גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דיורג "גלובס DUN'S 100": הרצוג-פוקס-נאמן הוא משרד עורכי הדין הגדול בישראל, עם 265 עורכי דין המהפך של הרצוג

דירוג "גלובס DUN'S 100" מעיד על האטה בקצב הגידול של 20 משרדי עורכי הדין הגדולים בישראל, שגדלו ב-6% ב-2014, לעומת גידול של 9% ב-2013 f משרד הרצוג-פוקס-נאמן שב למקום הראשון, לאחר שצירף 36 עורכי דין חדשים, והדיח מצמרת הדירוג את מיתר-ליקוורניק-גבע-לשם-טל, שניצב במקום השני עם 250 עורכי דין, לאחר שצירף 19 עורכי דין f לעומתם, משרד גולדפרב-זליגמן, שדורג ב-2011 במקום הראשון לאחר המיזוג הגדול בהיסטוריה של הענף בארץ, התכווץ ונותר עם 210 עו"ד /

דדירוג גודל המשרדים של "גלובס DUN'S 100" המתפרסם היום (ד') מעיד על האטה בקצב הגידול של 20 משרדי עורכי הדין הגדולים בישראל. בעוד הגידול במהלך שנת 2013 עמד על 198 עו"ד מועסקים חדשים ב-20 המשרדים הגדולים - 9% גידול לעומת 2012 - עמד נתון זה במהלך 2014 על סך של 135 עורכי דין חדשים בלבד, המצביעים על גידול מתון יותר של 6%. עוד עולה מהנתונים כי חלק מהמשרדים הבולטים בישראל לא גדלו השנה וכמה מהם אף התכווצו. עם זאת, מספר משרדים צמחו משמעותית: הרצוג-פוקס-נאמן, המדורג ראשון, הוסיף לשורותיו 36 עורכי דין; הנבחרת של גולדפרב-זליגמן, המדורג שלישי, התכווצה ב-12 איש בשנים האחרונות.

את ראש הדירוג מבחינת הגודל תופס הרצוג-פוקס-נאמן, שכאמור צירף לשורותיו לא פחות מ-36 עו"ד חדשים במהלך 2014 וכבש את המקום הראשון מידי מיתר-ליקוורניק-גבע-לשם-טל ושות'. ב"הרצוג" מועסקים נכון להיום 265 עורכי דין. גם ב"מיתר" אין סיבה אמיתית לדאגה, למרות הירידה למקום השני. "מיתר" מעסיק 250 עורכי דין, לאחר שצירף לשורותיו 19 חדשים במהלך 2014.

במשרד המדורג במקום השלישי, גולדפרב-זליגמן, לעומת זאת, נדמה שיש מעט מקום לדאגה - המשרד עבר דיאטה קלה, במסגרתה השיל מעליו 18 עורכי דין במהלך השנה האחרונה. כיום מועסקים בגולדפרב-זליגמן 210 עורכי דין - ירידה של 12 עורכי דין לעומת הנתון בתחילת 2013.

המיזוג בין המשרדים, גולדפרב וזליגמן, שהוכרז ב-2011 ונחשב למיזוג הגדול בהיסטוריה של הענף בישראל, הוליד בשעתו משרד בן כ-200 עורכי דין, שהיה באותה עת הגדול בישראל. האם המיזוג ההוא אכן עלה יפה? בשני המשרדים היו מחלקות בעלות תחומי חפיפה, ונוצר עודף בעורכי דין בחלק מהמחלקות. בנוסף, לפי דיווחים, התואמים את נתוני "גלובס DUN'S 100", מספר מועט של מתמחים בגולדפרב-זליגמן המשיכו לעבוד במשרד לאחר הסמכתם כעורכי דין בשנים האחרונות.

גורם נוסף שפגע במשרד, הוא הצמצום בפעילות קבוצת אי.די.בי וחילופי הגברי בהנהגת הקבוצה. בתקופת "שלטונו" של נוחי דנקנר, נחשבה אי.די.בי. ללקוח חשוב ובולט של גולדפרב-זליגמן. כיום, עסקיה של אי.די.בי הצטמצמו בהיקפם, וחלק מענייניה המשפטיים מתנהלים במשרדים אחרים.

המשרד הרביעי בגודלו בישראל הוא פישר-בכר-חן-וול-אוריון, בו מועסקים 168 עו"ד. "פישר" שמר על גודלו במהלך 2014 ואף צירף לשורותיו שלושה עו"ד חדשים. במשרד יגאל ארנון, המדורג חמישי, נרשם גידול מתון במספר חברי הלשכה המועסקים בשורותיו. המשרד צירף לשורותיו שבעה עו"ד חדשים והוא מעסיק 146 עו"ד.

במשרד גורניצקי ושות', לעומת זאת, אפשר לדווח על שנה יפה, לפחות בכל הקשור לאורכה של רשימת השמות בדף הפירמה של המשרד. גורניצקי קלט בשנה האחרונה 12 עורכי דין חדשים, והוא מדורג שביעי עם 142 עורכי דין בשורותיו. גורניצקי דילג מקום אחד בדירוג - מהמקום השמיני למקום השביעי.

משרד מ.פירון צירף לשורותיו שלושה עו"ד ומדורג במקום השמיני - ירידה של מקום אחד לעומת 2013 - עם 139 עו"ד מועסקים. במקום התשיעי משרד שבלת ושות', שהמצבת שלו עומדת על 138 עוטי גלימות, לאחר גידול של 11 מצטרפים חדשים. משרד ש.הורוביץ ושות' סוגר את העשיריה הראשונה, לאחר ששמר על מקומו בדירוג עם 139 עו"ד.

בעשיריה השנייה בולט שחקן חדש - ה"ממוזג" הטרי, משרד תדמור-יובל לוי ושות', שדורג במקום ה-15. עם זאת, גם במקרה זה נלמד שבמיזוג, לעתים השלם קטן במעט מסך חלקיו. בשנה שעברה, טרם המיזוג, מנו שני המשרדים 87 עורכי הדין יחדיו, ואילו המשרד המשותף מונה כיום 84 עו"ד בלבד.

שני משרדים נוספים שגדלו בצורה בולטת במהלך 2014, הם עמר-רייטר-ז'אן-שוכטוביץ (AYR) ו-זיסמן-אהרוני-גאייר (ZAG), החולקים את המקום ה-19 וה-20, עם 68 עו"ד בכל אחד מהמשרדים. ל-ZAG הצטרפו לא פחות מ-13 עו"ד חדשים ב-2014; ול-AYR, הצטרף מספר מרשים של 12 עו"ד חדשים במהלך השנה.

הקרב על התואר

"מעמד הביניים" של השותפים

אין ספק ששותפות באחד ממשרדי עוה"ד הגדולים בישראל היא משאת נפשם של צעירים רבים. ואולם, נתוני "גלובס DUN'S 100" מעידים כי מעמד השותף אינו מיוחד כפי שהיה בעבר. מתוך 2,577 עוה"ד ב-20 המשרדים הגדולים - 780 עו"ד מתהדרים בתואר "שותף". מדובר ביותר מ-30% מעורכי הדין במשרדים הגדולים.

במשרד הגדול בישראל - הרצוג-פוקס-נאמן, לדוגמה, יש לא פחות מ-98 שותפים, המהווים יותר מ-37% מעורכי הדין במשרד; במשרד פרל-כהן-צדק-לצר-ברץ, המדורג במקום ה-12 מבחינת גודלו, 42 עורכי דין מתוך 97 עוה"ד במשרד - היינו 43% - הם שותפים.

מרביתם של השותפים במשרדים הגדולים הם "שותפי שכר", תואר שמעיד על מעמד נכבד, אולי, אך לא על שותפות במובנה המשפטי של המילה. "שותפי שכר", כשמם כן הם - שכירים - שניתנה להם הזכות לצרף את המילה "שותף" לחתימתם, כשברוב המקרים ה"שותפות" מתבטאת גם בתוספת בסך אלפי שקלים בכל חודש למשכורת.

"שותפי הון", לעומת זאת, הם בעלי אחזקות ביישות המשפטית של המשרד, וכאלה יש מעטים יחסית. מספר שותפי ההון במשרדים אינו מתפרסם בדירוגי משרדי עוה"ד השונים, ולעתים גם אינו חשוף לציבור, בשל הסכמי נאמנות שונים שלא מאפשרים לראות את שיעור ההחזקות של כל שותף במרשם התאגידים.

בשנים האחרונות החל להיווצר "מעמד ביניים" שבין עו"ד לבין "שותף שכר" - מעמד ה-"Senior Associate" - "עו"ד בכיר", אם תרצו. "הקאסטה" החדשה הושקה בשנים האחרונות במספר משרדים בולטים, ולפי עדויות, לא זכתה להצלחה רבה בקרב עוה"ד. רבים מעוה"ד שרואים בעצמם מועמדים לשותפות, רואים בתואר החדש פחיתות כבוד, ולעתים אף תואר מעליב. ניתן להבין אותם. האם שמעתם פעם על אימא פולניה שחלמה שילדיה יהיו Senior Associates?

תחומי ההתמחות החדשים של הרצוג-פוקס-נאמן

לא רק יצרן של פוליטיקאים

"אמרתי את זה בעבר ואני אומר את זה גם היום - מספר עורכי הדין במשרד אינו הפקטור היחידי לגודלו של משרד עו"ד. הפקטורים המרכזיים הוא ההכנסות של המשרד, שאינן מפורסמות, ואיכות הלקוחות והיקפי העסקאות". כך אומר היום מאיר לינזן, שותף מנהל וראש מחלקת המסים בהרצוג-פוקס-נאמן - המשרד הגדול בישראל, לפי מספר עוה"ד בדירוג "גלובס DUN'S 100".

לינזן מתגאה בכך שמשרדו כבש את המקום הראשון מבלי שעבר מיזוג משמעותי מעולם. לדבריו, "רוב הצמיחה במשרד היא אורגנית, כשמדי פעם אנחנו מצרפים עורכי דין מבחוץ". ליזנן מוסיף כי "הגידול הוא בכל מחלקות המשרד, בתחומי החברות, הליטיגציה, המסים והמימון".

עם זאת, לדברי לינזן חלק מהגידול מוסבר גם בחבירה של מספר קבוצות למשרד בשנה האחרונה. קבוצה אחת כזו היא קבוצה של חמישה עו"ד חיפאים, העוסקים בתחום הנדל"ן, בראשות ד"ר אריאל פלביאן; קבוצה אחרת שהצטרפה למשרד ועוסקת בתחום הצווארון הלבן כוללת ארבעה עורכי דין בראשות עו"ד נתי שמחוני, שהיה בעבר שותפו של עו"ד גיורא אדרת.

בנוסף, בשנה האחרונה ערכה הרצוג "מיזוג קטן" עם משרד בר-צבי את בן-דב, שהתמחה בתחום מחירי ההעברה (תת-תמחות במיסוי בינלאומי). הקבוצה של עוה"ד יניב בן-דב ואייל בר-צבי, כוללת גם מספר כלכלנים שאינם נמנים במסגרת הדירוג המתפרסם היום; פרט לזה, עו"ד נטלי ג'ייקובס, המתמחה בתחום הנגזרים הפיננסיים, שהייתה בעבר שותפה במשרד "גרוס", חצתה את הקווים והצטרפה לאחרונה להרצוג-פוקס-נאמן.

לינזן מוסיף כי בשלהי 2013 הוקמה במשרדו מחלקה המתמחה בתמיכה בחברות, שעיסוקן בתחום המוניטיזציה (Monetization) של מוצרי אינטרנט. המדובר בחברות טכנולוגיה המספקות מנגנונים להפקת רווח מתנועת גולשים ברשת, דוגמת בבילון, IronSource ואחרות. ישראל נחשבת למעצמה בתחום זה. בשנים האחרונות גילו הסטרט-אפים הישראליים בתחום אתגרים לא פשוטים מבחינה רגולטוריות ומבחינת עמידה בכללים שמכתיבות ענקיות האינטרנט, בהן גוגל ויאהו. פרט להצלחתו המסחרית, משרד הרצוג-פוקס-נאמן ידוע כיצרן פורה של פוליטיקאים. משורותיו של המשרד יצאו במשך השנים, נשיא המדינה לשעבר, חיים הרצוג ז"ל; בנו, יצחק (בוז'י) הרצוג, ראש "המחנה הציוני" ומועמדו לראשות הממשלה, וכן מי שהיה שר המשפטים ושר האוצר - עו"ד יעקב נאמן.

גור מגידו

עוד כתבות

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

שאלות ותשובות: איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

תקיפה באיראן: ישראל הרשמית שותקת - אין שינוי בהנחיות לעורף

מוקדם יותר: פגיעה ישירה בגליל העליון, לא היו נפגעים • לראשונה אחרי שבועיים: אזעקות הופעלו באשקלון, שיגור אחד נפל בשטח פתוח • ארה"ב הטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל • בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" • גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים • עדכונים בולטים 

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן