גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"יש יותר חברות שרוצות להפוך לגדולות ולא ממהרות לאקזיט"

איציק פרנפס מבאטרי ונ'צרס, קובי רוזנגרטן מ-JVP וטל ברנוח מ-Disruptive נפגשו באירוע "כלכלה על הבר" של "גלובס" ובנק לאומי ■ "תשאירו לנו את הדאגה איזה החזר נקבל ומתי"

אין בועה - לא בשוק המניות ולא בשוק המיזוגים והרכישות. זו הייתה אחת השורות התחתונות של מפגש נוסף בסדרת "כלכלה על הבר" של "גלובס" בשיתוף לאומיטק מקבוצת לאומי שהתקיים בשבוע שעבר באוזןבר בתל אביב. וזה לא מפתיע.

שלושת הדוברים במפגש היו אנשי הון סיכון, ותעשיית ההון סיכון רק מרוויחה מגאות בשוק המניות ובשוק המיזוגים והרכישות. אחד מהשלושה אפילו הודה בחצי חיוך כי יש לו את הזמן הפנוי לקחת חלק בערב כזה בגלל שהשוק עושה עבורו את העבודה, והוא לא ממש צריך להתאמץ.

הכותרת של המפגש הייתה "הטכנולוגיות החמות בעולם ההשקעות", אך רובו ככולו עסק באופן שבו עובדת תעשיית ההון סיכון ומה יזם מתחיל צריך להבין עליה כדי לגייס ממנה הון.

שלושת הדוברים היו איציק פרנפס, שותף-מנהל בקרן ההון הסיכון באטרי ונ'צרס. פרנפס נמנה בעברו על צוות המייסדים של חברת ה- VoIP (קול על גבי האינטרנט) הישראלית Kagoor Networks שנרכשה במהלך 2005 על ידי ג'וניפר תמורת 68 מיליון דולר; קובי רוזנגרטן, שותף-מנהל בקרן ההון הסיכון JVP, שהיה בעברו נשיא סייפן, חברת זיכרונות הפלאש הישראלית שנמכרה במהלך 2007 לחברת Spansion תמורת 368 מיליון דולר במניות ובמזומן; וטל ברנוח, שותף-מנהל בקרן Disruptive, קרן שמתמחה בהשקעות סיד, כלומר השקעות התחלתיות בחברות טכנולוגיה. את הפאנל בו השתתפו השלושה הנחתה יפעת אורון.

"בועה זו הגדרה שהיא בעיני המתבונן", אמר ברנוח, "לדעתי, אין בועה. השוק הנוכחי הוא שוק שעשה התאמות לשוק של שנת 2000, שבדיעבד היה שוק בועתי. עכשיו החברות הרבה יותר בריאות מאלו של שנת 2000. אז המילה 'הכנסות' הייתה מילה גסה. עכשיו היא לא".

פרנפס טען דבר די דומה, ולא במפתיע, ואמר ש"בועה מתבררת כבועה רק בדיעבד. כשאתה בתוכה, אינך יודע שאתה בתוך בועה. כרגע יש הרבה כסף שפנוי להשקעות, ואני ממליץ שתשאירו לנו את הדאגה איזה החזר נקבל ומתי". רוזנגרטן טען "אין בועה. בשנת 2000 קצת התבלבלנו".

ההיי-טק התבגר

אורון שאלה את השלושה האם ההייטק הישראלי התבגר, ופרנפס ענה בהחלטיות: "כן, ולנו משקיעי ההון סיכון זה גורם שמחה גדולה. יש יותר ויותר חברות אמתיות שרוצות להפוך לגדולות, ולא ממהרות לאקזיט. הנפקה אינה בהכרח אינדיקטור להתבגרות ההיי-טק הישראלי. אינדיקטור מהותי יותר הוא מספר המשרות שהתעשייה יוצרת, והתרומה שלה למשק הישראלי".

ברנוח טען כי "אכן, ההיי-טק הישראלי התבגר, ויש יותר יזמים שמוכנים לקחת את החברה שלהם רחוק ולא רק מחכים לרגע בו ימכרו אותה. זו תופעה מבורכת, שיוצרת אקו-סיסטם הרבה יותר בריא". לדברי רוזנגרטן, "אכן נוצרה מגמה חיובית, וחברות ההיי-טק הישראליות מתחילות לדבר על מודלים עסקיים 'מוזרים' שכוללים ביו היתר רווחיות, ולא רק מספר משתמשים".

באשר לשאלה מה יזם צריך להגיד או לעשות כדי שכל אחד מהשלושה יקשיב לו וישקול להשקיע בחברה שלו, טען ברנוח כי "יזמות זה חיידק. זה משהו שזורם ובוער בכל הגוף, ולכן ניתן לזהות אותו די מהר. במקרה שלי, אני אחרי 4 דקות מזהה האם זה שיושב מולי נדבק בחיידק הזה".

פרנפס טען כי הסוד הוא "Make it irresistible" - כלומר רעיון שלא ניתן לעמוד בפניו, מאוד חדשני. וכשהרעיון הוא מאוד חדשני, צריך ליצור התאמה בינו לבין השוק, ושהצוות שהופך אותו למציאות יהיה צוות טוב. זה סדר החשיבות. לדבריו, "טכנולוגיה לא חיה בפני עצמה אלא בתוך הקונספט של השוק אותו היא אמורה לשרת". לפי רוזנגרטן, השוק אליו פונה המוצר צריך להיות מספיק גדול ומשמעותי.

אורון שאלה את השלושה האם יש הבדל מהותי בין יזמים אמריקאים לישראלים, ופרנפס ענה כי "אצל האמריקאים אין סימן שאלה באשר לאפשרות לבנות חברה גדולה. לישראלים, לעומת זאת, יש הרבה יותר ספקות. הם הרבה יותר סקפטיים באשר ליכולת שלהם לבנות את 'הצ'ק פוינט הבאה'".

לבסוף, הסכימו השלושה כי ההחלטה למכור חברה נתונה בידיו של היזם ולא של קרן ההון סיכון שהשקיעה בו, אך כדאי לקחת דעה זו שלהם בערבון מוגבל. קרן הון סיכון, מטבעה, צריכה לספק למשקיעיה תשואה כמה שיותר גבוהה בפרק זמן נתון. לכן, לא פעם היא תדחוף למכירה של חברה - כשההצעה שקיבלה היא מספיק טובה, דהיינו מספקת החזר "על הכסף" מספיק טוב בעיניה.

"שחקן חדש בזירה"

יפעת אורון, מנכ"לית לאומיטק שהנחתה את הערב, אמרה "בפאנל האחרון החלטנו להציג משקיעים שונים מקרנות שונות, כל אחת מובילה בגזרה שלה, מה קרנות שונות מחפשות ביזמים בהן הן משקיעות, אלו תחומים מעניינים אותן ומה אסטרטגיית ההשקעה שלהן, כל זאת כדי לענות על צרכים שונים של יזמים בשלבים מגוונים של חיי הסטארט-אפ".

אורון אמרה: "לאומיטק כגורם מממן של הסטארט-אפים, בכל אחד מהשלבים, בעצם יוצר שחקן חדש בזירה ומציג חזון של חיבור משולש בין המשקיעים, לבנקים ולחברות. בכך, היזמים מקבלים את כל הכלים המקצועיים להצלחה, משלב הרעיון והחזון, דרך שלב הגיוס ועד לשלב הסופי".

עוד אמרה אורון "ישנה חשיבות בהבנת השלב בו החברה נמצאת, כדי לדעת להתאים לה את הסיוע והכלים המתאימים. במפגשי 'כלכלה על הבר' אנו שואפים להציג בפני היזמים את האופן שבו חושבות קרנות שונות, למשל קרן הון סיכון ישראלית, קרן הון סיכון בינלאומית, קרן מימון מוקדם, קרן מימון מאוחר ואנחנו יודעים לעבוד עם כולן.

"הנתונים מלמדים כי מרביתה של תעשיית ההיי-טק הישראלית נסמכת על הון זר. לפי האומדן, כ-2.5 מיליארד דולר מושקעים בשנה בתעשיית ההיי-טק בישראל, מתוכם למעלה מ-75% מגיעים מקרנות זרות.

"היזם הישראלי שלא קיבל מענה מהשוק המקומי, פעמים רבות נדרש לשוק הבינלאומי. אנחנו בקבוצת לאומי זיהינו את הצורך הפיננסי והגדרנו מטרה משמעותית: לתת גב ולהיות הבית הכלכלי של חברות היי-טק ישראליות בארץ ובמרכזי היי-טק בעולם. בשנה האחרונה, השלמנו פיתוח של מעטפת שירותים כוללת לחברות היי-טק המלווה אותן בכל השלבים, כלומר מרגע הרעיון ועד לרגע התממשות הרעיון".

עוד ציינה אורון: "לאומיטק היה הגוף הישראלי שהשקיע הכי הרבה בקרנות הון סיכון ישראליות. זו המטרה שלנו: להביא לקדמת הבמה את היזמות והחדשנות הישראלית ולצד שירות וחשיבה גלובלית, לתת גם כתובת בעברית. האופן שבו לאומיטק רואה את תעשיית ההיי-טק הישראלית, שונה מכל קרן הון סיכון אחרת. אנחנו רואים את החברות הישראליות שמובילות בעולם בתחומים טכנולוגיים, כמו הפינטק, המובייל והסייבר, ומבחינתנו הם לא רק לקוחות או ספקים שלנו, אלא שותפים לדרך".

עוד כתבות

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

הרש גולדברג פולין

דיווח ב-CNN: בממשל ביידן קיבלו את הסרטון של החטוף גולדברג-פולין כבר ביום שני

פרסומים זרים: הוידאו הועבר ע"י הקטארים עקב לחץ אמריקני לקבלת אות חיים מהרש ומחטופים אמריקנים נוספים • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים להחזרת החטופים • משפחות חטופים חסמו את משאיות הסיוע לרצועה: "רק עצירת הסיוע לחמאס תמנע ממנו לשלוט ברצועה" • סנטקום: הפלנו טיל בליסטי וכטב"מים ששיגרו החות'ים • עדכונים בולטים

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות