גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"יותר סביר שיוצא צו מעצר נגד בכירי חמאס מאשר נגד צה"ל"

פרופ' יובל שני מסביר כי יש הסתברות שהבדיקה של ביה"ד הבינ"ל בהאג תוביל דווקא לחקירה נגד חמאס: "זה בהחלט תסריט סביר שנגד ראשי חמאס, שהיו אחראים לירי מאסיבי של טילים באופן לא מובחן, יוצאו צווי מעצר"

פרופ' יובל שני / צילום: איל יצהר
פרופ' יובל שני / צילום: איל יצהר

התגובות הנזעמות שנשמעו באחרונה על החלטת תובעת בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, פאטו בנסודה, להחל בבדיקה מקדמית של "המצב בפלסטין" בתקופת מבצע "צוק איתן", עסקו בעיקר ביחסים שבין ישראל לעולם. רבים ביטאו את התחושה שישראל מבודדת, נרדפת ולא מובנת, שהקהילה הבינלאומית נוקטת צביעות והתחסדות כשהיא צולבת את ישראל, תוך שהיא מתעלמת מהפשעים נגד האנושות המתרחשים בהיקפים גדולים הרבה יותר במקומות כמו סוריה.

אחת העובדות שלא הובאו בפני הקורא הישראלי היא שייתכן שבדיקתה של בנסודה תביא לחקירה ולצווי מעצר דווקא נגד בכירים פלסטינים, שייתכן שיואשמו בביצוע פשעים נגד האנושות.

"האפשרות שיוצא צו מעצר נגד בכירים בחמאס סבירה הרבה יותר מהאפשרות שיוצא צו כזה נגד בכיר בצה"ל", מסביר פרופ' יובל שני, מומחה למשפט בינלאומי ודיקן הפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית בירושלים.

בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג הוקם בשנת 2002 בהתאם לאמנת רומא, אליה הצטרפו עד כה 123 מדינות. הקמתו של בית הדין מסמלת את הפיכת הענף המשפטי הצעיר של משפט בינלאומי פלילי מענף משפטי תיאורטי לענף משפטי מעשי.

סמכותו של בית הדין לחקור נושא מסוים יכולה לקום לגבי מקרים שהתרחשו במדינות שהצטרפו לאמנת רומא או לגבי מעשים שנעשו על-ידי אזרחי אותן מדינות; לגבי מקרים שבהם מדינות העניקו סמכות נקודתית לבית הדין לחקור חשד לפשעים נגד האנושות שהתרחשו בתחומן, או לגבי נושאים שמועצת הביטחון של האו"ם הפנתה לסמכותו של בית הדין.

הסיבה שבית הדין מנוע לפי שעה מלדון בנעשה בסוריה פשוטה - סוריה נמנעה מלהצטרף לאמנת רומא, ומועצת הביטחון נמנעה מלהעניק סמכות לבית הדין לדון בנעשה בסוריה.

הטענות על כך שסמכות בית הדין מושפעת מפוליטיקה אינן משוללות יסוד - מועצת הביטחון היא אכן גוף פוליטי. אחד החסמים המרכזיים להחלת סמכות בית הדין על הנעשה בסוריה הוא זכות הווטו הרוסית במועצת הביטחון.

"עד כה מרבית הטענות על הנטיות הפוליטית של בית הדין נגעו לכך שהוא עוסק בעיקר באפריקה", מסביר פרופסור שני. "יכול להיות שהמהירות שבה בחרה התובעת להכריז שהיא פותחת בבדיקה בקשר לישראל, באה להראות דווקא שהיא איננה עוסקת רק באפריקה".

בכירים בעלי השפעה משמעותית

- מה משמעות ההחלטה של תובעת בית הדין מהשבוע שעבר?

"משמעות ההחלטה היא לפתוח בבדיקה מקדמית, כדי לראות אם יש מקום לפתוח בחקירה פלילית. התובעת מחויבת בסיטואציה שעלו טענות לגבי פשעים נגד האנושות, להתחיל בבדיקה הזאת. ראוי להזכיר שלא מזמן סגרה אותה תובעת תיק אחר שבו נערכה בדיקה שנוגעת לישראל - הבדיקה בקשר לאירועי המאווי מרמרה. במקרה המרמרה החליטה התובעת שאין חשד שהתרחשו פשעים נגד האנושות בקנה-המידה שמצדיק התערבות של בית הדין. יכול להיות שכך תעשה התובעת גם הפעם".

- כיצד קמה לתובעת הסמכות לדון באירועי המרמרה?

"הסמכות קמה משום שהאירועים התרחשו על ספינה שמתנוסס מעל סיפונה דגל של איי קומורו, והיא רשומה במדינה זו. מבחינת המשפט הבינלאומי - שטח הספינה הוא שטח קומורו - וקומורו היא מדינה שהצטרפה לאמנת רומא. מכאן הסמכות".

- אחת הטעויות הנפוצות בקשר לבית הדין היא התפיסה, שלפיה בית הדין מעמיד לדין מדינות ולא אנשים - מיהם הנידונים בפני בית הדין?

"אכן, בבית הדין מועמדים לדין אנשים פרטיים. לפי רוב, מדובר באנשים בכירים יחסית במערכות צבאיות או ארגונים כמו-צבאיים או בפוליטיקאים".

- האם יש סיכוי שהחייל הפשוט מחטיבת גבעתי ימצא את עצמו נאשם בפני בית הדין?

"הסיכוי לכך הוא כמעט אפס. זאת, משום שבית הדין מטפל בהפרות החמורות ביותר של המשפט הבינלאומי. גם כשקמה הטענה שצה"ל עבר על הכללים, התפיסה היא שהאנשים שיש להם את ההשפעה המשמעותית ביותר על פעילות מלחמתית הם האנשים שבהם בית הדין מתמקד, ולכן בדרך-כלל מתמקדים בדרגים פיקודיים או פוליטיים בכירים".

- האם ההחלטה בהכרח מביאה לחקירה כלשהי נגד ישראלים?

"לא, ההחלטה היא, כאמור, על פתיחה בבדיקה מקדמית, שלא בהכרח תוביל לחקירה. קיימת ההסתברות שהבדיקה תוביל לפתיחה בחקירה נגד לא ישראלים, למשל נגד ראשי חמאס. מרגע שפלסטין מתקבלת כחברה באמנה, יש לתובעת סמכות לערוך בדיקות וחקירות בקשר לחשד לפשעים נגד האנושות שהתרחשו בשטחה. זה בהחלט תסריט סביר שנגד ראשי החמאס, שהיו אחראים לירי מאסיבי של טילים באופן לא מובחן כלפי ישראל, יוצאו צווי מעצר - הכול בכפוף לביקורת שיפוטית כמובן.

"יש סבירות גבוהה יותר שיוצאו צווי מעצר נגד ראשי החמאס מאשר נגד ראשי צה"ל. שיטות הפעולה של צה"ל הן בסך-הכול במסגרת המשפט הבינלאומי. בנוסף, יש לישראל מערכת משפטית שבוחנת בצורה שהיא לא מושלמת אבל גם לא רעה, חלק גדול מהטענות להפרות של הדין הבינלאומי.

"הכלל הוא שבמקרה שהמדינה שבה התרחשו המעשים שנבדקים, חוקרת כראוי את הטענות - זה למעשה מייתר את סמכות בית הדין הפלילי הבינלאומי. מערכת של בדיקה וחקירה של טענות מהסוג הזה לא קיימת בצד הפלסטיני. לכן, קוף המחט שהתובעת צריכה לעבור כדי להגיש כתב אישום נגד ישראלי הוא צר יחסית - בעוד שבצד השני, ההפרות זועקות לשמיים, והן כלל לא נחקרות.

"עם זאת, ברור שלישראל יש יותר מה להפסיד מניהול של חקירה נגד בכירים בצה"ל, ולכן למרות שהתגובות בקשר לבדיקה שהוכרזה מוגזמות, אין לבטל את הדאגה הישראלית".

אפריקה על המוקד

- כמה מקרים נחקרו על-ידי בית הדין עד כה?

"בית הדין הבינלאומי קיים 9 חקירות פליליות נגד בכירים במדינות אפריקאיות שונות, ומונחות על שולחנו עוד 9 בדיקות מקדמיות. היו בעבר בדיקות מקדמיות נוספות שהוחלט שלא יובילו לפתיחה בחקירה, המקרה האחרון הוא פרשת המאווי מרמרה".

- מהן המקרים הבולטים של דמויות שהתנהלה חקירה בקשר אליהם או שהועמדו לדין בפני בית הדין?

"כל המקרים של העמדה לדין נוגעים לאירועים שהתרחשו באפריקה. המקרה הבולט ביותר הוא כתב האישום שהוגש נגד נשיא סודן, עומר אל-באשיר, בגין חלקו לכאורה ברצח העם בדארפור; מקרים נוספים הם צו המעצר שניתן נגד מועמאר קדאפי, נשיא לוב לשעבר, בטרם נהרג; וכתב האישום שהוגש נגד בנו של קדאפי, שהיום עצור בלוב, ויש מאבק סביב הסגרתו לבית הדין הבינלאומי בהאג.

"מקרה נוסף הוא ג'וזף קוני, מייסד ארגון הגרילה LRA באוגנדה, שנאשם במעשי טבח רבים ובחטיפת קטינים לצורך גיוסם לארגונו; דוגמה נוספת היא התיק שנסגר לאחרונה נגד נשיא קניה, אוהורו קנייתה, בגין המהומות שהתרחשו במדינה בשנים 2007-2008 סביב הבחירות במדינה; בשנת 2012 הורשע הנאשם הראשון בפני בית הדין הבינלאומי בהאג - תומאס לובנגה, שהיה מנהיג מיליציה ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו. לובנגה הורשע בידי בית הדין, בכך שהמיליציה שלו נהגה לחטוף באופן שיטתי קטינים מתחת לגיל 15 כדי לגייס אותם לשורותיה".

עוד כתבות

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?