדנאות בישול, שתי טירות לינה יפהפיות, וביקור בחמישה מפעלים ארטיזנליים (בעבודת יד).

במשך שישה ימים, גדושים באוכל וביין, הפלגנו במחוזות השפע הקולינרי של מחוז אמיליה רומנה. את החבורה ניווט במיומנות בני בן-ישראל, צייד מיומן של תענוגות חושים. רגע לפני התיאורים הסדיסטיים על הפיצה בכמהין ועל שירת הפיות שבקעה משמן הזית הזהוב אבקש להקדיש מספר שורות לאופן שבו התבצע הטיול.

אותו בני בן-ישראל, טייס ושף חובב, שמעלליו נצפו בתוכנית "מסטר שף", התאהב באיטליה בעת שהותו בשליחות ביטחונית ברומא; התאהבות יוקדת, שהולידה סדרת טיולים מפעימים בחבלי ארץ שונים של ארץ המגף. לטיולי הבוטיק שמוציא בן-ישראל יש מעלות רבות, אבל לעניות דעתי מעלתו המרכזית של האיש (מעבר לחביבות, רגישות ואיטלקית מתנגנת) היא יכולתו הכמעט מיסטית לנחש בכל רגע נתון את משאלת הלב הכמוסה של כל אחד ואחד מחברי הקבוצה. לא ברור כיצד מתרחש הקסם הנ"ל, בעיקר מאחר שמדובר באנשים שאינו מכיר, אבל זוהי עובדה. מרגע הנחיתה במילאנו, ועד להמראה עודפת המטען חזרה לארץ, ידע הלה בדיוק מהם המאוויים הקולינריים הכמוסים שלנו. אפילו מחשבות בלתי סבירות בעליל, כמו למשל לטרוף בומבולוני, סופגנייה איטלקית ממולאת קרם וניל, שעתיים לאחר ארוחת בוקר דשנה, או לגמוע כוס יין כבר ב-11 בבוקר.

96 צורות להכנת קפה

הדבר הראשון שנכנס לפינו עם הגיענו לאדמת איטליה הקדושה היה קפוצ'ינו מדויק שהוכן במכונת קפה אימתנית על-ידי בריסטה חמור סבר. מן המפורסמות היא שהאיטלקים מתייחסים לקפה שלהם בחרדת קודש; כזאת הגורמת להם להסתכל על כל מי שמעז להזמין קפוצ'ינו לאחר השעה 00:11 בבוקר כעל מי שמבצע פשעי מלחמה.

בדרך ליעדנו הראשון, מפעל ביתי לייצור חומץ בלסמי, הרביץ בנו בני את חוקי אמנת הקפה האיטלקית. כך למדנו שלאיטלקים כמעט מאה צורות הכנה של קפה, המוגש בטמפרטורות של שבעים עד שמונים מעלות, מלבד במילאנו ובצפון איטליה בכלל, שם תוכלו קרוב לוודאי לזכות בקפה חם יותר, בשל מזג האוויר הקריר.

שעתיים נוספות של נסיעת היכרות מהוססת, ולמדנו זה על זה המון דברים חשובים. למשל שיעלי מחבבת יין לבן מהמדבר, שעפרה חייבת לבשל בכל מסעדה שבה היא אוכלת, ושהדוקטור לכלכלה יודע להכין ריזוטו חצילים מעלף. אין ספק שהמכנה המשותף של חברי הקבוצה הוא עובדת היותם "פודיס", כאלה שאהבת החיים הטובים כאידיאולוגיה מפעפעת בעורקיהם. אנשים כלבבי, שיעדיפו ללכת צמאים במדבר ובלבד שלא ישתו משקאות תוססים.

ב-Acetia Paltrinieri שבמודנה, תחנתנו השנייה במסע, למדנו את טעמה של תרבות אוכל אמיתית. כל דבר שהכנסנו לפה - החל בחומץ הטהור, המיושן עשרים שנה בחביות עץ, שנטבל בלחם מקומי, ועד לגרגירי הריזוטו בפרמג'נו מיושן שיוצר בחווה הסמוכה, עורר בנו רחשי כבוד למסורת רבת שנים של ייצור מזון מקומי. לא בכדי מגינים האיטלקים בחירוף נפש על מזונם - החל בתנועת ה-slow food שהנצה באיטליה, ועד לחוקי סימון המזון הקשיחים.

כל אלה ועוד מעידים על התייחסות רצינית לאוכל. תכונה אובססיבית וקפדנית, שאינה תואמת במאום את אופיים ה"מחופף" של האיטלקים. רבים הם השיגעונות של האיטלקים - קורטוב שחיתות, שפת גוף מוטרפת, ויש מי שיאמר גם עצלות כדת. אבל השיגעון האובססיבי שלהם הוא לכל פיסת מזון שהם מכניסים לפה. הם מייחסים חשיבות לחומרי גלם טריים בסולם דרגות הקרוב ביותר לאפיפיורות, ומיד אחריו - לאזור שממנו הם באים.

לשם כך המציאו האיטלקים מערכת קשיחה של חוקי יצרנים, שנועדו להגן על הצרכן ועל היצרן כאחד. יצרן שמן זית מקומי, שבביתו היפה ביקרנו, היטיב לנסח עבורי את המשפט שאולי מסביר יותר מכול את האדיקות שמייחסים האיטלקים למזונם: "אני לא מוכר שמן זית, אני מוכר תרבות".

תרבות של תיירות חקלאית

בבוקר יום המחרת התעוררנו לצהלות שמחה שבקעו מהחדרים הסמוכים. באישון לילה הגענו ל-Collina de Poeti (גבעת המשוררים), טירת הלינה שלנו ללילות הקרובים. החושך הסמיך הסתיר את מה שעינינו שזפה עם צפרירי הבוקר - גבעות כרסתניות עטורות כרמים ומשובצות ורדים, אופק מנוקד בטירות, וריחם של קפה ומאפים טריים שבקעו מחדר האכילה שלמטה. הטירה הזו הנה עוד רכיב מענג מתפיסת התיירות המקומית המכונה Agrotourism - גישה מולטי-דיסציפלינרית, המשלבת בין תוצרתם החקלאית-תיירותית של יצרנים מקומיים, הסעדה, יין ולינה.

כל הטוב הזה משולב לכדי מגוון אפשרויות: מסעדות כפריות המציעות גם לינה, חוות חקלאיות המשלבות סדנאות בישול, ומסעדה וטירות שבבעלותן כרמים ויקב. מחוז אמיליה רומנה, המוכר פחות ממחוזות טוסקנה ואומבריה, שקד בשנים האחרונות על פיתוח תיירות ה-food hotels, והתוצאות נראות בשטח.

שעת הקסם של הטיול התרחשה בדרך כלל סביב השעה 11:00 בבוקר, שעה ביום שבה הכמיהה לאספרסו חפפה בדיוק קוסמי לתשוקה ליין. כמו פו הדוב, שסירב לבחור בין הדבש לריבה, כך גם אנחנו גמענו אספרסו קצר וכוסית יין מכאן ומכאן.

בחווה של לילי קטפנו מלוא החופן פרחים, עשבים וירקות מהערוגות הסדורות. את כל אלה לקחנו אל המטבח, שם שקדו העובדים בקולניות מתנגנת על הכנת ארוחת הצהריים לקראת בואם של אורחי יום ראשון. משפחות איטלקיות פסעו לאטן אל תוככי חצר הבית של לילי ושל אחותה ויוויאן, בעלות החווה; חווה בגישת האגרוטוריזם, שאותה הן הפכו לפונדק דרכים המגיש ארוחות על טהרת הגינה וכל טוב האזור. אלה מלוות ביין שמכין ניקולאו, הבן.

גם אנחנו הצטרפנו לשולחן ארוך ושמח, נוגסים בעוף שמנמן וצהוב ובפסטה תוצרת בית, נהנים מהאשליה כאילו גם אנחנו לשעה קלה משפחה שכזאת, שכל מעייניה נתונים לנפלאות בציר הסנז'ובזה האחרון ולאיכות הפרושוטו והפרמג'נו.

משאית החלב של הפרמג'נו

שמש חלמונית חייכה אלינו בבוקר היום השלישי. יצאנו נרגשים לאחד משיאי הטיול - המרדף המפורסם אחר פטריות הכמהין. אזור אמיליה רומנה, כמו גם מחוז פיימונטה שבצפון איטליה, מתהדרים בפטרייה יקרת הערך - הכמהין הלבנה. פעם בשנה, בסתיו, במהלך חודש אוקטובר מתקיים בעיירה הקטנה סנטה אגטה פסטיבל כמהין, וכיכר העיר - Piazza del Tortufo (כיכר הכמהין), מתמלאת בעשרות דוכנים המוכרים את תוצרתה של הפטרייה הקדושה.

את הפטריות שלנו ליקטנו בעזרתו של הכלב קיקו. גם הוא, כמונו, לא הצליח לכבוש את התרגשותו לנוכח הזהב הלבן. במשך הבוקר חפר קיקו במסירות את האדמה הלחה, הסמוכה לשורשי עץ האלון, שם מתקבצות הפטריות, וכשהצליח במשימה, נבח בהתרגשות והגיש בגאווה לבעליו את השלל, מלוכלך מרגבי אדמה. את הפטריות עטפנו בחרדת קודש בנייר סופג, והבאנו בגאווה דומה לבעל הפיצרייה, שפיזר פרוסות נדיבות ממנה על בצקה הדקיק של פיצה ביאנקה נפלאה.

את היום חתמנו בפונדק בלב יער, המגיש ארוחה על טהרת הכמהין: פסטה בכמהין ובחמאה, נתח דשן של פילה בטרטופו שחור, ועוד שלל מעדני פטרייה.

בעוד לישראל יש גבולות ביטחוניים, ולמדינות אחרות גבולות שהם גם כלכליים, מסמנים האיטלקים את גבולותיהם על-פי יצרני האוכל. עמק האוכל השופע של מחוז אמיליה רומנה כולל לא פחות מ-500 יצרני פרמג'נו מורשים, מאתיים יצרנים של חומץ בלסמי מקורי, וגילדת נקניקאים המונה 120 יצרני "פרושוטו די פרמה". לכל רבע קילומטר יש משמעות קולינרית. כך, לדוגמה, מעבר לגבול אזור מסוים לא ניתן לסמן גבינה המיוצרת בדיוק באותה שיטה בשם פרמג'נו ריג'יאנו. האפשרות היחידה שיש לאותו יצרן היא להעתיק את מושבו שני קילומטרים אל תוך גבולות הגזרה המסומנת על-ידי איגוד המזון.

בעודנו עושים את דרכנו למפעל הפרמג'נו ריג'יאנו, שמנו לב כי נהגנו המסור עוצר בצד הכביש ולפניו טור מכוניות ארוך. הראש הישראלי מיד מסמן לעצמו מצב חירום, אך מתברר שבאיטליה חירום פירושו משאית החלב המיועד לייצור גבינת הפרמג'נו. זהו חלב שחייב להגיע בתוך שעתיים מרגע החליבה אל המכלים המניבים כיכרות גבינה, הנשלחות ליישון הנע בין כמה חודשים לשלוש שנים. כל גלגל פרמג'נו מסומן בקפידה בתאריך לידתו, ולכל תאריך יישון הייעוד שלו. גבינה המיושנת מספר חודשים נדונה להיות פירורי פרמג'נו (פרמזן) פשוטים, זאת בת השנתיים - לגירוד מעל פסטה, ובת ה-3 - לאכילה בחתיכות נדיבות לצד חומץ בלסמי מיושן בן אותו גיל.

כשיצאנו משם, היינו שוב צמאים. הרווינו את צימאוננו ביין למברוסקו המיוצר ביקב סמוך. הלמברוסקו הנם ענבים טיפוסיים לאזור, וכל קשר בינם לבין המבעבע הזול הנושא אותו שם מקרי בהחלט. נגסנו ביס אחרון מפרמג'נו מיושן, קינחנו באספרסו חזק, ונסענו לשדה התעופה.

מידע מעשי

אפשר להיעזר בארגון Food Hotels, המתמחים בארגון טיולים המשלבים מלונות קולינריה, יקבים וטירות לינה. את השירות מציעים בחבל אמיליה רומנה וגם בטוסקנה, וניתן לשלב מדריך מקומי. www.foodhotels.it. המדריך הישראלי שאיתו נסענו: בני בן-ישראל, טל' 054-2124567

לינה: מחירי לינה בחוות ובטירות בדרגת ארבעה כוכבים נעים בין 60 אירו ל-120 אירו לזוג, כולל ארוחת בוקר דשנה. Collina De Poeti, האחוזה שבה התארחנו: www.collinadeipoeti.it

בשל מיקומה של אמיליה רומנה ניתן לשלב בטיול גם ערים מרכזיות שנמצאות במרחק סביר מחוות המזון. כך, לדוגמה, ניתן לנחות במילאנו ומשם ללון בטירות בסמוך לערים בולוניה, פירנצה ורימיני.

סדנת בישול עם פרחים של לילי ויוויאן- Via Sarciano Montecolombo 5, Agriturismo I Muretti - www.imuretti.net

בביקורים בחוות המזון ניתן ומומלץ לכלול ארוחה מקומית המשלבת את חומר הגלם - במפעל החומץ הבלסמי ניתן לאכול ארוחה מלאה המשלבת את החומץ Acetia Paltrinieri, Modena.

עוד כתבות

סניף של שופרסל דיל. בעיגול: רני רהב / צילומים: טלי בוגדנובסקי, שלומי יוסף

אחרי 25 שנה: שופרסל ורני רהב נפרדים

במסגרת רה-ארגון שעוברת שופרסל אחרי כניסתם של האחים אמיר, החליטה הנהלת החברה להיפרד מהדובר שליווה אותה למעלה משני עשורים ● רהב: "זכותם המלאה של בעלים להחליף דובר, משום שדוברות זו משרת אמון"

צבי יוכמן / צילום: איל יצהר

מהפך: רשות המסים דרשה 1.5 מיליון שקל מאיש עסקים, ובסוף תשלם לו פיצוי של 95 אלף שקל

רו"ח צבי יוכמן, מייסד ושותף מנהל בקרן ההשקעות סקיי, רכש לפני כעשור דונם של קרקע בירושלים ב כ-25 מיליון שקל ● לאחר מכן רשות המסים דרשה ממנו תשלום מע"מ של כ-1.5 מיליון שקל ● אחרי תהליך משפטי ארוך, ביהמ"ש המחוזי בת"א פטר את יוכמן מהתשלום, וחייב את רשות המסים לשלם לו פיצוי בסך 95 אלף שקל 

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

עליות בתל אביב; המניות הדואליות מזנקות

מדד ת"א 35 עולה ב-0.2% ● בעקבות נתוני האינפלציה בארה"ב שהיו חלשים מהצפוי, השקל מתחזק מול הדולר ● בהמשך היום צפוי להתפרסם מדד המחירים לצרכן בישראל ● בפועלים נותנים עדיפות לאפיק הצמוד על פני השקלי באג"ח בישראל ● מידרוג: סיכון נמוך בענף התעשיות הביטחוניות העולמי

אלעד פינגרהוט ז''ל / צילום: נלקח מהרשת, לפי סעיף 27א לזכויות יוצרים

הותר לפרסום: אלעד פינגרהוט הוא ההרוג באדמית

אלעד פינגרהוט, אב ל-3 שסייע לכוחות הביטחון, הוא ההרוג מירי הנ"ט של חיזבאללה לאדמית אתמול ● דיווח: ממשל ביידן דוחק במדינות ערביות לקחת חלק בכוח שמירת שלום ברצועת עזה "בתום המלחמה" • צבע אדום בשדרות ובעוטף עזה • צה"ל חיסל מפקד שטח בכיר ביחידת "חזית הדרום" של חיזבאללה • עדכונים שוטפים

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

גל מעצרים במשטרת אנקרה: "חשש של ארדואן לניסיון הפיכה"

לפי דיווח של סוכנות "פוליטיקיול", כוחות ביטחון הפנים של טורקיה עצרו מספר בכירים במשטרת אנקרה, בגין חשד לקשר שלהם עם גורמי פשע ● לפי דיווח אחר, אחת מהדמויות המרכזיות בחקירה, המוגדר בתור "עד סודי" בתיק, טען כי "משטרת אנקרה ניסתה לתכנן הפיכה"

הבניין בו נמצא הפנטהאוז בפנקס 50, ת''א / צילום: מאיה לוין

בני הזוג השוויצרים, הפנטהאוז בת"א והדרישה של רשות המסים

תושב שווייץ העניק לאשתו פנטהאוז בת"א במתנה, ורשות המסים ביקשה נתח מהעסקה - כמס רכישה ● ביהמ"ש דחה את עמדת רשות המסים וקבע כי לאשה מגיע פטור ממס עבור המתנה שקיבלה

מחיר הנחושת בשיא כל הזמנים / צילום: Shutterstock

מחיר המתכת הזו זינק ב-40% בשנה. מה עומד מאחורי המגמה?

הקיטון בהיצע של מתכת הנחושת הוביל לזינוק של 40% במחירה בשנה האחרונה ● על פי ההערכות, המחיר ימשיך לטפס לצד העלייה בביקושים ● סיטי בנק: "הביקושים יעלו ב-4.2 מיליון טונות עד 2030"

לאן תגיע הריבית / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בישראל ובארה"ב: שלושה נתוני מאקרו גורליים יפורסמו בתוך 24 שעות

החל מהיום (ד') בצהריים יחל מרתון של נתוני מאקרו חשובים ● הראשון שבהם יהיה מדד המחירים לצרכן בארה"ב לחודש אפריל, שהפתיע לרעה במשך 4 פעמים ברצף ● משם הפוקוס יעבור לישראל, עם פרסום נתוני האינפלציה והתוצר ● אלו הציפיות בשוק

וולבו EX30 TWIN MOTOR / צילום: יח''צ

החל מ-234 אלף שקל: הרכב שמצליח לעורר סערה

רכב הפנאי החשמלי הקומפקטי של וולבו מצליח לשלב ביצועים רציניים מאוד עם טווח נסיעה שימושי ושלדה אירופית ● יש כמה מוזרויות בתא הנוסעים, אך החבילה הכוללת מרשימה מאוד

איך לחסוך בחיי הסוללה? / אילוסטרציה: Shutterstock

סוללת הטלפון מתרוקנת במהירות? כך תאריכו את זמן השימוש בה

השימוש היומיומי בסמארטפונים ובמחשבים ניידים מייצר תלות בשקעי טעינה, אך ניתן להקטין אותה בכמה צעדים פשוטים ● מהקטנת בהירות מסך, דרך כיבוי תוכנות "כבדות" ועד תוכנית חיסכון בחשמל

בית דיזנגוף, השבוע. ריק ועזוב / צילום: ניר וייס ודררו

על מצבו העגום של הבניין שבו הוכרזה עצמאות ישראל

כל מי שעובר בשדרות רוטשילד בתל אביב יכול לראות מה עלה בגורלו של הבניין האייקוני בו דוד בן גוריון הכריז על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל ● ההזנחה הפושעת של הבניין כמו מטאפורה למצב המדינה

הדמיה של פרויקט The LINE מוצגת בתערוכה בינלאומית / צילום: Reuters, Balkis Press/ABACA

פרויקט הבנייה הגדול בעולם נאלץ להתמודד עם המציאות

התוכניות של ערב הסעודית להקים גורדי-שחקים תאומים בגובה אלפי רגל ולאורך 105 מייל בעיר העתיד ניאום, איבדו מומנטום כשנקלעו לסחרור עלויות ולרצף תקלות בנייה

יקי נוימן, מנכ''ל קבוצת דוראל / צילום: מיכה לובטון

המיזם הסולארי החדש שנבנה בתוך מטע אבוקדו

הפרויקט המשותף לחברת דוראל ולקיבוץ רבדים עושה שימוש כפול בקרקע שחוסך מקום והשקעה בהולכה ● גם האבוקדו מרוויח: הפאנלים הסולאריים המותקנים מעל המטע מעניקים לצמח את תנאי ההצללה והאור המדויקים עבורו ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד 

כ-300 אלף משתתפים במחאה פרו־פלסטינית בלונדון / צילום: ap, Alberto Pezzali

"זה לא מסובך": מה עומד מאחורי הסלוגן שפוגע בתדמית של ישראל

במשך 50 שנה, לפני הכרזת העצמאות ומיד אחריה, ישראל הייתה קלה להבנה ולהסבר ● עכשיו מבקשי נפשה חוטפים את הנרטיב ומכריזים שאין דבר פשוט יותר מהבנת צדקתם של הפלסטינים ● הנזק כבד, והשאלה היא מה אפשר לעשות שעדיין לא נעשה

ג'ייקוב לו, שגריר ארה''ב בישראל / צילום: אוריה תדמור

שגריר ארה"ב בישראל, ג'ייקוב לו, מגיע מחר לראיון מיוחד בכנס גלובס

במסגרת כנס הפוטנציאל והתשואה של החברה הערבית בישראל של גלובס שייערך מחר (ה'), שגריר ארה"ב יעניק ראיון מיוחד ● עוד ידברו בכנס: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר, לראשונה מאז שהודיע על סיום תפקידו, ומנכ"ל פרטנר אבי גבאי וכן שורה של גורמים מובילים בחברה הערבית והיהודית

רידא מסארווה / צילום: אינטל

הוא בן לאחת המשפחות הגדולות בחברה הערבית ואחראי על בניית המפעלים של אינטל בארץ ובעולם

רידא מסארווה, שאחראי על הנדסת הבינוי באינטל בעשרות מיליארדי דולרים, הגיע לפסגה כשהוא אחד מאנשי המפתח שאמונים על ההתרחבות הגדולה ביותר של החברה בכל שנותיה ● דרך לקיחת אחריות אישית, חוש הומור מפותח וחשיבה טכנית, כך הוא עשה זאת ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

אחרי העיכובים ארה"ב תשלח חבילת נשק גדולה לישראל. מה יש בה?

ממשל ביידן עדכן את הקונגרס כי בכוונתו לקדם אספקת נשק לישראל בעלות כוללת של יותר ממיליארד דולר ● חבילת הסיוע החדשה כוללת חימושי טנקים בסך כ־700 מיליון דולר, רכבים טקטיים בסך כ־500 מיליון דולר ופצצות מרגמה בסך כ־60 מיליון דולר

ראש הממשלה, בנימין נתניהו / צילום: רפי קוץ

לשכת רה"מ: נתניהו החליט לקדם את חוק הגיוס שאושר בקריאה ראשונה בכנסת הקודמת

הצעת "חוק שירות הביטחון (שילוב תלמידי ישיבות)", אושרה בכנסת ה-24 ברוב של 51 חברי כנסת בזמן ממשלת בנט-לפיד • במסגרת המתווה: גיל הפטור יירד מ-26 ל-21 למשך שנתיים, ויעדי הגיוס יגדלו במהלך השנים • גורמים במפלגות החרדיות טוענים: לא היינו חלק מהמהלך, המועצות יתכנסו ויחליטו • השר גנץ תקף: "ישראל זקוקה לחיילים ולא לתרגילים פוליטיים"

דן פרנס, מנכ''ל קרסו נדל''ן / צילום: לני בן בשט

אולמי התצוגה והשירות של קרסו בת"א ייהרסו, ובמקומם ייבנו שלושה מגדלים

הוועדה המקומית לתכנון ובניה ת"א אישרה את תוכנית מתחם ריב"ל קרסו שמקדמת קרסו נדל"ן ● אושרה להפקדה תוכנית לבניית 5,800 דירות חדשות בעיר אופקים, בשכונת אפיקי נחל ● וגם: אחרי 30 שנים של המתנה, אושרה תוכנית לקרקע פרטית גדולה בצמוד לתל השומר ● חדשות הנדל"ן

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Shutterstock, Ankor Light

מחר: דיון דחוף בביה"ד הבינ"ל לצדק בהאג בבקשה לעצירת המלחמה בעזה

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ) יקיים בימים חמישי ושישי דיונים בבקשה הדחופה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה בעקבות פעולת צה"ל ברפיח ● בישראל עדיין לא החליטו אם המשלחת תתייצב מחר בהאג, לאחר שלדיונים שנערכו בחודש ינואר האחרון המשלחת התייצבה