גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ארדואן ו-16 האימפריות

אף אחד לא יודע היכן תסתיים המהפכה הארדואנית

רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס
רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס

תגובת-נגד היא בלתי נמנעת. המדע מלמד אותנו, שכל אקציה מניבה ריאקציה. אבל בחיי אדם, לא במעבדה, הריקאציה יכולה להתמהמה, ולהיות מוגבלת; או ההיפך.

ובכן, עינינו חוזות בהיפך. חגיגיות האבל הצרפתי-אירופי על "שרלי הבדו" ועל המרכול הכשר הפילה שתיקה נכלמת על דוברים מוסלמים, אבל לא שינתה את דעתם. הם רק השתתקו, או הפטירו הבעות של צער נומינלי. מעטים מאוד, אם בכלל, קראו לחשבון נפש.

לא יצא אלא שבוע מן ההתנקשות בחיי שרלי ומן הטבח במרכול, ולא זו בלבד שעולם כמנהגו נוהג, אלא שעולם יוצא מדעתו. שבוע אחרי מתעורר הרושם שמוסלמים היו הקרבנות העיקריים של הטבח. כפי שאוהב להגיד במאי ישראלי גולה בפאריס, "האנטישמיות של ימינו היא איסלאמופוביה". הוא כנראה אינו מבקר במרכולים כשרים.

כמעט מיותר לנקוב בשמו של המגיב הגס ביותר, מפני שהוא תמיד הגס ביותר: טאייפ ארדואן. נשיא טורקיה, זה הנוהג כמו היה ממלא-מקום הח'ליף, שלח את ראש ממשלתו ונושא כליו לפאריס, לצעוד במצעד הרפובליקה. הצרפתים לא הציבו את אהמט דבוטואולו באמצע השורה הראשונה, אם כי לפחות עיתון בולט אחד בטורקיה תיקן את הזווית, והציג אותו סימטרי חלוטין לנשיא צרפת.

אל השורה הראשונה נדחף גם בנימין נתניהו, כיאה למדינאי ישראלי. בנקודה אחת הניף ראש הממשלה את ידו במחוות ברכה לכמה צופים, יהודים ותומכי ישראל. רק זה היה חסר לארדואן. הוא החליט לקדם את פני מחמוד עבאס, בדרכו לשוב הביתה מצעדת פאריס. נשיא הפלסטינים הוזמן לארמון אלף החדרים שבנה ארדואן מחוץ לאנקרה, והוצב על רקע 16 אבירים עוטי שריון ומניפי רומח. כל אחד מהם ייצג אימפריה טורקית, החל מאטילה מלך ההונים (טורקי זה לא מילה בשביל אטילה).

"מה הוא מנופף בידו"

על הרקע ההיסטורי המחכים פלט ארדואן את המונולוג ההיסטרי: "איך הוא מעז, הוא מנופף בידו כאילו אנשים מחכים לו בהתלהבות גדולה, איך אפשר לסבול את האיש הזה, המבצע טרור של מדינה וטובח 2,500 איש בעזה, מנופף בידו, טורקיה תוסיף להילחם נגד מעשיה הנפסדים של ישראל, המפירים את החוק הבינלאומי".

קשה להימנע מלחזור ולהזכיר כמה ישראלים טובי-כוונות היו מוכנים להעניק אשראי לאיש הזה, כאשר עלה לשלטון, לפני 12 שנה; כמה היו מוכנים ללמד סניגוריה על הפוליטיקה שלו; כמה היו מוכנים אפילו לשתף אותו בתהליך המדיני עם סוריה; כמה היו מוכנים להשתדל לטובתו באוזני האירופים והאמריקאים.

כמובן, טעותם של הישראלים האלה - דיפלומטים, אנשי עסקים, סוכני נסיעות ומורי דרך - לא היתה בלבדית. ארדואן הצליח להוליך שולל מספר מדהים של אנשים, קודם כול בתוך ארצו, ואחר כך במערב. עלייתו אל עמדה של שלטון כמעט יחיד בטורקיה היא מן האקטים המרשימים ביותר של הפוליטיקה המודרנית. הוא חולל מהפכה מבלי לשלוף אפילו פעם אחת, והוא ממשיך אותה. אם יש מישהו המוכן להתחייב שהוא יודע היכן תסתיים המהפכה הארדואנית, צריך לייחס לו תכונות נבואיות, או לחשוב אותו לפתי.

טאייפ מחפש את 'הגביע הקדוש'

הצגת 16 האימפריות עוררה הרבה לעג במדיה החברתית, בעיקר מחוץ לטורקיה. היא הזכירה למלגלגים את הפנטזיות ההוליוודיות על מוזיאונים, הקמים לתחיה באמצע הלילה. היא יכלה להיקלט בדיסנילנד. היא יכלה להעניק השראה למסכת של נערים בבית ספר תיכון. או היא יכלה להיות חלק מן הפולחנים המיסטיים של האס.אס הנאצי, שהיה מתרפק על עבר קדום, מחפש את 'הגביע הקדוש' במערות עתיקות, ומתחקה אחר עקבותיו של פרידריך ברברוסה (בשנים שלפני המלחמה ולפני הפתרון הסופי).

ההתכתבות האישית של ארדואן עם אטילה מלך ההונים, או עם ג'נגיס חאן, טבועה בחותם קלאסי של לאומנות מוטרפת. כשלעצמה אין בה חידוש, שכמותה התרחשה כמעט בכל ארץ ובכל תנועה לאומית. בנימין נתניהו שיכנע את עצמו, שהיהודים "דרכו עלי אדמות לפני 5,000 שנה, יחד עם ההודים והסינים". אפילו חישוב מקראי מילולי אינו מעניק לאבות-אבותינו 5,000 שנה, אבל מה זה חשוב.

טורקים שחרו את שורשיהם המיתיים הרבה לפני ארדואן. בזמן אטאטורק, אבי הרפובליקה החילונית, נקרא דרור לתיאוריות מפולפלות על ראשוניותה של הלשון הטורקית, אשר דוברה כביכול לפני כל לשון אחרת. אבל אטאטורק העניק גט כריתות לאיסלאם הפוליטי, ואסר בהחלט על חיבורן של לאומנות קיצונית ושל קנאות דתית.

עכשיו, ארדואן חוזר ומחבר אותן, בסיוע נדיב ונמשך של כלי התקשורת, בתמיכה שקטה או פעילה של רוב הטורקים. אינטליגנציה מבועתת יכולה רק להכות על חטא: היא לא הקדימה להבחין בסכנה, וממילא לא הזהירה מפניה.

אחד המעוזים האחרונים של התנגדות חילונית לארדואן, העתון "ג'ומהורייט", מיסודו של אטאטורק, הוכרח השבוע להסתתר מאחורי בריקדות, כאשר נודע שהוא מתכוון לפרסם תרגום של ארבעה מעמודי המהדורה החדשה של "שרלי הבדו". המשטרה עיכבה את הפצתו, כדי לברר שהעיתון לא שיעתק את עמוד השער של שארלי, זה שהציג את הנביא מזיל דמעות על קברי העתונאים הנרצחים.

הקיסר והוואסאלים

זה שנים אחדות מתהלך המושג "ניאו-עות'מאניזם" לתיאור יומרותיו של ארדואן. עד לפני כמה שנים, מדיניות החוץ שלו היתה מיוסדת על תפיסה מעוררת הערצה של "אפס בעיות" עם שכני טורקיה. אבל "אפס בעיות" חייבו אפס אגו, והצריכו מזג מתון ומבוגר. אין מנוס מלהניח, שטמפרמנטלית אין ארדואן מסוגל לנוח על זרי דפנה. כמו עריצים אחרים - נבחרים, או לא נבחרים - הוא שש אלי קרב גם כאשר אין קרב.

הגעגועים אל העבר היו מלכתחילה קוריוזיים. למשל, הצורך להזכיר לנשיא צרפת הקודם, ניקולא סרקוזי, במהלך ביקור באיסטנבול, שכמעט לפני 500 שנה מלך צרפתי הציע את שירותי הוואסאל שלו לסוליימן המפואר. זה היה רמז, אל נכון, לתוכנית ארדואן לסידור מחדש של אבני הדומינו באירופה.

מאז, הנוסטלגיה צוברת תנופה. הביטויים הסמליים שלה מתרבים, כמו הוצאת משכן הנשיא מאנקרה, בירתו של אטאטורק, והעברתו אל ארמון קיסרי לכל דבר, זה הארמון שבו שיעשע ארדואן את אבו מאזן בתהלוכת 16 האימפריות; כמו מעבר דה-פקטו של לשכתו אל הבירה העות'מאנית איסטנבול; כמו בניית מסגד עות'מאני עצום ממדים לרוחב קו הרקיע של העיר; וכמו מסע חדש, שזה מקרוב התחיל, ללמד את ילדי טורקיה לכתוב ולקרוא עות'מאנית.

זה עניין מסקרן מאוד, וכותב עליו בהרחבה ובשנינות ניק דאנפורת', באתר הרשת של כתב העת "פוריין אפיירז". עות'מאנית היא הלשון ששימשה בטורקיה לפני אטאטורק. ההבדל בינה ובין הטורקית המודרנית הוא קודם כול בכתב, אבל בשום פנים לא רק בו.

הרפובליקה החילונית המירה בן-לילה את הכתב הערבי בכתב לטיני. זה היה מעשה פוליטי, אבל גם עניין מעשי לחלוטין. אנחנו יודעים מן העברית את המחיר הכבד על סירוס ההגייה בגלל היעדר אימות קריאה. בערבית יש אפילו פחות. הטורקית זקוקה להרבה מאוד. הכתב הלטיני מתאים לה יותר.

אבל הרפורמה של הלשון לא הוגבלה לשיטת הכתיב. היא נגעה גם לאוצר המלים. מאמץ סיטוני נעשה לטהר את הטורקית ממלים ערביות ופרסיות. מלים חדשות הומצאו, ומאות מלים יובאו מן המערב, כמעט כולן על טוהרת הצרפתית (הלשון הזרה היחידה שלאטאטורק היה בה מושג כלשהו; לארדואן אין מושג בשום לשון זרה, אולי חוץ מן הערבית של תפילותיו).

העות'מאנית היתה קשה כספחת. עוד לפני אטאטורק רווחה ההכרה, שהיא זקוקה באופן נואש לתיקונים, כדי להתאימה לצורכי המודרניות, ולאפשר לה להיות מכשיר של חינוך ושל השכלה. דאנפורת' כותב, כי הלשון הזו "מתוארת לפעמים כמתיחה, שמישהו מתח בה את ההיסטוריונים". הם אנוסים לנבור במסמכים הכתובים בה, ולתלוש את שערותיהם בנסיון להבין אותה.

פלירט עם לשונות מתות אינו נחלתו הבלבדית של ארדואן. בהודו, שממנה נכתבת הרשימה הזו, נעשה עכשיו נסיון, בהשראת הממשלה הלאומנית-דתית החדשה, להחזיר מקצת מעטרת יושנה של הלשון הסנאנסקריטית הקדמונית. שרת החינוך אפילו הורתה לחייב את הוראתה בבתי ספר ממלכתיים. אין זה מקרה שבצומת הלאומנות והפונדמנטליזם הדתי אפשר למצוא חתירה כזאת אל המקורות.

חצי-תאוותו בידו

ארדואן הוא עדיין בחזקת מי שחצי-תאוותו בידו. הוא הצליח לשנות את החוקה, ולהפוך את הנשיאות לכהונה נבחרת בבחירות כלליות. השינוי איפשר לו להישאר בשלטון גם לאחר שהשלים עשר שנות כהונה כראש הממשלה (חוקת טורקיה, בניגוד לאין-חוקת ישראל, מגבילה את אורך הכהונה של ראש הממשלה). אבל הוא לא הצליח לפי שעה לקבל סמכויות ביצוע לכהונת הנשיא. הוא מוסיף להיות השליט מפני שראש הממשלה, יציר-כפיו ומשרתו הנאמן, מציית לו ללא תנאי.

ארדואן לא יסתפק לאורך ימים בציות וולונטרי. זה מובן מאליו. אבל מה הוא יעשה בנשיאות ביצועית, אם יכהן בה לפחות עשר שנים?

עד כמה הוא יצליח להרחיק את טורקיה מן המודל החילוני של אטאטורק? הישלים את הפיכת טורקיה למדינה חד-מפלגתית, למעשה או להלכה? הישלים את חניקת הביקורת?

האומנם מופרכת מעיקרה היא המחשבה, שהוא ינסה לחדש את הח'ליפות, לפחות באופן סמלי, כדי להפוך את איסטנבול לבירת העולם המוסלמי?

האם הוא יממש את הפנטזיה הדיסקרטית שלו לסדר מחדש את המזרח התיכון בכלי היחיד שאינו נתון לו לפי שעה, התערבות צבאית?

בקיצור, השאלה היא אם הדורות הבאים ישפטו אותו כמוקיון, שלא שלט ברגשותיו; או כגאון, שהחזיר את עטרת 16 האימפריות אל יושנה.

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?