גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למה רק למחצית מהצרכנים הערבים יש כרטיס אשראי?

האוכלוסייה הערבית בישראל מונה 1.7 מיליון איש, אך נראה שהם אינם נתפסים כקהל יעד עם פוטנציאל שיווקי משמעותי ■ הם ממעטים לרכוש אונליין ומשוועים למועדון צרכנות עבורם ■ וגם: מדוע רק ל-40% מהם יש חשבון בנק?

קניות בסלולר / צילום: שאטרסטוק
קניות בסלולר / צילום: שאטרסטוק

כמעט 1.7 מיליון איש מונה האוכלוסייה הערבית בישראל, כ-21% מכלל אזרחי המדינה. זוהי קבוצת צרכנים רוויית פוטנציאל, שבחלק מהענפים עדיין כנראה לא הפנימו אותו - כך עולה מסקר שביצע מכון "מותגים יפעת גת" עבור אתר פאנט. הנתון המפתיע ביותר הוא שמחצית מהאוכלוסייה הבוגרת במגזר הערבי לא מחזיקה כלל בכרטיס אשראי. עוד עולה מהסקר, כי הצרכנים הערבים עדיין לא אימצו את הרגלי הקניות באינטרנט למרות שהם מרבים לגלוש באינטרנט, בעיקר ברשתות חברתיות, וגם דרך הטלפון הסלולרי.

הסקר בוצע טלפונית וכלל יותר מ-600 מרואיינים מהמגזר הערבי, שני שלישים מהם בגיל 19 ואילך ושליש בגילאי 13-18 - ניתוח הממצאים התבצע בהתאם לקבוצות הגיל ברוב הסגמנטים.

אתר האינטרנט פאנט מקבוצת פנורמה שערך את הסקר, הינו האתר הנצפה ביותר במגזר הערבי בישראל. על פי מחקר העוסק בהרגלי צריכת המדיה שערכה לשכת הפרסום הממשלתית ופורסם בעבר ב"גלובס", פאנט זוכה לחשיפה של 86% ומקדים בקרב הגולשים במגזר את פייסבוק ו-youtube.

שי לחוביצר, יועץ שיווק ואסטרטגיה למגזרים בחברת קסיופיאה מרקטינג, מתייחס בעיקר לפספוס הגדול והתמוה לדבריו, המתייחס לחוסר המאמצים השיווקיים של בנקים בכל הנוגע לשיווק כרטיסי אשראי במגזר הערבי. לדבריו, "כשנער יהודי מגיע לגיל 18, עטים עליו הבנקים עם מועדונים ייעודיים וחשבון צעיר. זה ממשיך איתו גם לצבא ואחר כך בתור סטודנט. לנער הערבי, או בכלל לצרכנים הערבים, אין מועדון צרכנות ייעודי, למרות שגם הם ישמחו להנחות בקולנוע, בבתי קפה או ברשתות אופנה. זה פספוס של 500-600 אלף כרטיסים פוטנציאליים. כסף הוא כסף, כך שלא ברור לי למה הגופים הבנקאיים משקיעים סכומים מינוריים בפרסום לקהל הערבי - המהווה 21% מהאוכלוסייה, כששיעור הפרסום לקהל הזה עומד על 5% מנתח הפרסום במקרה הטוב. אולי זה עניין של שמרנות, או קריאה לא נכונה של השוק. לפני כמה שנים בנק הפועלים החליט להעמיק את הפעילות במגזר ופתח סניפים, אך יש חברות בנקאות ואשראי אחרות שלא עשו מאמצים דומים. הצרכן הערבי צורך מותגים, מסתובב בקניונים, קונה מכוניות חדשות ונוסע לחו"ל - ציר הצריכה שלו השתנה עם השנים, ועדיין רוב החברות מתייחסות לקהל הזה במידה רבה של שמרנות".

אייפון - הסמארפון המועדף

קניות באינטרנט הן ערוץ שהולך ותופס תאוצה משמעותית מבחינת האוכלוסייה הכלילת בישראל, אך בקרב האוכלוסייה הערבית הוא עדיין בחיתוליו. באוכלוסייה זו, 68% מהנשאלים בקבוצת הגיל הבוגרת לא קונים דרך האינטרנט בכלל, 14% השיבו שהם קונים לעתים רחוקות, 10% קונים באינטרנט לפעמים ו-7% כבר אימצו את הרגלי הצריכה החדשים כשהשיבו שהם קונים באינטרנט לעתים קרובות.

ל-91% מבני ה-19 ואילך יש ברשותם טלפון סלולרי לשימושם האישי. 67% מתוכם מחזיקים בסמארטפון. גם אצל הצעירים, מכשירי טלפון חכמים נמצאים אצל רוב המחזיקים במכשיר סלולרי: 59% מבני ה-13-18 סיפרו שיש ברשותם מכשיר טלפון חכם, 20% סיפרו שיש ברשותם טלפון סלולרי רגיל ו21% לא מחזיקים ברשותם טלפון סלולרי כלל.

מותג הטלפון המוביל בקרב צרכני המגזר הערבי הוא אייפון: 44% מהצעירים ו-38% מהמבוגרים בעלי הטלפונים הסלולריים סיפרו כי הם מחזיקים במכשיר של אפל, כ-30% מחזיקים בטלפון מדגמי סמסונג, ל-14% מקבוצת הבוגרים טלפון סלולרי של נוקיה לעומת 8% מקבוצת הצעירים, נתון דומה גם באשר לשיעור מחזיקי מכשירים מתוצרת LG: 12% מקבוצת הבוגרים ו-8% מקבוצת הצעירים.

90% מהנשאלים דיווחו שהשימוש העיקרי שלהם בסמארטפון הוא גלישה באינטרנט. 68% מקבוצת הבוגרים ו-60% מקבוצת הצעירים סיפרו שהם משתמשים באפליקציות סלולריות.

תדירות הכניסות היומיות לאפליקציות הסלולריות גבוהה יותר בקרב קבוצת הנשאלים הצעירה: 22% מתוכם לעומת 13% מקרב קבוצת הבוגרים השיבו שהם נכנסים יותר מ-21 פעמים ביום לאפליקציות שבסלולרי שלהם, 26% מקבוצת הצעירים ו-15% מקבוצת הבוגרים סיפרו שהם עושים שימוש באפליקציות בתדירות של עשר פעמים ביום, 26% מהצעירים ו-17% מהבוגרים נכנסים לאפליקציות כארבע-חמש פעמים ביום, ו-15% מקבוצת הבוגרים בלבד דיווחו שהם לא משתמשים באפליקציות (פחות מפעם ביום).

מחוברים לפייסבוק ולווטסאפ

הרוב הגדול נעזרים באפליקציות דוגמת וואטסאפ או פייסבוק כדי לתקשר עם חבריהם, כמחצית מהנשאלים סיפרו שהם צופים בסרטוני וידיאו באפליקציות דוגמת יו-טיוב, שיעור דומה שולחים וצופים בתמונות באינסטגרם. 52% מהמשיבים בקבוצה הצעירה שומעים מוזיקה בסלולרי, לעומת 36% מקרב קבוצת הבוגרים, גם בכל הנוגע לצפיית בסדרות ובסרטים דרך הסלולרי התמונה נוטה לכיוון הצעירים: 44% השיבו שהם נוהגים לצפות בתכנים דרך הסמארטפון, לעומת 15% בלבד מקבוצת הבוגרים. אפליקציות אחרות עוזרות לגולשים בדרכים: 23% מהנשאלים הבוגרים נעזרים באפליקציית ניווט דוגמת waze.

חשבון בנק: לא מוצר צריכה בסיסי

לכמעט 40% מבני ה-19 ומעלה אין חשבון בנק - נתון שמזנק באופן טבעי ל-96% בקרב קבוצת הנשאלים הצעירה. 52% מתוך מי שלא מחזיק בחשבון בנק בקרב קבוצת הנשאלים הבוגרים הם אזרחים בני 65 ואילך, ושיעור דומה כולל את הנשאלים מקבוצת הגיל בטווח של 19-24. נזכיר, כי מגיל 16 רשאי אזרח במדינת ישראל לפתוח חשבון בנק באופן עצמאי (מגיל 14 ניתן לפתוח חשבון בנק בהסכמת ההורים).

כשליש מקרב בעלי חשבונות הבנק, מחזיק בחשבון בבנק הפועלים, בפער גדול אחריו נמצא בנק לאומי עם 16% מהנשאלים. ל-13% יש חשבון בבנק ערבי ישראלי, ולשיעור דומה יש חשבון בבנק דיסקונט. 9% מחזיקים בחשבון בבנק הדואר.

נתון מפתיע מתייחס לשיעור מחזיקי כרטיס האשראי: מחצית מהנשאלים בני 19 ומעלה לא מחזיקים בכרטיס אשראי - רובם בקבוצת גיל 55 .

בקרב מחזיקי כרטיסי האשראי, ביחס ישיר לבנק הפופולרי בקרב צרכני המגזר הערבי, כרטיס האשראי הנפוץ בארנק הוא של ישראכרט, עם שיעור של 44%. שיעור של 29% מחזיקים בכרטיס ויזה של כאל, ו-21% בכרטיס אשראי לאומי קארד. כ-11% מחזיקים בכרטיסים של דיינרס, שיעור זהה מחזיק בכרטיס של אמריקן אקספרס, ל-10% יש כרטיס של מזרחי טפחות ול-10% כרטיס אשראי מפתח דיסקונט.

מועדון הצרכנות הבולט בקרב המגזר הערבי הוא "לייף" של סופר-פארם עם 7% המחזיקים בכרטיס האשראי של המועדון (בהנפקת ישראכרט), 6% מחזיקים בכרטיס אשראי של שופרסל (שאותו מנפיקה לאומי קארד) 6% מחזיקים בכרטיס אשראי של מועדון H&O (בהנפקת cal). ל-3% יש כרטיס מועדון של YOU (מגה). 4% מחזיקים בכרטיס אשראי של חבר (המיועד לאנשי הקבע וגמלאי צה"ל). עיקר ההטבות שמחזיקי כרטיסי האשראי היו רוצים לקבל הן הנחות והוזלות.

רבות דובר על הצרכן הישראלי חובב ההנחות, גוזר הקופונים מהעיתון או מהסלולר ואץ לממש עסקה טובה, אלא שהתופעה אינה גורפת. מהסקר עולה, שבמגזר הערבי תדירות השימוש בקופונים נמוכה: 67% מהנשאלים הבוגרים השיבו שאינם משתמשים בקופונים, 11% משתמשים בהם לעתים רחוקות, ו-18% משתמשים בקופונים רק לפעמים. שיעור של 4% בלבד השיבו שהם משתמשים בקופונים לעתים קרובות.

סלולר במגזר הערבי

אפליקציות סלולריות


עוד כתבות

פרנק הלוסקה מנכל אנקיאנו/ צילום: יחצ

מניית אנקיאנו ממשיכה להתרסק: חברת התרופות של בלווטניק דיווחה על כישלון בניסוי

המוצר המוביל של החברה, לטיפול בסרטן שלפוחית השתן, היה בשלב II של הניסויים הקליניים, ואמור היה להיות האחרון לפני שיווק ● מניית החברה נפלה בנאסד"ק 14% מאז ההודעה ביום חמישי ועד סגירת המסחר ביום שישי

יעקב ברדוגו וירון דקל / צילומים: תמר מצפי, יונתן בלום

בין ברדוגו לדקל: האם האג'נדה התאימה את עצמה לקומבינה?

הדי פרשת 4000 מתדפקים על דלתות גלי צה"ל - האם תיפתח בדיקה על הקשרים בין מפקדי התחנה דקל ואלקבץ לבין סביבת נתניהו? ● ומדוע מרבית עיתונאי גל"צ שותקים? ● פרשנות

סמי תותח, יו"ר ומנכ"ל זמני של מטומי / צילום: יח"צ

אג"ח מטומי מזנקת: דיווחה על הסכם למכירת החברה הבת טים אינטרנט ב-46 מיליון אירו

אם המכירה תצא לפועל, תוכל החברה החבוטה לפרוע את מלוא החוב שלה למחזיקי האג"ח ● מטומי מחזיקה ב-90% ממניות טים אינטרנט, שהיא למעשה פעילותה היחידה ● כ-19.1 מיליון אירו מהסכום יועבר ל-Rainmaker, מייסדי טים אינטרנט שמכרו למטומי את ה-90%

סייברארק / צילום: מתוך אתר החברה

גיוס מוצלח לסייברארק: הנפיקה אג"ח להמרה ב-500 מיליון דולר בריבית אפסית

ספקית פתרונות אבטחת הסייבר לארגונים הנפיקה למוסדיים אג"ח המיועדות לפירעון בנובמבר 2024 ● היקף הגיוס עשוי לגדול בעוד 75 מיליון דולר

יו"ר מפלגת הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה / צילום: רפי קוץ

מאיימן עודה עד בילי אייליש: "טיים" בוחר את 100 המשפיעים על עתיד העולם

אחרי 15 שנים של רשימות משפיעים, מגזין "טיים" פרסם לראשונה את רשימת מאה האנשים שישפיעו על עתיד העולם נכון ל-2019 ● איך נבחרו המאה, מה ההבדל בין משפיעי ההווה למשפיעי העתיד ומי הישראלים ברשימה?

גיל שרון / צילום: תמר מצפי

הכנסות גולן טלקום ברבעון השלישי צמחו ב-5.6% ל-136 מיליון שקל

חברת הסלולר דיווחה על כ-923 אלפי מנויים פעילים ברבעון, גידול של כ-17,000 מנויים מהרבעון הקודם

ברק כהן / שלומי יוסף

העונש של ברק כהן, מוביל מחאת "באים לבנקאים": מאסר על-תנאי וצו הרחקה מרוסק-עמינח

על כהן, שהורשע בפגיעה בפרטיותה של מנכ"לית בנק לאומי לשעבר לאחר שהפרקליטות נסוגה מהאישומים היותר קשים נגדו במסגרת הסדר טיעון, נגזר גם קנס של 20 אלף שקל ● ביהמ"ש: "גרם לזילות חופש הביטוי" ● כהן: "היה שווה - הבנקאים הורתעו"

מלחמת סחר / צילום: שאטרסטוק

לקראת השבוע בשווקים: חדשות משיחת הסחר יטו את הכף; "הסיכון מפני אירועים משבשים גדול מהסיכוי להמשך עליות"

המדדים בוול סטריט בשיא כל הזמנים, המשקיעים דרוכים לקראת עדכונים על יחסי סין-ארה"ב; יניב חברון: "שלב ראשון להסכם מגולם בשוק" ● עונת הדוחות מגיעה לישורת האחרונה ● השבוע יפורסמו פרוטוקולי הפד מישיבתו האחרונה ● התחזית השבועית של "גלובס"

קאר שולץ מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף

החלטת בית המשפט באוקלהומה מקפיצה את מניית טבע

בית המשפט באוקלהומה החליט להפחית קנס על חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון בהליך האופיואידים ● ברקשייר האת'וויי צמצמה במידה מסוימת את ההפסד שלה "על הנייר" מרכישת מניות טבע

פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: איל יצהר, גלובס

הכלכלה לא מחכה לממשלה: למה לא כדאי להתלהב מנתון הצמיחה הגבוה של הרבעון השלישי

אומדני הלמ"ס שדיווחו על צמיחה של 4.1% ברבעון השלישי של 2019 הפתיעו את השווקים שציפו למספר נמוך הרבה יותר • אלא שמבט עומק לתוך רכיבי הצמיחה מגלה כי השמחה הייתה מוקדמת מדי, והאפשרות להורדת ריבית בשבועות הקרובים עדיין על הפרק

שאול שני / צלם: תמר מצפי / צילום: תמר מצפי

לאחר שנכשל בניסיון להנפיק בלונדון: שאול שני מוכר את ECI בשליש מהשווי שלפיו נרכשה ב-2007

הרוכשת האמריקאית ריבון תשלם 450 מיליון דולר עבור חברת ציוד התקשורת למודת המשברים ● משקיעי ריבון לא אהבו את העסקה, ומניית הרוכשת איבדה כשליש מערכה בתוך יומיים - גם על רקע עזיבת המנכ"ל וגיוס חוב מתוכנן של חצי מיליארד דולר למימון הרכישה ופרעון חובות ECI ● הערכות: לא צפויים פיטורים מאסיביים ב-ECI בעקבות הרכישה

אדוארדו אלשטיין / צילום: איל יצהר

אי.די.יבי הבטיחה גיוס של 235 מיליון שקל בהנפקת אג"ח ט"ו

במסגרת המכרז המוסדי שהתקיים הערב, נרשם ביקוש בהיקף כולל של 665 מיליון שקל, מתוכו נענתה החברה להצעות בהיקף המקסימלי האפשרי

מתקן הפקת נפט של ארמקו./ צילום: רויטרס

ארמקו תנפיק מניותיה לפי שווי של 1.7 מיליארד דולר, פחות מהצפוי

ארמקו תנפיק ב-IPO כ-3 מיליון מניות בכ-8 דולרים ליחידה ● הנסיך הסעודי בן סלמאן קיווה להנפיק 1.5% ממניותיה של חברת הנפט הסעודית לפי שווי של 2 מיליארד דולר

אמזון / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

אמזון תעלה השבוע קמפיין השקה באמצעות מקאן ת"א

הקמפיין יתמקד בדיגיטל ויודיע על הגרסה העברית של האתר ועל מבצע השילוח חינם בקנייה מעל 49 דולר ● זו הפעם הראשונה שבה מעלה אמזון קמפיין מקומי בארץ

מייסד חברת מיקרוסופט ביל גייטס / צילום: Sandrine THESILLAT, רויטרס

שוב האיש העשיר בעולם: ביל גייטס עקף את ג'ף בזוס

עפ"י דיווח ב"בלומברג", ביל גייטס הוא שוב האיש העשיר בעולם ● הונו מוערך ב-110 מיליארד דולר, בעוד שג'ף בזוס במקום השני מוערך ב-108.7 מיליארד דולר

קורקינט ליאו / צילום: ליאו, יח"צ

אחרי אילת, ים המלח וירושלים: הקורקינטים השיתופיים מגיעים לחיפה

החל ממחר יוצבו 150 קורקינטים שיתופיים להשכרה של LEO ברחבי העיר ● מחיר ההשכרה בחיפה יהיה זהה לזה שמשלמים בכל חלקי הארץ

קובי הבר, מנכ"ל ביטוח ישיר / צילום: כפיר סיון

כיוון חדש לביטוח ישיר: תמכור פוליסות חיסכון בדמי ניהול נמוכים

איי.די.איי ביטוח, שמחפשת מנועי צמיחה חדשים, תשווק פוליסות בדמי ניהול בגובה 0.55% מהצבירה, נמוך בהרבה ביחס למקובל בחסכונות קטנים  ● המינימום לפתיחת פוליסה - הפקדה חד–פעמית של 5,000 שקל או הפקדה חודשית של לפחות 200 שקל

טל קדם / צילום: תמר מצפי

לא רק ניהול קרנות נאמנות: הראל פיננסים תשיק עוד קרן לנכסים אלטרנטיביים

בית ההשקעות של קבוצת הביטוח הראל יוצא לדרך עם קרן שמתמחה בהשקעה בחוב בארה"ב בגיבוי בטוחות נדל"ן ● היקף הגיוס המתוכנן בקרן החדשה - 350 מיליון שקל

מטריקס / צילום: איל יצהר

מכפילי הרווח של חברות ה-IT מעוררים מחשבה: האם זה הזמן לדלל החזקות?

מניותיהן של ארבע החברות הישראליות הגדולות בסקטור טכנולוגיות המידע - מלם-תים, חילן, וואן ומטריקס - נסקו במאות אחוזים בחמש השנים האחרונות ● האם יש הצדקה מלאה להתארכות מכפילי הרווח במגזר?

ערן יעקב/ צילום: ליאב פלד

התוכנית החדשה לכיסוי הגירעון: הטלת מס על ירידה מהארץ ורילוקיישן

ועדה של רשות המסים בוחנת לאחרונה שורת פתרונות לסגירת פרצות המס בעת ירידה מהארץ או רילוקיישן ● בין הפתרונות - החמרה של "מס הגירה" שכבר קיים היום אך לא נאכף, וחיוב להעביר לנאמנות נכסים שנותרו בישראל