גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חברת הביומד של זקי רכיב שמסייעת למנוע מחלות לב

איש העסקים השקיע בעשור האחרון בחברת ביו הארווסט ש"גלובס" חושף לראשונה ■ החברה משיקה היום את המוצר שלה שמבוסס על תמצית ענבים ■ רכיב: "אני לא רוצה למכור את ביוהארווסט. אני חושב שהיא יכולה להיות חברה משמעותית בישראל"

זקי רכיב / צילום: ראובן קסטרו
זקי רכיב / צילום: ראובן קסטרו

מהו הפרדוקס הצרפתי? לא, אין לכך שום קשר למה שהתחולל בפריז בתקופה האחרונה - למרות שגם חלק נכבד מן האירועים הללו יכולים לקבל את הכותרת הזו. הפרדוקס הצרפתי הוא השם שניתן לגילוי המדעי שלפיו, למרות שהצרפתים אוכלים מזון שמן, עתיר קלוריות ועשיר בכולסטרול ולמרות שרמות הכולסטרול והשומנים בדם שלהם גבוהות יחסית לאומות אחרות, הם לוקים פחות בהתקפי לב. היום יש תשובה לפרדוקס הצרפתי - היין האדום. המשקה הזה עוזר למנוע התקפי לב בזכות קבוצה של חומרים שנמצאים בתוך הענבים האדומים.

לפרדוקס הישראלי יש גם זווית ישראלית - מדובר בזקי רכיב, יזם תקשורת במקור, שהגיע לכותרות תחילה כמייסד של חברת טריון (שנסחרה בשיאה בנאסד"ק ב-8.6 מיליארד דולר ולבסוף נמכרה למוטרולה ב-140 מיליון דולר). רכיב ניסה את מזלו גם בתחום המו"לות והשקיע למשך זמן קצר בעיתון "מעריב".

בהמשך הוא הקים, יחד עם איל ההון ג'ורג' סורוס חברת סלולר בברזיל. בעשור האחרון רכיב הוא יזם ומשקיע וגם יו"ר פעיל מאוד בחברה בשם ביו הארווסט (בעבר fruitura, שילוב בין "פרי" ל"עתיד"), אשר ממצה ענבים אדומים. רכיב משקיע היום את רוב זמנו בחברה, ומחזיק כ-50%.

"המוצר שלנו מאפשר לקבל את כל הטוב שבאלף ענבים, מקביל לשני בקבוקי יין, בכפית אחת, ללא סוכר וללא אלכוהול", הוא מסביר.

פיתוח של המכון הוולקני

רכיב מספר כי כאשר פרש מטריון ב-2004, אמר לעצמו שכבר הותיר חותם בתחום התקשורת, והגיע הזמן לפנות לתחום חדש. "ידעתי שאני רוצה לעסוק במשהו שקשור ב'שלומות', זה התרגום העברי של Wellness, וידעתי גם שאני רוצה לחפש את הפתרונות בעולם הטבע. זוהי מעבדה שפועלת 5,000 שנה או כמה מיליארדי שנים, תלוי את מי שואלים, כדי להביא לנו את המוצרים הכי טובים. כמו שהגוף שלנו למד לצרוך מים ולא חמצן ומימן בנפרד, כך גם החומרים הבריאים האחרים בטבע התפתחו, ואנחנו התפתחנו לעומתם, כך שחלקיהם השונים הם בעלי סינרגיה שנותנת לנו את ההשפעה הטובה ביותר".

רכיב גייס לחברה את קרובת משפחתו וידידתו ד"ר יוכי חגי, בעבר בכירה בחברת ביוטכנולוגיה כללית. יחד הם הקימו את קרן ההון סיכון "זקי ביוטק", אשר בחנה הזדמנויות רבות בתחום בישראל, ובחרה לבסוף להשקיע בפיתוח הנוכחי, שמקורו במכון וולקני. השניים לא השקיעו מאז בחברות נוספות והחליטו להתמקיד בביו הארווסט (Bio Harvest). חגי מונתה למנכ"ל ורכיב כאמור הוא היו"ר הפעיל.

לדברי חגי: "ההשפעה של הרזברטול, אחד החומרים הפעילים הנמצאים בענבים וכן ביין, כבר נחקרה לעומק והוכחה. הקושי בצריכת רזברטול מענבים או מיין היא שדרושה כמות מאוד גדולה כדי להשיג אפקט. מנגד, ישנם תוספי מזון המבוססים על רזברטול בלבד, אם טבעי ואם סינטטי. למשל חברת סמית'קליין ביצ'ם (היום GSK) רכשה מוצר רזברטול סינטטי, שהרכבו קצת שונה כדי שניתן יהיה לכתוב עליו פטנט, ב-700 מיליון דולר, והוא עדיין בתהליך פיתוח.

"אלא שאנחנו מאמינים, ומחקרים גם מראים, כי יש סינרגיות בין חלקים שונים של הצמח, ולכן האפקט של מיצוי של הענב כולו, שיש בו יותר מ-100 חומרים פעילים שמשפיעים על הלב, הוא הרבה יותר מוצלח מאשר מיצוי של רזברטול בלבד. ואכן, הראינו שבאמצעות הסינרגיה, אנחנו יכולים להגיע לאפקטים דומים במינון הרבה יותר נמוך של רזברטול, והמוצר שלנו גם יותר טעים".

בלי עלה אחד של גפן

ביוהארווסט לא מתבססת אך ורק על ענבים. לחברה טכנולוגיה חקלאית ייחודית אשר חלקים ממנה עדיין נשמרים בסוד. בשלב זה החברה מגדלת ענבים במעבדה שלה בלי שיהיה שם אפילו ענב שלם אחד או עלה אחד של גפן, שלא לדבר על אדמה. מדובר בהרחבה של רעיון הגידול ההידרופוני, שבו מגדלים צמחים במים בלבד ומוסיפים למים את כל חומרי הגלם שהצמח צריך, וזאת כדי להגיע לשליטה מלאה בתהליך.

אלא שבביוהארווסט הולכים עוד צעד קדימה ובעצם מאפשרים התרבות של תא ענב אחד בתוך שקיות גדולות. עדיין מדובר במוצר טבעי ולא סינטטי, שכן כל תא כזה מכיל את כל מה שיש בתא רגיל של ענב אמיתי. עם זאת, העבודה בשיטה הזו מאפשרת אחידות עוד יותר גדולה וכן מחזור חיים מאוד קצר - שלושה שבועות לענב במקום כשנה בחקלאות הרגילה.

מתוך הענבים הללו מייבשים אבקה שמהווה את המוצר הנוכחי, אשר נקרא Vinya. המוצר עבר מספר ניסויים קליניים אשר מאפשרים לו לתמוך בשלוש טענות שמופיעות על האריזה: המוצר עוזר לזרימת הדם, הוא שומר על לחץ הדם ברמות הנורמה והוא נוגד חמצון ובכך שומר על תפקוד כלי הדם. השילוב של שלושת היתרונות הללו אמור לסייע במניעה של מחלות לב.

חגי: "בניסוי שערכנו באיכילוב ופורסם בכתב עת מדעי, הראינו שב-50 אנשים עם לחץ דם תקין אבל גבוה, המוצר מוריד לחץ דם דיסטולי, משפר את תפקוד כלי הדם ומונע חמצון שומנים בדם. בניסוי נוסף בספורטאים ראינו גם הפחתת לחץ דם".

החומר נרשם לשיווק לא כתרופה, אלא כמוצר מזון שידוע כבטוח לשימוש (GRAS - Generally recognized as safe). למרות זאת, ברגע שהחברה מציגה על האריזה שלה טענות לגבי ההשפעות של המוצר, היא חייבת להציג מחקרים קליניים שתומכים בכך ולקבע אישור מן ה-FDA, רשות המזון והתרופות האמריקנית. ואכן, בעקבות סקירת הניסויים אישר ה-FDA להציג על האריזה את הטענות שהוצגו לעיל.

המוצר מושק היום לראשונה בארה"ב. המודל העסקי של החברה יתבסס על שיווק דרך האינטרנט. כל חבילה חודשית של המוצר תימכר ב-120 דולר (4 דולר ליום), בשיטה של מנויים. החברה נערכת לקמפיין ברשתות חברתיות ולקמפיין יח"צ בשוק האמריקני. רכיב - שהתפנה כעת מרוב עיסוקיו האחרים - יוביל את צוות השיווק בארה"ב. בשלב זה לא ניתן יהיה להשיג את המוצר בישראל, שכן הוא אינו מאושר לשימוש באופן עצמאי, אלא רק כהעשרה למזון.

בעבר, החברה אכן חשבה לפתח את המוצר כהעשרה למזון. היה לה אפילו פרוייקט משותף עם אחת מחברות המזון הגדולות, אך היא החליטה בסופו של דבר שעדיף לה לפעול באופן עצמאי, לפחות בינתיים.

"אנשים שאכפת להם מהבריאות"

אלי מור, סמנכ"ל הכספים ומנהל הפיתוח העסקי של החברה, מסביר: "למרות שהצלחנו לפתח מוצרים רבים המכילים את המיצוי שלנו - יוגורט, שוקולד, קפה, מסטיקים - ראינו עם הזמן שפיתוח מוצר לחברת מזון זה תהליך ארוך, ומצד שני אם אתה רוצה להשיק מוצר עם חברת מזון, צריך להקים מפעל ייצור לכמויות גדולות מאוד, וזאת עוד לפני שיש הכנסות. כמו כן, כשמייצרים מזון לקהל הרחב התמחור חייב להיות מוגבל. אנחנו אמרנו - מדוע שלא נמנף דווקא את הקוטן שלנו, ונשווק רק לקהל מתוחכם שמבין באמת את היתרון של המוצר שלנו. המוצר לא זול, והוא מיועד לאנשים שאכפת להם מהבריאות שלהם".

- שוק תוספי המזון מאוד תחרותי ופרוץ. מן הסתם יש לכם מתחרים עתירי משאבים, שטוענים לאותם יתרונות בריאותיים כמוכם, גם אם לא הוכיחו אותם.

מור: "זה נכון, אולם אנחנו מאמינים כי עם הזמן הצרכנים מתחילים לחפש את המוצרים המבוססים יותר מדעית - במיוחד הצרכנים המתוחכמים אליהם אנחנו פונים. גם הרשויות הרגולטוריות דורשות היום יותר מחברות שמייצרות תוספים צמחיים ובחלק מהמקרים מוציאות אותן מהמשחק. ההתפתחות הזו מובילה גם לכך שחברות התרופות, שניסו במשך זמן מה להתנגד לתחום הזה, מתחילות לאמץ אותו ולהתעניין בו".

רכיב: "לעולם תוספי התזונה קוראים היום 'שתן יקר', כי הרבה מוצרים בכלל לא נספגים בגוף אלא יוצאים מיד בשתן. אני מאמין שאנשים מתחילים להבדיל בין המוצרים המשמעותיים לסתמיים".

בחברה הושקעו עד כה 18 מיליון דולר על ידי רכיב, קרן גרינסווי הקנדית שמשקיעה בטכנולוגיות חקלאיות בישראל וכן משקיעים פרטים נוספים. "כל המשקיעים שלנו משתמשים במוצר באופן קבוע", מספר רכיב, "הם כבר לא יכולים בלי זה. כשהמוצר עומד להיגמר הם מיד מרימים טלפון". חגי מוסיפה: "אנשים ממש מרגישים את ההבדל, שזה דבר נדיר בתוסף מזון שנועד בעצם למניעה".

מור: "במקביל להשקה אנחנו נמצאים היום בתהליך גיוס פרטי של כ-10 מיליון דולר, מהם כ-5 מיליון דולר עד סוף פברואר. לאחר ההנפקה הפרטית נרשום את המניות שלנו למסחר ונהפוך לחברה ציבורית".

רכיב רואה עתיד גדול לחברה. "אני לא רוצה למכור אותה. אני חושב שהיא יכולה להיות חברה משמעותית בישראל, ולאפשר מיצוי של כל סוג של מזון שיש בו משהו בריא, למשל זיתים או רימונים. כרגע המטרה היא למצות ללא קולריות ובעתיד אולי דווקא עם הקלוריות, לשיווק פשוט לוגיסטית של אבקות מזינות למדינות עולם שלישי".

הוא מוסיף כי: "המצחיק במוצר הנוכחי הוא שמי שיכול במיוחד ליהנות ממנו הם המוסלמים, שלא יכולים לשתות יין. הנה הגיעו היהודים להציל את המוסלמים".

עוד כתבות

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק, והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

מגמה חיובית בוול סטריט; טסלה יורדת ב-3%, TSMC ב-5%

דאו ג'ונס עולה ב-0.4% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● בגוגל פוטרו 30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● ירידה תלולה במכירות הבתים בארה"ב ● נטפליקס תפרסם הלילה את תוצאותיה הרבעוניות, מה מצפים האנליסטים?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו?

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה