גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אם נעמוד בתכנון, באוקטובר 2021 תהיה בת"א רכבת קלה"

"אם כל שנתיים-שלוש מתחילים דיונים מחדש, הפרויקט לא יצליח", אומר בראיון ל"גלובס" טוני ברצ'ל, מנהל הקו האדום של הרכבת הקלה, על רקע הודעת האוצר שהוא עוצר מכרזי הפרויקט לחשיבה מחודשת על אופן ניהול הפרויקט

הרכבת הקלה / צילום: תמר מצפי
הרכבת הקלה / צילום: תמר מצפי

"שנים אנחנו מחכים לרגע שבו נוכל להתחיל לעבוד, ועכשיו הרגע הזה הגיע, בתוך 6 חודשים אנחנו מוכנים לצאת לדרך ולהתחיל לבנות את כל תחנות הרכבת הקלה ואת המנהרות. יכולה להיות רכבת קלה בתל אביב באוקטובר 2021", כך אומר טוני ברצ'ל, מנהל פרויקט הקו האדום של הרכבת הקלה מטעם חברת PB, שנבחרה לנהל את הפרויקט. ברצ'ל אמר את הדברים על רקע חוסר הוודאות האופף את הפרויקט בימים אלה והודעת משרד האוצר שהוא עוצר אותו לצורך "חשיבה מחדש" על אופן ביצועו.

PB, חברת ייעוץ וניהול פרויקטים מהמובילות בעולם בתחום התשתיות בכלל והתחבורה בפרט, זכתה לפני שלוש שנים במכרז ייעוץ שפרסמה נת"ע לפרויקט הקו האדום, ומאז היא מנהלת בפועל את הפרויקט. באוקטובר האחרון חשף "גלובס" שנת"ע מתכננת לשדרג את מעמדה של PB ולהפוך אותה למנהלת רשמית של פרויקט הקו האדום, בפטור ממכרז. במסגרת העיסקה, PB הייתה אמורה לקבל כ-800 מיליון שקל בתמורה לניהול פרויקט הרכבת הקלה במשך 10 עשר שנים, אלא שהחשכ"לית מיכל עבאדי בויאנג'ו עצרה את חתימת ההסכם בטענה ש"מקרי העבר לימדו כי פטורים מסוג זה נוטים לשלש עצמם בשל משימות נוספות או אירועים חריגים".

השבוע הודיע האוצר כי הוא מעכב את אישור התקציבים למכרזי הביצוע של נת"ע ל-2015, בהיקף של יותר מ-4 מיליארד שקל, וראש אגף התקציבים, אמיר לוי, דרש מהחברה לאחד כמה מהמכרזים שלה, אף שחלקם כבר פורסמו, ולצאת באופן מיידי למכרז לבחירת חברה מנהלת לפרויקט.

"בעולם, ברוב הגדול של המדינות, דווקא נהוג לחלק פרויקטים כמו הרכבת הקלה למכרזים שונים, בדיוק כפי שנעשה בישראל. כך נעשה בלונדון, בניו יורק, בקליפורניה בהונג קונג ובסינגפור. הסיבה היא שזה הרבה יותר כלכלי", טוען ברצ'ל, שבין השאר ניהל בעבר פרויקטים של קווי תחתית ורכבת קלה בקטאר, בדובאי ובדלהי. "מעט מאוד חברות יוכלו לעשות את העבודה הכוללת במקצועיות בתחומים שונים. עם זאת, יש גם מדינות שמחליטות לאחד את כל המכרזים לכדי מכרז אחד, למשל בדובאי. שם זכה קונסורציום יפני בכלל העבודות".

- מדוע זה כלכלי יותר לפצל את המכרזים?

"משום שאם מחליטים לקחת חברה אחת, היא ממילא תצטרך לחלק את העבודה לחברות אחרות. כך ייצא שישראל, בלי להתכוון לכך, דווקא תמצא עצמה משלמת ליותר חברות ואנשים מכפי שחשבה".

- נכון להיום, יש מכרז לחברה שתספק את קרונות הרכבת, מכרז נפרד למערכות, מכרז שלישי לתחזוקה, וכן הלאה. אפילו בניית תחנות הרכבת חולקה לשני מכרזים. האם זה לא יקשה על האינטגרציה בין כל החברות שייבחרו?

"האמת היא שהאינטגרציה תהיה גם במצב של איחוד מכרזים, רק שהפעם למנהל הפרויקט יהיה הרבה יותר קשה לעקוב אחר הפעילות של הקבלן הנבחר. במכרז אחד גדול יהיו לקבלן הרבה עבודות לבצע והרבה אנשים שעובדים תחתיו. במצב כזה קל יותר לקבלן לפזר אי אלו הוצאות עודפות שלו על פני כלל העבודות השונות".

- האם ההחלטה לאחד את המכרזים תעכב את הפרויקט?

"בהחלט. כתיבת מכרזים לוקחת זמן רב. אני מקווה שאם בכל זאת יחליטו להתערב ולאחד את המכרזים, לא ייגעו במכרזים של המנהור והתחנות. בעוד 6 חודשים נהיה מוכנים לבניית המנהרות ו-10 התחנות במקביל, ואחת נוספת התחילה להיבנות באם המושבות. בעוד חודש נהיה מוכנים להכריז על הזוכה במכרז ענק לבניית התשתית בחלק שבין אלנבי לבן גוריון, הכולל בניית 6 תחנות, וגם מכרז התשתית בין בן גוריון לפתח תקווה, הכולל שתי תחנות נוספות, כבר מוכן. אם אכן נצא לדרך כמתוכנן, באוקטובר 2021 תהיה בתל אביב רכבת קלה. אבל כדי שפרויקט יהיה מוצלח, ויעמוד בלוח הזמנים ובתקציב שהוקצב לו, יש צורך לקבל החלטות ולעמוד בהן. אם כל שנתיים שלוש מתחילים דיונים מחדש, הפרויקט לא יצליח".

- אנשים התייאשו. רבים טוענים שהפרויקט לא ייצא אל הפועל.

"אני מהאופטימיים, ואני גם חושב שתל אביב לא תשרוד בלי הרכבת הזאת. בלעדיה הצמיחה תואט, זיהום האוויר יגדל, יהיה אובדן מקומות תעסוקה והאזרחים הם אלה שישלמו על זה".

"חסר בישראל כוח אדם מיומן"

אחת הביקורות שנשמעות על הרכבת הקלה נוגעת לתכנון שלה - השילוב בין רכבת קלה עילית לרכבת תת-קרקעית. המתנגדים לשילוב הזה אומרים ש"אין חיה כזאת".

"בכמה ערים בעולם, הדומות מבחינת גודלן לתל אביב, דווקא יש מודל כזה. אני חושב שזה קיים באנטוורפן, למשל. בדרך כלל לקוחות שוכרים את שירותינו בשלב הראשוני של תכנון הפרויקט, ואז אנחנו יכולים לבחון את המאפיינים של כל עיר ועיר ולהתאים לה את התוכנית, אבל בישראל נכנסו לפרויקט רק לפני שלוש שנים, כשהפרויקט כבר היה מתוכנן".

- האם לא התערבתם בתכנון שקיבלתם?

"בהחלט התערבנו. במשך חודשים ארוכים עברנו על התכנון, הבאנו מומחים מכל העולם שיבחנו אותו ושינינו כמה דברים, כך שהאופציה הנבחרת תהיה הטובה ביותר בשקלול של מחיר, איכות, בטיחות וכדומה. אתן לך דוגמה, התכנון המקורי דרש כרייה באמצעות מכונת NATM (שנחשבת שיטת כרייה מסורתית של חפירה, בניית תומכות וכיסוי - ה"כ) ליד מחלף גהה, ואנחנו שינינו את זה לכרייה באמצעות TBM ((Tunnel Boring Machine. חשבנו שזה יוריד את הסיכון, ישפר את מהירות הבנייה ויפחית את העלות".

- אילו יתרונות יש לרכבת שהיא חצי עילית וחצי תחתית?

"עלות ושירות. אורך הקו האדום הוא 25 ק"מ, ויהיה יקר מדי לעשות את כולו במנהרה. הכלל הוא שמטר של מנהרה תת-קרקעית עולה כ-40 אלף דולר, ומטר מעל האדמה יכול לעלות אפילו עשירית מהמחיר הזה. מבחינת השירות, העובדה שהרכבת היא בחלקה מעל האדמה מאפשרת עצירות ותחנות רבות יותר לתושבים, ועם זאת, התושבים לא היו רוצים שתעבור להם רכבת עילית במרכז תל אביב".

- מהם הקשיים המרכזיים שאתם צופים לפרויקט?

"סיכון ראשון קשור יותר לפן ההנדסי, והוא הסיכון לתזוזת האדמה בעקבות הכריות. ואולם, אנחנו כבר מומחים בתחום, ובישראל יש מהנדסים טובים. אני לא צופה שום בעיה. הקושי השני, שהוא הגדול מכולם, נוגע למספר האישורים העצום שאנחנו צריכים לקבל מהרשויות המקומיות. הקו הראשון המתוכנן של הרכבת הקלה עובר דרך 5 רשויות מקומיות. לרוב, ממשלות מגדירות פרויקט כזה כפרויקט לאומי אסטרטגי וקובעות שהרשויות אינן יכולות להתערב. כך למשל עשו בניו דלהי. קושי שלישי הוא המחסור בכוח אדם מיומן בישראל. מהנדסים טובים דווקא יש פה, והתרשמתי מאוד מהמקצועיות שלהם, אך אין פה מספיק קבלנים שיוכלו להתמודד עם בניית המנהרות, המסילות וכו'. לפי הערכה שעשינו, בשיא של הפרויקט יעבדו בו 2,000 איש, וחלק גדול מהם נת"ע תיאלץ לייבא. לשם השוואה, בדובאי עבדו בזמני שיא 40 אלף עובדים, כולם מיובאים".

- אם אכן תזכו לבסוף בניהול הפרויקט, כמה מומחים אתם צופים שיגיעו?

"בין 20 ל-30 מומחים במגוון תחומים. מעבר לזה, אני חושב שנגייס כ-100 מהנדסים ישראלים ונכשיר אותם. האתיקה שלנו מחייבת אותנו לגייס כוח אדם מקומי, מה גם שאני חושב שיש יתרונות רבים לעובדים ישראלים - המהנדסים פה טובים, יש פה עבודת צוות שכנראה נרכשה בצבא וכך גם מוטיבציה גבוהה ללמוד".

- ואיך תושפע תל אביב מכל החפירות?

"יהיו בעיות בתנועה, אך אין מנוס מזה. נצטרך למשל לסגור את מחלף מעריב, אך נשאיר את ז'בוטינסקי פתוח".

מכרזי הרכבת הקלה

עוד כתבות

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

במערב מתכננים סנקציות על תוכנית הכטב"מים האיראנית. איך זה יקרה בפועל?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן, ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

בנק דיסקונט ובנק לאומי

הריבית במשק נשארת גבוהה, המינוס לא השתנה, והבנקים מקזזים הטבות

בנק לאומי הודיע כי הוא מעלה את הריבית המקסימלית לחשבונות שנמצאים במשיכת יתר ● דיסקונט הודיע לפני כמה שבועות על ביטול ההטבה על אוברדאפט עד 2,000 שקל

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת הלב של רשות ניירות ערך?

מסילות רכבת בחדרה, באזור מתחם 27 / צילום: תמר מצפי

המאבק שתוקע הכפלת מסילת הרכבת ופיתוח קרקע ביותר ממיליארד שקל

הוועדה לתשתיות לאומיות רוצה להפקיע כ-400 דונם במערב חדרה ● בעלי הקרקעות עתרו לבג"ץ והזהירו: ההפקעה, הפיצויים וביטול אזור התעסוקה יגרמו נזק של יותר ממיליארד שקל

נרשמה עלייה של 19% במחזור הקניות בכרטיסי אשראי בהשוואה לשנה שעברה / צילום: Shutterstock

החשש מתקיפה איראנית וחג הפסח הובילו לעלייה ברכישות מזון ומוצרי חשמל

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי מספר הרכישות בענף החשמל נותר דומה, אך בשל עליות המחירים שילם הציבור כ–20% יותר

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

מערכת חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הזמנות בשיא וביקוש מקומי: האם החברות הביטחוניות ירוויחו מהתקיפה האיראנית?

מערכות ההגנה האוויריות בישראל קיבלו חותמת משמעותית כאשר הדפו 99% מהאיומים במתקפה האיראנית ● כעת העניין במערכות מצד ממשלות מסביב לעולם מזנק, והביקושים עולים ● בתעשייה האווירית מרגיעים: "יודעים לתת איזון בין צרכי מדינת ישראל לבין הלקוחות"

שר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדאללהיאן / צילום: Reuters, Reuters

שר החוץ האירני נחת בניו יורק: ישתתף בדיוני מועצת הביטחון של האו״ם ויקיים פגישות

שר החוץ האירני נחת בניו יורק, מנהיגי הארגון הכלכלי הבין-לאומי (G7) גינו את המתקפה האיראנית על ישראל • דקות לחצות - אזעקות במטולה ובסביבתה • מתאם פעולות הממשלה בשטחים: יותר מ-300 משאיות סיוע נכנסו לרצועה, כ-100 משלוחים הוצנחו • צה"ל השלים תרגיל רחב היקף בצפון: "תורגלו תרחישי התקפה והגנה" • עדכונים שוטפים 

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

החליטו שלא להחליט: הסחבת שמעכבת הקמת תחנת כוח חדשה

ברוב של שמונה מול שישה החליטה היום הממשלה להחזיר את התוכניות לדיונים בות"ל בנוגע להקמת תחנת הכוח ריינדיר ● ההחלטה הזו מתווספת לסחבת תמוהה של רשות החשמל שבמשך שנה לא פרסמה אסדרה לשלוש תחנות כוח שהקמתן דווקא כן אושרה

בנימינה / צילום: נעמה מצגר טבול

"משלמים שכר דירה של 7,000 שקל בחודש ולא מקבלים דירה": הפרויקט שהסתבך והעלויות

ב־2018 זכו 18 משפחות בהגרלה של מחיר למשתכן בבנימינה, אולם עד כה הפרויקט לא התקדם ● היזם מאשים את המועצה והוועדה המרחבית שלא מאפשרות להוציא היתר בנייה, והוועדה טוענת שההיתרים שהגיש היזם אינם תואמים את תוכנית הבינוי החדשה ותרמו לעיכוב

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

תחזיקו מזומן: ההמלצה החריגה של מנהל ההשקעות

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

כמעט 100 מיליון שקל בשנה: זה שיאן השכר החדש בבורסת ת"א

עלות שכרו של מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס בשנת 2023 עמדה על כ-26 מיליון דולר, רוב הסכום ניתן כתגמול הוני ● פרנסיס עקף בכך את ברק עילם, מנכ"ל נייס והפך לשיאן השכר בבורסה המקומית ● בשנה שעברה הביעו בעלי המניות של טבע מחאה על התגמולים הגבוהים לעומת ביצועי המניה באותה עת ● בתוך כך, טבע קיבלה אישור FDA לתרופת ביוסימילר

אוקראינה עברה מהצלחה צבאית לכישלון. זה יכול לקרות גם לישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: המציאות העגומה של ההגנה האווירית באוקראינה עלולה לקרות גם לישראל, סין הולכת על קו דק במזרח התיכון ואפל מבצעת עדכון למערכת אחרי סערת האימוג'י של דגל פלסטין ● כותרות העיתונים בעולם 

הטרנד שמרוויח מהריבית / אילוסטרציה: Shutterstock

הקאמבק של הקרנות הכספיות: המשקיעים חוזרים לטרנד שמרוויח מהריבית

בסוף 2023 נראה היה שהקרנות הכספיות דועכות. אבל מאז, האפיק הסולידי הציג התאוששות מסחררת שהגיעה לשיא החודש עם גיוסי עתק של 3 מיליארד שקל בשבועיים - פי שניים מבכל פברואר ● מומחה: "המשקיעים הבינו שהריבית הגבוהה תישאר"

מדפי חלב בסופרמרקט / צילום: גלובס

האם ישראל תחזור לייבא חלב? תלוי את מי שואלים ומתי

העלייה הצפויה במחירי החלב הניגר מעלה את השאלה האם המנגנון שקובע מכסים ומחירים מפוקחים לא מיותר ● כיצד ייראה השוק אם התחרות תיפתח, ואיך כדאי לפתור מחסור בפעם הבאה?

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו?

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר