גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סלאם דאנק: איך הפכה הבעלות על קבוצת NBA לעסק כלכלי אדיר

קבוצות NBA נמכרות בשנים האחרונות בקצב שיא (12 קבוצות מאז 2010), והאקזיט של המוכרים עצום ברוב המקרים ■ עכשיו גם אטלנטה וברוקלין על המדף

מיכאיל פרוחורוב עם כוכבי ברוקלין נטס / צילום:רויטרס
מיכאיל פרוחורוב עם כוכבי ברוקלין נטס / צילום:רויטרס

אלו זמנים מצוינים להיות בעלים של קבוצת כדורסל מה-NBA. זכויות השידור של הליגה כמעט שולשו, והן יסתכמו ב-24 מיליארד דולר בתשע שנים; סכסוכי העבודה ושביתות השחקנים נרגעו לחלוטין; העניין במותג בקרב שווקים בעלי פוטנציאל צמיחה, כמו סין והודו, ממשיך לגדול; וגם על הפרקט מסתמן העונה מאבק צמוד מתמיד על האליפות.

היקף העניין האמיתי ברכישת פרנצ'ייז NBA יעמוד למבחן בקרוב: בעלי אטלנטה הוקס הודיע בשבוע שעבר באופן רשמי כי הוא מעמיד את הקבוצה למכירה. בתיאום מושלם, זמן קצר לאחר מכן מינה המיליארדר הרוסי, מיכאיל פרוחורוב, פירמת מומחים שתסייע לו "להיפטר" מברוקלין נטס, פחות מחמש שנים לאחר שהשתלט עליה בקול תרועה.

אף אחד לא צופה שהנטס או ההוקס יימכרו תמורת 2 מיליארד דולר, הסכום ששילם סטיב באלמר בקיץ עבור לוס אנג'לס קליפרס: מנכ"ל מיקרוסופט לשעבר שפך כמעט פי חמישה יותר מהסכום הממוצע ששולם בשלוש השנים שלפני כן עבור קבוצות NBA. אבל שלא במפתיע, כבר יש מי שמבצע פרזנטציית מכירה חינמית לשתי הקבוצות: הקומישינר אדם סילבר.

קבוצותNBA שנמכרו מאז 2010 - כמה שולם תמורתן
"אלו זמנים מאוד מרגשים עבור ה-NBA", אמר סילבר במהלך שהותו בלונדון בסוף השבוע (בבירה האנגלית התקיים באולם ה-02, שהתמלא עד אפס מקום - משחק עונה רגילה בין מילווקי באקס לניו יורק ניקס, במסגרת ניסיונות הקידום הבינלאומיים של הליגה). "אני עובד ב-NBA כבר 23 שנה", המשיך סילבר, "ואפילו בימי השיא, עם הגבהים אליהם הגענו עם מייקל ג'ורדן - רוב העניין התרכז בשתיים או שלוש קבוצות מהליגה. מה שאנחנו רואים כרגע זה מוצר שמושך אליו קבוצות משקיעים מצוינות, הסכם קיבוצי חדש עם השחקנים שלנו, ומודל חלוקת הכנסות בריא הרבה יותר בין הקבוצות שלנו".

לפי אנדרו זימבליסט, פרופסור לכלכלה ממכללת סמית', לאחר ניקוי ההוצאות של הליגה, תהנה כל אחת מ-30 קבוצות ה-NBA בעקבות הסכם הזכויות החדש מזינוק של 60 מיליון דולר בשנה בהכנסות. ככלל אצבע, השווי של פרנצ'ייז ב-NBA מוערך בפי ארבעה מההכנסות השנתיות שלו. "זה בעצם מגדיל את השווי של כל קבוצה בכ-240 מיליון דולר", אומר זימבליסט. גם סילבר מאשר כי לשווי הקופץ של הקבוצות יש קשר ישיר לעלייה המתמדת בשווי הסכמי זכויות השידור.

קבוצות NBA עולות על המדף מכל מיני סיבות. דונלד סטרלינג חויב למכור את הקליפרס בשנה שעברה לאחר פרשת ההתבטאויות הגזעניות שלו. הבעלים של אטלנטה הסכימו למכור לאחר שבעל המניות המוביל, ברוס לוינסון, הסתבך גם הוא במחלוקת בעלת אופי גזעי. ברוב המקרים הכניסה לבעלות על קבוצות ספורט נובעת מרצון של אנשי העסקים לשלב בין ביזנס לתשוקה: הרי זה לא עוד נכס בפורטפוליו העסקי - הם רוצים להרגיש חלק מהחוויה. במקרה של פרוחורוב, הוא ככל הנראה החליט לעזוב את התשוקה (ביזנס זה לא היה: הנטס שברו שיאי הפסדים ובזבוזים בתקופתו), בעקבות צניחת הרובל, הסנקציות של המערב על רוסיה ומחירי הנפט המידרדרים שהכריחו אותו לוותר על הצעצוע.

בהתחשב בלוקיישן היוקרתי, הנטס צפויים לייצר הצעות רכישה בסך מיליארד דולר, מעריך פרופסור זימבליסט, אך "תמיד אפשרי שנקבל שכפול של באלמר. כשמדובר בקבוצות ספורט, קשה לחזות את התנהגות השוק. אפשר לקבל קפיצות חדות ובלתי מוסברות במחיר - הכל שאלה של מי קונה, ומי מוכר".

אבל עדיין, יש כמה עקרונות בסיסיים שלא משתנים בשוק ספורט, אומר סילבר. "הספורט המקצועני בארה"ב נמצא במצב מאד חסון כרגע, וזה מתרגם את עצמו גם למכירת זכויות בחו"ל. ה-NBA נמצאת, למשל, בעיצומם של סגירת חוזים בסין, ואנו רואים התעניינות שיא וסכומים שהיו עד לפני כמה שנים בלתי מתקבלים על הדעת".

הקומישינר לא חושב שהבוננזה הנוכחית ב-NBA בהכרח מעניקה לליגה יתרון על-פני ענפי ספורט אחרים, דוגמת ה-NFL או ה-MLB. "אם כבר, אני רואה את מה שקורה עכשיו כיתרון עבור כל הסקטור שלנו, של הספורט כולו - על-פני תעשיות אחרות". קבוצות NBA הן אמנם נכסים ייחודיים ומיוחדים, ויש רק 30 כאלו. "אבל בסופו של יום, אנחנו מדברים על אנשי עסקים מאוד חכמים ומאוד מתוחכמים. הם קונים נכסים בגלל שהם מאמינים שיש לערך שלהם יכולת לצמוח, ולהם באופן אישי תהיה אפשרות לקבל משהו בחזרה".

אם יש משהו אחד שהוכיח באלמר - זה שישנם גם מקרים שהרגש משמעותי הרבה יותר מהכיס. באלמר הוא אוהד כדורסל שרוף במשך כל ימי חייו, ועם רכישת הקליפרס הגשים חלום. קשה גם לראות אותו מצליח להחזיר את ההשקעה העצומה בקבוצה - אבל ממרום עושרו, לא בטוח שזה מאוד חשוב לו.

"חלק מהעניין הוא ביזנס, חלק תשוקה", מסכים גם סילבר. נותר לראות מה יהיה העניין המרכזי שיוביל את הרוכשים העתידיים של אטלנטה וברוקלין.

ימים של אקזיט: 12 קבוצות החליפו בעלות מאז 2010 / טל וולק

ארבע השנים האחרונות הפכו את ה-NBA לתעשיית אקזיטים לכל דבר ועניין. לא פחות מ-12 קבוצות החליפו בעלות מאז שנת 2010, במה שהפך לתקופת שיא לא רק בליגת הכדורסל הטובה בעולם אלא בכל הספורט המקצועני בארה"ב. בסך הכל החליפו ידיים 40% מכלל הקבוצות בליגה בפרק הזמן האמור. לוס אנג'לס קליפרס היוותה כמובן את שיא התהליך, כשנמכרה במהלך 2014 על-ידי דונלד סטרלינג לסטיב באלמר בסכום דמיוני של 2 מיליארד דולר.

ברוב המקרים היכה המחיר הסופי את המומחים, והראה שלעתים ההערכות המוקדמות והמלומדות שנזרקות בשוק הן חסרות בסיס לחלוטין. הקליפרס, למשל, הוערכו על-ידי המגזין "פורבס" לפני הרכישה ב-575 מיליון דולר בלבד.

עוד בעלים שרשם אקזיט מרשים ומפתיע בשנה שעברה הוא הרברט קוהל, שמכר את מילווקי באקס עבור 550 מיליון דולר; הבאקס הוערכו על-ידי "פורבס" ב-405 מיליון דולר בלבד - הקבוצה בעלת השווי הנמוך בליגה. ברוקלין נטס, שמוצעת כעת למכירה על-ידי הבעלים הרוסי מיכאיל פרוחורוב, כבר החליפה בעלות פעמיים במהלך העשור האחרון (2004 ו-2010).

קבוצת ה-NBA שמוחזקת הכי הרבה שנים תחת אותה בעלות היא לוס אנג'לס לייקרס, שנרכשה ב-1979 על-ידי ג'רי באס (ומאז מותו בשנה שעברה מוחזקת בידי משפחתו).

עוד כתבות

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; נאסד"ק מאבד 1.4%, נטפליקס יורדת בכ-8.6%

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● ירידות בבורסות אירופה

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?