גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ניתוח מיוחד: חוק המזון לא יצליח להוריד את יוקר המחיה

חוק המזון היה אמור להגביר את התחרות בשוק ע"י חיזוק הספקים הקטנים ■ בפועל, הנוסח הסופי שלו מבטיח את המשך שליטת הספקים הגדולים על המדף ומשאיר להם את היכולת לדחוק את המתחרים הקטנים מהשוק

מדפי אסם חטיפים / צילום: תמר מצפי
מדפי אסם חטיפים / צילום: תמר מצפי

כשהשותפים דניאל מזרחי ויובל יתום, בעלי חברת "מזון מצוין לכולנו", התחילו לייצר ולשווק מוצרי מזון לסופרמרקטים, הם היו בטוחים שבידיהם נוסחה מנצחת: מוצרים טובים במחירים נמוכים. הצרכן הישראלי אמנם אוהב מותגים, אבל כשפער המחיר דרמטי ומגיע ל-30%, הוא יהיה מוכן לתת להם צ'אנס.

אחרי משא-ומתן מסחרי קשה וארוך עם רשתות השיווק, הגיע היום המיוחל והמוצרים עלו על מדפי הסופרמרקט. כאן נכונה לשותפים הפתעה: כל המותגים המובילים המתחרים נמכרו במחירי מבצע - התה נמכר באותו המחיר בדיוק, החטיפים המלוחים במחיר הגבוה רק ב-30 אגורות ודגני הבוקר של המתחרים נמכרו אפילו במחיר נמוך מעט יותר מהמותג החדש. למזרחי ויתום לא היה כל ספק: מדובר בקרב מחירים, שנועד לדחוק אותם החוצה מהשוק. הדילמה: אם יורידו את המחיר עוד יותר, הם לא ישרדו לאורך זמן.

חברת "מזון מצוין לכולנו" לא קמה מעולם, ומזרחי ויתום הם שמות בדויים, אבל הסיפור הזה מתרחש כל פעם מחדש בשוק הישראלי. כשנכנס מתחרה חדש, כותשים אותו עד שהוא מרים ידיים. בעגה המקצועית קוראים לזה "מהלך חסימה": המותגים המובילים מעדיפים להרוויח פחות, לפרק זמן מוגבל, כדי למנוע את חשיפת הצרכן למותגים חדשים. בהינתן שהמחיר דומה, רוב הצרכנים הישראלים יעדיפו מותג מוביל ומוכר על פני מותג חדש. המהלך הזה מבטיח את המשך השליטה של המותגים החזקים בקטגוריות, וגם את היכולת שלהם להמשיך ולגבות מחיר גבוה על המוצרים בהמשך - בעגה המקצועית והמכובסת קוראים לזה "פרמיה".

תחרות היא שם הקוד להורדת מחירים ו"חוק קידום התחרות בענף המזון", שנכנס אתמול (ה') לתוקף, היה אמור לתת כלים בידי השחקנים הקטנים, על מנת שיוכלו להתחרות בשחקנים הגדולים. במקור, דובר על כך שיובטח מקומם של השחקנים הקטנים על המדף בסופרמרקט, ושהשחקנים הגדולים לא יוכלו להתערב במחיר לצרכן.

עוד דובר על כך שהספקים הגדולים לא יוכלו לסדר את הסחורה שלהם על המדפים. סידור הסחורה הוא אחת העוצמות שבה מחזיקים הספקים הגדולים, כשהסדרנים מטעמם שומרים על האינטרסים שלהם ברצפת המכירה, ולא אחת דוחקים לחלק האחורי של המדף את המתחרים הקטנים.

אם התנאים האלה היו מתקיימים, הרי שצרכן שהיה מגיע אל הסופרמרקט היה זוכה לראות לצד דגני הבוקר של תלמה, ששולטים בכ-60% מהמכירות בקטגוריה, גם דגני בוקר חדשים במחיר אטרקטיבי ובתצוגה רחבה. כך גם לגבי מדפי התה שויסוצקי אחראית ל-80% ממכירותיו בישראל, ולגבי החטיפים המלוחים, שם שולטות במשותף החברות אסם (51% מהמכירות) ושטראוס-עלית (34% מהמכירות). אלה הן כמובן רק דוגמאות. בפועל, החוק לא מיטיב במאום עם הספקים הקטנים.

הספקים הגדולים יקבעו את המחיר

שוק המזון והצריכה הישראלי (FMCG) הוא מהריכוזיים בעולם. עשרת הספקים המובילים שולטים ב-57% מהשוק. השלושה הראשונים לבדם שולטים ביותר משליש ממנו (32%). אם נתייחס למכירות המזון בנפרד, הרי שהריכוזיות גבוהה עוד הרבה יותר ובחלוקה לקטגוריות - היא דרמטית.

חוק המזון אוסר על ספקים גדולים (ספקים שמחזור מכירותיהם השנתי הוא יותר מ-300 מיליון שקל) להתערב במחיר לצרכן או להמליץ על מחיר המוצר לצרכן. אך כל זה נכון במישור העקרוני בלבד. במישור המעשי, החליט הממונה על ההגבלים העסקיים, דיויד גילה, לקבוע תנאים שבהם הספקים הגדולים יוכלו בכל זאת להתערב במחיר לצרכן, ובכך פרץ את הסכר. לפי החלטת הממונה, מעורבות הספקים הגדולים תהיה מותרת במקרים הבאים: הם יוכלו להציע מבצע 1+1 (קנה מוצר, קבל מוצר שני בחינם), להוזיל מוצר בשיעור של לפחות 5% מהמחיר שבו הוא נמכר קודם לכן בחנות, להוסיף יחידות מוצר בחינם באריזה וכן להציע אריזה חסכונית.

לנגד עיניו של גילה עמד הרצון להבטיח שהמבצעים יגולגלו לצרכן. הספקים הצליחו לשכנע אותו שאם הם לא יהיו רשאים להתערב במחיר לצרכן, ההנחה לא תגולגל לצרכנים. האמנם? לא ממש. בזמן שהתחרות בין הספקים מועטה במיוחד, התחרות בין רשתות השיווק גדולה במיוחד, והיא גם מכתיבה קרבות מחיר. בזמן שהתחרות תאלץ את הרשתות להוזיל את המוצרים לצרכן, ההתערבות של הספק תאפשר לו לשלוט ברמת המחיר של המוצרים בשוק, וגם לבצע ביתר קלות קרבות מחיר מול מתחרים קטנים או חדשים במטרה לדחוק אותם מהשוק.

לדברי רביד, "הסיכוי שספק ייתן הנחה והיא לא תגולגל לצרכן הוא זניח. ההקלות שנתן הממונה על ההגבלים העסקיים משרתות את הספקים בלבד. הן לא מיטיבות עם הצרכן או עם הקמעונאי".

ואם לא די בכך, הספקים טוענים כי הוראות הממונה בעניין אינן ברורות, כמו למשל ההיתר להתערב במחיר לשם הוזלה של יותר מ-5% במחיר לצרכן. לדברי ספק גדול, "צריך דוקטורט כדי להבין את החוק. לכי תבדקי ב-300 החנויות של שופרסל כמה עלה הקוטג', ותבדקי אם שופרסל לא מכרה את הקוטג' באזורי התחרות הקשים שלה ב-3 שקלים לפני שאת מחליטה על הנחה לצרכן. יש הרבה דברים אפורים שלא יודעים מה לעשות איתם". על כך אומר הממונה על ההגבלים כי המטרה היתה להצר את הפטור כמה שיותר וחובת הבדיקה היא על הספק.

שטח המדף: עדיין הזירה של הגדולים

כשהחלטת הקנייה מתבצעת מול המדפים, המקום שיש למותג על מדפי הסופרמרקט הוא דבר קריטי להצלחתו. כשהמותג לא נראה לעין או מוסתר (במיוחד כשמדובר במותג קטן או חדש), הסיכוי שהוא ילכוד את עיני הצרכן נמוך במיוחד. מאז הקמת ועדת המזון, שמסקנותיה היוו את הבסיס לחקיקת חוק המזון, דובר רבות על הצורך להבטיח את מקומם של היצרנים הקטנים מדף. אלא שההבטחה הזאת נותרה בגדר הבטחה עמומה. לפי החוק, שטח המדף המצטבר של כל "היצרנים הגדולים מאוד" לא יעלה על יותר ממחצית משטח המדף בסופרמרקט. ההגבלה הזאת נשמעת מבטיחה, אבל כשבוחנים אותה לעומק מגלים, שמעשית היא לא מביאה לשום שינוי בתצוגות המדפים ולא מועילה כלל לספקים הקטנים.

ראשית, ההגבלה מתייחסת רק לשטחי המדף של 6 ספקים בלבד: תנובה, אסם, שטראוס, החברה המרכזית למשקאות (קוקה-קולה ישראל), יוניליוור וקבוצת נטו, ומותירה מחוץ למשוואה ספקים גדולים כמו דיפלומט, סוגת, יפאורה-תבורי ואחרים.

מיותר לציין כי ששת הספקים הגדולים מאוד (מחזור הגבוה ממיליארד שקל בשנה), לא פעילים בקטגוריות רבות כמו למשל מוצרי ניקוי, היגיינה, טואלטיקה ועוד, ולכן ממילא גם היום, שטחי המדף שלהם לא מהווים מחצית משטחי המדף בסופרמרקט.

שנית, החוק לא מטיל כל מגבלה על שטח המדף בכל קטגוריה, וכך מבטיח את המשך השליטה הבלתי מעורערת של הספקים הגדולים והגדולים מאוד במדפים של כל קטגוריה. תסתכלו לדוגמה על מדפי החלב, המשקאות, החטיפים המלוחים, הקפה ועוד.

לדברי עינב אדיב, בעלת חברת DPL, יצרנית חיתולי "בייביסיטר", "החלום של כל יצרן הוא לדבר ישירות עם הצרכן. הכול מתחיל בזמינות על המדף. ברגע שאתה חזק וגדול על המדף, אתה יודע לדבר עם הצרכן הרבה יותר טוב. אם אתה חזק במדף ויכול לנהל את התמחור לצרכן, אתה מחזיק בנוסחה מנצחת שליצרן קטן יהיה קשה להתמודד איתה".

עוד היא אומרת, כי "היום סידור המדפים הוא לפי נתחי השוק של המוצרים, ואם נתח השוק של מוצר בסטורנקסט הוא 5%, הוא לא יקבל שטח יותר גדול.

"בשביל לגדול, מותג צריך להתחיל עם שטח של 20% במדף, כדי שמישהו בכלל יראה אותו והשצרכן יוכל לשים לב אליו. אם ימשיכו לתת לקטנים שטח מדף של 5%-10%, הם בחיים לא יגדלו. בפועל זה לתת לך להיכנס למדף, להפסיד כסף לתקופה ולצאת. זו בדיוק המתכון לאיך לא להצליח".

- ציפיתם שהחוק יטפל בכך?

"ציפינו שההגבלה על שטח המדף תהיה בכל קטגוריה. כשחיתולי בייביסיטר' יצאו לשוק, קיבלנו בקושי 10% מהמדף והסחורה אזלה לפני שהספיקו למלא את המדפים, וכל זאת בזמן שחוגלה קימברלי (יצרנית האגיס וטיטולים, א"ח) קיבלה 60% ואפילו 70% מהמדפים".

בעניין זה אומר גילה כי "אם נראה קטגוריה בעייתית, נוכל להתערב ולתת הוראות לקמעונאי".

סידור המדפים: הממונה מקל על הספקים הגדולים

סוגיה נוספת בחוק נוגעת, כאמור, לסידור הסחורה על המדפים. הממונה על ההגבלים החליט לדחות בשנה את יישום הסעיף האוסר על ספקים גדולים לסדר את מוצריהם במדפי החנויות, וזאת מתוך רצון לצמצם את האיסור בהמשך. הרעיון הוא לאפשר המשך סידור הסחורה של הספקים הגדולים בחנויות שבהן מקור מחצית מהמכירות לפחות (לא כולל פירות וירקות) הוא במכירות מוצרים של ספקים קטנים.

הדחייה הזאת מקוממת חלק מהספקים הקטנים והבינוניים, וגם את רשתות השיווק שופרסל ומגה שכבר עברו לסדרנות עצמית, ומלינות על כך שהממונה לא נתן להן את אותה הזדמנות להישאר עם סידור הסחורה של הספקים הגדולים.

לדברי הממונה, הרעיון מאחורי הדחייה הוא הרצון לעודד את הקמעונאים להגביר את מכירות היצרנים הקטנים. לדבריו, "אם קמעונאי מוכיח שחצי מהמכירות שלו הם של ספקים קטנים, זה הישג מאוד יפה לספקים הקטנים. באמצעות הגזר של הפטור, הישגנו הישג לספקים הקטנים".

לדברי ספק בינוני, "הספקים הבינוניים והקטנים אולצו עוד קודם להפסיק לסדר סחורה ברוב נקודות המכירה, כך שמי שמסדר סחורה בחנויות זה אסם, תנובה, שטראוס-עלית, יוניליוור ויצרני המשקאות, למעט בשופרסל ובמגה. כוח הקנייה המצרפי של הרשתות העצמאיות אינו קטן יותר מהכוח של שופרסל ומגה, ולכן הכוח של הספקים הגדולים במדפים נשאר. הדבר היחיד שנאסר בחוק על הספקים הגדולים הוא לדבר עם רשת השיווק על שטחי המדף או על פלנוגרמות, אבל איך שאני מכיר אותם, הם ימצאו שיטות חדשות לשמור על המקום שלהם במדף".

מחירי המוצריים

שטחי המדף

סידור המדף

גודל הספק

עוד כתבות

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה