גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כבר לא סיסמאות: הבנייה הירוקה - תנאי להיתר בנייה

מתחילת 2014, ועם פעימה משמעותית נוספת שנכנסה לתוקף החל מ-2015, דורשות 15 הערים הגדולות בישראל עמידה בלא מעט סטנדרטים של בנייה ירוקה כתנאי לקבל היתר בנייה

מטה קומרסבנק בגרמניה / צילום: בלומברג
מטה קומרסבנק בגרמניה / צילום: בלומברג

בכל הארץ נבנו עד היום רק 22 מבני משרדים לפי התקן לבנייה ירוקה - עוד 49 בתי מגורים ו-2 מבני חינוך - זה הכל. אולם פורום ה-15, המאגד את 15 הערים הגדולות בארץ, אימץ לפני שנים אחדות את תקן הבנייה הירוקה, שבינתיים הוא רק וולונטרי, והחליט להחיל אותו בהדרגה כתנאי לקבלת היתר בנייה.

ב-2014 כבר הוחל התקן ברמה על מבני מגורים מ-15 קומות ומעלה, מבני משרדים (5,000 מ"ר ברוטו ומעלה - למעט מבני גרעין ומעטפת) ומבני ציבור שונים. מתחילת 2015 נוספו לרשימה גם מבני מגורים עד 15 קומות, ובנייני מסחר מעל 2,500 מ"ר, ומעתה חייבים לעמוד בתקן ברמה של שני כוכבים גם מבני משרדים מעל 20,000 מ"ר. בשנה הבאה יוחמרו הדרישות עוד יותר.

שני שליש ירוק

במועצה הישראלית לבנייה ירוקה טוענים כבר זמן רב שהבנייה הירוקה אינה יקרה משמעותית מבנייה רגילה כשמדובר במבנה מגורים, ומחקר חדש שהם מציגים ביקש לבדוק את העלות והתועלת של בניית מבנה משרדים ירוק, ברמה של כוכב אחד (הרמה הכי פחות מחמירה על פי התקן). מהמחקר עולה כי עלות ההשקעה הנוספת ביחס לעלות בנייה קונבנציונלית הינה 1.1%-1.3% בלבד, יחס שתואם ממצאי מחקרים אחרים.

המחקר, שנערך ע"י הכלכלן חגי קוט, בעל משרד ייעוץ ומרצה במכללה האקדמית ת"א יפו, והאדריכל יונתן נתניאן, בעל סטודיו ADAPT ומרצה בטכניון, מעלה ממצא מפתיע: גם בנייה רגילה בסטנדרטים הנהוגים כיום, מקרבת בניין במידה משמעותית לסטנדרטים של בניין ירוק - למעשה, הוא שני שליש "ירוק" בהשוואה לבניין שנבנה כירוק.

לצורך המחקר חישבו החוקרים את עלות בניית בניין תיאורטי "רגיל": בניין משרדים בבני ברק, 20 קומות, אלף מ"ר לקומה. "אח"כ ראינו מה צריך לשפר בו כדי להפכו לירוק, ברמת הסמכה בסיסית של כוכב אחד", מסביר קוט. "המחקר התמקד בהפרש העלויות בין שני הבניינים". בסטנדרטים הנוכחיים של הבנייה הקונבנציונלית, כלומר בנייה שאינה מנסה לעמוד בתקן הירוק, מגיע הבניין בקלות ל-40 נקודות מתוך 55 נקודות המינימום הדרושות לקבלת כוכב.

- איך אתם מסבירים זאת?

קוט: "34 הנקודות הראשונות מתקבלות על דברים שמתקיימים גם בבנייה רגילה, והתקן החליט לתגמל אותן בניקוד, למשל מערכות ניהול אנרגיה, מעליות עם מערכת לוויסות מהירות, או פתרונות מערכות מידע, וכן חסכמים ומערכת לניטור דליפת מים. כך גם בנוגע לבחירת המיקום - רוב המשרדים נבנים בגוש דן לא בשטחים פתוחים, אלא באזורי תעשייה ישנים, ובנייה באתר שאינו חדש מקבלת בתקן 2.5 נקודות.

"לפעמים התקן הירוק מקדים בכמה שנים את חוק התכנון ובנייה, אבל לאט לאט נסגר הפער. אני צופה שהתקן הירוק יחמיר גם הוא. זה קורה בחו"ל.

"כך, הבניין הרגיל מקבל 34 נקודות בלי מאמץ, ויכול לקבל עוד 6 נקודות ללא תוספת עלות - אבל צריכה להיות מודעות אצל היזם ובצוות התכנון והביצוע. למשל להשתמש בחומרי בנייה ירוקים (מלט, צבעים ודבקים, לוחות גבס, חומרי איטום, טיח) במקום רגילים - שעלותם זהה".

- ללא עלות נוספת?

"כן. המחיר ירד הודות לתחרות ולשיפורים טכנולוגיים.

"המתודולוגיה של המחקר היתה להיכנס לראש של יזם שרוצה לקבל ניקוד ירוק בכמה שפחות כסף. מצאנו שזה מתאר חלק ניכר מהיזמים שחושבים להיכנס לבנייה ירוקה - קודם כל לאסוף את הנקודות הכי זולות - ואלה ניתנות על מערכות לחיסכון באנרגיה ובמים. אחר כך זה כבר נהיה יקר יותר. ואגב, אנחנו החמרנו עם הניקוד, למשל לא לקחנו ניקוד על כך שהבניין שומר על זכויות השמש של בניינים אחרים ואינו מסתיר להם את השמש. בכלל אני ממליץ להשאיר נקודות 'ספייר'".

בשלב הבא בחנו קוט ונתניאן את החיסכון הצפוי בבניין הירוק - חיסכון של חשמל (בתאורה, חימום וקירור) וחיסכון במים. יחסית להשקעה השולית, מציין קוט הכלכלן, התשואה גבוהה מאוד.

חיסכון ימי מחלה

אבל חיסכון בחשמל הוא רק חלק מהעניין. "מחקרים בחו"ל מלמדים שהתועלת העקיפה גדולה יותר - בריאות ופרודוקטיביות של עובדים. 90% מהוצאות פירמה הן לא על שכירת מבנה, אלא על שכר עובדים. כל יום עבודה שבו הפרודוקטיביות של העובדים נמוכה יותר בגלל שאין אוויר צח עולה הרבה כסף".

ע"פ מחקר שפרסמה לאחרונה המועצה הבינלאומית לבנייה ירוקה, שיפור באיכות האוויר יכול לשפר פרודוקטיביות ב-8%-11%. הילה ביניש, מנכ"לית המועצה לבנייה ירוקה: "המחקר משתלב בתפיסה עולמית הולכת וגדלה המכירה לא רק בערך המוסף הסביבתי-כלכלי, אלא גם בהיבטים בריאותיים".

- עד כמה קשה לעלות בניקוד ולזכות בכוכב נוסף?

קוט: "את העלייה לשני כוכבים אפשר להשיג יחסית בזול, אם נצא מהאופנה של בניינים שכל המעטפת שלהם זכוכית. זו חממת זכוכית אחת גדולה, ואין בה שום דבר ירוק. כדי לעמוד בתקן נצילות תכננו בבניין ה'ירוק' שלנו קופסאות צל, מגובה רצפה עד גובה מטר".

"התקן ישנה את ההרגלים הרעים שלנו לצפות בניין בזכוכית מכל החזיתות", מעריך נתניאן, שעבד שבע שנים במשרד משה צור וגם למד תכנון אקלימי בר קיימא בלונדון. "פעם התאמנו את הסגנון הבינלאומי לאקלים הארצישראלי בתכנון, ויצרנו סגנון ייחודי ומעניין. היום אנו מייבאים רעיונות שאולי מתאימים לאקלים קר, אבל לא השכלנו להתאים את זה, כי יש מזגן שפותר הכול".

- יזמים יגידו לך שזה מה שהשוק רוצה.

"האסתטיקה של בנייה ירוקה התחילה לחלחל לתוך המיינסטרים, ואנשים פחות ופחות סבורים שבניין זכוכית מונוליטי זה האידיאל העיצובי והתכנוני. חוץ מזה, כדאי שאדריכלים יתחילו לחשוב על הפניה נכונה לצפון ולדרום - ופחות למזרח-מערב, כי אלה אלמנטים שלא עולים כסף והם משפיעים ישירות על הנוחות של המשתמשים. הרי מבנים עם משרדים שפונים מערבה, בעיקר חלוקה לקיוביקלס כאלה, זה ממש תא סולארי, וזה בלתי אפשרי בקיץ הישראלי ואפילו בעונות מעבר. אין פלא שצריכת האנרגיה שלנו לקירור בבנייני משרדים חסרת תקדים יחסית לעולם, במידה משמעותית".

- עדיין לא קל לשווק פה לשוכרים בניין ירוק, בעיקר כשמחירי החשמל יורדים.

קוט: "עצם זה שהעולם מקדים אותנו בכמה שנים, עובד לטובתנו. חברות היי-טק שבאות מחו"ל, כמו גוגל, נכנסות לבניין ירוק כי זה כתוב בקוד האתי שלהן. לאט לאט גם חברות בארץ נכנסות לזה".

נתניאן: "בשורה התחתונה, הרבה מיעילות הבניינים קשורה למשתמש, ותלויה בכך שהמערכות יהיו ידידותיות למשתמש. אם אב הבית לא יידע להפעיל את החיישנים וינתק את המכשיר המשוכלל - הבניין לא יעבוד. זה לא תיאורטי, ראיתי את זה בפרויקט של זאהה חדיד, אוולין גרייס אקדמי באנגליה - שם כיבו את המערכת ופשוט השתמשו במאווררים".

"השוכרים הם אלה שמשלמים חשבונות חשמל ומים"

תקן הבנייה הירוקה אינו מתייחס בשלב זה לבניינים שנבנים בשיטת גרעין ומעטפת, ומציעים שטחים להשכרה - וכאלה הם רוב בנייני המשרדים הגדולים. תקן כזה נמצא עתה בהכנה.

נתניאן: "הרבה מהדברים שקשורים ליעילות אנרגטית ולנוחות בתוך מבנים - קשורים לתכנון שהחלוקה הפנימית בתוכו ברורה, ומתאימים למקרה שהגוף או החברה בונים לעצמם את הבניינים, ויכולים לתכנן את הבניין כך שיתאים לתפקוד. אבל כשאני מתכנן קומה גדולה ומישהו יחלק אותה אחר כך לפי צרכיו, זה מאוד בעייתי. עם זאת, כחמישים נקודות מתוך השישים מתאימות גם למבני גרעין ומעטפת".

קוט: "אם יזם בונה בניין ירוק, זה יעלה לו יותר, ואם הוא ירצה להשכיר את השטח במחירים יותר גבוהים משל בנייה רגילה, הוא צריך שהשוק יראה בהשקעה הזו השקעה נבונה ושהשוכר יסכים לשלם את הפרמיה. בארה"ב השוכרים מוכנים לשלם 15%-16% פרמיה. המחקרים מראים שהחיסכון בחשמל מחזיר את ההשקעה הנוספת, ומי שמשלם את חשבונות החשמל והמים הוא השוכר. אם לשוכר יש אפשרות לשלם קצת יותר אבל לחסוך בחשמל 300 אלף שקל בשנה, הוא יעדיף בניין ירוק. אבל אלה דברים שהשוק לומד אותם לאט, וכאן יש עבודה ליזם לשכנע את השוכר, וגם לגופי ממשלה ברמה הלאומית וברמה המקומית".

חיסכון בחשמל בבניין ירוק

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד